Toon posts:

Advies zonnepanelen omvormers en installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Dag allen,

Ik wil graag mijn huis flink verduurzamen.
De afgelopen twee jaar heb ik de woning gerenoveerd met de nadruk op isoleren en verduurzamen van kozijnen en glas.

Het doel is om volgend jaar elektrisch te rijden en het huis te verwarmen met een warmtepomp.
Foto's

Beschikbare dakruimte

Dakhelling van het huis is ongeveer 40 graden, en die van de garage 45.
Schaduw
Jaarverbruik
Dit vind ik een lastige om te bepalen, omdat ik allereerst nog geen warmtepomp heb, en twee omdat ik nog maar een paar maanden woon in deze woning (tijdens de renovatie woonden we er niet).
Wel heb ik mijn CV installatie voorzien van Kamstrup 601 meters, zodat ik een exacte vermogensvraag kan zien van mijn woning.
Warmwater: 150kWh (dit is de hoeveelheid energie die de CV ketel momenteel produceert aan warmwater)
CV (thermische vraag): 1065kWh per 560 graaddagen. (1,9kWh per graaddag * 2800 = 5320kWh warmtevraag).
Met een COP van gemiddeld 4 zou dit uitkomen op een totaal energieverbruik van grofweg 1500kWh voor warmte en tapwater.
Mijn standaard elektrische verbruik is ongeveer 250kWh per maand, dit is dan 3000kWh per jaar. (inductie, bakken, thuiswerken, etc.)
Auto: 25k, met 15kwh/100km is dat 3750kWh per jaar.

Hierbij verwacht ik dus 4500kWh aan verbruik vanuit mijn huishouden, plus 3750kWh aan het laden van een auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Beide gebouwen hebben een drie-fase aansluiting. Momenteel ben ik gezekerd op 25A per fase.
Ik heb krachtstroom aangelegd naar de zolder van de woning om een 3-fase omvormer te kunnen hangen. Ook de garage is voorzien van krachtstroom.
De bedoeling is dat beide gebouwen hun eigen omvormer krijgen, liefst 3-fase.
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk op te wekken van mijn eigen stroom.
Eventueel zou ik later nog meer panelen op het westen kunnen leggen, maar aangezien daar veel bomen staan staat dit dak voornamelijk in de schaduw.
Budget is 15k ongeveer.
Neerleggen wil ik zelf doen.
Wie gaat het project uitvoeren
Ondergetekende
Bijhouden van data
Zou ik mijzelf mee moeten redden. Ik heb momenteel een eigen setup met een Pi dat alles meet: Van stroom, gas en zelfs CV data.
Ik vind Solaredge fantastisch wbt. het kunnen zien van opwek per paneel. (afgaande op wat ik hoor)
Regio
In de buurt van Drachten, Friesland.
Eigen onderzoek
IK heb met Sunny design web mijn huis en garage ingetekend en een opstelling gemaakt.

Mijn bedoeling is om 21 panelen van:
HYUNDAI HiE-S430HG 430Wp toe te passen.
Waarom? Geen idee, een mooi zwart paneel die gunstige afmetingen had, en hoge wattpiek.

Vanaf hier vind ik het moeilijk. Het liefst wil ik 2 strings per dakvlak toepassen, maar ik kom daar niet goed uit met de Sunnyweb tool. Zeker omdat ze niet in balans zijn (4 vs 3 en 6 vs 8 per string).
Ook wbt. omvormers vind ik het lastig, hier zoek ik wat advies.
Solaredge en SMA voelen goed als keuze, maar ik weet gewoon te weinig schaduw e.d. om hier een goede keuze in te maken.

Ik hoop dat jullie hier in kunnen adviseren, alvast dank!

