Toon posts:

CPU's VPS komen niet overeen met /proc/cpuinfo

Pagina: 1
Acties:

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:46
Dag Tweakers,

Een VPS van mij zou 3 vCPU's moeten hebben, terwijl het resultaat van 'cat /proc/cpuinfo' onder de draaiende Ubuntu versie mij het volgende oplevert:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 85
model name      : Intel Xeon Processor (Skylake, IBRS)
stepping        : 4
microcode       : 0x1
cpu MHz         : 2593.906
cache size      : 4096 KB
physical id     : 0
siblings        : 2
core id         : 0
cpu cores       : 2
apicid          : 0
initial apicid  : 0
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 13
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ss ht syscall nx pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc rep_good nopl xtopology cpuid tsc_known_freq pni pclmulqdq ssse3 fma cx16 pcid sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand hypervisor lahf_lm abm 3dnowprefetch invpcid_single pti ssbd ibrs ibpb stibp fsgsbase tsc_adjust bmi1 hle avx2 smep bmi2 erms invpcid rtm mpx avx512f avx512dq rdseed adx smap clflushopt clwb avx512cd avx512bw avx512vl xsaveopt xsavec xgetbv1 pku ospke md_clear
bugs            : cpu_meltdown spectre_v1 spectre_v2 spec_store_bypass l1tf mds swapgs taa itlb_multihit mmio_stale_data retbleed
bogomips        : 5187.81
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 46 bits physical, 48 bits virtual
power management:

processor       : 1
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 85
model name      : Intel Xeon Processor (Skylake, IBRS)
stepping        : 4
microcode       : 0x1
cpu MHz         : 2593.906
cache size      : 4096 KB
physical id     : 0
siblings        : 2
core id         : 1
cpu cores       : 2
apicid          : 1
initial apicid  : 1
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 13
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ss ht syscall nx pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc rep_good nopl xtopology cpuid tsc_known_freq pni pclmulqdq ssse3 fma cx16 pcid sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand hypervisor lahf_lm abm 3dnowprefetch invpcid_single pti ssbd ibrs ibpb stibp fsgsbase tsc_adjust bmi1 hle avx2 smep bmi2 erms invpcid rtm mpx avx512f avx512dq rdseed adx smap clflushopt clwb avx512cd avx512bw avx512vl xsaveopt xsavec xgetbv1 pku ospke md_clear
bugs            : cpu_meltdown spectre_v1 spectre_v2 spec_store_bypass l1tf mds swapgs taa itlb_multihit mmio_stale_data retbleed
bogomips        : 5187.81
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 46 bits physical, 48 bits virtual
power management:

Dit betekent voor mij (zo lees ik het) dat ik 2 cores tot mijn beschikking heb, geen 3.

Bij navraag bij mijn VPS-bedrijf wordt er gezegd dat de info in '/proc/cpuinfo' onjuist is, omdat dit te maken heeft met een oud template en wordt mij verzekerd dat ik echt 3 vCpu's heb.

Daarna heb ik test gedaan met een threaded python script, omdat python scripts door GIL gelimiteerd zijn tot het gebruik van 1 core kun je uit de CPU-belasting zien hoeveel cores er in het systeem zitten. Draai ik dit script namelijk op mijn laptop dan gaat de belasting van dit script naar exact 12.5%, wat klopt want ik heb een CPU met 8 threads en 100/8=12.5.
Draai ik het script op mijn VPS, dan gaat de belasting van de CPU naar precies 50%, wat mij zoveel zegt als dat er maar 2 cores beschikbaar zijn, want bij 3 CPU's was het verbruik wel naar 33% gegaan. Of zie ik iets over het hoofd!? 8)7

Mijn VPS-boer blijft beweren dat ik de beschikking heb over 3 vCPU's en dat ik dat niet kan testen met een script als boven beschreven op een gevirtualiseerde omgeving. Ik wil het graag geloven, maar ik wil dat dan ook kunnen testen, maar verdere details krijg ik niet.

Weet iemand van jullie of het kan kloppen dat de inhoud van '/proc/cpuinfo' niet correct is in een VPS-omgeving? En weet iemand hoe ik gegeven deze situatie toch kan testen/bewijzen dat er toch echt 3 vCPU's beschikbaar zijn?

Het is voor mij relevant, omdat ik CPU-intensieve jobs draai.

[Voor 0% gewijzigd door roedi06 op 27-12-2022 09:31. Reden: typo]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:17

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wat zie je als je een 'top' draait en evt met '1' alle CPUs openklapt? Ik vermoed eigenlijk ook wel 2 maar who knows.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Die VPS boer praat idd poep.

Als de betr. server in het OS geen 3 CPU's ziet dan zijn er geen 3 CPU's.
Het is niet alsof een hedendaagse Linux/*nix variant een beperking heeft op bijv. 2 CPU's danwel sockets. Deze kon in 2010 al 4096 threads verwerken over minstens 256 sockets voor een enkel image.

I reject your reality and substitute my own

• roedi06
superduper schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:42:
wat zie je als je een 'top' draait en evt met '1' alle CPUs openklapt? Ik vermoed eigenlijk ook wel 2 maar who knows.
Die geeft inderdaad ook 2 CPU's weer, netzoals 'lscpu'.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:17

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

dan zou ik de VPS leverancier maar eens anders laten bewijzen dat je daadwerkelijk 3 vCPUs hebt én ook kan aanspreken, want het lijken er gewoon 2 te zijn.

• roedi06
Dank, dit sterkt me in mijn case! Ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd zag bij gevirtualiseerde omgevingen. Tot nu toe krijg ik alleen maar ontwijkende reacties, waarbij het er op neer komt dat ik ze maar moet vertrouwen.De vps-boer is trouwens time4vps, waar ik tot nog toe wel goede ervaringen mee heb. Ik ga verder doorvragen.

• roedi06
Ff terugkoppeling: de VPS-boer geeft nu idd toe dat het niet klopt en gaat het nu fixen. Fingers crossed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee