Dag allen,
Ik wil graag mijn huis flink verduurzamen.
De afgelopen twee jaar heb ik de woning gerenoveerd met de nadruk op isoleren en verduurzamen van kozijnen en glas.
Het doel is om volgend jaar elektrisch te rijden en het huis te verwarmen met een warmtepomp.
Dakhelling van het huis is ongeveer 40 graden, en die van de garage 45.
Wel heb ik mijn CV installatie voorzien van Kamstrup 601 meters, zodat ik een exacte vermogensvraag kan zien van mijn woning.
Warmwater: 150kWh (dit is de hoeveelheid energie die de CV ketel momenteel produceert aan warmwater)
CV (thermische vraag): 1065kWh per 560 graaddagen. (1,9kWh per graaddag * 2800 = 5320kWh warmtevraag).
Met een COP van gemiddeld 4 zou dit uitkomen op een totaal energieverbruik van grofweg 1500kWh voor warmte en tapwater.
Mijn standaard elektrische verbruik is ongeveer 250kWh per maand, dit is dan 3000kWh per jaar. (inductie, bakken, thuiswerken, etc.)
Auto: 25k, met 15kwh/100km is dat 3750kWh per jaar.
Hierbij verwacht ik dus 4500kWh aan verbruik vanuit mijn huishouden, plus 3750kWh aan het laden van een auto.
Ik heb krachtstroom aangelegd naar de zolder van de woning om een 3-fase omvormer te kunnen hangen. Ook de garage is voorzien van krachtstroom.
De bedoeling is dat beide gebouwen hun eigen omvormer krijgen, liefst 3-fase.
Eventueel zou ik later nog meer panelen op het westen kunnen leggen, maar aangezien daar veel bomen staan staat dit dak voornamelijk in de schaduw.
Budget is 15k ongeveer.
Neerleggen wil ik zelf doen.
Ik vind Solaredge fantastisch wbt. het kunnen zien van opwek per paneel. (afgaande op wat ik hoor)
Mijn bedoeling is om 21 panelen van:
HYUNDAI HiE-S430HG 430Wp toe te passen.
Waarom? Geen idee, een mooi zwart paneel die gunstige afmetingen had, en hoge wattpiek.
Vanaf hier vind ik het moeilijk. Het liefst wil ik 2 strings per dakvlak toepassen, maar ik kom daar niet goed uit met de Sunnyweb tool. Zeker omdat ze niet in balans zijn (4 vs 3 en 6 vs 8 per string).
Ook wbt. omvormers vind ik het lastig, hier zoek ik wat advies.
Solaredge en SMA voelen goed als keuze, maar ik weet gewoon te weinig schaduw e.d. om hier een goede keuze in te maken.
Ik hoop dat jullie hier in kunnen adviseren, alvast dank!
Ik wil graag mijn huis flink verduurzamen.
De afgelopen twee jaar heb ik de woning gerenoveerd met de nadruk op isoleren en verduurzamen van kozijnen en glas.
Het doel is om volgend jaar elektrisch te rijden en het huis te verwarmen met een warmtepomp.
Foto's
Beschikbare dakruimte
Dakhelling van het huis is ongeveer 40 graden, en die van de garage 45.
Schaduw
Jaarverbruik
Dit vind ik een lastige om te bepalen, omdat ik allereerst nog geen warmtepomp heb, en twee omdat ik nog maar een paar maanden woon in deze woning (tijdens de renovatie woonden we er niet).Wel heb ik mijn CV installatie voorzien van Kamstrup 601 meters, zodat ik een exacte vermogensvraag kan zien van mijn woning.
Warmwater: 150kWh (dit is de hoeveelheid energie die de CV ketel momenteel produceert aan warmwater)
CV (thermische vraag): 1065kWh per 560 graaddagen. (1,9kWh per graaddag * 2800 = 5320kWh warmtevraag).
Met een COP van gemiddeld 4 zou dit uitkomen op een totaal energieverbruik van grofweg 1500kWh voor warmte en tapwater.
Mijn standaard elektrische verbruik is ongeveer 250kWh per maand, dit is dan 3000kWh per jaar. (inductie, bakken, thuiswerken, etc.)
Auto: 25k, met 15kwh/100km is dat 3750kWh per jaar.
Hierbij verwacht ik dus 4500kWh aan verbruik vanuit mijn huishouden, plus 3750kWh aan het laden van een auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Beide gebouwen hebben een drie-fase aansluiting. Momenteel ben ik gezekerd op 25A per fase.Ik heb krachtstroom aangelegd naar de zolder van de woning om een 3-fase omvormer te kunnen hangen. Ook de garage is voorzien van krachtstroom.
De bedoeling is dat beide gebouwen hun eigen omvormer krijgen, liefst 3-fase.
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk op te wekken van mijn eigen stroom.Eventueel zou ik later nog meer panelen op het westen kunnen leggen, maar aangezien daar veel bomen staan staat dit dak voornamelijk in de schaduw.
Budget is 15k ongeveer.
Neerleggen wil ik zelf doen.
Wie gaat het project uitvoeren
OndergetekendeBijhouden van data
Zou ik mijzelf mee moeten redden. Ik heb momenteel een eigen setup met een Pi dat alles meet: Van stroom, gas en zelfs CV data.Ik vind Solaredge fantastisch wbt. het kunnen zien van opwek per paneel. (afgaande op wat ik hoor)
Regio
In de buurt van Drachten, Friesland.Eigen onderzoek
IK heb met Sunny design web mijn huis en garage ingetekend en een opstelling gemaakt.Mijn bedoeling is om 21 panelen van:
HYUNDAI HiE-S430HG 430Wp toe te passen.
Waarom? Geen idee, een mooi zwart paneel die gunstige afmetingen had, en hoge wattpiek.
Vanaf hier vind ik het moeilijk. Het liefst wil ik 2 strings per dakvlak toepassen, maar ik kom daar niet goed uit met de Sunnyweb tool. Zeker omdat ze niet in balans zijn (4 vs 3 en 6 vs 8 per string).
Ook wbt. omvormers vind ik het lastig, hier zoek ik wat advies.
Solaredge en SMA voelen goed als keuze, maar ik weet gewoon te weinig schaduw e.d. om hier een goede keuze in te maken.
Ik hoop dat jullie hier in kunnen adviseren, alvast dank!
[Voor 9% gewijzigd door topaj op 26-12-2022 15:23]
Groeten