Toon posts:

Processor raakt meteen oververhit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mellegie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Mijn vraag:
Mijn processor (AMD ryzen 5 3600xt) raakt meteen oververhit als ik mijn pc opstart, ik kwam hier het eerst achter toen, een week of 1 a 2 geleden, mijn pc na enkele minuten zelf uit ging (zwart scherm en alles uit)

Na een beetje onderzoek kwam ik er achter dat mijn cpu ruim boven de 100C° kwam zonder dat er veel stress op kwam, zelfs meteen na opstarten gebeurde dit al. (
Normaal gesproken niet genoeg om deze temperatuur te bereiken?? Zelfs niet zonder koeling? Lijkt mij?)))

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD ryzen 5 3600xt
gigabyte b550 aorus elite v2
Nvidia Asus rog strix geforce 2060 super 8gb

Koeler:
Cooler master masterliquid ml360 ARGB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niks gevonden. koelpasta vervangen, oude koelpasta was niet uitgedroogd en nieuwe pasta werkte dus ook niet

Hopelijk kan hier iemand helpen, ik hoor t wel!

Alle reacties

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Draait de pomp nog wel? Die willen weleens kapot gaan bij die waterkoeling

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35
lijkt mij een gevalletje niet functionerende koeling. Dit kan bijvoorbeeld zijn een niet werkende pomp of nog een plastic folietje op het koelblok. Probeer het anders eerst met de koeler die je bij de processor kreeg.

• Mellegie
Hoe weet ik of het water in de koeler nog fatsoenlijk circuleert? De fans draaien wel gewoon

• Mellegie
Heb deze koeler al een tijdje en nooit eerder last van gehad, ook zonder dat ie echt belast is (eigenlijk alleen opstarten) word je alsnog veel te heet. Zal voor de zekerheid stock cooler proberen thou

• PP_Sound
  • Niet online
Mellegie schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:15:
Hoe weet ik of het water in de koeler nog fatsoenlijk circuleert? De fans draaien wel gewoon
In de bios kijken naar het toerental van de fan aansluiting waar de pomp op zit.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01 20:30
wat @PP_Sound zegt:
https://landing.coolermas...ng-on-your-liquid-cooler/

[Voor 10% gewijzigd door Fore! op 25-12-2022 22:18]

• Mellegie
Top dank jullie wel, ga het morgen proberen en laat weten hoe het gegaan is

• Mellegie
In de bios geeft de pc aan dat de temperatuur van de cpu rond de 30°C is, ook als ik de “fan” waar het pompje van de cooler op aangesloten is bekijk, geeft ie aan dat dr van speed rond de 900 rpm zit
Heeft dit iets met het rondpompen te maken?? Lijkt mij het meest logisch aangezien het niet echt een fan is die er ik is aangesloten maar de pomp.

• Mellegie
Ik zie nu dat als ik op de rpm klik, hij veranderd in flow rate, (deze is 11 L/M) dit betekend dat hij nog rondpompt toch???

• Mellegie
net vanuit de bios opgestart en alles lijkt wonder boven wonder weer te werken, cpu niet te heet en zelfs tijdens een stress test niet hoger dan 70°C gekomen, iedereen bedankt!

iemand een idee hoe het nou ineens kan dat hij het nu wel doet? Misschien toch de pomp van de koeler ofzo? Dan weet ik wat ik een eventuele volgende keer moet doen!

Dank alvast

• jcnwillemsen
  • Registratie: December 2015
hoe is je koelpasta en je cooler mounting?

• Mellegie
Koelpasta net vernieuwd, cooler mounting snap ik je vraag niet helemaal denk ik, maar de radiator inclusief fans zitten aan de bovenzijde van de build en de pomp en koelbloedig zit met bijgeleverde beugels op de processor bevestigt

• jcnwillemsen
ok de koelpasta dekt genoeg en er is genoeg druk op de cpu?

• jcnwillemsen
ik draai hier een cooler master aio, pomp of vol altijd, en fans relatief laag rpm, als ze genoeg druk kunnen leveren ( ik heb er 2 industrial noctua op zitten)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
ummm ergens gaat iets niet goed.

je hebt verschillende rpm voor pomp en fans.

2000+ voor de vloeistofpomp zelf
800-1800 afhankelijk van de fans

mijn ervaring met corsair (niet het zelfde ik weet het) is dat ik devloeistof pomp niet eens op 900 kon zetten.

[Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 26-12-2022 14:19]

• jcnwillemsen
ja dat bedoel ik, pomp draaid op max rmp, fans relatief laag.

Tevens heb ik mijn ryzen 9 undervolted en op fixed max freq staan. Top performance en zeer goede temps

• jack zomer
  • Nu online
Je pomp staat op cpu opt.

Nu weet ik niet hoeveel controle je hebt over die header(moederbord afhankelijk)

Maar al mijn corsairs (9stuks) hadden de pomp op de echte cpu header.

Met als voordeel dat wanneer er geen rpm gemeten wordt de pc een fout geeft en je waarschuwt dat er iets niet klopt.

[Voor 34% gewijzigd door jack zomer op 26-12-2022 15:58]

• jcnwillemsen
ik heb controle over alles ;-). Het maakt feitelijk niet uit op mijn mb.. Ik heb ook nog een pump header aan de onderkant. Dit kwam kwa kabels beter uit. Het werk goed anyways.

controle zat

en indeed ook een system warning bij low rpm en temps

[Voor 5% gewijzigd door jcnwillemsen op 26-12-2022 16:24]

• Mellegie
Iemand, help, slecht nieuws!

Nee maar ff serieus, ik start op, en de “Poort?” (Die pinnetjes op t moederbord) Waar de pomp op is aangesloten (sys_fan3) geeft in de bios nu 0rpm en 0L/M aan. De cpu is ook weer lekker warm (95+°C)

Iemand een idee waarom die t niet ineens wel deed en nu weer niet?

• Mellegie
Op het moment dat ik het plaatste schoot de pomp ineens aan (fan speed 828rpm flow rate rond de 10L/M) en koelt de cpu meteen af! Help!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:09
Grote kans dat de moederbord een snelheid probeert te draaien die de pomp niet aankan. Heb je een instelbare fancuve op dat moederbord?

Ook zou ik denk ik die pomp op cpu header zetten ipv system header, maar ik heb geen ervaring met waterkoeling...

Als test zou ik kijken om deze pomp continue aan te zetten, en dus niet op een header. Het zou ook kunnen dat de pomp zelf niet lekker is en af en toe blijft hangen oid.

Edit
Je system temp is ook maar 21 graden, dus die sys3 fanheader zal super langzaam draaien, als hij al draait...

[Voor 12% gewijzigd door heggico op 26-12-2022 19:12]

• jack zomer
  • Nu online
@Mellegie sorry ik geageerde op een afbeelding van een 3de persoon.

Zet dat stekkertje wat nu op sys3 zit eens op de cpu header. Of misschien een pomp header als je bord dat heeft.

Rip de rest van de fans los, behalve die op je radiator.

Wat heb je dan aan rpm op de cpu/pomp header. Rpm graag geen flow links of rechts, dat weet het moederbord trouwens niet. Is ook maar een gok/berekening

• jcnwillemsen
@jack zomer Je kunt een calibratie doen op mijn mainboard iig, dan check ie wat de max rpm is

@Mellegie wat voorn mobo heb je? En ik zou je cpu zeker undervolten

aah zie het ook een gigabyte, probeer eens de calibratie te doen

in de gigabyte win software

[Voor 67% gewijzigd door jcnwillemsen op 26-12-2022 19:43]

• Mellegie
Ik heb nu de pomp (nu nog sys fan 3, ga ik later op cpu fan zetten) op full speed ipv normal gezet in speed control in de bios. Hij loopt nu dan ook 2300-2400 rpm

Voor de rest gaan de fans rond de 550 en 1 1050 rpm

@jcnwillemsen mijn moederbord is de B550 aorus elite v2

• Mellegie
Tot hoeveel zou ik mijn cpu undervolten(en hoe)

• Mellegie
Bios stamt uit 08/07/2020 dus kan ook wel een update gebruiken vrees ik, maar 1 ding tegelijk haha

• jcnwillemsen
dat is voor elke pc natuurlijk anders, maar ik draai 1.175 dacht ik met all cores op 4350mhz op een ryzen 9 9500x

• jcnwillemsen
je kunt et eerst proberen met amd ryzen master, om te kijken wat werkt, en vervolgens vast zetten in de bios. Heeft heel veel gedaan voor mijn temps, en performance is top, score iets van 21-22K in cinebench r23

• Mellegie
Ah oke thx zal t proberen, nog steeds wel erg gek dat de koeler soms wel en soms niet werkt, maar goed

• PP_Sound
  • Niet online
De pomp van je waterkoeling heeft maar 3 pins dus voor de zekerheid de gebruikte fanaansluiting op DC zetten in de bios.

