Vraag

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:41
Waarschijnlijk is dit al tig keer voorbij gekomen (of niet) maar mijn vader heeft een nieuwe laptop gekocht en deze start op zodra je het deksel/scherm openklapt. Dit schijnt een bekend probleem te zijn sinds Windows 10 en het internet staat er vol mee, echter werken geen van de oplossingen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet eerder heb meegemaakt.

De meest voorkomende oplossing is een registersleutel aanmaken waardoor de optie " Actie deksel openen" beschikbaar komt bij energie instellingen. Deze kan je op "inschakelen" of "geen actie ondernemen" zetten. Ik kies dan uiteraard voor "geen actie ondernemen" maar ding blijft gewoon opstarten zodra ik het scherm openklap. Op internet lees ik dat ook andere mensen hetzelfde ervaren na de register hack. Ik las ook ergens dat het misschien een optie in de BIOS is, maar dit moet ik nog uitzoeken.

Iemand bekend met dit probleem en wel een permanente oplossing?

Laptop is een uitvoering: Lenovo IdeaPad 3 15ABA7 (82RN003UMH) met Windows 11 Home en alle laatste updates en drivers.

PS: Wel erg extreem dat je een register hack moet doen om dit uit te zetten en dan nog werkt het niet.

Beste antwoord (via chim0 op 27-12-2022 16:06)

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens deze pagina kan het aan de Lenovo Vantage software liggen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens deze pagina kan het aan de Lenovo Vantage software liggen.

• chim0
@fm77 Thnx! Ik weet eerlijk gezegd niet of die software erop staat, dus ik zal daar nog even naar kijken.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:33
Deze instelling kun je ook aanpassen in de bios/uefi van de laptop. Vantage kun je downloaden uit de Microsoft Store.

[Voor 27% gewijzigd door AttiX op 27-12-2022 07:05]

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:24
Ja mijn tip zou zijn lekker een schone installatie te doen, ben je meteen van alle meuk af.

Een blockfunctie zou leuk zijn

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Jelle Brolnir schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:11:
Ja mijn tip zou zijn lekker een schone installatie te doen, ben je meteen van alle meuk af.
Waarschijnlijk biedt dat geen oplossing. Ik heb ook een Lenovo (Yoga ...). Deze heb ik in dual boot met Linux en Windows en deze heeft ook dat gedrag dat die aan gaat bij het openen van de deksel. Dit is dus geen software ding maar zeker weten een hardware ding en dus hoogstens uit te schakelen via EFI/BIOS.

Overigens vind ik het zelf dan weer wel een fijne feature. Ik open de laptop nooit zonder deze ook daadwerkelijk te gebruiken.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Bij mij HP Probook is het ook in het BIOS. Fijne instelling :)

Waarom? Omdat het kan!!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:09

Yucon

*broem*

Waarom zou je dit niet willen?

• chim0
AttiX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:05:
Deze instelling kun je ook aanpassen in de bios/uefi van de laptop. Vantage kun je downloaden uit de Microsoft Store.
Thnx voor de tip! Ga het gelijk proberen wanneer ik er ben.
Jelle Brolnir schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:11:
Heeft weinig zin als het idd een hardwarematig dingetje blijkt te zijn.
RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:53:
[...]

Overigens vind ik het zelf dan weer wel een fijne feature. Ik open de laptop nooit zonder deze ook daadwerkelijk te gebruiken.
Dat is misschien handig als je je laptop heel veel gebruikt, maar mijn vader gebruikt hem heel weinig en hij wil gewoon niet dat ie aangaat als ie per ongeluk het scherm een beetje opent (om wat reden dan ook, je kan de laptop per ongeluk opendoen bij het oppakken of verplaatsen of wat dan ook). Klinkt misschien vergezocht, maar ik zou het persoonlijk ook niet willen. Ik wil hem gewoon aan en uitzetten met de aan/uit-knop.
Zie reactie op @RobertMe

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dit ja, je klapt 'm toch open om te gebruiken?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
chim0 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:11:

[...]

Dat is misschien handig als je je laptop heel veel gebruikt, maar mijn vader gebruikt hem heel weinig en hij wil gewoon niet dat ie aangaat als ie per ongeluk het scherm een beetje opent (om wat reden dan ook, je kan de laptop per ongeluk opendoen bij het oppakken of verplaatsen of wat dan ook). Klinkt misschien vergezocht, maar ik zou het persoonlijk ook niet willen. Ik wil hem gewoon aan en uitzetten met de aan/uit-knop.

[...]

