Noise in een yamaha hs7 monitor oplossen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:32
Beste allen,

Al 5 jaar heb ik een paar HS7 monitoren van YAMAHA en een focusrite USB interface die al 4 verhuizingen hebben meegemaakt.
Gedurende die 5 jaar heb ik geen noise problemen ervaren met beide monitoren.

Echter sinds de laatste verhuizing heeft een van de twee monitoren last van een USB/interference achtige noise die relatief gezien erg luid is (~40-45 dB verwacht ik). Daarnaast als mijn pc hard laat werken dan krijg ik daar ook nog ruis bij van waarschijnlijk de PSU fan die aangaat.

Het volgende heb ik al geprobeerd om oorzaken van het probleem uit te sluiten en niets heeft volledig geholpen.
- loskoppelen van de interface (Dus alleen de noisy monitor en een PC die uitstaat).
- Wisselen van xlr kabels tussen de monitoren.
- Wisselen van stroomkabels tussen de monitoren.
- Meerdere usb poorten voor de interface.
- Meerdere stekkerblokken en stopcontacten.

Hieruit concludeer ik dat het probleem toch echt ligt aan de monitor zelf, en dan is nu mijn vraag of iemand dit soort problemen eerder is tegengekomen en of er een oplossing mogelijk is. Met voorkeur waarbij ik niet de monitor hoef open te schroeven om het probleem daar op te sporen.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 19:31
Klinkt in eerste instantie als een ground loop, maar het is me niet helemaal duidelijk of de monitor ook zoemt als hij op niets is aangesloten. Als het een ground loop is kun je het verhelpen door je interface optisch/spdif te koppelen ipv USB, een USB noise isolater ertussen te hangen, of door een gebalanceerde interface te gebruiken met gebalanceerde XLR aansluitingen.

Als hij daadwerkelijk zoemt als er geen XLR kabel is aangesloten, dus alleen als hij aan de stroom hangt zonder input en als je dit geprobeerd hebt op meerdere groepen in je woning, dan is het de versterker in de monitor zelf. Het enige wat je dan kan doen is de versterker vervangen voor een andere, maar daarvoor moet je schroeven en solderen, ALS je al een OEM part vindt dat past, of een soortgelijke zonder al te veel modificatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Negakinu op 27-12-2022 13:06 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:32
Negakinu schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:59:
Klinkt in eerste instantie als een ground loop, maar het is me niet helemaal duidelijk of de monitor ook zoemt als hij op niets is aangesloten.
Dit heb ik al geprobeerd ja, hij vertoont nog steeds de zoem als ie op helemaal niets aangesloten is behalve de stroomkabel. Hierbij vertoont de andere monitor ook telkens geen gezoem.
Als hij daadwerkelijk zoemt als er geen XLR kabel is aangesloten, dus alleen als hij aan de stroom hangt zonder input en als je dit geprobeerd hebt op meerdere groepen in je woning, dan is het de versterker in de monitor zelf. Het enige wat je dan kan doen is de versterker vervangen voor een andere, maar daarvoor moet je schroeven en solderen, ALS je al een OEM part vindt dat past, of een soortgelijke zonder al te veel modificatie.
Spijtig, het is een vrij bekende monitor in het lagere segment dus onderdelen moeten wel te vinden zijn verwacht ik. Of ik dit zelf ook moet gaan proberen is een tweede, misschien is het beter om hem dan door te verkopen voor donor parts, aangezien zo'n amp waarschijnlijk wel richting de 100 euro gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 19:31
gebruikernaam__ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:41:
[...]

Dit heb ik al geprobeerd ja, hij vertoont nog steeds de zoem als ie op helemaal niets aangesloten is behalve de stroomkabel. Hierbij vertoont de andere monitor ook telkens geen gezoem.
En als je er een rondje mee door je huis loopt; zoemt hij dan op alle groepen in je woning? Keuken, gang, woonkamer, slaapkamers, badkamer...? Ik heb zelf namelijk 1 groep in huis (net de verkeerde, helaas) waar 1 van mijn 2 subwoofers op zoemt zodra de TV aangaat. Hij vertoont dit gedrag niet in andere ruimtes.

EDIT: Tevens, staan beide speakers op dezelfde level, room control en trim settings?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYQUwK77e4TjSJSSE9BcGu3_tgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLMDihxWTTUKRoNVSoJ8ju6j.png?f=fotoalbum_large

EDIT2: Video van een HS7 teardown: YouTube: Yamaha HS7 Teardown

[ Voor 45% gewijzigd door Negakinu op 27-12-2022 14:08 ]

too old, too cold