Mag elektrische vloerverwarming zonder isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbroekman12
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-12-2022
Goedemorgen,
Ik heb een vraag over elektrische vloerverwarming. Wij laten onze vrijstaande garage verbouwen tot een verwarmde, bruikbare ruimte. De muren en dak zijn nu geïsoleerd maar de oorspronkelijk zand cement vloer is dat niet (die ligt direct op de ondergrond). Aangezien we geen cv ketel willen in de garage, hebben we gekozen voor elektrische vloerverwarming. De ruimte gaat niet permanent gebruikt worden.

Ik had verwacht dat de aannemer eerst een isolatie laag zou leggen op de cement vloer, daarop de elektrische vloerverwarming matten en daar overheen de afwerking (pvc). Ik had hem gevraagd om isolatie maar hij zij dat dat niet nodig is maar zou het toch doen. Nu blijkt dat hij de vloerverwarmingsmatten direct op de cement vloer heeft gelegd, daarover egaline en daarover de pvc vloer. Ik maak me erg zorgen over de efficiëntie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM48YnpS4SirTaUG8UeY9fOxnUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdKAlauoLOwN8sNKzduEOPAr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHliD81SweW7y9p1AVMgu8RxFmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjJRfnpLbZkVSMUwesxZyTSq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem daarop gewezen maar hij claimt dat het zo hoort en dat ik zijn vakmanschap niet in twijfel moet trekken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKsNd8HF3IeYgSTWXSzaVB03hrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXpQdGwpMKTX6sEV1LGJI4Rt.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zij nogmaals dat ze dit altijd zo doen en dat ik garantie heb op het werk.
De PVC vloer ligt er inmiddels in en de ruimte wordt uiteindelijk warm maar het duurt 2-3 uur (buiten temperatuur 10 graden) en ik heb het idee dat het ongelooflijk veel energie kost.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft en of dit inderdaad een aanvaardbare manier is om zo elektrische vloerverwarming te leggen en zo niet, welk advies u zou hebben om dit wel correct te doen.
Mvg

Beste antwoord (via Rbroekman12 op 26-12-2022 11:05)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:27

paQ

Alle beetjes (drukvast) isolatie onder de verwarming helpt. Nu zal het bij een PVC vloer allemaal best wel meevallen, maar er gaat veel warmte nu in de massa van de cement dekvloer. Ook dat hoeft niet perse erg te zijn natuurlijk, maar zal zeker langs de randen ook zo weer naar buiten vloeien. Ben wel benieuwd of er primer is gebruikt nu, en als, hoe effectief die is met al dat gaas ertussen.

Maar goed je krijgt het er nu ook niet meer uit.
Het enige wat je nu (na egaliseren) nog zou kunnen doen, is

In geval van verlijmd PVC:
A. zo laten en het cement meeverwarmen

In geval van klik PVC:
B. Over de geëgaliseerde vloer dunne elektrische kabelverwarmingsmatten uitrollen, daar bovenop harde tussenvloer plaatjes, daar bovenop je PVC. De huidige kabelverwarming is dan verloren goed.
C. Zelfde als B, maar dan IR vloerverwarmingsfolie (werkt sneller dan B (en A)) Dan kun je de tussenvloer weer weglaten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:20
Ja dit is redelijk kansloos, ik heb hetzelfde in mijn badkamer (vorige bewoners) je bent op stroom niet alleen je beton vloer maar ook de grond daaronder aan het warm stoken.

Mijn advies, hang een splitunit unit airco op.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:41
Elektrische vloerverwarming is per definitie inefficiënt, met of zonder isolatie. Er niet onder isoleren maakt het inefficiënte verwarming waarvan ook nog een hoop warmte verloren gaat. Begrijp ik uit je screenshot nou dat je aannemer ook nog zegt dat je óp de egalinelaag moet gaan isoleren? Want als je dat doet weet je in ieder geval zeker dat ál je warmte de bodem in verdwijnt 8)7

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:32
Hij heeft wel gelijk, wat jij wil kan niet. Als hij isolatie onder de vloerverwarming legt moet daarop weer een draagkrachtige laag om op de egaliseren. Bv zandcement. Je gaat dan nog eens 6cm omhoog.

Daarbij is electrische vloerverwarming sowieso niet efficiënt om mee te verwarmen.

Betere oplossing was dan geweest om click.pvc of laminaat te nemen, daar dan een droogbouw vloerverwarming onder. Daar had wel isolatie onder gekund.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er had iets van XPS (drukvast) op de betonvloer gekund en daarop de vloerverwarming en daarop egaline en pvc. Maar dan zou je wel 7 tot 10 cm moeten toepassen denk ik, dus hogere vloer.

Ik heb een aanbouw waar ik vloerverwarming (water) op de stampbeton vloer heb zonder isolatie, maar qua opwarming merk ik daar geen enorm verschil. Qua afkoelen wel, de warmte gaat sneller verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:21
Elektrisch is altijd inefficiënt (Max cop 1), zonder isolatie gaat een deel ervan ook de grond in, maar dat had je aannemer niet (netjes) kunnen oplossen zonder eerst de dekvloer weg te halen en vanuit het zandbed opnieuw de vloer op te bouwen inclusief isolatie?

Wij gebruiken het hier alleen in de badkamers als extra verwarming voor lekker warme voetjes tijdens de ochtend, dat zie je meteen terug in energie verbruik in de winter. Misschien direct een paar panelen op je garage dag leggen ter compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbroekman12
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-12-2022
Bedankt, ik had inderdaad een droogvloer verwacht met vloerverwarming folie. De ruimte is ongeveer 20m2 en ik wist dat het niet de meest efficiënte verwarming zou zijn. Heb net even gekeken: stroomverbruik voor 24 uur: meer dan 30 kWh!
I ga het hem opnieuw laten doen met isolatie, daarop vloerverwarming s folie en daarop click pvc

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Alle beetjes (drukvast) isolatie onder de verwarming helpt. Nu zal het bij een PVC vloer allemaal best wel meevallen, maar er gaat veel warmte nu in de massa van de cement dekvloer. Ook dat hoeft niet perse erg te zijn natuurlijk, maar zal zeker langs de randen ook zo weer naar buiten vloeien. Ben wel benieuwd of er primer is gebruikt nu, en als, hoe effectief die is met al dat gaas ertussen.

Maar goed je krijgt het er nu ook niet meer uit.
Het enige wat je nu (na egaliseren) nog zou kunnen doen, is

In geval van verlijmd PVC:
A. zo laten en het cement meeverwarmen

In geval van klik PVC:
B. Over de geëgaliseerde vloer dunne elektrische kabelverwarmingsmatten uitrollen, daar bovenop harde tussenvloer plaatjes, daar bovenop je PVC. De huidige kabelverwarming is dan verloren goed.
C. Zelfde als B, maar dan IR vloerverwarmingsfolie (werkt sneller dan B (en A)) Dan kun je de tussenvloer weer weglaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:40
Welk merk vloerverwarmingsmat is er gebruikt?
Bij onder andere Magnum vloerverwarming wordt duidelijk in de handleiding vermeldt dat je de matten niet over elkaar mag leggen en de kabels elkaar niet mogen kruisen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:01

EiT

Rbroekman12 schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:56:
Ik ga het hem opnieuw laten doen met isolatie, daarop vloerverwarming s folie en daarop click pvc
Verwacht niet dat hij dat gaat doen, kost hem 3x zo veel.

Vind dit ook nadeel van advertenties mbt elektrische vloerverwarming die je wel eens ziet, ook ik de TV woon programma’s. Je zadelt mensen op met een enorme kosten post terwijl er goedkopere manieren zijn om een ruimte te verwarmen.

Voor een badkamer kan het een prima oplossing zijn, daar hoeft het maar even aan en wil je snel een warme vloer hebben.*
Maar als hoofdverwarming voor een ruimte minder geschikt.

* In onze huidige woning was dit ook een optie, standaard een radiator in badkamer, zelfde meer/minder prijs elektrische vv. Wij hebben bewust gekozen om alle verdiepingen normale vv te leggen. Kwam discussie over de badkamer, andere ruimtes hebben het op isolatie. Badkamer dus niet, ook moest er alsnog een elektrische radiator in om aan bouw besluit te voldoen. Wij waren sowieso niet van plan om verwarming in badkamer te gebruiken. De radiator gelukkig “los” kunnen laten opleveren. Andere ruimtes verwarmen de badkamer prima.
Mijn punt van dit verhaal: ook voor badkamer is elektrische vloerverwarming twijfelachtig en persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen.

Mogelijk is een infrarood paneel ophanden een betere/goedkopere oplossing en anders een airco. Dan heb je ook nog koeling in de zomer.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Yep, probleem dat ik hier sowieso al zie is dat de matten over elkaar heen liggen, da's niet goed.

Anyway, dit is 100 W/m2, dus meer dan 2000W aangezien het deels overlapt. Nu zal het geen 24/7 aan staan, maar die 30 kWh/dag ga je dan idd halen.

Ik lees vrijstaande schuur.

Dan is de makkelijke oplossing al genoemd: slinger een airco op het dak of aan een muur waar je weinig last hebt van de herrie. 6 cm gat door de (neem ik aan) bakstenen, dat is geen rocket science, veel makkelijker installatie kan eigenlijk niet.

Ga je heel veel goedkoper klaar zijn dan de boel er nu weer uit te halen. In verbruik al helemaal!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bedankt, ik had inderdaad een droogvloer verwacht met vloerverwarming folie. De ruimte is ongeveer 20m2 en ik wist dat het niet de meest efficiënte verwarming zou zijn. Heb net even gekeken: stroomverbruik voor 24 uur: meer dan 30 kWh!
I ga het hem opnieuw laten doen met isolatie, daarop vloerverwarming s folie en daarop click pvc
en jij denkt dat dat echt helpt? elektrische vloerverwarming is gewoon een ellendig concept. of er nu isolatie onder zit of niet. uithuilen en een L/L wp ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 10:41

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb op meerdere plaatsen ook dit soort verwarming zelf aangelegd.

Dat kruislings over elkaar heen leggen lijkt me wel heel spannend. Wat je hebt nu stroken die twee keer zo warm worden. Ik had dan gewoon minder mat met een hoger wattage beseld. Nu duw je die kabels ook op elkaar, en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Ze moeten gewoon enkel liggen.

Je kunt ze zo'n beetje overal op leggen, maar op een on-geïsoleerde ondergrond is inderdaad vrij zonde.

Ik heb zelf 15cm beton op 15cm piepschuim in een ruimte van 7m2 (badkamertje). Dat is ongeveer 1 m3 aan geïsoleerde massa. Met een soortelijke warmte van c.a. 2000 kJ/m3K verwacht ik dat het van 10 naar 20 graden opwarmt in 10 uur met c.a. 700 Watt. En dat doet het ook ongeveer.

Als je deze isolatie er onder had:
https://www.elektrische-v...m-iso64-6-10-20-en-3.html
(dit is bij 1 cm maar een R waarde van 0.25... gaat zeker wat schelen, maar is ook niet fantastisch of zo.)

... had je een veel kleinere massa om op te warmen, en voelt de vloer veel sneller warm aan. Naast dat er in jouw geval heel veel energie ook niet de aarde op hoeft te warmen. Ik vind voor een werk kamer een vloer boven de 25 graden niet echt comfortabel meer, dus zou je wat meer massa er op moeten aan brengen.

Ze hebben een plotje met tempo van temperatuurstijging en iets van 33% besparing, dat zou best wel eens kunnen kloppen.

Bij deze dunne lagen zou ik er wel een sensor met thermostaat bij plaatsen, want hij kan dan binnen een korte tijd te warm worden.

Maar ja...
66% van 20kW is helaas nog steeds oneindig veel.
Ik gok dat deze zooi bij elkaar al bijna evenveel kost als een kleine 2kW airco inderdaad... dus dat lijkt me ver uit het beste om te doen. Helemaal als het anders zou betekenen dat alles er weer uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:39
Electrische vloerverwarming zou enkel gebruikt moeten worden om de kou uit de vloer te halen ter aanvulling van een echt (efficiënt) verwarmings systeem. De efficiëntie is eigenlijk te slecht om een ruimte mee te verwarmen. Met de huidige electriciteit prijzen wordt het gruwelijk duur.

Vanuit de gedachten als bijverwarming of comfort verwarming die sporadisch gebruikt wordt is het dus ook maar de vraag hoeveel er aan isolatie besteed moet worden. Persoonlijk ben ik van mening dat meer Isolatie altijd beter is, maar er zijn praktische en financiële beperkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe stond het precies in je offerte?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:21
Ik wil niemand tegen het verkeerde been stoten, maar:

1. Elektrische vloerverwarming mag je nooit kruisen. Als installateur al vaak genoeg dit soort prutswerk hersteld. Eruit halen en overnieuw zonder kruisingen is de enige correcte oplossing.

2. Elektrische vloerverwarming is niet geschikt als hoofdverwarming om meerdere punten, maar met name het rendement. Zelf zou in het alleen toepassen in ruimtes waar je met blote voeten loopt, om de kou uit de vloer weg te nemen. Nu ga je

3. Als je als aannemer dit soort uitspraken doet betwijfel ik of je überhaupt vakbekwaam genoeg bent om jezelf aannemer te noemen. Vloeropbouw is bij mijn weten (geperste) isolatie, al dan niet een warmtewerende folie, vloerverwarming, dekvloer en dan afwerkvloer. Daarbij is de egaline te dun aangebracht, over je vloerverwarming hoort nog minimale dekking, nu smelt je kabel uiteindelijk gewoon weg.

Volgens mij hoor je bij de oplevering van je vloerverwarming ook een ingevulde kaart te krijgen met waar de leidingen lopen, gemeten weerstandwaardes (in verpakking, voor installatie, na installatie, na dekvloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

smelt je kabel weg :S
Hoe heet wilde je die laten worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:06
Ik verwacht niet dat je het voor elkaar gaat krijgen dat de aannemer het geheel opnieuw gaat doen ;) Zelfs als je hem zo ver krijgt, dan nog steeds zal het eindresultaat verre van ideaal zijn.

Zonder het te hebben over wel / niet kruisen van de elektrische matten, is het niet een idee om gewoon een split-unit hier op te hangen waar je dus snel en efficient de lucht kan verwarmen? Vervolgens kun je de bestaande elektrische vloerverwarming gebruiken als 'bijverwarming' voor comfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 15:27
Kostentechnisch zou ik zeggen laat het liggen en verwarm op een andere manier, zoals een airco. Zelfs met isolatie blijft elektrische vloerverwarming een enorme kostenpost. Het gaat gewoon nooit echt efficient zijn.

Onze badkamer heeft elektrische vloerverwarming, aangelegd door de vorige bewoners. Zij verbruikten dan ook enorm veel stroom per jaar. Die badkamer is 6.5m2. De vloerwarming verbruikt constant zo'n 600watt. De betonlaag eronder zal wel lekker warm zijn. Mijn partner vind het erg lekker omdat ze dan warme voeten heeft. Maar dat heeft ze 1 dag gehad, want toen ik zag hoeveel stroom er doorheen ging heb ik hem direct uitgezet. Als iemand hem weer aan zet knip ik de kabels door.

Als iemand voorstelt 'elektrische vloerverwarming' te nemen gaan bij mij de alarmbellen af. Ik durf te stellen dat praktisch alle andere gangbare verwarmmethodes efficienter zijn.
Pagina: 1