Aardlekschakelaar valt 's nachts uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan17
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 22:34
Ik heb het probleem dat 's nachts mijn ALS uitvalt.
Aangezien ik geen genie ben op het gebied van elektra hoop ik dat jullie mij wat tips kunnen geven.

De situatie is als volgt:
Sinds 3 dagen geleden valt rond middennacht alle elektra uit.
De oorzaak is de ALS die eruit klapt.
Wanneer ik deze weer probeer in te schakelen, blijkt dat 1 specifieke groep de boosdoener is.
Deze groep springt uit wanneer ik de ALS weer probeer in te schakelen.
Om te achterhalen waar het probleem zich binnen de groep bevindt, ben ik begonnen met het ontkoppelen van apparaten en tussentijds kijken of de groep zo weer ingeschakeld kan worden.

Het vreemde is dat ik terwijl ik dit doe, verschillende uitkomsten heb.
Zo heb ik dus bijvoorbeeld de volgende situatie:
- TV ontkoppeld van groep -> Groep klapt nog steeds direct uit - CV ketel ontkoppeld van groep -> Groep kan en blijft tijdelijk aan.
- CV ketel ontkoppeld van groep -> Groep klapt nog steeds direct uit - TV ontkoppeld van groep -> Groep kan en blijft tijdelijk aan.

Dit geldt niet enkel voor de tv en de ketel, maar voor meerdere apparaten.
Ik heb zo'n 10 apparaten gehad waarbij het ontkoppelen daarvan heeft gezorgd dat ik weer even de groep kon inschakelen.
Nadat de groep weer werkt, blijft deze voor een kwartier tot een uur weer functioneren, daarna klapt deze er weer uit.
Nadat ik bijna de halve groep heb ontkoppeld, blijft deze de gedurende nacht functioneren.

Hieruit zou ik kunnen concluderen dat de groep overbelast is.
Echter is het zo dat ik overdag geen enkel probleem heb met deze of een andere groep.
Wanneer ik zelfs al deze apparaten heb aangesloten en werkend heb, werkt het als een zonnetje.

Het speelt zich dus enkel af in het midden van de nacht, waarbij de meerderhelft van de apparaten uit staat en bijna de rest op stand-by.

Ik kan dus niet de vinger op het zere apparaat leggen wat dus voor dit probleem zorgt.

Mijn vraag is, zijn er nog manieren om te achterhalen waar het probleem in zou kunnen zitten?
Kan dit aan mijn ALS of aan de groep liggen?
Of is dit toch direct een klus voor een elektricien?

Hierbij een foto van de groepen inclusief de ALS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVJeO1hAQ7EaUsgw0o7exw2XrBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3opi8RLe0IDz21ydFgmYopuO.jpg?f=fotoalbum_large

De meest rechtse groep klapt er telkens uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:28

klown

geek

Dat de groep eruit klapt na inschakelen komt door de piekstroom die de condensatoren in de schakelende voeding in veel apparaten oplaadt. Wisselende uitkomsten van je experimenten zijn normaal. In welke periode van de sinus van het lichtnet er contact gemaakt wordt heeft bijvoorbeeld invloed op de stroom.
Ik heb een zelfde probleem gehad, ook altijd in de nacht dat de aardlekschakelaar eruit ging. Nu een nieuwe meterkast en met dezelfde apparaten nooit meer problemen.
Deze aardlekschakelaar lijkt me aardig op leeftijd, lijkt erg op mijn problematische aardlekschakelaar uit 1992.

Ik zou hem vervangen voor een moderner type. Ik denk dat deze aardlekschakelaar, net als mijn oude aardlekschakelaar niet kan omgaan met belastingen van de schakelende voeding in moderne apparaten. Dan is de belasting niet zuiver sinusvormig en leveren oude aardlekschakelaars raar gedrag (en ben je niet zeker van de juiste beveiliging)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-06 15:45
Wel, als je aardlek en groep er allebei uit gaan, heb je dus te maken met een lekstroom en overbelasting/kortsluiting. Die kortsluiting zit ws in een verbruiker die alleen snachts aan staat. Welke verbruikers zitten er op die groep? buitenlamp met bewegingsmelder misschien?

Het is ook wel oude meuk, eerst de aardlek vervangen zou ook geen overbodige luxe zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Eivogel1985 op 27-12-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 13:07

Len

Leeg

Kijk je er niet blind op, die groep hoeft het dus niet te zijn!

Je kan het testen door deze groep om 23:55 uit te zetten. Als de ALS weer uitvalt zit het dus in 1 van de andere groepen.

Free Tibet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPsNoeQEJlLuGjpPvMrMo-nv_kE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9PmNKIYGDA7KR5WxrBkjGfzr.png?f=user_large

Effe een plaatje want dat praat makkelijker. Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de ingaande en uitgaande stroom, en die mag max 30 millamp zijn. Een aardlekschakelaar zelf zit niet aangesloten op de aarding, dat is ook niet nodig want hij meet alleen het verschil tussen ingaande en uitgaande stroom. Als die niet gelijk is, lekt er ergens stroom weg, en dat is waar ie tegen beveiligd. Aardlekschakelaars hebben dus niet zoveel te maken met inschakelmomenten, condensatoren laden zich dan wel op en dat kan voor normale zekeringen wel een probleem zijn omdat er dan een stroompiek is, maar voor een aardlekschakelaar in principe niet.

Het kan ook te maken hebben met verlichting in de tuin. Kabelmoffen gaan soms lekken, en omdat die diep in de grond zitten krijg je dat probleem vaak als het een tijd lang veel regent. Maar wat al eerder is geopperd in dit topic, vervang je ALS en kijk of dat het probleem oplost. Ik zou ook meteen alle contacten even nalopen in de meterkast, even checken hoe ze eruit zien (niet verbrand oid) en elke schroef/verbinding even controleren of ie goed vast zit. Sommige (goedkope) installatiematerialen hebben geen schroefverbinding, maar een steekverbinding met een veertje dat spanning op de draad houdt. Die moet je altijd even checken of de draad ook echt goed vastzit.

Heb je toevallig een plaatje van de binnenkant, dat we kunnen zien hoe alles aangesloten zit? Je kan die vier schroeven in de hoek van de kast losdraaien, daarna kan het hele paneel naar voren.

[ Voor 5% gewijzigd door Widow op 27-12-2022 12:59 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
mag dat 5 groepen op een als , ik dacht dat 4 de max was. zoja dan kan ik hier ook wat uit gaan breiden heb ook nog oude kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Toerq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:06:
mag dat 5 groepen op een als , ik dacht dat 4 de max was. zoja dan kan ik hier ook wat uit gaan breiden heb ook nog oude kast.
Dat mag niet meer als je nu iets aan de meterkast verandert. Maar bestaande situaties hoeven niet te worden aangepast. En deze meterkast ziet er uit alsof hij in de jaren 90 is gebouwd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Toerq schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:06:
Aardlek beveiligt de groene groepen staat er... alleen ik zie geen groene groepen.

Kast is sowieso wat rommelig, groepen scheef, kieren, ductape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 23:43
RocketKoen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:13:
[...]

Dat mag niet meer als je nu iets aan de meterkast verandert. Maar bestaande situaties hoeven niet te worden aangepast. En deze meterkast ziet er uit alsof hij in de jaren 90 is gebouwd.
Zover ik weet is deze regel sinds de nen1010:2020 vervallen

(En dan doel ik op de regel max 4 groepen achter één aardlekschakelaar)

https://www.nen.nl/media/..._NEN_1010_presentatie.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door dnhaas op 27-12-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-06 01:08
@Twan17 1 die aardlekschakelaar heeft zijn beste tijd gehad. mag vervangen worden. deze kunnen vanzelf kapot gaan.
(en dit geldt ook voor andere aardlekken.) dan de dingen die voor deze storingen kunnen zorgen.
bijvoorbeeld een losse fase draad. draad was tever ingekerft door de lasdop. (draad te vaak gerycydeldt)
draad afgeknipt opnieuw aangestript. en een nieuwe lasdop en het zit alweer 5 jaar ofzo.
dit geintje geldt ook voor de nul. een losse draad in een lasdoos kan veel ellende veroorzaken.
of een losse draad zonder eindbesteming. waarschijnlijk wel afgedopt. maar kreeg toch teveel vocht.
(oftewel zoek even in de elektra zelf een gesmolten lasdop is meestal ellende. )
Pagina: 1