Hi allemaal,
Ik ben aan het kijken om mijn PC met i7-6700K te upgraden naar de nieuwe generatie CPU's.
Maar ik moet toegeven dat het alweer even geleden is dat ik echt diep in PC hardware ben gedoken, dus wat hulp zou zeker gewaardeerd worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een mix van gaming, programmeren en data analyse. Qua games wissel ik behoorlijk af, maar denk aan dingen als Modern Warfare II (2022), Rainbow Six Siege, modded Factorio/Rimworld, Elden Ring en wat RTS/strategy hier en daar. Dit alles op een 1440p 144Hz scherm met G-Sync.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een max prijs in gedachten, maar waar ik tot nu toe naar heb zitten kijken komt rond de €1000 uit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige build is als volgt:
Er zitten ook nog een assortiment aan SATA SSD's in, deze wil ik op den duur vervangen door één grote M.2 SSD. De voeding wil ik ook over een tijd vervangen, die gaat nu ook al een jaar of 10 mee.
Buiten dat wil ik in principe alles meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd Intel processoren gehad, dus ik ben op automatisme naar de 13e generatie Intel CPU's gaan kijken. Verder geen voorkeuren.
Ga je overklokken?
Dat staat op het moment niet op de planning. Wel zit ik er aan te denken om de CPU wat te undervolten of power limit aan te passen om de power usage en temperaturen wat omlaag te krijgen.
Wat verwacht je van ons?
Na wat rondkijken ben ik zelf op een 13600K of 13700K, maar ik ben niet helemaal zeker van het moederbord en geheugen. Tot nu toe heb ik de volgende upgrade:
Er zijn alleen een aantal punten waar ik niet zeker over ben, daar zou ik graag wat input voor willen:
Ik ben aan het kijken om mijn PC met i7-6700K te upgraden naar de nieuwe generatie CPU's.
Maar ik moet toegeven dat het alweer even geleden is dat ik echt diep in PC hardware ben gedoken, dus wat hulp zou zeker gewaardeerd worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een mix van gaming, programmeren en data analyse. Qua games wissel ik behoorlijk af, maar denk aan dingen als Modern Warfare II (2022), Rainbow Six Siege, modded Factorio/Rimworld, Elden Ring en wat RTS/strategy hier en daar. Dit alles op een 1440p 144Hz scherm met G-Sync.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een max prijs in gedachten, maar waar ik tot nu toe naar heb zitten kijken komt rond de €1000 uit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige build is als volgt:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 399,20 | € 399,20 |
1 | Moederborden | Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | EVGA GeForce RTX 2070 XC Ultra | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 79,74 | € 79,74 |
1 | Behuizingen | NZXT S340 Elite Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 3 | € 81,56 | € 81,56 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | XFX ProSeries 750W XXX Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
Er zitten ook nog een assortiment aan SATA SSD's in, deze wil ik op den duur vervangen door één grote M.2 SSD. De voeding wil ik ook over een tijd vervangen, die gaat nu ook al een jaar of 10 mee.
Buiten dat wil ik in principe alles meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU
- ATX Moederbord
- 32GB DDR5 RAM
Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd Intel processoren gehad, dus ik ben op automatisme naar de 13e generatie Intel CPU's gaan kijken. Verder geen voorkeuren.
Ga je overklokken?
Dat staat op het moment niet op de planning. Wel zit ik er aan te denken om de CPU wat te undervolten of power limit aan te passen om de power usage en temperaturen wat omlaag te krijgen.
Wat verwacht je van ons?
Na wat rondkijken ben ik zelf op een 13600K of 13700K, maar ik ben niet helemaal zeker van het moederbord en geheugen. Tot nu toe heb ik de volgende upgrade:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 349,- | € 349,- |
1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 469,99 | € 469,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX | € 309,- | € 309,- |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 240 | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 157,90 | € 157,90 |
Totaal | € 1.370,79 |
Er zijn alleen een aantal punten waar ik niet zeker over ben, daar zou ik graag wat input voor willen:
- Er zit een verschil van €130 tussen de i5 en i7, is dat het waard? Ik ben een ruime zes jaar geleden voor de i7-6700K gegaan met de insteek om er langer mee door te kunnen. Zou dat hier ook het geval zijn?
- Waar moet ik op letten qua moederbord voor de nieuwe CPU's? Heb ik bijvoorbeeld een bepaald type nodig als ik wil undervolten of de TDP wil verlagen? Welke chipset is nodig hiervoor?
- Het is al even geleden dat ik naar RAM/moederborden heb gekeken. Is er iets specifieks waar ik rekening mee moet houden hier? Of bepaalde merken/types die ik beter kan ontwijken?
- Ik ben erachter gekomen dat de S340 Elite niet superveel ruimte heeft voor CPU coolers, vandaar dat ik voor de Arctic Liquid Freezer II ben gegaan voor nu. Is dat goed genoeg voor deze processoren, of kan ik beter extra investeren in een nieuwe case voor een grotere (lucht?) koeler?