SambalBij schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:26:
[...]
Maar het is wel een machtsspel waar de huurder sterker staat dan de verhuurder, maar dat heeft de verhuurder niet door.
Verhuurder mag dit helemaal niet vragen/eisen. Zet hij dat tóch in een huurcontract dan is die bepaling in principe nietig. (Want je overtreedt de wet als je je daar aan zou houden)
Vervolgens kun je dus prima jezelf toch bij de gemeente inschrijven op het adres van de gehuurde woning, en daarna bij de gemeente een adresonderzoek laten doen om de verhuurder (geforceerd) te laten uitschrijven.
Dan heeft de verhuurder denk ik een veel groter probleem dan de huurder. De huurder heeft nog steeds een huurcontract met huurbescherming (neem ik aan?) en de verhuurder heeft zich niet aan de zelfbewoningsplicht gehouden met alle eventuele gevolgen van dien. En zou daardoor het huurcontract tóch komen te vervallen, dan denk ik dat je als huurder alle geleden/te lijden schade daardoor best ook nog eens op de verhuurder zou kunnen verhalen...
Niet mee eens.
De huurder kent de hele achtergrond, zeker gezien ts hier het verhaal in een topic zet.
De gemeente heeft eigen bewoning bevolen en zien vervolgens dat iemand anders zich gaat inschrijven op het adres? Die gaan dat niet toestaan.
Daarbij is deze constructie voor alle partijen zeer risicovol. De verhuurder pleegt gewoon fraude. Richting de belastingdienst, gemeente en ga zo nog maar even door.
De huurder weet hiervan en gast hierin mee. Ik gok dat er helemaal geen contract wordt opgesteld, want dat zou nergens stand kunnen houden.
Met andere woorden de problemen die ik zie:
Je zusje en d'r vriend zijn vogelvrij, ze hebben geen rechten, wat gebeurt er als er iets stuk gaat? Hoe wilden ze voorkomen dat de verhuurder ineens zegt, nou wil ik er zelf in?
Wat als de verhuurder erbij gelapt wordt door iemand bij de belastingdienst of gemeente bijvoorbeeld?
Huurdersberscherming is leuk, maar dan moet je wel een rechtmatige huurovereenkomst hebben.
In het ergste geval komt de verhuurder een organisatie tegen die hem stevig aan gaat pakken. Daarbij komen ze jouw zusje en d'r vriend tegen, waarbij het risico is dat ze erachter komen dat zij hun medewerking aan dit verhaal hebben geleverd.
In het ergste geval lopen je zusje en zwager dus het risico op een strafrechtelijke vervolging.
Oh ja en de betalingen van de huur? Die gaan misschien vroeg of laat ook vragen oproepen bij de bank of bij een controle door de belastingdienst van de verhuurder. Zo wordt er tegenwoordig door banken best gecontroleerd op illegale constructies en actief gemeld aan de instanties.
Het risico zou mij het niet waard zijn, maar die laat ik hun over.