Zie reactie op @RobertMe
Als de laptop opengaat bij verplaatsen dan wordt die niet juist vastgehouden en kan tot schade leiden. Ik zie nog steeds niet waarom een laptop zou open gaan zonder de intentie om hem aan te doen.

• chim0
CLB schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:14:
[...]

Dit ja, je klapt 'm toch open om te gebruiken?
Ja, maar ik wil hem aanzetten wanneer ik dat wil met de aan/uit-knop.
SCIxX schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:14:
[...]

Als de laptop opengaat bij verplaatsen dan wordt die niet juist vastgehouden en kan tot schade leiden. Ik zie nog steeds niet waarom een laptop zou open gaan zonder de intentie om hem aan te doen.
Klopt, het klinkt misschien overdreven, opengaan bij verplaatsen, maar het gaat om het idee. Hij wil gewoon niet dat ie aangaat wanneer je het scherm openklapt en terecht. Ik zou dat ook niet willen. Ik wil zelf bepalen of ik hem aanzet of niet. Dit lijkt me gewoon een optie, die uit te zetten is anders zou ik het heel raar vinden. Dan kunnen we de aan/uit-knop ook meteen schrappen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-01 16:51

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Bij alle nieuwe Lenovo's aangeschaft in grofweg het laatste jaar staat dit default aan, is wel uit te zetten in BIOS. (heb er zelf ook een hekel aan hahaha)

My Youtube Channel

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:53
Zoveel mensen zoveel wensen :-) Ik vind het zelf juist wel een prettige functie.
Ik heb even gekeken in het BIOS van mijn net nieuwe ideapad 5:
Configuration --> Flip to Boot

Dat zou 'm moeten zijn.

• Excliber
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:16
@chim0 Als antwoord op de vraag zou u dit na kunnen kijken dit zit in de advanced energie options (ik ben niet helemaal zeker of u dit al geprobeerd heeft)
YouTube: How To Fix Laptop Turning On When the Lid Opens

Graag wil ik aangeven dat er genoeg mensen zijn die dit gedrag niet willen om bijvoorbeeld de volgende redenen:

- Laptop word verkeerd opgepakt waardoor het scherm een stukje opengaat en het opstarten al word getriggerd zonder dat de gebruiker dit doorheeft

- Controle of je laptop juist is afgesloten (wij hebben meerdere laptops welke niet altijd lekker lijken af te sluiten, normaal zouden we dan de laptop openklappen om te controleren of deze nog reageert/uitstaat maar dit triggerd een opstart)

My 2 cents

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Excliber schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:11:
- Controle of je laptop juist is afgesloten (wij hebben meerdere laptops welke niet altijd lekker lijken af te sluiten, normaal zouden we dan de laptop openklappen om te controleren of deze nog reageert/uitstaat maar dit triggerd een opstart)
Daarvoor is de power led? :P Die in ieder geval bij mijn Lenovo ik de power knop zit die zich dan weer aan de zijkant van de behuizing bevindt.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:39

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Huh, tenzij er wat veranderd is aan Windows, is er gewoon een standaard setting waar je kan aangeven wat je wil dat er gebeurt als je de laptop opent. Ergens bij de power settings stond dat vroeger (heb nu helaas geen Win laptop meer dus kan het niet voor je controleren).

Ninety percent of everything is crap.

• chim0
@Mattie112 @croxz
Klopt, is inderdaad een BIOS instelling. Ik heb hem nu uitgezet en nu blijft ie mooi uit bij het openklappen van het scherm. Stom dat ik daar niet eerder aan dacht. Was echt in de veronderstelling dat het ergens bij energie-instellingen zou zitten net zoals "Afsluiten bij sluiten deksel". 8)7

@Excliber Bedankt voor je suggestie, maar dat is het helaas niet. Het is een BIOS instelling.

@RoamingZombie Wel voor het sluiten van het scherm, niet voor het openen. Daarvoor moet je die registerhack doen, maar dan nog werkt het niet wanneer je, net zoals ik, een BIOS instelling hebt waarbij je het aan en uit kan zetten want die gaat er dubbel en dwars overeen.

Bedankt voor alle hulp! Wat mij betreft mag deze op slot en ondanks dat het niet helemaal het directe antwoord was, ga ik @fm77 het beste antwoord geven, omdat zijn suggestie van de Vantage software min of meer de oplossing was. De optie om het daar uit te zetten is verbonden met die in de BIOS dus vandaar. d:)b

[Voor 9% gewijzigd door chim0 op 27-12-2022 16:07]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee