Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnoniemK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Hallo Tweakers,

Ik maak al enkele jaren dankbaar gebruik van het platform van Tweakers, maar heb toch een klein probleem welke ik besproken wil hebben, maar waarin ik toch graag anoniem blijf.

Ik werk voor een overheidsorganisatie in Nederland alwaar ik een vaste aanstelling heb. Ik werk er al bijna 3 jaar en doe dit met veel plezier.

Ik heb zeer veel zelfstandigheid, kan m'n eigen uren indelen en mijn leidinggevende is absoluut niet voorzichtig met het geven van complimenten. Verder zijn de teamleden prima op elkaar ingespeeld en dat komt de werksfeer vaak ten goede.

Ik werd al een poos geleden door mijn leidinggevende bestempeld als "High Potential" en iemand die veel voor de organisatie kan betekenen. Natuurlijk was ik daarna ontzettend trots.

Ik kan echter niet helemaal duiden waar deze stempel goed voor is, in mijn situatie.

- Alle opleidingsverzoeken die ik indien om hogerop te komen worden afgekeurd, met soms als reden dat mijn leidinggevende mij een ticket "de organisatie uit" geeft

- Ik coach en begeleid een stagiair (werf nu al mn vijfde) waar ik naast complimenten en gratis cursussen van de S-BB niks extra voor krijg.

- Alle inhoudelijke coaching die ik met mijn stagiaires doe, wordt behoorlijk tegengehouden door m'n leidinggevende. Ik had namelijk kort geleden een brief geschreven over afspraken die ik met een stagiair had gemaakt met hem gedeeld, welke hij direct bagatelliseert.

- Ik coördineerde een externe leverancier tijdens werkzaamheden voor een interne verhuizing van enkele tientallen aan werkplekken, maar kreeg er naast een compliment geen andere waardering voor.

Hoewel ik natuurlijk blij ben met mijn "stempel" vraag ik me wel af wat voor meerwaarde dit voor mij heeft.

Wie is hier in thuis, of wil er met mij over meepraten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:39
Dat is als eerste een vraag om direct te stellen aan je leidinggevende toch? Waarom via tweakers?

Daarnaast zie je ook wel eens toxic relaties waar ze lang kunnen teren op 'ik hou van je' totdat ze tot de conclusie komen dat dit alleen maar woorden zijn die in dit geval niks betekenen. Daarmee zeg ik niet dat jij een toxic relatie hebt met je werkgever, maar wees wel bewust dat het bedrijfsvoering as usual is en zolang er niks bijzonders veranderd voor je, dat het een truuc is om je belangrijk te laten voelen.

Ik neem het werkgevers overigens niet kwalijk, mensen met hart voor de zaak of voor het werk wat ze doen werken langer en beter voor je. Een manager probeert dit te bereiken binnen de middelen die hij heeft en dat is geheel logisch. Door jou high potential te noemen heeft hij met woorden de liefde al verklaard (en je voelde je trots, dus heeft gewerkt), nu de daden nog ;)

Ik weet sowieso van 1 andere keten van bedrijven dat ze doen aan young professional/future management programs en daar hangt sowieso een opleidingstraject aan vast.

TIP: Wees alert op structurele taken die niet bij je functie en/of functie die je ambieert passen. Als in; je wil beter worden in je werk of leren over je toekomstige werk, maar niet overladen worden met klusjes die jou niet verder helpen. Door alert erop te zijn vind je daar een juiste balans in, wat dus niet betekent dat je nooit een rotklusje oppakt, je pakt dit dan bewust op.

[ Voor 116% gewijzigd door Furion2000 op 26-12-2022 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Normaliter hangt er aan zo'n stempel een ontwikkelplan, juist met aanvullende trainingen, uitstapjes op andere afdelingen etc met als doel uiteindelijk een hogere positie in de organisatie te krijgen. Als je afdelingsmanager dat tegenhoudt omdat hij je niet kwijt wil stokt dat je eigen ontwikkeling. Ga daarover echt in gesprek.

Is er een formeel ontwikkelprogramma binnen jullie organisatie?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:09
Meestal zijn dit soort stempels een ticket voor bijvoorbeeld leiderschapstrainingen, workshops of netwerkmomentjes met anderen die eenzelfde stempel hebben gekregen.

Maar heb je je leidinggevende ook deze vraag al gesteld en wat was het antwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnoniemK
millerman_sf schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:28:
Meestal zijn dit soort stempels een ticket voor bijvoorbeeld leiderschapstrainingen, workshops of netwerkmomentjes met anderen die eenzelfde stempel hebben gekregen.

Maar heb je je leidinggevende ook deze vraag al gesteld en wat was het antwoord?
Furion2000 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:27:
Dat is als eerste een vraag om direct te stellen aan je leidinggevende toch? Waarom via tweakers?
Ik wil graag goed beslagen ten ijs komen en uitzoeken of mijn twijfels gegrond zijn. Ik wil het liever eerst even besproken hebben, om daarna het gesprek aan te gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 22:57
In mijn ervaring heel simpel. Je hebt twee soorten managers: De manager die het serieus met jou en je ontwikkeling voor heeft en er dan vrede mee heeft dat hij zelf een probleem heeft op het moment dat jij een stap verder zet en/of hem voorbij gaat. Dit type manager anticipeert ook op deze verandering en ziet een organisatie als een levend organisme dat constant verandert en nooit af is.

Dan heb je het type manager dat vindt dat ie heel veel moeite gedaan heeft om zijn team "goed te krijgen" of bang is voor zijn eigen positie. Deze kunnen je alle complimenten van de wereld geven, maar zullen je verder vast proberen te houden of inspelen op je verantwoordelijkheid voor hem of het team. Als je niets doet zit je er over 10 jaar nog op dezelfde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-06 21:06

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Afdelingsleider is bang dat jij in aanmerking komt voor zijn positie?

Je krijgt de stempel 'high potential', maar vervolgens wordt je tegengewerkt en moet je de klusjes doen welke relatief niks opleveren?

--

Waar komt die stempel vandaan?
En ja, bespreek met je afdelingsleider.
- Houdt het bij de feiten:
"Wat zijn de effecten van 'high potential'"?
"Waarom high potential, maar geen trainingen?"

In het beste geval lult hij zichzelf de hoek in op de eerste vraag.
Als hij iets over trainingen zegt en je kan aantonen dat 3/3 verzoeken geweigerd zijn...

Indien dat antwoord niet voldoende is, heb je drie opties:
- doorgaan zoals het gaat.
- naar HR/hoger management gaan.
- ergens anders gaan werken.

Die tweede stap vindt de afdelingsleider waarschijnlijk niet zo leuk. Bereid je er op voor dat je dan als nog ergens anders wilt gaan werken.

[ Voor 65% gewijzigd door Accretion op 26-12-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een ''high potential'' gebruiken om stagiaires te begeleiden strookt imo niet helemaal, ik zou die gebruiken om de organisatie te verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:40
Ik kan je wel helpen:
Ik ben in het verleden door een van mijn leidinggevenden ook als zodanig bestempeld.
Voor mij betekende dit een ontwikkeltraject richting het management.
Ik heb destijds veel gesprekken gehad met het hogere management en steeds was de conclusie dat ik stevig zou moeten kunnen doorgroeien en iedereen daar mij bij wilde helpen.

Ik heb uiteindelijk inderdaad diverse stappen gemaakt omdat mijn leidinggevende destijds buiten de gebaande paden dacht.
Echter ik liep toch tegen een plafond aan, niet zozeer mijn kunnen, maar vooral de combinatie van mijn visie vs. de langer zittende managementleden. Hierdoor merkte ik dat ik persoonlijk moeite kreeg met mijn functie en hoeveel voldoening ik eruit haalde. Uiteindelijk is de boel geknapt bij mij door een privé situatie die teveel druk met zich meebracht.

Toen heb ik gereflecteerd op deze periode en kwam tot de volgende conclusie:
Leuk dat stempeltje, maar niet elke organisatie is klaar voor jou of andersom. High potential is misschien iets om te gebruiken om wat voor elkaar te krijgen in de zin van ontwikkeling of functieverandering, maar hang er niet je hele toekomst aan vast.

Bij mij was mijn leidinggevende de stuwende kracht, hij had oog voor mijn kansen en wilde mij graag helpen. Alleen verloor daarbij mij uit het oog, hij zag vooral wat ik allemaal meebracht, maar hield te weinig rekening met de vraag of dit bij de organisatie paste. Hierdoor heb ik vaker zonder ruggesteun gestaan in situaties die moesten veranderen, maar uiteindelijk mij alleen maar heel veel energie hebben gekost.
Ik heb uiteindelijk zelf de stekker eruit getrokken, omdat het groeien voor mij niet ten kosten van alles hoefde en ik zit nu prima op een comfortabele functie die mij genoeg uitdaagt en past bij mijn levensfase en interesses.

Mijn advies zou zijn: ga het gesprek aan met je leidinggevende, bespreek wat het voor jou kan betekenen en maak daar gebruik van als het je leuk lijkt.
Maar staar je niet blind op het stempeltje, bepaal gewoon voor jezelf wat je leuk lijkt en waar je toekomst ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:40
Wellicht hebben ze het mechanisme nog niet helemaal begrepen, maar bedoelen ze het wel goed. Ik zou beginnen met zelf te bedenken wat ik in de nabije toekomst zou willen en daar een klein plannetje van maken. Speelt die toekomst zich binnen jouw huidige organisatie af dan zoek je een sponsor, bijvoorbeeld die leidinggevende, speelt die toekomst zich toch vooral elders af dan zorg je dat je vooral niet op een zijpad wordt geduwd door je huidige organisatie.

Betekent high potential niets meer dan lekker modern meedoen met de laatste rage dan zou ik sowieso eens een beetje rond gaan kijken, dan is carrière bij die organisatie maken waarschijnlijk meer afhankelijk van wie je kent dan wat je kunt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Klinkt voor mij een beetje alsof je manager het een keer geroepen heeft tijdens het koffie halen en jij deze ‘high-potential’ opmerking nu iets te serieus neemt.

Uit je hele verhaal klinkt het verder niet alsof je manager je actief steunt in je verdere ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:39
Accretion schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:38:
Die tweede stap vindt de afdelingsleider waarschijnlijk niet zo leuk. Bereid je er op voor dat je dan als nog ergens anders wilt gaan werken.
Die zwaarte hoeft het niet te hebben is mijn ervaring. Zelf ook eens tegen de regels van de afdeling aan gelopen en hogerop gegaan, vond de manager ook niet leuk. Alleen geen verstoorde arbeidsrelatie omdat ik heel duidelijk was dat contractuele zaken en werk 2 verschillende dingen waren. Dit is imo zoals het hoort, na een stevig gesprek over contracten gewoon weer lekker aan de bak en samen een luchtig gesprek bij de koffiemachine voeren. Managers die dat niet 1,2,3 begrijpen kun je dat ook gewoon letterlijk zeggen zodat ze het leren begrijpen.

Maar goed, je hebt er mensen bij die na zo'n gesprek echt een soort grudge gaan voelen, maar dat merk je als het goed is wel tijdens de koffie talks. Je moet ze vervolgens ook daar weer mee durven confronteren om de lucht te klaren. Dat stukje duidelijkheid en wederzijds respect moet je blijvend managen imo, dus dat moet je wel willen.
delpit schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:58:
Ik zou beginnen met zelf te bedenken wat ik in de nabije toekomst zou willen en daar een klein plannetje van maken. Speelt die toekomst zich binnen jouw huidige organisatie af dan zoek je een sponsor, bijvoorbeeld die leidinggevende, speelt die toekomst zich toch vooral elders af dan zorg je dat je vooral niet op een zijpad wordt geduwd door je huidige organisatie.
Misschien zelfs ambities hardop uitspreken richting de manager en richting collega's als het ter sprake komt (let op misschien, die situatie moet je zelf inschatten). Sowieso is een zelf aangedragen groeiplan makkelijk voor een manager, zegt het inherent dat je toekomst in hen ziet en ben je vooral zelf in de hand van je eigen groei.

[ Voor 26% gewijzigd door Furion2000 op 26-12-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
AnoniemK schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:21:

- Alle opleidingsverzoeken die ik indien om hogerop te komen worden afgekeurd, met soms als reden dat mijn leidinggevende mij een ticket "de organisatie uit" geeft
Ik ken de hele situatie niet natuurlijk, maar door deze opmerking denk dat het tijd is om verder te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-05 12:49
Een high potential is iemand met veel potentie, daar hoort bij dat je die ruimte krijgt om je te ontwikkelen. Meestal zijn dat trajecten waarin je begeleiding krijgt met mogelijkheden tot opleiding en extra verantwoordelijkheden. Niet per se iets dat direct extra geld oplevert, maar de organisatie waar je werkt is bereid in je te investeren om de extra potentie die je hebt aan te boren. Uiteraard ligt het wel in de lijn der verwachting dat als je eenmaal op volle potentie presteert, je beloning hoger wordt dan nu. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-06 21:06

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Furion2000 schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:08:
[...]

Alleen geen verstoorde arbeidsrelatie omdat ik heel duidelijk was dat contractuele zaken en werk 2 verschillende dingen waren. Dit is imo zoals het hoort, na een stevig gesprek over contracten gewoon weer lekker aan de bak en samen een luchtig gesprek bij de koffiemachine voeren. Managers die dat niet 1,2,3 begrijpen kun je dat ook gewoon letterlijk zeggen zodat ze het leren begrijpen.
Ja, maar als je hogerop stapt met het bericht dat de bedrijfsvoering van de afdelingsmanager tegenstrijdig is, wordt het interessant.

En daarnaast, als je dan nog niet gehoord wordt, heeft het nog minder nut om te blijven zitten. Dan heb je "high potential", maar verder helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-05 10:30
Normaliter worden high potentials gekoesterd en opgeleid en zijn er trajecten voor bij organisaties. Dit is het tegenovergestelde.

Overigens betekent high potential niet per se dat je manager moet worden of 'omhoog' moet in een organisatie. Je kan ook vrijheid krijgen om je in een eigen richting te ontwikkelen, bijv onderzoek/research; het opzetten van een afdeling; of ontwikkeling richting een expertfunctie.

Goed voor jezelf om over na te denken.

Andere optie is dat de manager je high potential noemt om je te complimenteren en je een goed gevoel te geven. Zoals je merkt is zo'n compliment leeg als er geen gevolg aan wordt gegeven.

Advies: denk goed na wat jij zou willen en ga het gesprek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnoniemK
Wootism schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:06:
Klinkt voor mij een beetje alsof je manager het een keer geroepen heeft tijdens het koffie halen en jij deze ‘high-potential’ opmerking nu iets te serieus neemt.

Uit je hele verhaal klinkt het verder niet alsof je manager je actief steunt in je verdere ontwikkeling.
Hij heeft mij dit in een beoordelingsgesprek benoemd en vertelde toen dat hij actief wil bijdragen aan mijn toekomst en er alles aan wil doen om mij in de organisatie te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:52
Hier hebben we ook zo'n programma gehad, waarbij een groepje (5?) nieuwe werknemers ging rouleren over de afdelingen (3x 6maanden) en tegelijk een management training programma volgden.
1 bleef bij de eerste afdeling al hangen omdat 'm dat beviel. Na 3 jaar dezelfde functie ging ie weg.
1 heeft wel gerouleerd, koos daarna voor een afdeling en is daar een paar jaar blijven hangen, nooit teamleider geworden of überhaupt zicht op management.
De anderen kan ik me niet eens meer herinneren, maar zijn zeker niet hogerop gekomen.
De potentie was er misschien, maar is geen gebruik van gemaakt.
De bestaande werknemers die (ook) potentie hebben om door te groeien kunnen dat (ook) niet, simpelweg omdat de huidige managers liever 10-20+ jaar in hun ivoren toren blijven zitten. Hooguit wisselen ze onderling van afdeling.
Met andere woorden, als er bovenin geen tot weinig verloop is, heeft zo'n programma niet zoveel zin.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 26-12-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:52
AnoniemK schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:30:
Hij heeft mij dit in een beoordelingsgesprek benoemd en vertelde toen dat hij actief wil bijdragen aan mijn toekomst en er alles aan wil doen om mij in de organisatie te houden.
Mooi, dan kun je hem nu vertellen dat de juiste trainingen jou binnen het bedrijf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:29

Roozzz

Plus ultra

[...]

Maar er is dus nog geen ontwikkelplan of iets dergelijks afgestemd? Dan zou ik daar het gesprek in eerste instantie over voeren.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:25

3DDude

I void warranty's

[...]

Dat zou ik als manager zijnde ook zeggen. (Hij gaat natuurlijk niet zeggen; daar gaan we niks aan doen; is toch logisch?)
Daden zijn belangrijker dan woorden. Kan je daadwerkelijk afspraken maken over je ontwikkeling ? Q1 wil ik cursus X doen zet maar op papier zeg je dan. Kan dat niet ? hoezo niet ?
En als je cursussen / kansen allemaal geweigerd worden weet je genoeg toch?

Ik zou niet eens vragen wat een high potential betekend VOLGENS JOUW MANAGER.
Dat heeft die gewoon gezegd om je een schouderklopje te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 26-12-2022 10:47 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik coördineerde een externe leverancier tijdens werkzaamheden voor een interne verhuizing van enkele tientallen aan werkplekken, maar kreeg er naast een compliment geen andere waardering voor.
Je hebt geen loon gehad in die periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:40
The_BoKmeester schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:48:
[...]

Je hebt geen loon gehad in die periode?
En daarbij gaan extra waardering en overheidsorganisaties vaak niet zo lekker samen.
Mijn ontwikkeltraject stond destijds in het teken van individueel maatwerk. Maar als er iets met de waarderingskant moest gebeuren liep mijn leidinggevende tegen enorme muren op. Uiteindelijk is het bij mij wel gelukt, omdat ik in een traject zat en daarin steeds afspraken werden gemaakt.
Ik zag daarnaast veel om mij heen, dat collega's die een extra taak deden of iets in het kader van hun ontwikkeling, die taak maar vooral als de beloning al moesten zien.

Zoals hierboven al gezegd is. Ga het gesprek direct aan. Vraag gewoon op de man af wat voor beeld jouw leidinggevende heeft. Spreek ook je eigen verwachtingen uit. Wees gewoon zo open mogelijk, onuitgesproken verwachtingen zijn een recept voor teleurstelling, voor alle betrokkenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:35:
Hier hebben we ook zo'n programma gehad, waarbij een groepje (5?) nieuwe werknemers ging rouleren over de afdelingen (3x 6maanden) en tegelijk een management training programma volgden.
1 bleef bij de eerste afdeling al hangen omdat 'm dat beviel. Na 3 jaar dezelfde functie ging ie weg.
1 heeft wel gerouleerd, koos daarna voor een afdeling en is daar een paar jaar blijven hangen, nooit teamleider geworden of überhaupt zicht op management.
De anderen kan ik me niet eens meer herinneren, maar zijn zeker niet hogerop gekomen.
De bestaande werknemers die (ook) potentie hebben om door te groeien kunnen dat (ook) niet, simpelweg omdat de huidige managers liever 10-20+ jaar in hun ivoren toren blijven zitten. Hooguit wisselen ze onderling van afdeling.
Met andere woorden, als er bovenin geen tot weinig verloop is, heeft zo'n programma niet zoveel zin.
High potential != manager moeten worden.

En tja, hoe het wordt ingevuld verschilt van bedrijf tot bedrijf. Wij hebben ook weleens zoiets gehad met nieuwe medewerkers die rouleren tussen afdelingen. Maar het kan ook betekenen dat er meer gekeken wordt naar opleidingen om verder te groeien. Of dat je juist wel sneller promotie krijgt naar een hogere schaal, op zijn minst dat het eerder overwogen wordt.

TS zou dit met zijn manager moeten bespreken, want het is wel vreemd dat je dat cursussen die je wil doen, niet mag doen. Op zijn minst zou ik dan vragen welke cursussen diegene wel als geschikt ziet voor jou om je verdere te ontwikkelen.

Overigens zou ik wat je met stagaires doet niet als te belangrijk zien. Het is prima om het bij je functioneringsgesprek aan te stippen dat je daar ook mee bezig bent, maar kan je iig verzekeren dat je bij mijn werkgever ook niet extra betaald oid krijgt voor het begeleiden van een stagair ;) . Ik snap ook niet helemaal hoe je stelt dat de coaching die je doet van je stagaires tegengehouden wordt. Dat hij afspraken bagatelliseert zal niet leuk zijn, maar hij houdt het dan toch niet tegen?
AnoniemK schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:21:
- Ik coördineerde een externe leverancier tijdens werkzaamheden voor een interne verhuizing van enkele tientallen aan werkplekken, maar kreeg er naast een compliment geen andere waardering voor.
Maar is dat jouw werk? En natuurlijk, wat flexibiliteit zal gewaardeerd horen te worden, en problemen oppakken zonder dat iemand je specifiek de opdracht moet geven. Maar als jij programmeur bent, en je coordineerde de leverancier van de nieuwe bureaus waar ze neergezet moesten worden tijdens de verhuizing, tja mooi dat je het hebt gedaan als er niemand anders was die dat kan vertellen, maar daarvoor krijg je uiteraard geen promotie / bonus.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 26-12-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:42
mitsumark schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:35:
Is dat niet op heel veel plekken zo? Inmiddels zit ik zelf ook onder de cfo en is dat mijn enige stap nog. Ik probeer mijn team zo samen te stellen dat er stabiele leden in zitten die geen sprong meer ambiëren maar enorm nuttig zijn voor het team aangevuld met collega’s die (groei)potentieel hebben, voor nieuwe inzichten zorgen en (mogelijk) prima zouden kunnen doorgroeien naar minimaal mijn positie. Daar ben ik transparant over en proces is geslaagd als ze over 3-5 jaar mijn functie elders vinden of in het gat stappen mocht ik zelf opstappen.

Intern ook redelijk wat discussie over gehad, want “deze persoon is te ambitieus, of gaat zich over drie jaar vervelen/ rond kijken”, maar de 3-5 jaar tot dat moment (als dat al komt) heb je er wel van kunnen genieten…

Ontopic: ga het gesprek aan, zeker als je structureel boven gemiddeld beoordeeld wordt moet je meer uitdaging aangeboden krijgen en zorgen dat je ontwikkeling in the end niet tot stilstand komt zonder dat je zelf die afweging hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21
High potential is een label van je bedrijf/werkgever om aan te geven dat je belangrijk bent voor (de toekomst van) het bedrijf. Er wordt in verschillende bedrijven (ook binnen de overheid) anders tegenaan te kijken. Ik was een high potential, daardoor kunnen ontwikkelen, gelukkig niet als manager maar als expert. In dezelfde periode maakte mijn werkgever ook de transitie door experts en managers gelijk te belonen.
Voor jou; begin met jezelf, welke kant wil je op? En welk ontwikkeltraject hoort daarbij. Als jij een plan hebt, dan is dat het houvast voor het gesprek. Let op niet alles zal kunnen, maar kijk vooral naar wat wel kan. Praat ook met andere voormalige high potentials of mensen op plekken of met taken die jij in de toekomst ook ambieert. Als zo’n plan helemaal van tafel wordt geveegd, dan weet je ook genoeg denk ik….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
"Complimentjes" zijn de "carrot on a stick" voor jou, @AnoniemK, zo te lezen. Je manager heeft dat ook door. Jou een "high-potential" noemen suggereert dat je hoge potentie hebt, maar schijnbaar deze potentie niet waarmaakt. Dat komt omdat die manager je tegenhoudt te groeien, wat je ook aangeeft in je TS.

Ik zie een aantal opties:
  • Optie 1: Ga zelf cursussen volgen op eigen kosten in eigen tijd. Vertel het niemand. Doe er je voordeel mee en pas wat je leert toe op je werk en groei daar gewoon door.
  • Optie 2: Doe datzelfde maar met als doel om agressief je huidige manager te vervangen. Word zijn/haar baas, heb als doel om je huidige manager op een gegeven moment een beoordelingsgesprek te kunnen geven, label je huidige manager als "high potential" en weiger alle redelijke verzoeken. Keiharde wraak. Ik raad dit af.
  • Optie 3: Doe alles uit optie 1 met als doel om daarna ander werk te vinden.
  • Optie 4: Escaleer naar de manager van je manager, of de baas. Als jouw manager jouw groei niet stimuleert dan moet je er zelf voor zorgen. Geef duidelijk aan dat je een klacht indient over je huidige manager, want deze persoon managet jouw potentie en groei helemaal niet, deze persoon frustreert alleen maar.
  • Optie 5: Zoek per direct ander werk waar jij wel kan groeien. Dien een klacht in over je manager zodra je jouw ontslag hebt ingediend.
Optie 5 heeft mijn voorkeur. Je zit op dit moment vast in een doodlopende straat waar de "carrot on a stick" jou wel vooruit doet lopen, maar je loopt tegen de muur aan. Je komt nergens. Je manager staat ernaast naar jou te glimlachen en je af en toe een klap op de kont te geven met een complimentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
High potential? Zegt helemaal niets, een loze term die de beste man waarschijnlijk eens ergen op een congres gehoord heeft, ik zou het zelf nooit gebruiken en ik zou me als ik jouw was er ook in zijn geheel niet meer over nadenken. Als je hoger wil in een bedrijf moet je met regelmaat zijwaarts bewegen, andere functies gaan doen op het zelfde niveau en dan heb je meteen een andere leidinggevende. Absoluut niet gaan miepen over je manager want elke manager heeft een manager waar ie over wil miepen. Als manager word je geacht daarmee om te kunnen gaan.

Als je graag hoger op wil in het bedrijf waar je werkt (en denkt dat dat mogelijk is, in een klein bedrijf is het soms erg moeilijk of onmogelijk) dan is het beste wat je kan doen een serieuze afspraak maken met HR. Met serieus bedoel ik dat HR zich van te voren kan oriënteren etc. Je laat van te voren weten waar je het over wilt hebben. Als dit gesprek niet de goede kant op gaat moet je het durven afbreken en zeggen dat je daar zit om advies te krijgen en een indruk te krijgen over de mogelijkheden. Je met werkelijk assertief zijn, dat is voor managers vaak precies waar ze naar kijken. Als iemand die voor me werkt zegt dat ik gek ben dan ga ik pas echt goed luisteren. Wie weet heb ik het fout en hij goed, komt met regelmaat voor.

Je moet je bedoelingen zeer duidelijk maken. Dusdanig dat er maar twee opties zijn, of ze werken met je mee of ze zeggen dat dat 'moeilijk zal worden' (onmogelijk zullen ze nooit zeggen). Dan weet je genoeg en kan je je keuzes maken.

Maar nogmaals, je moet het echt heel zeker weten want het is een pad met risico's. Maar bij een management functie hoort verantwoordelijkheid en daarmee risico. Gaan er dingen mis, kloppen bij jou aan, nietwaar? Niet iedereen wil dat of kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Blue-eagle schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:39:
"Complimentjes" zijn de "carrot on a stick" voor jou, @AnoniemK, zo te lezen. Je manager heeft dat ook door. Jou een "high-potential" noemen suggereert dat je hoge potentie hebt, maar schijnbaar deze potentie niet waarmaakt. Dat komt omdat die manager je tegenhoudt te groeien, wat je ook aangeeft in je TS.

Ik zie een aantal opties:
  • Optie 1: Ga zelf cursussen volgen op eigen kosten in eigen tijd. Vertel het niemand. Doe er je voordeel mee en pas wat je leert toe op je werk en groei daar gewoon door.
  • Optie 2: Doe datzelfde maar met als doel om agressief je huidige manager te vervangen. Word zijn/haar baas, heb als doel om je huidige manager op een gegeven moment een beoordelingsgesprek te kunnen geven, label je huidige manager als "high potential" en weiger alle redelijke verzoeken. Keiharde wraak. Ik raad dit af.
  • Optie 3: Doe alles uit optie 1 met als doel om daarna ander werk te vinden.
  • Optie 4: Escaleer naar de manager van je manager, of de baas. Als jouw manager jouw groei niet stimuleert dan moet je er zelf voor zorgen. Geef duidelijk aan dat je een klacht indient over je huidige manager, want deze persoon managet jouw potentie en groei helemaal niet, deze persoon frustreert alleen maar.
  • Optie 5: Zoek per direct ander werk waar jij wel kan groeien. Dien een klacht in over je manager zodra je jouw ontslag hebt ingediend.
Optie 5 heeft mijn voorkeur. Je zit op dit moment vast in een doodlopende straat waar de "carrot on a stick" jou wel vooruit doet lopen, maar je loopt tegen de muur aan. Je komt nergens. Je manager staat ernaast naar jou te glimlachen en je af en toe een klap op de kont te geven met een complimentje.
Optie 6: Kaart het aan bij je manager en heb er een eerlijk gesprek over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mathijs22 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:29:
Maar nogmaals, je moet het echt heel zeker weten want het is een pad met risico's. Maar bij een management functie hoort verantwoordelijkheid en daarmee risico. Gaan er dingen mis, kloppen bij jou aan, nietwaar? Niet iedereen wil dat of kan dat.
Deze (en andere) posts laten ook zien dat er tussen TS en de manager een compleet andere kijk ook kan zijn met wat er bedoelt wordt. Het kan zijn dat zijn manager TS high potential vindt om ook in het hogere management uiteindelijk te komen. Of misschien wel juist op technisch gebied doorgroeien. Of nog iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-06 22:08
Overheid is een breed begrip maar binnen de Rijksoverheid zijn meerdere programma's, die talentontwikkeling ondersteunen. Het bestaat dus wel en het is geen loze term, alleen denk in jouw geval (werkplek begeleiding etc.) dat je nog in de lagere schalen zit (9/10 of eronder) en dat je ook niet zo staat aangemerkt zoals bijvoorbeeld rijkstrainee's. Talentontwikkeling is beschikbaar voor elke medewerker. Mocht je bij de Rijksoverheid zitten, dan zou je eens moeten kijken of je HR technisch in 1 van die programma's zit:

Algemeen: https://www.ubrijk.nl/ser...keling/talentontwikkeling

Voor hogere schalen 12 - 14: https://www.ubrijk.nl/ser...twikkelingsprogramma-rijk

Heel vermoedelijk niet voor jou maar wel leuk om te weten: Dan heb je ook nog de topmanager groep binnen de overheid, dat zijn de beste/hoogste ambtenaren (volgens mij 125 stuks), die kunnen overal terecht: https://www.algemenebestu...nen-de-topmanagementgroep (dit zijn er 92 maar ik mis er nog een hoop). Dat is een poule met de beste mensen die rond trekken om de zoveel jaar. Ik sluit ook niet uit dat uiteindelijk politieke netwerken, hiervoor belangrijk zijn.

Niet Rijksoverheid is toch een beetje tweede divisie dus daar zou ik sowieso altijd zo snel mogelijk uit gaan. Semioverheid (vaak wel beter geregeld, lijkt meer op commerciële partijen en betere regelingen over het algemeen) zoals energie bedrijven, woningcorporaties etc. zijn allemaal eilandjes op zich en met een eigen dynamiek.

Ik zou mij vooral focussen op functieverbetering met hogere schalen en kijken of je een plan kan maken met opleidingen / begeleiding. Als dat niet kan, andere baan zoeken (al dan niet binnen of buiten de overheid). Ik werk (vroeger wel semi overheid/g4 gemeente) zelf niet bij de overheid maar heb wel als consultant bij/voor de overheid (grote ict projecten) gewerkt en mijn zus help ik nu ook (die werkt bij de Rijksoverheid). Mijn zus wordt helemaal ondersteunt en klimt zo door de rangen heen door te leren en te solliciteren op nieuwe banen binnen verschillende units. Volgens mij is de gestart op schaal 9 en ze gaat nu naar 11 (toevallig net overgeplaatst) met opleidingen, die ook worden ondersteunt door haar leidinggevenden. Denk aan leidersschaptrainingen op de Baak (is nu in een paar jaar tijd al 3/4x geweest), industrietrainingen in de agile hoek, externe coaching (intrim zzp'ers). Als je zelf vraagt om een MBA of andere universitaire studie te doen, dan kan ik mij voorstellen dat ze niet zo snel die ondersteunen vanwege de hoge kosten en dat alleen doen bij toptalenten in management functies. Uiteindelijk gaat het om gunnen in je netwerk want bij de overheid kijken ze niet op een euro meer over minder voor alle zaken buiten het salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik weet niet hoe het bij de overheid werkt, maar bij ons op het werk hangt er een wereldwijd opleidingsprogramma vast aan het label "high potential". Waar "normale" medewerkers trainingen kunnen uitzoeken die interessant zijn of goed zijn voor de specifieke medewerkers moeten hi-po's het standaardprogramma afwerken. De reden is simpel: het is de bedoelen dat die mensen binnen een paar jaar een management positie gaan bekleden en dat hoort ingevuld te worden binnen de grenzen van het corporate management systeem. Je kunt je dus afvragen of je wel een high potential wilt zijn in zo'n omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:36
Ik heb even nagedacht over je post alvorens te posten. Wat is namelijk het daadwerkelijke 'probleem'?

Blijkbaar zoek je erkenning uit je werk (denk ik). Aan het einde van de dag moet je doen met je salaris. Complimenten gedurende de dag zijn leuk, maar niet permanent. Misschien zoek - of mis - je zelfs zingeving.
Iets van 'Nederland draaiende houden'? We kunnen niet allemaal voor Tesla werken O-)

Verder solliciteren is altijd een optie. Na 3 jaar is dat zowieso verstandig als je forse salarisstappen wilt maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Harm_H op 26-12-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zoals meerderen al schreven, bij high potentials horen in de regel ook vaak trainingen om jezelf te ontwikkelen. Dat kan op basis van soft skills of hard skills zijn, meestal en combinatie van beide.

Bij mij vorige werkgever was er ook zo'n programma, en ja, daar zat ik ook in. Ik was aan de eerste training begonnen, en vervolgens werd het budget van hogerhand ingetrokken en werd alles per direct stopgezet.
Mij maakte het niet zo veel uit, via mijn leidinggevende kreeg ik wel geregeld wat we nodig vonden. Ik ambieer toch al geen management functie, dus ik kon er niet wakker van liggen dat ik een deel van die trainingen kon skippen. :P

Later sprak ik met een collega uit een andere afdeling. Ze wilde even stoom afblazen. Ieder verzoek voor training werd bij haar geblokkeerd door haar leidinggevende. Ze wilde het echt graag, en ging zelfs zo ver dat ze de training uit eigen zak betaald, in eigen tijd wilde doen. Ze had alleen wat onbetaald verlof nodig om alles te kunnen combineren, zoals examens.
Haar leidinggevende was bang dat hij haar kwijt zou raken en werkte zelfs dát tegen. Het resultaat was uiteindelijk dat haar volgende werkgever al die trainingen voor haar ging betalen... 3 weken later was ze weg. _/-\o_

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 12:50

two

Hey, ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Misschien helpt mijn verhaal je een beetje.

Mijn huidige werkgever bestempelt mij ook als een high potential. Qua geld zit het allemaal meer dan prima. Maar qua werkzaamheden verandert er niks, qua ontwikkeling wordt er eigenlijk ook vrij weinig in mij gestoken. Dit gevoel heb ik zal zo’n 1-1.5 jaar.

Ik realiseerde me een half jaar geleden dat ik in een luxe positie zat: ik kon gaan solliciteren bij andere bedrijven, en als het me niet trok wat het bedrijf te bieden had dan kon ik gewoon beslissen niet met het bedrijf in zee te gaan. Dat is dus wat ik heb gedaan. Ik heb er 50-100 sollicitaties uit gedaan. Nu heb ik een bedrijf gevonden wat mij beter gaat compenseren, en waar ik een heel academy traject ga volgen. Daar zal ik 1 april in dienst treden.

Je hebt de luxe dat je kan rondkijken op jouw gemak, want je werkgever blij met je. Praten met andere bedrijven is natuurlijk altijd vrijblijvend, doe er je voordeel mee :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:00
two schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 04:28:
Hey, ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Misschien helpt mijn verhaal je een beetje.

Mijn huidige werkgever bestempelt mij ook als een high potential. Qua geld zit het allemaal meer dan prima. Maar qua werkzaamheden verandert er niks, qua ontwikkeling wordt er eigenlijk ook vrij weinig in mij gestoken. Dit gevoel heb ik zal zo’n 1-1.5 jaar.

Ik realiseerde me een half jaar geleden dat ik in een luxe positie zat: ik kon gaan solliciteren bij andere bedrijven, en als het me niet trok wat het bedrijf te bieden had dan kon ik gewoon beslissen niet met het bedrijf in zee te gaan. Dat is dus wat ik heb gedaan. Ik heb er 50-100 sollicitaties uit gedaan. Nu heb ik een bedrijf gevonden wat mij beter gaat compenseren, en waar ik een heel academy traject ga volgen. Daar zal ik 1 april in dienst treden.

Je hebt de luxe dat je kan rondkijken op jouw gemak, want je werkgever blij met je. Praten met andere bedrijven is natuurlijk altijd vrijblijvend, doe er je voordeel mee :)
offtopic:
Toch wel verbazingwekkend om te lezen dat je circa 100 keer hebt gesolliciteerd eer je wat anders hebt gevonden. Ik bedoel alleen al qua tijd, dat zal behoorlijk wat uurtjes hebben gekost? Of was dit de omgekeerde variant van de tactiek die LinkedIn-recruiters toepassen ;)

Nu kan het zo zijn dat je 99x de werkgever hebt afgewimpeld omdat die niet voldeed aan je (vermoedelijk) hoge eisen/randvoorwaarden. Maar was meer onderzoek/een shortlist dan niet effectiever geweest?

Maar in elk geval fijn dat het resultaat heeft opgeleverd. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:37

Don Quijote

El Magnifico

In de organisaties waar ik heb gewerkt had het vaak wel voordelen.

Paar voordelen:
  • Bij een organisatie (grote consultant) hadden de partners een target op binnen houden van High Potentials. Hiermee legden ze dus verantwoordelijkheid bij de partners om de HPs tevreden te houden. Dat werkte heel goed.
  • Bij een andere organisatie (grote multinational) gaf het stempeltje toegang tot een speciaal opleidings traject. Een soort interne MBA (met opleidingsdagen bij gerenommeerde instituten als INSEAD). Daarnaast een mentoring programma waarbij je een mentor kreeg uit de bestuurslaag.
  • Bij die tweede werd je ook wat vaker op successionplanning lijstjes gezet buiten je eigen afdeling/domein. Wat doorstroom naar boven iets makkelijker kan maken (vanaf een bepaald niveau zijn er niet echt publieke vacatures meer. Maar is het meer een intern/extern headhunting process)
Nadelen heb ik niet ondervonden van de labels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Clone accounts zijn niet toegestaan. Daarom gaat dit topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.