Internet uitbreiden naar 2e router met LAN-kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex59
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
Hallo iedereen,

Ik heb een Proximus Bbox 3, die beneden in de berging staat.
Omdat mijn wifi boven op de slaapkamer niet echt sterk is, heb ik mij ook een TP Link Archer AR50 aangeschaft.
Maar alles aan elkaar hangen en doen werken schijnt echter niet zo evident.... :/

Even de situatie schetsen:
Ik heb dus die fameuze Bbox3 van waaruit 2 LAN-kabels vertrekken: 1 naar de Tv in de living (aangesloten op de Proximus Tv-modem) en 1 naar de slaapkamer.
Deze die in de slaapkamer uitkomt, wil ik aansluiten op de Archer zodat ik daar HETZELFDE internetnetwerk met HETZELFDE paswoord kan gebruiken als beneden en tevens wil ik een ook een toestel (2e Tv-modem) aansluiten op 1 van zijn LAN-poorten.

Lijkt allemaal simpel, maar ik krijg mijn project totaal niet aan de praat! )))
Wat vergeet ik of wat doe ik verkeerd? Is de Archer de juiste aankoop geweest?
Alvast bedankt voor uw reacties.

Fijne Kerst,
Alex

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Je wil 'm gewoon als AP gebruiken. Dus DHCP uit, WiFi configureren met hetzelfde SSID en wachtwoord, kabel van beneden in een LAN poort, gaan.

Je wil de kabel niet in de WAN poort; dan krijg je dubbel NAT en dat soort zaken en dat wil je niet.

Edit: ik neem aan dat je een AX50 bedoelt... maar dat is wel vrij zonde van je geld als je de helft ervan niet gebruikt. Volgende keer misschien even vooraf informeren ;)

[ Voor 95% gewijzigd door RobIII op 25-12-2022 21:50 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:12
Waarom koop je eigenlijk een volledige router als je alleen maar een AP functie gebruikt?@RobIII geeft het juiste antwoord maar je bent het jezelf vrij moeilijk aan het maken nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Zoals hierboven ook al geopperd, kun je die TPLink nog terugbrengen en alleen een AP kopen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:46

ByteDelight

Retro computing is alive!

Een router als access point gebruiken is veel goedkoper dan een echte access point te kopen, dus die raad slaat nergens op.

1. Ga naar je router settings (van de tweede router ja)
2. Ga na of de range (192.168.xxx.xxx) van je nieuwe router overeen komt met je bestaande router, en noteer het ip adres, zodat je er later nog bij kan
3. Stel de wlan / wifi / access point settings in zoals je wil*
4. Ga naar de LAN settings en zet DHCP server op disabled
5. Sla de settings op, en voila: een prima access point

* Ik heb geen succesvolle ervaring met 2 verschillende routers met hetzelfde SSID en wachtwoord, dus je kunt gewoon een ander SSID kiezen. Ik heb om die reden mijn (kwalitatief veel betere, vergeleken met ISP wifi) access point altijd midden in huis gehad - switchen tussen eigen wifi netwerken in huis doe je niet graag.

Ik heb de 2e router later vervangen door een (TP-Link) mesh set: met 2 kids en een hele zwik wireless devices werd dat noodzaak.
En zo'n mesh set maakt de installatie (meestal met smartphone app) nog makkelijker.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
ByteDelight schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:30:
Een router als access point gebruiken is veel goedkoper dan een echte access point te kopen, dus die raad slaat nergens op.
Er is niet alleen een prijscomponent, maar er bestaat ook zoiets als eenvoud. Jouw antwoord is fantastisch, maar niet iedereen weet wat een IP-adres is of hoe je in de 2e router komt via een IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:54
Ik denk niet dat er veel tweakers zijn die dat soort zaken niet weten. Wat ook kan: het modem van de provider in bridge zetten, zodat het niets anders doet dan het binnenkomende signaal omzetten. De uitgaande ethernetkabel plug je in de WAN poort zodat de TP-link je volledige netwerk af kan handelen.

Nadeel: Vanaf de smart-tv kun je dan niet meer bij je netwerkshares mocht je die hebben. Bovendien moet de provider het maar ondersteunen.

Voordeel: netwerk is ongetwijfeld sneller, mogelijk stabieler (de meterkast is niet de ideale plek voor een wifi punt), je gebruikt de volle potentie van de router en qua beheer is dit volgens mij nog éénvoudiger.

[ Voor 23% gewijzigd door Lothlórien op 26-12-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Lothlórien schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:48:
Ik denk niet dat er veel tweakers zijn die dat soort zaken niet weten.
Je overschat je mede-Tweakers, we hebben het hier over een TS die zich gisteren heeft geregistreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
@Lothlórien overschat zichzelf ook.

De standaard reflex om de ISP router in Bridge mode te zetten is alleen zinvol als je functionaliteit nodig hebt die niet in die router zit.
Dat is alleen voor mensen die er ruim voldoende kennis over hebben en die komen echt niet hier met dit soort vragen.

Als je een router wilt inzetten vanwege de prijs (al zijn er goedkopere acesspoints dan die XX55 router) dan moet je hem zoals @RobIII al aangaf configureren en anders moet je gewoon een accesspoint kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1