• jcnwillemsen

is niet slecht, kom niet boven de 60graden.

ja als je pomp een 3 pin heeft geeft ie geen rpm terug aan de pomp. Sommige mb hebben een pomp header, die geloof ik altijd volle bak staat, maar anders indeed op PWC control zetten ( zo heef et geloof ik) ipv rpm

• PP_Sound
  • Niet online
PWM is 4 pins en DC is 3 pins toerentalregeling, de pompheader draait inderdaad vaak op 100%

• jcnwillemsen
klopt mijn fout, het is dc indeed

• Mellegie
Mijn moeder wordt heeft volgens mij geen speciale pompaansluiting. Hij zit inderdaad in vier pin en is zelf drie. Bij controle control kan ik alleen kiezen uit auto voltage en PWM

• Mellegie
Edit
Moederbord***

• Mellegie
Heb speed Control gewoon op full speed gezet en hopelijk helpt dat

• jcnwillemsen
zit er rgb op je pomp? bij mij dimt deze als ie op laag rpm draait. Het coolermaster logo that is. Je hoort em ook wel lopen ip je pomp

• PP_Sound
  • Niet online
Mellegie schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:09:
Mijn moeder wordt heeft volgens mij geen speciale pompaansluiting. Hij zit inderdaad in vier pin en is zelf drie. Bij controle control kan ik alleen kiezen uit auto voltage en PWM
Op Voltage regeling zetten dan dat is DC.

• PP_Sound
  • Niet online
Mellegie schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:10:
Heb speed Control gewoon op full speed gezet en hopelijk helpt dat
Wanneer dat niet werkt is er een probleem met de pomp.

• jcnwillemsen
yup, of je loop is leeg, of er is een blokkade ergens. Beide niet waarschijnlijk

en je connector ff checken, en andere mb header proberen

[Voor 27% gewijzigd door jcnwillemsen op 26-12-2022 20:21]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:05
Mellegie schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:09:
Auto voltage is voor 3 pin,staat gewoon in de manual.

https://download.gigabyte...9acc76ba2c833adbcf9dfc9c7

pagina 31 bij fan controll

Verder moet je als ik het goed lees cpu_opti hebben als fan header voor de pomp

[Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 26-12-2022 20:29]

• Mellegie
Ah oke, dan zet ik hem op voltage👍. Er zit argb op de pomp, hoe laat ik dat dimmen als hij te laag gaat in rpm

• jack zomer
  • Nu online
Stap 1. Bios update.
Stap 2. Kijken of probleem terug komt nu je op een andere header zit

Daarna pas verder kloten met undervolt en rgb

@jcnwillemsen hoe werkt dat calibreren? Ik bedoel hoe weet het moederbord welke diameter slangen je gebruikt? Hoe weet het moederbord welke pomp er gebruikt wordt?Ik snap dat het moederbord de rpm weet, en misschien zit er wel een gangbare flowraid in gebakken .. of zelfs de meest gebruikte aio

Ben na 9x Corsair overgestapt op "echte" water-cooling

• Mellegie
@jack zomer bedankt

• jcnwillemsen
@jack zomer wat hij doet is checken wat de max en min rpm is van hetgeen aangesloten, bij min max vermogen. Ik heb het ook niet over flow ;-). Maar et geeft nadien iig de max waarden weer in de fancurves per header, en het is soms handig voor identificatie.

• jack zomer
  • Nu online
@jcnwillemsen op die fiets.
Dan las ik het verkeerd, of koppelde de verkeerde conclusie aan de gelezen tekst.

@Mellegie gedraagt de pomp zich nu een beetje?

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:24
Vraag me af of je het wel goed hebt aangesloten, en de instelling goed hebt.

• Mellegie
Pomp gedraagt zich prima, iedereen bedankt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee