Kersthuisjes verlichten, zelfbouwproect om te schakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:48
Hallo

Mijn vrouw houdt van die kleine kersthuisjes en heeft er een zooi.
Dat spul werkt allemaal op batterijen, 3 stuks en 2 stuks. Vreet me dus een zooi batterijen.
Nu zag ik bij intratuin voor een bapaald merk (lemax) adaptortjes van 220V in, ik denk een volt of 5 uit en dan splits hij naar 3 huisjes. Maar ;
a- die dingen zijn steenduur
b- 3 is me te weinig.

Wat is dus wil maken is het volgende
Ik knipo al die bedradingen door naar de batterijhouders. Ik maak (en hier gaat mijn vraag over) een soort kastjes waar 220V ingaat en 3-4.5 volt uitkomt (2 of 3AA batterijen dus). Die hele bende is dan met een sonoff basic vanuit home assistant te schakelen, alles in 1 keer aan of uit, dus dat is niet moelijk.

Maar nu dus het stuk waar ik geen verstand van heb (ik kan net een weerstand van een condensator uit elkaar houden). Er moet of 3V of 4.5V uit zijn, dus ik wil eigenlijk al met 2 mannetjes aansluiting werken, groot voor 3V, klein voor 4.5V (zodat ik nooit 3V lampje kan belasten met 4.5V). En dan in het kastje allemaal vrouwtjes aanlsuitingen.
Dus ;
- Hoe ga ik intern in mijn (3D geprinte) kastje van 220V naar 3V en van 220V naar 4.5V? Dus in zo'n kastje zijn beide omzettingen nodig.
- Wat voor mannetjes/vrouwtjes heb ik nodig?
- Is dit uberhaubt mogelijk?

De geschakelde lampjes zijn allemaal LED, Gaat om bijv. dit soort dingen lantaarnpaaltjes, lampjes in huisjes en multi-adapter

Geen idee wat het vermopgen is van die dingen, maar zal heel weinig zijn gezioen het feit dat er nu een huisje is dat niet uit kan en dat brandt al een week op een setje AA batterijen (24/7)

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 26-12-2022 16:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:24

orf

- Hoeveel lampjes ga je hiermee voeden?
- Hoeveel watt zijn deze lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
orf schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:02:
- Hoeveel lampjes ga je hiermee voeden?
- Hoeveel watt zijn deze lampjes?
Goede vraag, zal aanvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoiets, is ook een optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSKiURLt43GSQr-so0Kxbq3_9o8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oUYEA6qDDYJvAdGorpvZx8j6.jpg?f=user_large

"Battery eliminator"

[ Voor 3% gewijzigd door Accretion op 26-12-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Accretion schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:49:
Zoiets, is ook een optie?

[Afbeelding]

"Battery eliminator"
Wat is dit? een 220V-1 batterij aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, je kunt deze unit instellen op een bepaald voltage (afhankelijk van hoeveel batterijen hij vervangt), je krijgt er ook een aantal dummies bij.

En dan kun je 'm dus gebruiken in plaats van batterijen en zet je ze in een rijtje op een (geschakelde) stekkerdoos.

Dan hoef je niets te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Accretion schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:59:
Ja, je kunt deze unit instellen op een bepaald voltage (afhankelijk van hoeveel batterijen hij vervangt), je krijgt er ook een aantal dummies bij.

En dan kun je 'm dus gebruiken in plaats van batterijen en zet je ze in een rijtje op een (geschakelde) stekkerdoos.

Dan hoef je niets te solderen.
Ok, maar dan heb ik er dus 1 per huisje of zetje nodig? Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

maartend schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:14:
[...]

Ok, maar dan heb ik er dus 1 per huisje of zetje nodig? Toch?
Ja, dat dan waarschijnlijk weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een toeval zeg, in heb hier precies hetzelfde issue en had ook al zo’n idee geopperd, exact vandaag.

Zelf had ik al het idee om een houten dienblad te kopen (kringloop) en daar een “stadje” van de bestaande huisjes op te bouwen. De draadjes kunnen dan gewoon onderlangs en dan een klein gaatje aan de onderkant… Desnoods het dienblad op 1cm voetjes om de draadjes vrij te houden..

Schakelen is ook niet zo’n probleem, de kerstboom schakelen we ook met een TP-Link hs110.

De voeding ben ik nog niet over uit. Ik lees met interesse mee.

Overigens had ik een huisje op 2xAA wat niet meer werkte, daar heb ik de voeding al verandert met zo 1:

https://a.aliexpress.com/_EwTtqnZ
Let op, deze is zonder led, alleen de knoopcel houder. Heb de boel aangesloten met een kroonsteen.
Werkt prima, maar dat is natuurlijk weer met een batterij.

Zelf dacht ik aan een led-string die dan elk huisje “aandoet” maar dan heb je wel een stuk “overtollig” licht:
https://a.aliexpress.com/_EIDwzUR

De batterij-vervanger hierboven is geen optie, dat worden teveel adapters en bovendien zijn onze huisjes met ofwel CR2032 ofwel 2x ofwel 3x LR44… Het zijn wel allemaal huisjes met 1 rood draadje en 1 zwart of wit draadje, dus dat is geen rocketscience. Solderen kan, maar een kleine kroonsteen is ook prima, er is ruimte in de huisjes.

Ik dacht zelf aan een 10watt usb adapter en dan gewoon een usb kabel strippen en daar alles parallel op aansluiten. Maar ik weet niet of die lampjes dan zo “slim” zijn dat ze genoeg Ampere pakken of dat ik de boel opblaas.

Ik heb ook nog huisjes zonder lampjes maar daarvoor zat ik aan dit te denken:
https://a.aliexpress.com/_EIHsfB9

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 26-12-2022 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:08

dragonhaertt

@_'.'

Even out of the box, je kan ook gewoon een paar eneloop oplaadbare AA accu's kopen.
Dat kan je makkelijk ook voor andere apparaten gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@FreakNL
Bij ons hebben de huisjes al lampjes, dus is het echt de bedoeling die te blijven gebruiken. Ze staan op 2 plekken, dus ik moet 2 kastjes maken. Zat toevallig ook al aan USB te denken, maar geen idee hoe dat aan te pakken, hoewel dat op te zoeken moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dragonhaertt schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:12:
Even out of the box, je kan ook gewoon een paar eneloop oplaadbare AA accu's kopen.
Dat kan je makkelijk ook voor andere apparaten gebruiken.
Heb al 16 LAdda's maar het heeft er ook mee te maken dat die dingen eigenlijk op een onbereikbare plek staan zo ongeveer. Dus vandaar dat ik het zo wil aanpakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Een batterij of knoopcel vervangen door een voeding met dezelfde spanning is natuurlijk niet zo moeilijk, maar je moet er wel mee oppassen.

Zeker bij goedkope Chinese (led) meuk wordt vaak gebruik gemaakt van de interne weerstand van een batterij (zoals een knoopcel) om de stroom te beperken.

Het lijkt me dus sowieso verstandig om even de spanning (en stroom) te meten onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dragonhaertt schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:17:
Een batterij of knoopcel vervangen door een voeding met dezelfde spanning is natuurlijk niet zo moeilijk, maar je moet er wel mee oppassen.

Zeker bij goedkope Chinese (led) meuk wordt vaak gebruik gemaakt van de interne weerstand van een batterij (zoals een knoopcel) om de stroom te beperken.

Het lijkt me dus sowieso verstandig om even de spanning (en stroom) te meten onder belasting.
Ik begrijp je. Maar het spul dat we hebben is geen cheap ass meuk, maar dus allemaal van lemax. Het lastigste is, ik kan nergens het gevraagde vermogen vinden. Maar is echt niet veel. Setje batterijen en die dingen branden letterlijk een week

En het gaat me dus om het geheel. Dus aansluitingen en alles dat ik nodig heb. Las net iets over buck converters, is dat iets?

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 26-12-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

maartend schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:22:
[...]

Ik begrijp je. Maar het spul dat we hebben is geen cheap ass meuk, maar dus allemaal van lemax. Het lastigste is, ik kan nergens het gevraagde vermogen vinden. Maar is echt niet veel. Setje batterijen en die dingen branden letterlijk een week

En het gaat me dus om het geheel. Dus aansluitingen en alles dat ik nodig heb. Las net iets over buck converters, is dat iets?
Buck converter is de benaming voor alles wat van een hogere spanning een lagere spanning maakt. Dat is dus inderdaad wat je zoekt.
Als je geen multimeter hebt kan je met wat simpele wiskunde ook betekenen hoe veel vermogen er gebruikt wordt. Op de accu staat hoeveel mAh ze bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dragonhaertt schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:25:
[...]

Buck converter is de benaming voor alles wat van een hogere spanning een lagere spanning maakt. Dat is dus inderdaad wat je zoekt.
Als je geen multimeter hebt kan je met wat simpele wiskunde ook betekenen hoe veel vermogen er gebruikt wordt. Op de accu staat hoeveel mAh ze bevatten.
Er gaan gewone AA's in,. dsu als ik Eneloops gebruik is dat 2450 mAh, maar ja, dat zegt ook weinig, behalve als ik ga timen hope lang ze werkelijk branmden op 3 Eneloops. Ik durf echt wel te zeggen dat zo'n led dingetje in zo'n huisje nog geen watt vreet. Al shet niet stukken minder is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:22

Illusion

(the art of)

Tip van flip:
Probeer niet 1 kastje met 2 spanninngen te maken. Maar maak 2 losse kastjes.
Dan koop je twee universele adapters zoals bijv deze: https://www.allekabels.nl...ersele-ac-dc-adapter.html (kies de 600mA of 1500mA variant, prijs is toch praktisch gelijk)
De ene stel je in op 3v de andere op 4,5V.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Illusion schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:29:
Tip van flip:
Probeer niet 1 kastje met 2 spanninngen te maken. Maar maak 2 losse kastjes.
Dan koop je twee universele adapters zoals bijv deze: https://www.allekabels.nl...ersele-ac-dc-adapter.html (kies de 600mA of 1500mA variant, prijs is toch praktisch gelijk)
De ene stel je in op 3v de andere op 4,5V.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan wordt het weer een bende erachter. Ik zit echt als volgt te denken.
1 220V in, binnenin wordt dit geslits in 2 lijnen, links en rechts. Tussen links en rechts zit een afscheiding en ze hebben beiden hun eigen uitgangsvoltage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-03 08:50
Je kan ook 3-polige connectoren gebruiken. In je kastje sluit je dan op de mannelijke connectoren zowel massa, 3v en 4.5v aan, en dan per lamp gebruik je maar 2 draden op de vrouwelijke connector, afhankelijk van het voltage zet je hem op de juiste pin. Zo kan je nooit missen en maakt het niet uit wat je waar aansluit.

Zo'n connectoren bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/1005004550846283.html

Qua voeding zou ik het simpel houden en 2 van deze in je kastje bevestigen:
https://www.amazon.com.be...HS/ref=asc_df_B002E4YQHS/

De massa's van beide adaptor's mag je dan samenvoegen en de 230v zijde parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jim80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:10:
Je kan ook 3-polige connectoren gebruiken. In je kastje sluit je dan op de mannelijke connectoren zowel massa, 3v en 4.5v aan, en dan per lamp gebruik je maar 2 draden op de vrouwelijke connector, afhankelijk van het voltage zet je hem op de juiste pin. Zo kan je nooit missen en maakt het niet uit wat je waar aansluit.

Zo'n connectoren bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/1005004550846283.html

Qua voeding zou ik het simpel houden en 2 van deze in je kastje bevestigen:
https://www.amazon.com.be...HS/ref=asc_df_B002E4YQHS/

De massa's van beide adaptor's mag je dan samenvoegen en de 230v zijde parallel.
Lijkt me wel wat. Moet ik wel even kijken of die die 220V adaptors uit elkaar kan halen, heb geen zin in een stekkerdoos nog in mijn kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
Dat uit elkaar halen is ook niet ideaal, ook niet voor de veiligheid...

Dan ben je misschien beter af met één 12v adaptor die je op je kastje aansluit met zoiets:
https://www.allekabels.be...uwdoos-dc-21-x-55-mm.html

en dan 2 van deze inbouwen:
https://www.hobbyelectron...dc-dc-regelbare-step-down

Die 12v adaptor hoeft niet groot te zijn, maar geen idee of dat aanvaardbaar is om zowel een adaptor als een kastje te hebben. Het zou wel veiliger zijn. Je kastje kan dan wel ultra compact blijven.

Aanvulling: Je zou ook een "tafelmodel" 12v adaptor kunnen nemen en mee in je kastje steken. Voor de 220v aansluiting van de adaptor kan je kan een uitsparing maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim80 op 27-12-2022 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:28
Bestel in een assortiment weerstandjes.
Vervolgens sluit je alle huisjes op 5 volt aan en zet je intern een weerstandje in serie.
150 ohm zal een aardige waarde zijn om meet te beginnen.
Vervolgens vergelijk je op het oog de hoeveelheid licht tussen een stroom en batterij huisje en past het weerstandje naar smaak aan.

Bij dit soort leds komt het meestal niet zo precies met de stroom.
Uiteraard kan je met een labvoeding of stroomtang alles preciezer bepalen, maar het resultaat is vaak toch dat je op het oog besluit om net een iets grotere / kleinere waarde te kiezen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jim80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:33:
Aanvulling: Je zou ook een "tafelmodel" 12v adaptor kunnen nemen en mee in je kastje steken. Voor de 220v aansluiting van de adaptor kan je kan een uitsparing maken.
Thnx. Eea krijgt steeds meer vorm voor me. Je bedoelt voor dat tafelmodel bijv zoiets?
https://securitydiscounte...del-netadapter-12-vdc-5a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Sgrovert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:36:
Bestel in een assortiment weerstandjes.
Vervolgens sluit je alle huisjes op 5 volt aan en zet je intern een weerstandje in serie.
150 ohm zal een aardige waarde zijn om meet te beginnen.
Vervolgens vergelijk je op het oog de hoeveelheid licht tussen een stroom en batterij huisje en past het weerstandje naar smaak aan.

Bij dit soort leds komt het meestal niet zo precies met de stroom.
Uiteraard kan je met een labvoeding of stroomtang alles preciezer bepalen, maar het resultaat is vaak toch dat je op het oog besluit om net een iets grotere / kleinere waarde te kiezen.
Precies. Geen twee adapters. Geen buck. Voor dit soort simpele ledjes gebruik je een weerstand. Liefst met draadjes, dat soldeert zo fijn *O*
Vuistregel: ledjes gebruiken 10mA. Begin je met 5V en ga je naar 3V, dan zou een weerstand van 2V/10mA=200 Ohm prima zijn. Tot zover de 'wiskunde'.
Zoals @Sgrovert al zegt, koop een assortiment en klaar. Je kunt ook een kleine potmeter kiezen van 470 Ohm. Dan is het zelfs instelbaar. Zeker als je de ruimte hebt.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
xah5kiDe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:59:
[...]

Precies. Geen twee adapters. Geen buck. Voor dit soort simpele ledjes gebruik je een weerstand. Liefst met draadjes, dat soldeert zo fijn *O*
Vuistregel: ledjes gebruiken 10mA. Begin je met 5V en ga je naar 3V, dan zou een weerstand van 2V/10mA=200 Ohm prima zijn. Tot zover de 'wiskunde'.
Zoals @Sgrovert al zegt, koop een assortiment en klaar. Je kunt ook een kleine potmeter kiezen van 470 Ohm. Dan is het zelfs instelbaar. Zeker als je de ruimte hebt.
Maar ik moet toch op 1 of andere manier aan die 5V zien te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja, een adapter heb je nodig. Zo'n 5V USB adapter van een oude telefoon kan 1A leveren. Genoeg voor 100 lampjes. 3V of 4.5V maakt niet uit. 4.5V is gewoon een veel kleinere weerstand (of zelfs geen).

[ Voor 27% gewijzigd door xah5kiDe op 27-12-2022 16:22 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
xah5kiDe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:20:
Ja, een adapter heb je nodig. Zo'n 5V USB adapter van een oude telefoon kan 1A leveren. Genoeg voor 100 lampjes. 3V of 4.5V maakt niet uit. 4.5V is gewoon een veel kleinere weerstand (of zelfs geen).
Heb er nog zat liggen, van die adaptors. Maar dan wel gewoon open maken en dan de inhoud gebruiken? Heb het stopcontact gedeelte toch niet echt nodig, want ding hangt achter een sonof basis.

Oja, 4.5V kan (als er meerdere lampjeszijn in 1 lijn) dus waarschijnlijk gewoon aan die 5 V? En dan een potmeterje voor het 3V gedeelte. En kan ik dan op zo'n potmetertje meerder lijnen aansluiten? Want dat vreet ook geen vermogen

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 27-12-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik zou van de adapter de usb steker afknippen en een contra steker voor de 230V. Die blokjes krijg je meestal niet fatsoenlijk open. Moet je al gelijk met een dremel in de weer. Met een contra steker is het allemaal wat veiliger.
Als je twee lampjes van drie Volt parallel hangt dan wordt het 20mA en dus 100 Ohm. Geen punt met een potmeter. Moeten wel ongeveer gelijke lampjes zijn anders ga je helderheidsverschil zien. Dus een tiental kopen en lekker experimenteren :Y

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
maartend schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:35:
[...]

Thnx. Eea krijgt steeds meer vorm voor me. Je bedoelt voor dat tafelmodel bijv zoiets?
https://securitydiscounte...del-netadapter-12-vdc-5a/
Ja, exact. Kans is ook groot dat je nog zoiets hebt liggen van een oude router, mediaplayer, ...

Er wordt advies gegeven over weerstandjes en potmeters. Ik zou dat niet doen: dat is constant gesukkel met de juiste waarde te vinden en per keer dat je iets verandert mag je terug gaan solderen.

Met zo'n 2 dc/dc converters van 3,95 € en 3-polige connectoren heb je zorgeloos een universeel kastje waar je alles zonder gedoe plug&play kan aansluiten. Ik vermoed dat je vrouw niet voor eeuwig trouw zal blijven aan de huidige combinatie kerstlichtjes.

Weerstanden worden bovendien warm en zijn een brandrisico bij kortsluiting.

Als er bovendien enige "intelligentie" in die kerstlampjes zitten (knipperen bijvoorbeeld) ga je het ook niet met weerstanden redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:54
ik heb voor mijn vrouw een keer een kersthuisje in elkaar geflanst en ze wilde er ook lichtjes in hebben ik heb toen Glow in the dark meuk gebruikt moet zeggen dat zag er nog wel geinig uit _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ok, nog een voor de leuk.
Draadloze kerstlichtjes
*O*
https://youtu.be/UQ3K0suY1Dc
Je mag overigens wel opschieten, het seizoen is bijna over...

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Jim80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:09:
[...]

Ja, exact. Kans is ook groot dat je nog zoiets hebt liggen van een oude router, mediaplayer, ...

Er wordt advies gegeven over weerstandjes en potmeters. Ik zou dat niet doen: dat is constant gesukkel met de juiste waarde te vinden en per keer dat je iets verandert mag je terug gaan solderen.

Met zo'n 2 dc/dc converters van 3,95 € en 3-polige connectoren heb je zorgeloos een universeel kastje waar je alles zonder gedoe plug&play kan aansluiten. Ik vermoed dat je vrouw niet voor eeuwig trouw zal blijven aan de huidige combinatie kerstlichtjes.

Weerstanden worden bovendien warm en zijn een brandrisico bij kortsluiting.

Als er bovendien enige "intelligentie" in die kerstlampjes zitten (knipperen bijvoorbeeld) ga je het ook niet met weerstanden redden.
Naahhh, warm? Bij kortsluiting misschien 250mW. Zelf dan is er geen enkel probleem anders dan dat de kerstsfeer verpest is.
Ik zou me eerder zorgen maken over alle merkloze zooi uit China, direct aangesloten op je stopcontact. Dat zou ik direct verwijderen.
Bij knipperen werkt een weerstandje inderdaad mogelijk niet. Overigens ook niet als het een string van meerdere ledjes op een batterij is. Daar zit een piepklein boost covertertje in.
Maar we zitten hier op Tweakers he, dus een beetje freubelen hoort erbij o<:)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Jim80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:09:
[...]

Ik geloof dat ik niet 100% duidelijk geweest ben. Ik zou alle huisjes hun eigen weerstand geven, waardoor alle huisjes op 5 volt werken.
Op die manier heb je maar 1 adapter voor alle huisjes nodig.
Eventueel kan he overwegen om elk huisje 2 draadjes te geven. 1 draadje voor voeding, 1 draadje om door te lussen naar het volgende huisje. Je sluit je adapter dan aan op het 1e huisje en lust de rest door. Dan is er ook geen extra verdeelkasten nodig.

https://www.allekabels.nl...7Q-Zv1Esr_YhoCxf0QAvD_BwE
Dit soort kabeltjes zijn een mooie oplossing. Knip ze in 2en en je hebt je voeding en je doorlus.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
maartend schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:09:
[...]

Maar ik moet toch op 1 of andere manier aan die 5V zien te komen?
Het weerstandje verbruikt het verschil tussen 4.5 en 5 of 3 en 5 volt. Doordat elk huisje zijn eigen weerstandje heeft hoef je bij het aansluiten niet na te denken hoe je hem aan moet sluiten.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
xah5kiDe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:12:
Naahhh, warm? Bij kortsluiting misschien 250mW. Zelf dan is er geen enkel probleem anders dan dat de kerstsfeer verpest is.
Hangt natuurlijk af van hoeveel die kersthuisjes verbruiken. Stel dat zo'n 4,5 volt model 100mA slurpt (20 witte LED's aan 5mA is niet ondenkbaar) en je voedt dat met 5v + 5Ω weerstand. Dan zit je bij kortsluiting al aan 5 Watt.
Sgrovert schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:26:
Ik geloof dat ik niet 100% duidelijk geweest ben. Ik zou alle huisjes hun eigen weerstand geven, waardoor alle huisjes op 5 volt werken.
Op die manier heb je maar 1 adapter voor alle huisjes nodig.
Inderdaad, ik had het anders begrepen :) Dat zou al beter zijn maar neemt niet weg dat je bij elke nieuwe aankoop opnieuw een weerstand er tussen moet solderen ipv gewoon de connector er aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
https://www.tinytronics.n...ing-power-supply-lrs-50-5

zou iets... en dan de V adjust aanpassen om van 5V terug op 4,5 (of liever 4,3) uit te komen?
geen idee of gelinkte voeding dus danig ver bijgesteld kan worden.. maar een soort gelijke die ik hier heb kan tussen de 3,9 en 6,2V afgesteld worden..

en voor de 3V iets met een buck converter?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kerthuisjes tweaken lijkt mij typisch iets voor MME. Ik doe het topic daarheen vanuit BK :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je een USB adapter gebruikt, pak dan een diode om de spanning omlaag te brengen, dan kom je uit op een 4.3~4.4v

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok, aanvulling. Dat gedoe met weerstanden en diodes gaat niet werken. Dit systeem moet een hele hoge WAF factor hebben, dus de lady in da house moet niet uitzoeken wat waar in moet.
Dus het syteem dat iemand voorstelde met 3 polige plugjes waarvan AB 3V leveren en BC 4.5V lijkt me het betse. Moet ik enkel zorgen dat ik de aansluitingen goed maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Twee polig is toch handiger? Oplossing van @memphis is eigenlijk het mooist. Per toegevoegde diode verlaag je de spanning ongeveer met 0.65V. Alle huisjes krijgen dezelfde 5V. Per huisje voeg jij 1 diode (voor 4.5V) of 3 diodes (voor 3V) in serie. Krimpkousje over de diodes om de zo gevreesde sluiting voor te zijn. Diodes kosten net als weerstanden vrijwel niets. Je kunt dit overigens ook alleen in je voeding doen en dan met drie draden naar alle huisjes gaan.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
xah5kiDe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:24:
Twee polig is toch handiger? Oplossing van @memphis is eigenlijk het mooist. Per toegevoegde diode verlaag je de spanning ongeveer met 0.65V. Alle huisjes krijgen dezelfde 5V. Per huisje voeg jij 1 diode (voor 4.5V) of 3 diodes (voor 3V) in serie. Krimpkousje over de diodes om de zo gevreesde sluiting voor te zijn. Diodes kosten net als weerstanden vrijwel niets. Je kunt dit overigens ook alleen in je voeding doen en dan met drie draden naar alle huisjes gaan.
Nee, want dan moet de lady opletten welk plugje 3V is en welk 4.5V. Daar zit het probleem. Want dit weerstanden of diodes zouden in het kastje moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Minder tweakerig, maar zoek je niet gewoon zoiets:

https://www.petsplace.nl/...z6rpT3C8_cNPe1lXBWjrD-GGI

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zou kunnen, maar is maar 2AA.

Ok, bestaat ook in 3AA

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 28-12-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

maartend schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:41:
[...]

Nee, want dan moet de lady opletten welk plugje 3V is en welk 4.5V. Daar zit het probleem. Want dit weerstanden of diodes zouden in het kastje moeten.
Dan gebruik je 2 verschillende stekkers of een 3 polige stekker waar je 3 en 4.5v op uit laat komen. Met de juiste stekker aan het lampje kan je dan niet mis prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

maartend schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:41:
[...]

Ok. Ik dacht dat er wel voldoende ruimte in het huisje zou zitten voor een paar diodes. Je moet nu toch ook een contra steker in het huisje monteren? Hot glue of zoiets?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zolang de 3v en 4,5v huisjes inderdaad een neit uitwisselbare aansluiting hebben hoeft het niet moeilijk te worden...

en anders in het batterijen vakje de aansluiting maken.. 3 pin connector zodat je vanaf je voedingsbron gewoon 3V en 4,5V brengt naar elk huisje, en het huisje in connector zo is aangesloten dat deze de juiste spanning krijgt..

[ Voor 49% gewijzigd door SMSfreakie op 28-12-2022 23:39 ]

404 Signature not found

• maartend
SMSfreakie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:35:

en anders in het batterijen vakje de aansluiting maken.. 3 pin connector zodat je vanaf je voedingsbron gewoon 3V en 4,5V brengt naar elk huisje, en het huisje in connector zo is aangesloten dat deze de juiste spanning krijgt..
Zoiets gaat het idd worden. Maar dan kan ik dus net zo goed 2 buck gebruiken ipv in elk lijntje een zooi weerstanden ga solderen

Maar Afijn, straks nog eens alles doorlezen, want de oplossing staat hier gecombineerd al gegeven

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 29-12-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:23:
[...]

Zoiets gaat het idd worden. Maar dan kan ik dus net zo goed 2 buck gebruiken ipv in elk lijntje een zooi weerstanden ga solderen

Maar Afijn, straks nog eens alles doorlezen, want de oplossing staat hier gecombineerd al gegeven
Klopt zou ook gewoon direct vanaf de voedingsbron meteen met 4.5v en 3v werken.. Al zou ik denk ik ook eens kijken wat het doet met een iets lagere spanning..

immers gewone oplaadbare batterijen leveren ook maar 1.2V per batterij.. zou vertalen naar 2.4 en 3.6v..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 14:17
Om zelf makkelijke batterijvervangers te maken kun je met een metalen punaise en een stuk lijmstift (van een lijmpistool) die dingen op maat maken. Je hebt maar 2 punaises nodig, 1 bij de + en 1 bij de -, tussen de lijmstift en de punaise klem je een stuk draad en deze sluit je weer aan op je voeding.

Zo hou je je huisjes ook nog origineel zonder iets te verwijderen.

//EDIT:

Als ik zo kijk maakt het systeem gebruik van de standaard voedingsstekkers die te krijgen zijn.
Je zou even kunnen meten welke het zijn en dan zoiets aanschaffen voor de huisjes:
https://www.allekabels.nl...4903/voedingsstekker.html

Ik vond ook dit topic op CircuitsOnline : https://www.circuitsonline.net/forum/view/155570

Hier wordt gesproken over 62mA per led, dus dan kun je uitrekenen wat je voeding zou moeten zijn.

Je zou ook kunnen denken om een 12V voeding te pakken en bijvoorbeeld 3 van die "led-strips" in serie te zetten, als ze identiek zijn krijgen ze allen 4V.

[ Voor 45% gewijzigd door BernardV op 29-12-2022 13:36 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
in serie zetten zou ik niet doen.. immers dat haalt de WAF weer giga naar beneden :) en is ook niet geheel foolproof meer

404 Signature not found

• maartend
Ik ga idd niks in serie zetten, want dan moet dat spul op[ een vaste volgorde worden geplaatst.

Maar wel weer meer info gekregen, dank daar voor

BEn op de aangegeven pagina gaan kijken, zietr er goed uit. enkel die diode brug even zien te vinden.

Of uitgaan van dit ; https://www.aliexpress.com/item/32653212622.html

[ Voor 40% gewijzigd door maartend op 29-12-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
Als het toch van Ali gaat komen, met onderstaande connectoren heb ik wel goede ervaringen. Niet duur en waterdicht. De niet gebruikte sockets op je kastje kan je ook mooi met de bijgeleverde doppen afsluiten zodat er geen vuil in komt (als dat nu eens geen hoge WAF heeft dan weet ik het niet meer :) )

https://www.aliexpress.com/item/4000057522634.html

Je zou ook zelfs de 4 of 5 polige versies kunnen nemen zodat het toekomst-proof wordt als er ooit nog accessoires op andere spanningen bijkomen.

Denk eraan dat als je toch dioden zou gebruiken ipv DC/DC converters, je meer hitte gaat produceren en nodeloos extra energie gaat verspillen. 't Is misschien niet veel, maar een echte tweaker gaat voor die laatste extra % rendement ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jim80 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:46:
Als het toch van Ali gaat komen, met onderstaande connectoren heb ik wel goede ervaringen. Niet duur en waterdicht. De niet gebruikte sockets op je kastje kan je ook mooi met de bijgeleverde doppen afsluiten zodat er geen vuil in komt (als dat nu eens geen hoge WAF heeft dan weet ik het niet meer :) )

https://www.aliexpress.com/item/4000057522634.html

Je zou ook zelfs de 4 of 5 polige versies kunnen nemen zodat het toekomst-proof wordt als er ooit nog accessoires op andere spanningen bijkomen.

Denk eraan dat als je toch dioden zou gebruiken ipv DC/DC converters, je meer hitte gaat produceren en nodeloos extra energie gaat verspillen. 't Is misschien niet veel, maar een echte tweaker gaat voor die laatste extra % rendement ;)
Thnx, maar is voor binnen en had idd al dergelijke gevonden, maar dan metaal ook met afdekdopje.

En dus nog een reden om voor die dc/dc te gaan en niet voor de diodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Voordeel van Buck converter is dat er een stelschroef op zit. Hierdoor kun je dus voltage regelen en dus ook de lichtsterkte. Ik heb dit zelf ook in mijn kerstdorp. 2 Buck converter. Een voor de 3v huisjes en 1 voor de 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
h3nr1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:03:
Voordeel van Buck converter is dat er een stelschroef op zit. Hierdoor kun je dus voltage regelen en dus ook de lichtsterkte. Ik heb dit zelf ook in mijn kerstdorp. 2 Buck converter. Een voor de 3v huisjes en 1 voor de 5v.
Welke gebruik jij? Zijn er zo veel? En welke voeding heb je ervoor hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palme50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:42
Ik kwam dit tegen op ali.
Misschien heb je er iets aan.

https://nl.aliexpress.com...1rec&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik snap wat je bedoelt, maar ik zie de Lady niet 100 draadjes in shunts frotsen. Toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
maartend schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:13:
[...]

Welke gebruik jij? Zijn er zo veel? En welke voeding heb je ervoor hangen?
Ik heb deze gebruikthttps://www.tinytronics.n...-buck-converter-lm2596-3a
Als voeding had ik nog een oude printer voeding liggen welke 2x 5v geeft. De buckconverter mag 4 tot 40v dc als ingang hebben. Dus als je nog ergens een oude 12v adapter hebt liggen kun je die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
h3nr1 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:04:
[...]

Ik heb deze gebruikthttps://www.tinytronics.n...-buck-converter-lm2596-3a
Als voeding had ik nog een oude printer voeding liggen welke 2x 5v geeft. De buckconverter mag 4 tot 40v dc als ingang hebben. Dus als je nog ergens een oude 12v adapter hebt liggen kun je die gebruiken.
Thnx. Ik had die ook op het oog, echter wel met ledschermpje, zodat ik in/out kan zien.
Deze bijv. ; https://www.aliexpress.com/item/1005001627542779.html

En die printervoeding is slim, zijn ergelmatig gratis te vinden. Of idd die 12V voedingen, maar die gooi ik er normaal uit. Maar die printer of pc voedingene leveren wat meer vermogen, dus dat is ook wel fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 31-12-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Bij de lokale kringloop winkel hebben ze vaak bakken vol met voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Laatset vraag op dit moment omdat ik het me afvraag.

Ik wil dus idd 2 buck convertres gebruken, 1 van 3V en 1 van 4.5V. En er werd me aangeraden een 3 polig aansluitplugje te gebruiken voor de kerstspullen. Kan ik dan de plkug op de volgende manier aansluiten, waarbij dus de - van beid ebukcs met elkaar verbonden zijn? Of geeft dat vonkjes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-yhvEGLLEy1i5j5Q-xiQwApZqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDP69lrtRnpjJ8p1NW8IIKZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een gedeelde massa zou geen probleem mogen zijn, nee.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
McKaamos schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:40:
Een gedeelde massa zou geen probleem mogen zijn, nee.
Thnx, hoopte ik al. Zat een beetje aan een auto te denken nl. Zijn er (buiten goed opletten met aansluiten) nog voorzorgsmaatregelen die ik moet nemen? Of zaken in dit systeem om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Eindelijk eens aanbegonnen. Met buckconverter en die 3-polige plugjes.

Proefje gemaakt, werkt. Nu nog doosje vinden

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 09-12-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-04 09:38
Al wat mooie ideeën opgedaan. Wil hier ook graag van de batterijen af. Leuk die leds in de huisjes maar een ijsbak batterijen in januari wegbrengen is me teveel.

Wat ik hier niet zie als optie is om bij de kringloop te kijken naar een 3v en een 4.5v adapter waarvan je de stekker afknipt en daar je kabelboom op aansluiten. Dus zonder 230ac naar 12v met buck van 12 naar 3 en 4.5 maar een directe 3v adapter uit zo'n bak halen.

[ Voor 45% gewijzigd door Jasper79 op 09-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 12:44
Aangezien 3v en 4.5v heel dicht bij 3.3v en 5v liggen. Waarom niet een Arduino/ESP32 o.i.d. pakken. Die kan voorgenoemde twee voltages leveren. Eventueel met weerstandje er bij om goed op de voltages te komen. Zet er iets van ESPHome of ESPeasy op en je kan het ook nog "smart" besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-04 09:38
3.3v zou je deze kunnen nemen
https://www.tinytronics.n...ding-3.3vdc-1.5a-hlk-5m03

Met 1.5A kan je wel een aantal leds laten branden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jasper79 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:37:
Al wat mooie ideeën opgedaan. Wil hier ook graag van de batterijen af. Leuk die leds in de huisjes maar een ijsbak batterijen in januari wegbrengen is me teveel.

Wat ik hier niet zie als optie is om bij de kringloop te kijken naar een 3v en een 4.5v adapter waarvan je de stekker afknipt en daar je kabelboom op aansluiten. Dus zonder 230ac naar 12v met buck van 12 naar 3 en 4.5 maar een directe 3v adapter uit zo'n bak halen.
Omdat de WAF factor heel hoog moet zijn. Moet dus een kastje zijn waar ze de pluggen overal op kan aansluiten, zonder dat ze kijkt naar 3V of 4.5V en dat er maar 1 220V kabel uitkomt, en dat het niet al te groot is en meer van dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Powergrim schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:42:
Aangezien 3v en 4.5v heel dicht bij 3.3v en 5v liggen. Waarom niet een Arduino/ESP32 o.i.d. pakken. Die kan voorgenoemde twee voltages leveren. Eventueel met weerstandje er bij om goed op de voltages te komen. Zet er iets van ESPHome of ESPeasy op en je kan het ook nog "smart" besturen.
Komt een sonof basic op (heb er nog 3 liggen uit oud project) die aangestuurd worden vanuit Home Assistant

Al met al is een goed, mooi doosje het lastigste te kopen. Maak nu zelf dus maar iets.

Edit ; doosjes om alles in te doen aan onderdelen? De onderdelendoosjes van de klusafdeling van de Action.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 09-12-2023 19:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben hier ook serieus mee verder gegaan (al eerder gepost hier) maar aangezien ik 0 ervaring had met led icm voltage EN met modelbouw is het nogal een allegaartje geworden...

Ik heb uiteindelijk een soort "laantje" gemaakt van 3v lantaarntjes en ik heb uit het overgrote deel van de huisjes de verlichting gesloopt en deze vervangen voor 12v lampjes. Bij 2 huisjes was de verlichting vast en heb ik deze met 3v gevoed. (kerstman en foodtruck hieronder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdfWuQm0d4AaA5wWeDn_n-rlMrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BixmYuGLAIyhPsBbPLaiNdbo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozmlGIfmOo-4-ekOx7XI__qTU6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7R57hclTHxNn5g1Sdse4B3o.jpg?f=fotoalbum_large

Alles staat op een (omgekeerd) dienblad van de kringloop, hoefden we alleen nog maar in de grondverf te zetten. En er zit een sneeuw deken overheen (gelijmd).. De lantarens zitten geklemd in het boorgaatje. De verlichting van de huisjes gaat ook door een geboord gaatje heen.

Work in progress:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCEc8wQnj_SPrmph826JZvygKD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhHtD9vYtWQU1rI2ePZLVWpL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uztirKoN3Femuh1U6bX8GlWrSSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8KkBBJv6Efc2uQ79XgOIGvW.jpg?f=fotoalbum_large

- Uiteindelijk had ik voor alles 3v moeten nemen, was makkelijker geweest. Maar volgens mij heb je dan wel minder keuze in lampjes, de snoepwinkel hierboven (naast de kerk) verandert bijv van kleur elke 10 seconden
- De 3v lantarens zijn zeer overheersend, volgend jaar even kijken of ze deze in een zachtere kleur hebben
- De huisjes zitten gelijmd op een paar puntjes maar dat is nog wel los te krijgen als er een lampje vervangen moet worden
- Er zitten voetjes onder het dienblad zodat hij net een paar cm hoger staat zodat de voeding er onderdoor kan (witte 220v) en de boel niet loopt te wippen (dienblad was net niet diep genoeg voor alles wat eronder gemonteerd zit). En inderdaad, de blokjes waar de voetjes opzitten zijn met de Franse slag gezaagd ;)
- Overdaad aan 3v en 12v aansluitingen beschikbaar, maar dat was eigenlijk wel handig.

Gebruikte materialen :
https://www.elektramat.nl...ip-12-7mm-zwart-11950071/
https://www.onlinekabelsh...wOH1BB9ALdHBoCYioQAvD_BwE
https://www.amazon.nl/zel...1b4653453b11332d6640e8d98
Kleine ty-wraps
Lijm
(bovenstaand komt gewoon uit mijn werk-gereedschap dus geen kosten voor gemaakt)

En dan nog dit van Ali en Amazon:
https://www.amazon.nl/-/e...o2ov_dt_b_product_details
https://nl.aliexpress.com...FjDz&gatewayAdapt=glo2nld
(3v en 12v)
(verschillende soorten)
https://www.amazon.nl/Pre...3ce298fceaefc71862a3&th=1
(deze had ik van Ali maar ze hebben ze nu niet meer daar, alleen op Amazon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@FreakNL
Vet

Zelf ben ik nog bezig.
Alles gesoldeerd en wat heb ik geleerd ; alle huisjes waar via een adaptor 4.5 binnen komt, wordt ook gedowngraded naar 3V. Ergo, ik kom toe met 1 buckconverter (vind dat net wat fijner dan 3V adaptor) die ik instel op 2.8V) en had geen 3-poots aansluitingen nodig.

De doos om alles in te stoppen was lastig e vinden, dit is nu een schroevenndoos van de action geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja solderen ging mij te ver.. Heb ook geen soldeer-apparaat.. En wat jullie doen met electra gaat mij (voor nu) ook te ver..

Bij mij is alles in principe plug-and-plug.. Zorgt wel voor hogere kosten :) Maar alsnog veel goedkoper dan de lemax serie van de Intratuin

Ben benieuwd naar jouw resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
FreakNL schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:43:
Ja solderen ging mij te ver.. Heb ook geen soldeer-apparaat.. En wat jullie doen met electra gaat mij (voor nu) ook te ver..
Ik heb wel soldeerapparaat. En verder had ik er ook geen verstand van maar bleek eea zo eenvoudig te zijn na de hulp van hier.

Maaruh, in deze gevallen gaat het om het eindresultaat en dat is wat telt. En de jouwe ziet er vet goed uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@maartend klaar? :+

Bij ons staat hij weer. Wel 1 lantaarntje kapot maar dat negeren we voor nu maar even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
FreakNL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:41:
@maartend klaar? :+

Bij ons staat hij weer. Wel 1 lantaarntje kapot maar dat negeren we voor nu maar even ;)
Hald, maar niet opgezet. Veel met andere dingen bezig. Moeten beloven het af te maken.

Jij tevreden?
Pagina: 1