[Voor 9% gewijzigd door topaj op 26-12-2022 15:23]

Groeten

Alle reacties

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-12-2022
Met schaduw kan je het beste solaredge gebruiken, beide 1 string. Je kan ook SMA gebruiken maar dan moet je met schaduw voor alle panelen die in de schaduw kunnen komen te liggen een TIGOtje gebruikten.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:37

de Peer

under peer review

morecowbells schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:09:
Met schaduw kan je het beste solaredge gebruiken, beide 1 string. Je kan ook SMA gebruiken maar dan moet je met schaduw voor alle panelen die in de schaduw kunnen komen te liggen een TIGOtje gebruikten.
als er maar 1 op 2 panelen in de schaduw liggen, kun je beter die 2 panelen niet leggen en de rest gewoon via een string(omvormer) aansluiten.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op 1x 3-fase SMA string omvormer kan het (2x mppt ingang) (maar voorkeur voor huisdak is dan hoog voltage panelen)
Dit kan ook wel werken op 2x 3-fase string omvormers, echter zou ik dan ook weer kiezen voor hoog voltage panelen op huisdak
https://www.solar-outlet....wp-black-zonnepaneel.html

Solaredge zou ook kunnen maar dan moet het 1x 3-fase omvormer worden, ivm te weinig panelen in de string.
Dan maakt de verschillende hellingshoek ook niet uit.

Kennis van mij heeft er ook een mooi dakkie van gemaakt (is zelf metaalbewerker)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
Elk dak met eigen 3 fase omvormer moet je heel snel vergeten, 7x430 is echt wel weinig voor 3 fase, dat heeft wat mij betreft teveel nadelen. Efficiëntie en kosten.

2 strings per dak vlak? Waarom? Zeker die van 7 wil je echt niet opdelen. Dan ga je juist schaduw problemen hebben.

Wil je met 3 fase werken, dan wordt het Solar kabel tussen de gebouwen leggen, of micro omvormers verdeeld over de fasen, en dat gaat waarschijnlijk het meest kosten.

Dus even nadenken over de wensenlijst ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:14
Let wel op je auto...hangt altijd een beetje van het model af maar 15kwh/100km is aan de krappe kant. Dan moet hij flink zuinig zijn en je geen al te zware rechtervoet hebben.
Buiten dat is het verbruik bv in de winter ook flink hoger (rij je meer in de winter?)
Vertrouw ajb die fabrieksopgaves niet, zelfde verhaal als met gewone benzine auto's; dat is niet realistisch.
Bedankt allemaal, ik ben een stuk wijzer. Het lijkt inderdaad niet een goed idee om een 3-fase omvormer toe te passen in de woning. Solarkabel trekken is lastig, zeker als het niet zichtbaar moet worden, dus liever niet.

@morecowbells Bedankt voor de schop richting TIGO, dit systeem kende ik niet. Ik kwam erachter dat dit via SMA redelijk eenvoudig is als je ook monitoring wilt toepassen.

@AUijtdehaag Bedankt, je hebt gelijk wbt. minimale aantal panelen per string. Dit heb ik meegenomen in mijn onderzoek. Wel een sick dak trouwens, geeft inspiratie voor mijn eigen dak wat nog afgewerkt gaat worden.

@Ronald De hoeveelheid strings had ik in mijn hoofd vanwege schaduw. Dat lijkt me beter op te lossen met optimizers inderdaad. Ik stap van 3-fase idee af voor het huis n.a.v. adviezen denk ik. Waarom ik 3-fasen wilde is dat je iets meer balans hebt, en wat beter kan sturen op eigen gebruik. Met een eventuele thuisaccu leek het me beter om productie en opslag in 3-fasen te doen. Maar ik denk toch dat dit een slecht idee is met zo weinig panelen op het huis.

@DAO Wbt. auto, het kan zijn dat wij wat meer er doorheen gaan jagen. Gelukkig lijk ik wat over capaciteit te hebben met deze opstelling.

Ik heb overigens last van enkele hoge bomen achter het huis verderop, dat een bewegende schaduw over het dak van de garage geeft. Deze boom heb ik ingetekend met Sunnyweb, en ik vermoed dat het dak van de garage daarom geheel geel is.

Ik heb even een spreadsheet gemaakt met sommige keuzes wbt. omvormers en optimizers.
Met name wat betreft TIGO en Solaredge ben ik benieuwd of ik het redelijk op een rij heb.
Ook ben ik benieuwd of het de extra investeringen waard zijn, zeker de behoorlijke meerprijzen.
Kan iemand helpen te duiden hoeveel TIGO extra opbrengt t.o.v. SMA Shadefix w.b.t. rendement? Dit vind ik lastig.

Wbt. meerprijzen: overproductie vind ik niet erg, dan kopen we over een paar jaar wel een thuisaccu, of we gaan airco's ophangen oid. Ook meerkosten voor installatie vind ik totaal niet erg, zolang het maar niet weggegooid geld is of juist de betrouwbaarheid en levensduur in de weg zit.

Nogmaals bedankt voor de suggesties tot nu toe

Groeten

• morecowbells
Voor 7 panelen is er trouwens geen 3 fase solaredge.
De short string versie van de solaredge 3k heeft er al 8/9 nodig.
Let erop dat er genoeg panelen op de omvormer zitten bij solaredge.
@morecowbells Daar kwam ik inderdaad ook achter. Daarom doen we op het huis 1-fase. Zeker als het Solaredge wordt.

Vandaag mijzelf wat wegwijs gemaakt door Solaredge designer. Hier kwam ik erachter dat de panelen die ik heb gekozen minder goed passen op de garage (zeer weinig marge links / rechts). Waarschijnlijk klopten de afmetingen niet helemaal in de SMA tool.
Daarom ben ik wat aan het pielen geweest met een paneel van "Trina" (https://www.stralendgroen...vertex-s-all-black-420wp/).
Omdat deze wat minder lang maar wat breder is geeft dit een mooiere verdeling.
Ik kan op het huis dan van 7 naar 9 panelen.

De ontwerpen heb ik weten te delen:
https://designer.solaredg...ns/377144022?units=METRIC
Hier heb ik wat zitten pielen met verschillende omvormers. Het is dus verstandig om de omvormer iets kleiner te houden, wel lachen om te zien in de getallen.

Maar om eerlijk te zijn twijfel ik nog steeds of Solaredge de juiste keuze is. Het is erg duur, en ik heb het idee dat ik aan de randjes zit op de garage (min. 14 optimizers, ik heb precies 14).
Ik kan trouwens nergens het verschil tussen de P en S serie vinden van Solaredge optimizers. Ik begrijp dat het voltage die de optimizer uitspuugt belangrijk is, en natuurlijk het maximale wattage. Als ik het begrijp is S de opvolger van de P?

Groeten

• Ronald
S heeft wat extra veiligheid functies. Voor nieuwe installaties gewoon de aanrader dus.

Optimizers, of waarom niet: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"
Het is dus eigenlijk altijd rendabeler een plekje te zoeken voor meer panelen.

Waarom hebben beide gebouwen eigenlijk een eigen aansluiting?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

@Ronald Dank voor de verheldering, op zich logisch. Als ik jouw plaatje interpreteer in dat topic teken je een situatie waar de omvormer op zo'n manier met de spanning speelt dat de bypass dioden hun werk optimaal doen. Dus we kijken naar een Shadefix situatie.
In mijn geval hebben we een boomschaduw die over het dak reist, en op de hoeken links mogelijk een paneel die in de schaduw komt te staan van het huis. In de winter is die schaduw van het huis er sowieso, omdat de zon wat lager hangt. Hieruit zou ik concluderen dat optimizers wel degelijk zin hebben in mijn situatie, maar ik vind het lastig om te berekenen in welke mate dit dan zal zijn. Gaat het 5, 10, 20 of 5 procent verschil maken in opbrengsten?
Ook liggen de panelen landscape, dus lijkt het me dat de bypass diodes wat minder zin hebben, tenzij een geheel paneel in de schaduw ligt. Een TIGO is volgens mij feitelijk een diode om de rest van de string niet teveel in de weg te zitten, dus ik zie zelf de winst niet heel sterk t.o.v. Shadefix behalve de per-paneel monitoring evt. Voor Solaredge zie ik de winst wel.

De gebouwen hebben geen aparte aansluiting overigens. De omvormer zal logischerwijs op zolder komen te hangen, en er is een aparte krachtstroom groep gelegd van meterkast > zolder voor dit doel. Kan uiteraard worden gewijzigd naar een 1-fase groep uiteraard. De garage is net zo, er is een krachtstroomgroep vanuit de meterkast naar de garage getrokken. Omdat beide gebouwen vrijstaand zijn, is het lastig om zonnekabel te leggen tussen de vertrekken. Ik heb overigens wel een mantelbuis over van meterkast naar garage, dus ik zou mijn krachtgroep van de zolder kunnen ontkoppelen van de meterkast en verlengen als zijnde zonnekabel naar de garage, en daar onderdeel maken van de string / aankoppelen op een omvormer. Maar ik heb geen idee of dit überhaupt mag, en of dit veilig is om hier standaard massief 2.5mm2 voor te gebruiken.
We gaan uiteraard geen staalkabel spannen tussen de gebouwen en er zonnekabel aan hangen. Het oog wil ook wat :+

Groeten

• Ronald
Solar kabel is minimaal 4mm² dubbel geïsoleerd spul. Voor zover ik weet mag je dat door mantelbuis trekken dus als dat te realiseren is dan krijg je meer opties!
Kosten zijn het niet echt, ruime euro de meter. (Ik zou gewoon 6mm² pakken)
En een enkele omvormer kunne gebruiken drukt weer kosten.

Een optimizer systeem haalt best case (in heel moeilijke situaties) misschien 10% meer - uiteindelijk maak je van schaduw geen zon. Met boomschaduw haal je wel meer dan met harde schaduw - De schaduw is dan veel minder 'donker'

Ik heb ook weer niets tegen SolarEdge. Het ligt op mijn eigen dak - ook zelf gedaan... ook Solar kabel door mantelbuis (Garage O-W + woonhuis Z op 1 3-fase omvormer)

@Ronald Check, garage naar meterkast moet lukken met Solarkabel. Echter niet van meterkast naar zolder. Wordt nog knap lastig om door een ribbelbuis die veel kronkels maakt de 5 aderige YMVK kabel om te wisselen voor 2x6mm2 vermoed ik. Ik kan me absoluut niet permitteren dat de kabel halverwege blijft hangen, dan kan ik gaan breken in mijn plafonds.

In mijn geval is 10% trouwens best veel, gaat dan om ±1MWh, met huidige prijzen zo'n 400 euro p/j. Dan verdient het zich stiekem toch wel redelijk snel terug. Als dit waar ik aan moet denken is dan is de keuze vrij snel Solaredge.

Het enige wat mij rest is dan de afweging om 1 vs 2 omvormers te doen. Uiteraard is het goedkoper en heb ik al mijn opwek op drie fasen. Ik ga er mee spelen in de Solaredge designer in ieder geval, en even proberen of de kabel zich laat bewegen door de ribbelbuis.

Even ter confirmatie: Wat is jullie mening over het Trina paneel? Ik lees er goede verhalen over, en Solaredge designer lijkt het een prettiger paneel te vinden dan de Hyundai. Dus voor mij lijkt het wel snor, maar ik ben echt een lerende leek als het aan komt op PV.

Groeten

• Ronald
Trina is een prima grote speler. Hyundai is in zekere zin mooier, maar hij is elektrisch echt heel anders in elkaar gezet.

Je hebt geen service kanaal? Daar heb ik alles door laten zakken van 2 hoog richting kruipruimte.

@Ronald Bedankt voor je input, Ik begrijp te weinig nog van PV panelen om echt het verschil te zien tussen de twee.
Ik zie dat de spanning redelijk gelijk is en dat de trina niet shingled is, maar nog wel half-cut.

Ook heb ik een plan verzonnen om met 1 omvormer toe te kunnen als ik voor Solaredge ga. (Er is geen service kanaal of loze leiding)
Ik trek de Solarkabel onder de nokpan door, onder de pannen van de andere kant van het dak, en via de dakgoot onder het garagepad door naar de garage. Dat is een redelijke ingreep, maar het garagepad wordt toch opnieuw bestraat nog.

Nu zit ik stiekem ook te kijken naar de APSystems DS3-L en de Enphase IQ7.
Prijstechnisch vergelijkbaar met Solaredge. Dit zijn de drie keuzes nu:

En in mijn geval makkelijker omdat ik drie-fasen aansluitingen bij beide dakvlakken voor het grijpen heb.
Toch twijfel ik over maximale opbrengst, en meerkosten.

Nu heb ik ook een enorm dakvlak op West:

Maar die ligt eigenlijk permanent in de schaduw door bomen, goed te zien op deze foto gemaakt in de zomer tijdens de verbouwing. Dus ik voel er nog niet veel voor om dit ook vol te leggen.
Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden, dan zou ik een Solaredge omvormer kunnen toevoegen en alle panelen van het huis op 1 omvormer doen, en de garage op zijn eigen. Maar dan is die in de garage ineens overgedimensioneerd en zit die krap in zijn jas...
Met Enphase / APsystems kan ik doen wat ik wil, zonder bij voorbaat al te moeten graven...
Gevoelsmatig zal Solaredge volgens mij altijd wat efficienter zijn door maar 1 DC-AC conversie te doen, daarom voel ik daar nog steeds het meeste voor nog.

Groeten

• Ronald
APSystems is ook een goede oplossing, inderdaad vergelijkbaar met solaredge wat kosten betreft en onbeperkt flexibel.

Efficiëntie zit weinig verschil in, maak dat geen grote factor in afwegingen.

@Ronald Mijn Duits is zeer matig, maar deze video van gister geeft mij erg veel argwaan over de DS3 toen ik verdiepend onderzoek ging doen:
YouTube: #042 - Probleme mit dem APSystems DS3 | Die ganze Story und Lösungsa...

SolarEdge voelt dan als een veel solidere keuze, ook omdat ik het goed heb kunnen simuleren met designer, plus dat het meer gemeengoed is in Nederland. Bovendien weet ik dan zeker weet dat ik niet teveel aftop (al zal dit gering zijn).
Enphase IQ7+ is veel duurder, en zit kwa aftoppen echt veel lager. Ook al is dit misschien maar 5-10% van het totaal, het is dan EN duurder EN minder opbrengst. Dan gaan we wel een nieuwe mantelbuis ingraven.
Mocht ik later willen uitbreiden, dan heb ik krachtstroom liggen waar dan ook, en dan pluggen we die gewoon in eigen micro omvormers van welk merk dat dan maar gangbaar mag zijn.

Ik zag dat @Websphinxie wat betreft aftoppen op Enphase systemen een genuanceerdere blik heeft, dus wellicht dat die mij in een andere richting kan overtuigen :>

Groeten

• Ronald
Aftoppen is een heel beperkt probleem, maar het is een compromis bij het duurste systeem op de markt waar ik over val.

Solaredge is ook goed uit te breiden, mits je niet met een heel krappe omvormer begint. Gewoon er tussen zetten, optimizer , draaien. Intekenen in monitoring gewenst maar optioneel.

Ik ga dat filmpje eens kijken, ik red me wat luisteren betreft vrij goed in Duits.

• morecowbells
Als ik het huis zie is het simpel om het allemaal op 1 string, 1 omvormer te maken.
Mantelbuis door de grond en kan de omvormer in de schuur hangen ipv het woonhuis.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee