Toon posts:

Deur in muur plaatsen, dragend of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jas.
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-02 17:03
Hoi Allemaal,

Ik ben bezig met een verbouwing en zou graag een deur willen verplaatsen, nu krijg ik geen sluitend antwoord over de muur waar die in moet komen.

We hadden vastgesteld dat de muur niet dragend is op basis van bouwtekening, doorsnede van 7a7.5cm en was aan de bovenkant afgewerkt met pur.

Nu ben ik begonnen met het eruit halen van het oude kozijn en kwam een stalen anker tegen bij de kopse kant van muur A, vervolgens ben ik verder gaan doorzagen in de purlaag van muur B en kwam hier na een meter ook een anker tegen.

De muur lijkt een gegoten beton, ik kan namelijk geen naden van blokken ontdekken.

Mijn vraag, kan in doorgaan met mijn plan zonder constructeurs, vergunningen ed erbij te moeten halen?

Beste antwoord (via Jas. op 27-12-2022 20:21)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:15
Een muur van 7 cm dik kan nooit een dragende functie hebben.
Het anker beter vrijmaken kan wel helpen. Ik kan uit de foto ook niet opmaken of het rond is of een platte strip. Het zal toch geen gasbuis zijn voor de bovenburen?

Als dat anker bovenin weg moet, dan zal je op een andere plaats iets moeten doen voor de stabiliteit, b.v. bij de bovenhoeken van het nieuwe kozijn.

Omdat je aangeeft dat de muur bros is. Zou het zoiets kunnen zijn?
https://www.raabkarcher.nl/prefab/wanden/binnenwand

Kalkzandsteen voor de nieuwe muur wordt wel wat zwaar, vergeleken met wat er nu staat.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

• JukeboxBill
Volgens tekening is het geen dragende muur.

Ik vermoed dat het prefab binnenwanden zijn. Als dat klopt, dan kan een nieuwe deuropening maken nog wel eens een uitdaging zijn.

Die wapeningstaaf op de tweede foto zit bovenaan nergens aan vast?
Dan heeft die geen functie meer en kan bedoeld zijn geweest als tijdelijke verbinding in de deuropening.

Dat anker in de PUR zit boven tussen plafond en muur? Kan een hijsanker zijn, maar kan ook dienen om de muur wat stabiliteit te geven door de koppeling met het plafond.

Probeer i.i.g. wat meer te achterhalen over de bouwmethode. W.s. is bij de gemeente nog wat te vinden.
Is dit in NL of BE?

• Jas.
Hi thx,

Bij de gemeente (NL) niet veel wijzer geworden, heb wel deze tekening ontvangen en nog wat bijlages maar die zeggen niet iets hierover, het betreft een bouwproject van 30 woningen (1980), heb ook alles van alle woningen gekregen maar geen vloerenplan, constructieberekening oid.

De tweede foto lijkt de staaf in het plafond te zitten, ik dacht zelf ook aan een stabiliserende functie van wat ik zo op internet kon vinden, ook gezien er een meter naar rechts sowieso geen anker meer zit, maar ik kan de purlaag straks nog wat verder doorzagen de andere kant op.

Ik verwacht dat bij het zagen de muur wel wat gaat brokkelen, bij muur A was te zien dat het best poreus was en er stukken loslieten, maar het is geen ramp een nieuwe muur op te bouwen, dit wordt dan wss cellenbeton of evt kalkzandsteen. Dan kunnen we ook wat prettiger wat stroom verleggen.

Maar die ankers kunnen geen indicatie zijn dat de muur toch een belangrijke functie heeft?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
Een muur van 7 cm dik kan nooit een dragende functie hebben.
Het anker beter vrijmaken kan wel helpen. Ik kan uit de foto ook niet opmaken of het rond is of een platte strip. Het zal toch geen gasbuis zijn voor de bovenburen?

Als dat anker bovenin weg moet, dan zal je op een andere plaats iets moeten doen voor de stabiliteit, b.v. bij de bovenhoeken van het nieuwe kozijn.

Omdat je aangeeft dat de muur bros is. Zou het zoiets kunnen zijn?
https://www.raabkarcher.nl/prefab/wanden/binnenwand

Kalkzandsteen voor de nieuwe muur wordt wel wat zwaar, vergeleken met wat er nu staat.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:56
Jas. schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:51:
Hi thx,

Bij de gemeente (NL) niet veel wijzer geworden, heb wel deze tekening ontvangen en nog wat bijlages maar die zeggen niet iets hierover, het betreft een bouwproject van 30 woningen (1980), heb ook alles van alle woningen gekregen maar geen vloerenplan, constructieberekening oid.

De tweede foto lijkt de staaf in het plafond te zitten, ik dacht zelf ook aan een stabiliserende functie van wat ik zo op internet kon vinden, ook gezien er een meter naar rechts sowieso geen anker meer zit, maar ik kan de purlaag straks nog wat verder doorzagen de andere kant op.

Ik verwacht dat bij het zagen de muur wel wat gaat brokkelen, bij muur A was te zien dat het best poreus was en er stukken loslieten, maar het is geen ramp een nieuwe muur op te bouwen, dit wordt dan wss cellenbeton of evt kalkzandsteen. Dan kunnen we ook wat prettiger wat stroom verleggen.

Maar die ankers kunnen geen indicatie zijn dat de muur toch een belangrijke functie heeft?
Kun je onder de vloer kijken? Als de fundering daar niet doorloopt is het hoogstwaarschijnlijk geen draagmuur. Als je kijkt naar de bouwstijl rond die tijd en de dikte van de muren, zou ik ook zeggen dat het geen draagmuur is.

Ik zou dus zeggen dat je door kunt gaan met je plan. Maar wil je het echt zeker weten kun je er het beste iemand naar laten kijken die er echt verstand van heeft. Mijn reactie en ik gok die van de meeste hier zijn puur uit ervaring namelijk. Vergunningen lijken me niet nodig, maar ik zou dit soort wijzigingen altijd door een aannamer laten doen of door hem laten controleren. Die partijen zijn daar voor verzekerd, althans, dat zegt de aannemer die ik ken.

• Jas.
Hi allemaal,

Nog even het geluk gehad met een constructeur kunnen sparren, hij heeft ook aangegeven dat ik me geen zorgen hoef te maken over een "functie" van de muur..

We gaan hem van de week inzagen op de plek waar ongeveer het deurkozijn komt en dan maar zien hoe die zich gedraagt/hoe poreus het is.

Thx!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee