Toon posts:

Een van de nieuwe Cat6a netwerkkabels haalt slechts 100mbit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Khonen
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-12-2022
EDIT: afbeeldingen werken niet, dus de speedtest waarden er handmatig bijgezet.

Mijn vraag
Ik heb onlangs in onze nieuwe woning alle ethernetkabels vervangen. Initieel voor soepele Cat6a kabels, waarbij ik helaas geen verbinding kreeg via de WCD. Toen stugge kern 100% kopere kabel gelegd.
Eén kamer is goed gegaan. Daar is een extra WiFi punt aangesloten. De andere kamer (die bekabeld moet zijn, helaas niet.

Waarschijnlijk in het begin verkeerd verbonden. Toen zat ik zonder connectoren. Met de nieuwe connector heb ik nu verbinding kunnen maken, maar trek ik maar 100mbit (92 up 127ms latency, 93 down met 207 latency).

Via de WiFi (die met werkende kabel is verbonden, krijg ik netjes 200 mbit (202 down, 23 latency, 256 up, 11 latency).

Ik heb inmiddels de WCD meermaals gecontroleerd en verwisseld. De connectoren die ik gekocht heb, zijn blijkbaar geschikt voor een dikte tot AWG 26. Mijn kabel is AWG 23. Kan daar het issue zitten? De connectoren komen met een hulpstukje, waar de draden doorheen komen. Kan het zijn dat door de dikte met het krimpen geen goed contact komt? Ik heb al meerdere connectoren geprobeerd en dat heeft geen effect.

Het is of dat, of er moet in de kabel iets fout zijn. Wat is jullie advies: nieuwe kabel trekken, of eerst nieuwe connector halen die geschikt is voor AWG 23?

EDIT: afbeeldingen werken niet, dus de speedtest waarden er handmatig bijgezet

[Voor 14% gewijzigd door Khonen op 26-12-2022 16:45. Reden: plaatjes werkten niet.]

Alle reacties

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-02 22:21
Heb je een kabel tester? Zoiets dus
Als er een ader niet goed contact ergens maakt valt het automatisch terug naar 100 mbit.

• Khonen
Die heb ik niet helaas.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Advies: haal er eentje. Scheelt je een hoop gedoe.

Maargoed, je kan met een multimeter knutselen.
Losse kabel kan je gewoon beide einden de probes op de contacten duwen. Weet je snel genoeg welke draad geen contact maakt.
Bij wandcontact dozen wat lastiger, maar je kan even een kort UTP kabeltje doormidden knippen.
Aan de ene kant aders aan elkaar knuppen en in de WCD prikken, aan de andere kant de aan elkaar geknupte draden meten met je multimeter.
En zo maak je verschillende paren tussen kleurtjes en gaat die meten om er op die manier achter te komen welke contacten slecht zijn.

100Mbps is gegarandeerd minimaal 1 draad slecht contact. Ze zijn alle 8 strict noodzakelijk voor alles hoger dan 100Mbps. 100Mbps en lager kan over 4 draadjes.

Verder, ja de dikte kán een issue zijn. Maar een 23AWG in een 26AWG contact duwen mag het issue niet zijn. Dat is dermate dun dat t eigenlijk geen probleem kan zijn.

Welke WCD's gebruik je?
Toevallig met van die LSA keystones? Want die komen vaak wel met kapjes maar dat zijn géén gereedschapjes om je draden aan te duwen.

En wat voor kabel heb je gebruikt? WCD's sluit je nooit aan met stranded core kabels, altijd met solid core.

[Voor 44% gewijzigd door McKaamos op 26-12-2022 17:01]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Khonen
Net even naar de Gamma gelopen: geen op voorraad helaas. Ik zal er een online bestellen.

Ik had stranded core kabels liggen en kwam er inderdaad achter dat die niet via WCD aangesloten konden worden. Daarna dus solid core getrokken.

Ik gebruik deze connector naar het modem: https://www.netwerkkabels...j45-connector-afgeschermd

Deze kabel: https://www.kabelshop.nl/...H-96092-i9690-t25090.html

Deze WCD: https://www.netwerkkabels...af74ea&sqr=CCGP89250IV%09

Ik heb overigens een punch tool. De combinatie met deze kabel en WCD werkt overigens prima voor de andere kamer. Dus ik vermoed dat het aan de connector ligt, of dat er in dit deel van de kabelrol iets fout zit.

[Voor 14% gewijzigd door Khonen op 26-12-2022 17:13]

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:20
U connectoren zijn voor max 26/1 AWG en u kabel is 23/1 AWG. Dus u kabel is dikker dan u connectoren toelaat dus slechte verbinding.

Ik vraag me toch af hoe je u aders dan in deze connectoren hebt gekregen?

[Voor 22% gewijzigd door Dyckie op 26-12-2022 17:59]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:09
Gebruik tussen het modem en de WCD gewoon een standaard voorgekrimpte kabel (flexibel).

De WCD en het patchpaneel sluit je aan op de stugge muurkabel.

Je hebt geen krimptang/connectors nodig, alleen een patchtang.

___

Maar check de aansluiting aan beide kanten.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:54
9 vd 10 keer is het de connector, toch 1 draad die slecht contact maakt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Khonen
Dyckie schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:35:
U connectoren zijn voor max 26/1 AWG en u kabel is 23/1 AWG. Dus u kabel is dikker dan u connectoren toelaat dus slechte verbinding.

Ik vraag me toch af hoe je u aders dan in deze connectoren hebt gekregen?
De aders gaan gewoon door het hulpstukje, waarna ik de connector er prima op kan schuiven. Daar gaat niets mis. Ook bij het krimpen lijkt het goed te gaan, alleen blijkbaar toch iets niet goed.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:20
Ik heb deze in dit topic laatst gebruikt en getest met een netwerktester van fluke die alles test en deze waren goed.

RJ45STP connectoren voor stugge cat6A kabel

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-02 17:58
Gebruik je ook de juiste volgorde?

1. oranje/wit
2. oranje
3. groen/wit
4. blauw
5. blauw/wit
6. groen
7. bruin/wit
8. bruin

Technisch gezien werkt het wel als je maar beide kanten van de kabel dezelfde volgorde aanhoudt, maar als je niet dezelfde kleur op bijvoorbeeld 3+6 en 4+5 zet, dan gebruik je 2 kleuren voor 1 paar. (heen + retour). De aderparen zijn namelijk 1+2, 3+6, 4+5 en 7+8. Omdat de verschillende kleuren niet evenveel twists bevatten zijn niet alle aderparen even lang. Indien je dan heen een langere/kortere draad gebruikt dan voor retour krijg je allerhande problemen. Tot 10 meter gaat dit nog wel, maar daarna ga je tegen hele rare dingen aanlopen. Dit kan variëren van een erg lange handshake (negotiation van de linkspeed gaat langzaam, ofwel het lampje gaat niet meteen branden bij aansluiten), tragere snelheden (10 of 100Mbps) en dus ook veel packetloss en daardoor retransmits hebt.

De reden waarom ik hier eerder aan denk is vooral de latency die veel hoger is op de slechte kabel. Een slecht contactje kan misschien verklaren waarom je een lagere linkspeed haalt (want voor meer dan 100Mbps zijn dus echt alle 8 aders nodig, zoals hiervoor al gezegd). Maar een kabel met 4 aders (minimaal benodigd voor 100Mbps) zou ondanks de lagere snelheid een vergelijkbare latency moeten bieden als een gigabit.

Je hebt uiteraard niet de juiste RJ45 connectoren als je naar de AWG spec kijkt, maar ik zou dan eerder verwachten dat hij het helemaal niet deed, of indien 1 tot maximaal 4 contactjes niet goed zijn het verhaal van de alinea hierboven.

• Khonen
Qlimaxxx schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:51:
Gebruik je ook de juiste volgorde?

1. oranje/wit
2. oranje
3. groen/wit
4. blauw
5. blauw/wit
6. groen
7. bruin/wit
8. bruin

Technisch gezien werkt het wel als je maar beide kanten van de kabel dezelfde volgorde aanhoudt, maar als je niet dezelfde kleur op bijvoorbeeld 3+6 en 4+5 zet, dan gebruik je 2 kleuren voor 1 paar. (heen + retour). De aderparen zijn namelijk 1+2, 3+6, 4+5 en 7+8. Omdat de verschillende kleuren niet evenveel twists bevatten zijn niet alle aderparen even lang. Indien je dan heen een langere/kortere draad gebruikt dan voor retour krijg je allerhande problemen. Tot 10 meter gaat dit nog wel, maar daarna ga je tegen hele rare dingen aanlopen. Dit kan variëren van een erg lange handshake (negotiation van de linkspeed gaat langzaam, ofwel het lampje gaat niet meteen branden bij aansluiten), tragere snelheden (10 of 100Mbps) en dus ook veel packetloss en daardoor retransmits hebt.

De reden waarom ik hier eerder aan denk is vooral de latency die veel hoger is op de slechte kabel. Een slecht contactje kan misschien verklaren waarom je een lagere linkspeed haalt (want voor meer dan 100Mbps zijn dus echt alle 8 aders nodig, zoals hiervoor al gezegd). Maar een kabel met 4 aders (minimaal benodigd voor 100Mbps) zou ondanks de lagere snelheid een vergelijkbare latency moeten bieden als een gigabit.

Je hebt uiteraard niet de juiste RJ45 connectoren als je naar de AWG spec kijkt, maar ik zou dan eerder verwachten dat hij het helemaal niet deed, of indien 1 tot maximaal 4 contactjes niet goed zijn het verhaal van de alinea hierboven.
Thanks voor de info. Dat is inderdaad de volgorde die ik gebruik. Op de WCD gebruik ik de B Layout om te verbinden.

Nogmaals. Ik heb in de andere kamer precies dezelfde combinatie werkend, met uitzondering van de connector, dat was een oude Cat6 connector.

• Khonen
Hierbij een laatste update:

Vanmorgen kwam de kabeltester binnen en enkele nieuwe connectoren. De kabeltester, liet op de combinatie die 100mbit haalde, op alle aders correcte verbinding zien. Ik heb daarom de kabel niet vervangen, maar alleen de connector vervangen voor een nieuwe, voor AWG23 geschikte connector.
Wederom getest, alle aders waren groen, waarna ik getest heb.

Mijn netwerk werkt nu naar behoren en ik haal de snelheden die ik moet halen met lage ping. Vermoedelijk lag het dus toch aan de connectoren die geen stabiel contact hadden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee