Toon posts:

Center speaker probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Mijn vraag
Center speaker te luid in Audyssey.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Marantz Cinema 50, Klipsch luidsprekers

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Audyssey op verschillende meetpunten.

Ik zal mijn probleem proberen te omschrijven..

Het belangrijkste is dat mijn bank tegen de muur staat en dat de center speaker is 2,70m van mij vandaan.

Ik heb een nieuwe versterker: Marantz 50 Cinema,
Maar als ik Audyssey zijn gang laat gaan(zowel in de versterker als wel de app op mijn telefoon, wordt mijn centerspeaker altijd op -12db gezet,
Ik heb een 5.2.1 set en al de andere speakers gaan goed, maar mijn center dus niet.

Ik heb geprobeerd vanaf (zoals het hoort) 60cm tot mlp, met 8 posities voor de microfoon op een microfoonstandaard.
Elke keer werd de center op -12db gezet..

Na veel geprobeerd te hebben kreeg ik eindelijk een -11db, maar dat was op 30 cm van de bank(tegen de muur) en enkel de meetposities 1tm3
En na posities 4t\m 6 kreeg ik alweer -12db voor de centerspeaker.

Wat te doen? -12db is de limiet van Audyssey .
Eerst had ik Onkyos en nooit gehad dit probleem..
Hoe kan ineens de centerspeaker zo hard zijn?
Mijn center is Klipsch RP-450c :)
.

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kun je de rest van de speakers niet plussen dan het meer in evenwicht te brengen? Het is immers vooral relatief tov de rest, met het main volume regel je dan hoe hard je alles wilt.
Maar heb geen antwoord op waarom die center zo luid is.
Ik had het met mijn subwoofer, maar dat schijnt een bekender probleem te zijn.

[Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-12-2022 22:32]

• Arjantje72
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:31:
Kun je de rest van de speakers niet plussen dan het meer in evenwicht te brengen? Het is immers vooral relatief tov de rest, met het main volume regel je dan hoe hard je alles wilt.
Maar heb geen antwoord op waarom die center zo luid is.
Ik had het met mijn subwoofer, maar dat schijnt een bekender probleem te zijn.
Subwoofer heb ik inderdaad vaker gehoord/gelezen. maar -12 is het maximum van audyssey, kan zomaar -15db zijn...Ik snap dat niet :)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Arjantje72 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:40:
[...]

Subwoofer heb ik inderdaad vaker gehoord/gelezen. maar -12 is het maximum van audyssey, kan zomaar -15db zijn...Ik snap dat niet :)
Als je hem op -11 hebt gezien dan zal ie misschien niet te ver van de -12 of zitten?
Zit er ook een app bij de Cinema 50?

Heb zelf de SR6015 en heb de (dure) MultEQ app gekocht, daarmee kun je zien wat Audessey meet en de boel tweaken.
Dit is de meting van mijn center, die piekte ook al goed op de lage frequenties:

Werd bij mij op -2dB gezet op 4m afstand, jouw -12 is wel echt fors. Misschien ergens resonantie van de lage tonen?

[Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-12-2022 22:48]

• Arjantje72
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:45:
[...]

Als je hem op -11 hebt gezien dan zal ie misschien niet te ver van de -12 of zitten?
Zit er ook een app bij de Cinema 50?

Heb zelf de SR6015 en heb de (dure) MultEQ app gekocht, daarmee kun je zien wat Audessey meet en de boel tweaken.
Dit is de meting van mijn center, die piekte ook al goed op de lage frequenties:
[Afbeelding]

Werd bij mij op -2dB gezet op 4m afstand, jouw -12 is wel echt fors. Misschien ergens resonantie van de lage tonen?
Ik heb dezelfde app maar kan geen screenshot maken? Misschien is de 2m70 te dichtbij?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Arjantje72 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:59:
[...]

Ik heb dezelfde app maar kan geen screenshot maken? Misschien is de 2m70 te dichtbij?
Met mn iPad gedaan met power + volume up tegelijk indrukken, op een Android is er vast ook wel een screenshot functie.
2,7m is wel vrij dichtbij, maar niet heel extreem denk ik..

[Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-12-2022 23:01]

• Arjantje72
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:00:
[...]

Met mn iPad gedaan met power + volume up tegelijk indrukken, op een Android is er vast ook wel een screenshot functie.
2,7m is wel vrij dichtbij, maar niet heel extreem denk ik..
Met andoid lukt niet, ik heb wel een screenshot kunnen maken :)

[Voor 34% gewijzigd door Arjantje72 op 25-12-2022 23:34]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Misschien heb je wat aan de Audessey guide van AVS forums:
https://www.avsforum.com/...y-thread-part-ii.2376770/

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:45

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik zou idd proberen om de levels van de speakers na het inmeten met een externe testtoon te matchen.
Afhankelijk van het aantal posities kun je ook 3 posities inmeten ipv 8.

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali Oberon 7 | Dali Oberon 1 | Dali Oberon Vokal | Dali Alteco C1 | SVS SB-1000 Pro | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

• Arjantje72
  • Nu online
Bedankt, ik zal me daar eens inlezen :)
CPM schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:30:
Ik zou idd proberen om de levels van de speakers na het inmeten met een externe testtoon te matchen.
Afhankelijk van het aantal posities kun je ook 3 posities inmeten ipv 8.
Dat zal ik ook zeker doen (als het thuis wat stiller is... ;))

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:56
Ik heb het zelf op een iets andere manier gedaan. Zelf de afstanden gemeten en ingevoerd, toen Audyssee laten draaien en alles boven de 500 hz ongemoeid gelaten, dit noemen ze op youtube werken met een Audyssee curtain. Vervolgens een SPL microfoon erbij gepakt en alles op 75 gezet qua volume. Werkt eigenlijk verrassend goed.
YouTube: Pulling BACK the CURTAIN on Audyssey | Get Better Sound From Your Ho...

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
@Arjantje72
Ik heb een Marantz 60. Audyssey meet bij mij wel redelijk in en er zitten geen echte rariteiten in.

Ik heb het idee dat de center niet goed "gezien" wordt en daarna als "zacht" ingemeten en dus met + 12 db gecorrigeerd wordt en dus in de praktijk veel te hard staat. Staat de center in een lowboard, kast, laag of wordt ie geblokkeerd?

Kan je niet even kijken wat preset 2 doet? (o.a. te vonden bij Webcontrole, Audyssey meting staat op Preset 1, Preset 2 is neutraal en niet ingemeten. Je kan daar even in klooien en switchen tussen 1 en 2.

Ook kan je 4.1 inmeten en later handmatig de center toevoegen en naar wens wat instellen.

Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west

• Arjantje72
  • Nu online
Freubel schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:19:
Ik heb het zelf op een iets andere manier gedaan. Zelf de afstanden gemeten en ingevoerd, toen Audyssee laten draaien en alles boven de 500 hz ongemoeid gelaten, dit noemen ze op youtube werken met een Audyssee curtain. Vervolgens een SPL microfoon erbij gepakt en alles op 75 gezet qua volume. Werkt eigenlijk verrassend goed.
YouTube: Pulling BACK the CURTAIN on Audyssey | Get Better Sound From Your Ho...
Dat is interessant leesvoer, bedankt :)
Shocked schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:24:
@Arjantje72
Ik heb een Marantz 60. Audyssey meet bij mij wel redelijk in en er zitten geen echte rariteiten in.

Ik heb het idee dat de center niet goed "gezien" wordt en daarna als "zacht" ingemeten en dus met + 12 db gecorrigeerd wordt en dus in de praktijk veel te hard staat. Staat de center in een lowboard, kast, laag of wordt ie geblokkeerd?

Kan je niet even kijken wat preset 2 doet? (o.a. te vonden bij Webcontrole, Audyssey meting staat op Preset 1, Preset 2 is neutraal en niet ingemeten. Je kan daar even in klooien en switchen tussen 1 en 2.

Ook kan je 4.1 inmeten en later handmatig de center toevoegen en naar wens wat instellen.
Bedankt voor je reactie, mijn centerspeaker staat onder mijn tv en wordt niet geblokkeerd.
Preset 2 heb ik al een andere setting(van de MultiEQ app) geplaatst, de center blijft elke keer -12db aangeven.

Eigenlijk vind ik het geluid best goed klinken.
Als mijn dochtertje zaterdag naar de opvang kan, kan ik eindelijk weer eens gaan rommelen met de microfoon enzo.

Het witte stripje eronder is om de voorkant iets schuiner naar boven te laten lopen(maar dat maakte geen verschil in de meting).

• kevinmastah2005
  • Laatst online: 14:42
@Arjantje72

Ik zou je aanraden om je centerspeaker naar voren te halen.
Net iets voor einde rand meubel.
Of een stuk van je meubel af te zagen :-)
Of het witte stripje vervangen, zodat de centerspeaker nog verder omhoog gaat.
Waarschijnlijk straalt het geluid nu tegen de plank van je meubel en resoneert dat.

De centerspeaker zou ongeveer op oorhoogte moeten zijn als je op de bank zit op stoel zit.

Je Klipsch RP-450c heeft ook een rear-port. Denk dat je center ook te dicht op de muur staat.

[Voor 47% gewijzigd door kevinmastah2005 op 02-02-2023 19:49]

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• Arjantje72
  • Nu online
kevinmastah2005 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:43:
@Arjantje72

Waarschijnlijk straalt het geluid nu tegen de plank van je meubel en resoneert dat.

[Afbeelding]

De centerspeaker zou ongeveer op oorhoogte moeten zijn als je op de bank zit op stoel zit.

Je Klipsch RP-450c heeft ook een rear-port. Denk dat je center ook te dicht op de muur staat.
Goede tips, daar ga ik morgen mee aan de slag.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:16
@Arjantje72

Op oorhoogte zit het tv-scherm ;)

• Arjantje72
  • Nu online
@Arjantje72

[Afbeelding]

Al het verplaatsen en hoger zetten had geen effect helaas.

Valt me op dat alles -db is, misschien zit ik er gewoon te dichtbij :)
Pink noise moet ik nog proberen met mijn DB meter, maar dat wordt een volgende keer :)

• kevinmastah2005
@Arjantje72

Ik denk dan indd dat de calibratie microfoon en jouw zitplaats (MLP) Main Listening Position te dicht op de speakers staan dan.
2,70 meter afstand.
Ondanks dat je centerspeaker nog steeds -12 aangeeft zal je centerspeaker wel beter klinken met je aanpassingen. (Naar voren halen) rand vd plank.

Wat je nog zou kunnen proberen is je centerspeaker op de Left front of Right front aan te sluiten van je receiver. Komt de Audyssey meting weer met -12 maar dan op de linker of rechter front dan weet je iig dat de uitgangen en je speaker juist werken en dan toch te dichtop en dus te hard gaat.
Je kan eventueel zelf naar wens handmatig je center op -10 aanpassen als de dialoog van films slecht verstaanbaar is.

Mijn Klipsch speakers op 3,5 meter.

Probeer de microfoon van de achtermuur af te houden en 4 metingen kan ook al voldoende zijn. Ik zou tussen de 4 metingen maar iets van 30cm doen ipv de max 60cm. De laatste metingen 7 en 8 achter de bank gaan al niet omdat je bank al tegen de muur staat.

[Voor 21% gewijzigd door kevinmastah2005 op 04-02-2023 23:45]

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• Arjantje72
  • Nu online
kevinmastah2005 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:33:
@Arjantje72

Ik denk dan indd dat de calibratie microfoon en jouw zitplaats (MLP) Main Listening Position te dicht op de speakers staan dan.
2,70 meter afstand.
Ondanks dat je centerspeaker nog steeds -12 aangeeft zal je centerspeaker wel beter klinken met je aanpassingen. (Naar voren halen) rand vd plank.

Wat je nog zou kunnen proberen is je centerspeaker op de Left front of Right front aan te sluiten van je receiver. Komt de Audyssey meting weer met -12 maar dan op de linker of rechter front dan weet je iig dat de uitgangen en je speaker juist werken en dan toch te dichtop en dus te hard gaat.
Je kan eventueel zelf naar wens handmatig je center op -10 aanpassen als de dialoog van films slecht verstaanbaar is.

Mijn Klipsch speakers op 3,5 meter.
[Afbeelding]

Probeer de microfoon van de achtermuur af te houden en 4 metingen kan ook al voldoende zijn. Ik zou tussen de 4 metingen maar iets van 30cm doen ipv de max 60cm. De laatste metingen 7 en 8 achter de bank gaan al niet omdat je bank al tegen de muur staat.
[Afbeelding]
Bedankt voor je post :)
En inderdaad klinkt het beter :)

Bij metingen waarbij de afstand tot de achtermuur 25cm is, gaat de centerspeaker naar -11.5db
Met de afstand 20cm is het zelfs -11db.

Maar dat is toch veel te dicht bij de muur? Is dat geen probleem, overal lees ik dat het minimaal 50cm van de MPL moet zijn?

Ik kan met mijn db meter en pinknoise de center kalibreren
Ik weet niet of het beste is inmeten met 20cm van de muur of de gebruikelijke 50cm.
Lastig...
en inderdaad 6 posities gebruiken :)

Afstanden zien er wel normaal uit(Front L is 3m10)

Dus de kabels(wat een hele goede tip is) ga ik even niet verwisselen omdat de afstanden er normaal uitzien :)

• kevinmastah2005
@Arjantje72

Microfoon Minimaal 50cm van de achtermuur en tussen de 1,2,3 en 4 metingen 30 tot 50cm uit elkaar maar wel altijd de 50cm van de achtermuur aanhouden.

• Arjantje72
  • Nu online
kevinmastah2005 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:45:
@Arjantje72

Microfoon Minimaal 50cm van de achtermuur en tussen de 1,2,3 en 4 metingen 30 tot 50cm uit elkaar maar wel altijd de 50cm van de achtermuur aanhouden.
Zo heb ik het gedaan soms met 6 metingen :)

• Freubel
  • Laatst online: 06:56
Vraagje, op welk volume heb je het referentie punt staan ?
Ik weet niet op welke volume schaal je AVR staat maar de mijne stond bij aanschaf op een schaal van 0 t/m 100 en kon deze omzetten naar de referentieschaal van minus x db tot + db. (ik weet niet de exacte aanduidingen) Vervolgens die op de 0 gezet en toen alles op 75 db afgeregeld.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• Arjantje72
  • Nu online
Freubel schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:05:
Vraagje, op welk volume heb je het referentie punt staan ?
Ik weet niet op welke volume schaal je AVR staat maar de mijne stond bij aanschaf op een schaal van 0 t/m 100 en kon deze omzetten naar de referentieschaal van minus x db tot + db. (ik weet niet de exacte aanduidingen) Vervolgens die op de 0 gezet en toen alles op 75 db afgeregeld.
Ik heb het volume inderdaad op de schaal van 0-100 staan. Ik snap wat je bedoelt van de referentie volume en dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd :)
Dat ga ik binnenkort proberen. Ik heb zo'n Radio Shack db meter.
Ik heb nu ook pinknoise op het net gevonden. Die kan ik dan met een mediaspeler afspelen.
Ik heb begrepen/gelezen dat dat beter is dan met de test tonen van de versterker omdat daar de audyssy filters niet overheen gaan.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:45

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Wat je wilt is gewoon dat elke speaker bij bijv. Pinknoise allemaal dezelfde dB waarde hebben. (Als dat de voorkeur heeft..ik boost de surrounds en Atmos altijd meer om zo meer dynamiek te krijgen)
Vind jij het fijn dat je bij volume stand X 75dB meet dan is dat prima. De AVR hoeft niet perse bij 0dB grafisch volume een dB level te hebben van 75dB.
Als je testtoon van bijv. een laptop komt en die staat niet vol uit of het programma heeft intern nog volume regeling dan kom je dus op hele andere waardes.

Je kunt eventueel ook REW gebruiken om een testtone te genereren (gratis).

En het klopt wat je zegt over de interne testtone, die moet je niet gebruiken voor level matching.

Je geeft aan dat als de mic dichter bij de muur komt de dB's voor de center van -12 naar bijv -11,5 gaan? En je zit dan dicht bij de MLP?
Ik denk dat je dan redelijk in de buurt zit en je niet te druk moet maken.
Het dB verschil hoor je goed met een testtone maaret een film wordt dat al een stuk lastiger.

Ook is de geluidskwaliteit in films verschillend. kan dus zijn dat je bij de ene film de center meer/minder dB's wilt geven om bijv. Dialogen beter te horen.

[Voor 4% gewijzigd door CPM op 06-02-2023 23:02]

| LG C1 65" | Denon x2700h | Dali Oberon 7 | Dali Oberon 1 | Dali Oberon Vokal | Dali Alteco C1 | SVS SB-1000 Pro | Wharfedale Diamond 10.7 | Onkyo TX-NR509 | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee