Toon posts:

Bestaand systeem upgraden of nieuwe aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 59Piet
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-01 12:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Mijn systeem draait op Windows 10 en ik maak geen gebruik van games of heel zware reken programma's.

Welke resoluties moet je systeem aankunnen?
??

Wat mag het systeem gaan kosten?
Denk als ik nieuw moet gaan kopen ik al gauw rond de € 1500 - 2000 kwijt zal zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Mijn systeem bestaat uit de volgende componenten.

Product : Intel Core i7 2600 / 3.4 GHz - LGA1155 Socket - L3 8 MB -

Product : Cooler Master CM 690 II Advanced - Midtowermodel - ATX ( EPS12V/ PS/2 ) - zwart - USB/eSata/Audio

Product : Corsair Enthusiast Series TX650 V2 - Voeding ( intern ) - ATX12V 2.31/ EPS12V 2.92 - 90-264 V wisselstroom V - 650 Watt – actiev

Product : Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 - Koeler voor processor - ( Socket 478, Socket 754, Socket 940, Socket 775, Socket 939, Socket 11

Product : Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ - Vaste schijf - 1 TB - intern - 3.5" - SATA-300 - 7200 tpm -buffer: 32 MB

Product : Scythe Kama Reader 2 - Kaartlezer - 42 in 1 - 3,5" ( CF I, CF II, Geheugenplaat, MS PRO, Microdrive, MMC, SD, SM,

Product : Samsung Super-WriteMaster SH-S223C - Schijfstation - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 22x/22x/12x - Serial ATA - intern - 5.25" – zw

Product : Samsung SyncMaster BX2250 - LCD-scherm - TFT - LED-achtergrondlicht - 21.5" - breedscherm - 1920 x 1080 - 250 cd/m2 - 1000:1 - 2

Product : TP-Link TL-WN781N - Netwerkadapter - PCI Express - 802.11b, 802.11g, 802.11n

Product : ZOTAC GeForce GTX 470 - Grafische adapter - GF GTX 470 - PCI Express 2.0 x16 - 1.25 GB GDDR5 - DVI, HDMI ( HDCP )

Product : ASUS P8P67 B3 Revision - Moederbord - ATX - LGA1155 Socket - P67 - USB 3.0, FireWire - Gigabit Ethernet - HD Audio (8-kanaals)

Product : WD Elements Desktop WDBAAU0025HBK - Vaste schijf - 2.5 TB - extern - Hi-Speed USB

Product : Logitech Wireless Keyboard K350 - Toetsenbord - draadloos - 2.4 GHz - ergonomisch - USB draadloze ontvanger - VS internationaal

Heb inmiddels ook een 250 Gb SSd als opstart schijf in m'n systeem zitten.
Totaal naast opstartschijf 3 schijven van 1 Tb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Ben erg tevreden over de behuizing. Moet wel zeggen dat als ik in mijn bios kijk ik moet constateren dat een aantal van mijn koel fan's rood zijn gemarkeerd!!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee.

Iemand suggesties wat te doen op basis van bovenstaande informatie?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt.

Alle reacties

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:38

Cyphax

Moderator LNX
Waarom wil je je systeem precies upgraden? Naar welke winst ben je precies op zoek?

Saved by the buoyancy of citrus

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:39
Voor dagelijks thuisgebruik heb je echt niet zoveel budget nodig.
voor €600 heb je dan al een riant toekomstbestendig kant-en-klaar systeem als deze.
Vooral niet meer aan uitgeven.

Wil je zelf wat knutselen kun je voor zoiets kiezen :
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 49,01€ 49,01
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 46,67€ 46,67
1VoedingenCorsair TX550M€ 71,90€ 71,90
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 59,24€ 59,24
Totaal€ 464,82

[Voor 98% gewijzigd door Boris1986 op 26-12-2022 14:11]

• 59Piet
Betere performance van m'n systeem omdat ik vermoed dat dat noodzakelijk is het is al 9 jaar oud. Destijds wel een super up to date systeem aangeschaft volgens mij !

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:47
59Piet schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:35:
Betere performance van m'n systeem omdat ik vermoed dat dat noodzakelijk is
Op welk moment merk je dan dat je prestaties tekort komt? Ik haal nergens uit dat een 4c/8t cpu met ssd niet gaat voldoen.
het is al 9 jaar oud.
I7-2600 is van 2011 dus eerder 11 jaar oud.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:38

Cyphax

Moderator LNX
59Piet schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:35:
Betere performance van m'n systeem omdat ik vermoed dat dat noodzakelijk is het is al 9 jaar oud. Destijds wel een super up to date systeem aangeschaft volgens mij !
Ik zou me niet teveel laten afleiden door de leeftijd van je systeem. Je hebt toentertijd een snel systeem samengesteld dat vandaag de dag nog steeds prima alle basistaken van een PC kan afhandelen. :)
Het enige waar deze machine wel echt te oud voor is, is officiele Windows-11-ondersteuning.

Mocht je toch willen upgraden, dan zou ik proberen niet meer dan een paar honderd euro uit te geven aan de basisonderdelen, en de lijst van @Boris1986 hierboven is dan wel een mooie set. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
59Piet schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:50:

...

Iemand suggesties wat te doen op basis van bovenstaande informatie?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt.
Erm, een grote schoonmaak & repaste in combinatie met vervanging van de kapotte fans? De scythe kaze flex serie heeft een goede naam wat betreft de prijs/kwaliteit verhouding. Eventueel zou ik nog kijken naar de voeding en of de harde schijven niet door één exemplaar (of zelfs een ssd) vervangen kunnen worden, want na zoveel jaren zouden die zomaar plots de geest kunnen geven ^_^

Zolang je tevreden bent bent met de prestaties is niet meer nodig, toch?

[Voor 11% gewijzigd door emphy op 27-12-2022 06:03]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52

Lordy79

Fundamentalist

Ik sluit me geheel bij voorgangers aan. Fans schoonmaken of vervangen, misschien een geheel verse Windows installatie en je kunt nog jaren vooruit!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• 59Piet
Thanks voor de info. Begrijp snel nieuw systeem niet direct nodig. Scheelt weer in de kosten.
Heb de fans bekeken en die draaien allemaal gewoon??????
Hoe kant het dat in mijn bios de CPU fan rood aangeeft. Zie wel daar dat ie draait maar toch rood???

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:31
Lordy79 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 06:06:
misschien een geheel verse Windows installatie en je kunt nog jaren vooruit!
Om precies te zijn 2 jaar, 9 maanden en 17 dagen.

@59Piet Daarna loopt Windows 10 support af en heb je een nieuwer systeem nodig.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:39
59Piet schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:42:
Thanks voor de info. Begrijp snel nieuw systeem niet direct nodig. Scheelt weer in de kosten.
Heb de fans bekeken en die draaien allemaal gewoon??????
Hoe kant het dat in mijn bios de CPU fan rood aangeeft. Zie wel daar dat ie draait maar toch rood???
Op welke snelheid (RPM's) staan de fans als ze rood aangegeven worden? Het kan zijn dat de BIOS vindt dat de fans minimaal 600 RPM's moet draaien. Als je echter fans hebt die lager kunnen of teveel weerstand ondervinden door stofopbouw of slijtage kan het zijn dan deze onder deze drempelwaarde komen en rood aangegeven worden. Als dit het geval is is dat opzich niet zo spannend maar misschien wel een signaal dat je even moet ontstoffen of dat de lagers van je fans na +-10 jaar een beetje op zijn en misschien vervangen moeten worden (voor fans die je in een toekomstig systeem weer kan gebruiken). Als je je er echt aan stoort zou je voor nu ook de fancurve tijdens idle (ondergrens +10% oid) een stukje hoger kunnen zetten waardoor deze niet meer onder de drempelwaarde komen.

[Voor 24% gewijzigd door Boris1986 op 27-12-2022 10:16]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52

Lordy79

Fundamentalist

Djarune schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:43:
[...]

Om precies te zijn 2 jaar, 9 maanden en 17 dagen.

@59Piet Daarna loopt Windows 10 support af en heb je een nieuwer systeem nodig.
Over 2 en een half jaar koop je beter spul voor hetzelfde geld.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:31
Lordy79 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:38:
[...]

Over 2 en een half jaar koop je beter spul voor hetzelfde geld.
Dat sowieso, maar ik insinueer ook niet dat TS nu iets nieuws moet kopen. Liever pas in 2025, tenzij het moederbord of CPU er eerder mee op houdt.

• 59Piet
Bedankt voor de info.
Ben wel benieuwd naar wat er over 2.5 jaar allemaal te gebeuren staat met de nieuwe Windows 11.
Wat gaat er gaan allemaal veranderen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee