Beste Tweakers,
Wij hebben een woning uit 2007 waarbij een W/W warmtepomp geïnstalleerd is.
Een tijd terug ben ik gaan zoeken naar een reden voor het hoge 'stand-by gebruik' van ons huis, simpelweg komen we bijna nooit onder 300-400watt aan gebruik.
Een groot gedeelte lijkt te komen door de 4 waterpompen die zo'n 40w per stuk gebruiken, 24/7.
Wanneer ik ga zoeken naar LTVV, kom ik ook alleen op 'open verdelers' uit.
Maar het lijkt alsof hier 'gesloten verdelers met pomp' zitten; wat normaal gebruikt wordt i.c.m. een ketel?
In de toekomst wil ik het ook zo gaan sturen dat aan het begin van de dag; de pomp extra draait (en de stroom uit de zonnepanelen het buffervat weer op temperatuur brengen) en we 's nachts minder gaan verbruiken.
Potentieel ook de temperatuur per verdieping instellen; de kelder/zolder mogen een stuk kouder/warmer zijn.
Mijn vraag aan jullie is::strip_exif()/f/image/rNU0GXq3kEAffe7U9Wj0hWQG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AbxXBemxqo3MBBgBeRN5jW0P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dtte5JNgnDuN6iMgZFw0Nu8n.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben een woning uit 2007 waarbij een W/W warmtepomp geïnstalleerd is.
Een tijd terug ben ik gaan zoeken naar een reden voor het hoge 'stand-by gebruik' van ons huis, simpelweg komen we bijna nooit onder 300-400watt aan gebruik.
Een groot gedeelte lijkt te komen door de 4 waterpompen die zo'n 40w per stuk gebruiken, 24/7.
Wanneer ik ga zoeken naar LTVV, kom ik ook alleen op 'open verdelers' uit.
Maar het lijkt alsof hier 'gesloten verdelers met pomp' zitten; wat normaal gebruikt wordt i.c.m. een ketel?
In de toekomst wil ik het ook zo gaan sturen dat aan het begin van de dag; de pomp extra draait (en de stroom uit de zonnepanelen het buffervat weer op temperatuur brengen) en we 's nachts minder gaan verbruiken.
Potentieel ook de temperatuur per verdieping instellen; de kelder/zolder mogen een stuk kouder/warmer zijn.
Mijn vraag aan jullie is:
- Is het de moeite waard om open verdelers te nemen met een centrale, zuinige pomp? Kan dat überhaupt?
- Kan ik, afhankelijk van warmtevraag, dan verdiepingen 'dicht draaien' of hoe gaat een centrale pomp om met verandering in 'weerstand'?
- Moeten alle verdelers vervangen worden? Of is het dichtdraaien van de bypass en de pomp verwijderen genoeg?
- Hebben jullie nog betere ideeën?
Vloerverwarming begane grond
:strip_exif()/f/image/rNU0GXq3kEAffe7U9Wj0hWQG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AbxXBemxqo3MBBgBeRN5jW0P.jpg?f=fotoalbum_large)
Vloerverwarming kelder
:strip_exif()/f/image/dtte5JNgnDuN6iMgZFw0Nu8n.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtepomp (ook in kelder)