Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het is me even niet duidelijk of het in onze situatie handig is om een testament op te stellen. Onze situatie:
  • Mijn vrouw heeft 1 volwassen kind uit een eerdere relatie. We zijn pas getrouwd nadat dit kind volwassen was.
  • We hebben samen geen kinderen
  • Geen koopwoning of andere waardevolle assets. Binnen 1-2 jaar hopen we een woning te kopen.
Ik zie dit zo niet terug als ik zoek. Ik kom vooral notarissen tegen die voorstellen om een testament op te maken, of algemeen hoe het erfrecht werkt, maar niets wat specifiek voor ons zou gelden.

Alvast bedankt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:42
Je bent getrouwd, want vrouw? M.i. zo laten en zodra je koophuis hebt alles op een rijtje zetten. Tenzij je specifieke wensen hebt (overlijden vrouw alles naar kind en jij 'gebruiksrecht' huis tot overlijden/verhuis naar verzorgingstehuis) vanaf nu.

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Fedde schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:07:
Je bent getrouwd, want vrouw? M.i. zo laten en zodra je koophuis hebt alles op een rijtje zetten. Tenzij je specifieke wensen hebt (overlijden vrouw alles naar kind en jij 'gebruiksrecht' huis tot overlijden/verhuis naar verzorgingstehuis) vanaf nu.
Ja we zijn getrouwd.

Dus standaard, stel mijn vrouw overlijd nu, dan gaat alles naar mij en krijgt hij een vordering op de helft wanneer ik sterf? Of wat gebeurd ermee?

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:42
LankHoar schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:10:
[...]

Ja we zijn getrouwd.

Dus standaard, stel mijn vrouw overlijd nu, dan gaat alles naar mij en krijgt hij een vordering op de helft wanneer ik sterf? Of wat gebeurd ermee?
Correct. Tenzij je vrouw wilt dat er nu al een gedeelte direct naar haar zoon/dochter gaat, is dat hoe het werkt.

Wat voor jou nog een overweging is, stel je wilt dat een gedeelte van je erfenis naar diezelfde zoon gaat (of een derde) kan je het wel laten vastleggen. Bij jou 100% naar je partner.

Edit: wat ik probeer te zeggen: het is voor ons niet mogelijk te zeggen of het handig is een testament op te stellen. Kortgezegd: wil je iets anders dan 100% naar je partner? Dan testament.

[Voor 13% gewijzigd door Fedde op 26-12-2022 21:13]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 16:27

SambalBij

We're all MAD here

LankHoar schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:10:
[...]

Ja we zijn getrouwd.

Waarschijnlijk dat inderdaad. En wanneer jij overlijdt dan erft je vrouw, maar als zij eerder overleden is dan erft haar kind (als haar erfgenaam middels plaatsvervanging) alles van jou.

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oké duidelijk. Dat is vlot beantwoord zo, hartelijk dank! :)

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 13:54

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

SambalBij schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:13:
[...]

Waarschijnlijk dat inderdaad. En wanneer jij overlijdt dan erft je vrouw, maar als zij eerder overleden is dan erft haar kind (als haar erfgenaam middels plaatsvervanging) alles van jou.
Weet je dat zeker?
Dat klinkt heel vreemd.

Oprechte vraag, want je erft dan van iemand waar al aan ge-erfd is door iemand anders die dood is.
En die persoon die dan al dood is zou je dan weer van kunnen erven? Kan best dat ze speciaal voor dit soort situaties daar wat regels voorhebben natuurlijk maar klinkt me gek in de oren 8)7 )

[Voor 29% gewijzigd door MrMonkE op 26-12-2022 21:19. Reden: uitlegje]

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

MrMonkE schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:17:
[...]

Weet je dat zeker?
Dat klinkt heel vreemd.
Vrij zeker. Wanneer een erfgenaam reeds is overleden, dan gaat de erfenis door naar de erfgenamen van die erfgenaam.

Mijn vader heeft een vriendin, niet getrouwd of geregistreerd. Zij heeft een testament dat mijn vader haar enig erfgenaam is. (Zij heeft geen kinderen, wel een vervreemde zus waarvan ze niet wil dat die iets erft)
Zou zij overlijden, dan erft mijn vader. Overlijdt vervolgens mijn vader, dan erven mijn zusje en ik van hem.
Wanneer mijn vader eerder zou overlijden dan zijn vriendin, dan worden middels die plaatsvervulling mijn zusje en ik automatisch haar erfgenamen.

Dat gaat wel alleen over op kinderen, niet op partners.
(Zou in mijn voorbeeld hierboven bijvoorbeeld ik eerder overlijden dan mijn vader, dan zou mijn zusje alles erven, niet mijn hypothetische partner (maar wél weer mijn hypothetische kinderen))

https://www.erfwijzer.nl/plaatsvervulling.html

Ik kan er naast zitten hoor, maar zo heb ik het altijd begrepen... (Afgelopen jaren wat aan uitgezocht wegens een overleden oom zonder kinderen, maar met een hoop schulden - Wie moeten dan allemaal de erfenis verwerpen...)

[Voor 27% gewijzigd door SambalBij op 26-12-2022 21:28]

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 13:54

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

@SambalBij
Bedankt voor je informatie.

Werkt het ook met schoonzussen/neefjes? Heb zelf geen kinderen of partner.
Dus stel ik ga dood na mijn broer.
Gaat er dan een deel naar mijn vader en een deel naar mijn schoonzus/neefjes (omdat zij erfgename zijn van mijn overleden broer?

Want als mijn schoonzus/neefjes dan ook gewoon erven hoef ik geen testament te maken.

(Lijkt me te werken via dezelfde mechaniek)

[Voor 5% gewijzigd door MrMonkE op 26-12-2022 21:33]

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

MrMonkE schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:32:
@SambalBij
Bedankt voor je informatie.

Werkt het ook met schoonzussen/neefjes? Heb zelf geen kinderen of partner.
Dus stel ik ga dood na mijn broer.
Gaat er dan een deel naar mijn vader en een deel naar mijn schoonzus/neefjes (omdat zij erfgename zijn van mijn overleden broer?

Want als mijn schoonzus/neefjes dan ook gewoon erven hoef ik geen testament te maken.

(Lijkt me te werken via dezelfde mechaniek)
Voor zover ik het begreep gaat in jouw voorbeeld een deel naar je vader (indien dan nog in leven) en via die plaatsvervulling direct naar je neefjes, maar niet naar je schoonzus.
(Ondanks dat zij allen erfgenamen zijn van je broer, lijkt die plaatsvervulling enkel naar kinderen te gaan, en niet naar de partner)

Maar goed, wat ik zeg ik kan er ook naast zitten; ik ben geen notaris, hoogstens deels ervaringsdeskundige :)

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
Misschien niet helemaal met antwoord wat je zoekt, maar ga met dit verhaal naar een notaris en laat een testament opstellen.
Weet uit eigen ervaring dat dit een hoop rompslomp zou schelen, als er iemand achterblijft.

Mijn vader had niks op papier, en hoewel ik alleen een broer heb om mee te delen, werd dit nog een heel verhaal.
Toen ook besloten zelf alles op paptte zetten.

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-01 19:57
De langstlevende heeft een vrijstelling voor de erfbelasting van €680.000,- een kind heeft een vrijstelling van €21.000,-. (Vanaf 1 januari 2023 wordt verhoogd) Als de erfenis gedeeld moet worden tussen de langstlevende en het kind dan krijgt ieder de helft. Het kind moet dan bij het eerste overlijden in verhouding tot de langstlevende enorm veel belasting betalen. Die belasting moet de langstlevende vaak ook nog voorschieten. Over +/- de eerste € 126.000 betaalt het kind 10% daarboven 20% erfbelasting. Je kan enorm veel geld besparen door een ander in het testament te optimaliseren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee