Toon posts:

GPU upgrade bij bestaande setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:33
Aangezien ik recent de wereld van VR ingedoken ben, ben ik ook meteen tot de conclusie gekomen dat mijn huidige RTX 2080 het echt niet kan bijhouden om games te renderen op een HP reverb G2.

Ik speel voornamelijk racing games in VR met uitschieters naar leuke singleplayer games. Vooral bij het eerste heb ik problemen om het detail in graphics aanvaardbaar te krijgen op 90 fps.

Aangezien mijn CPU (3900x) op zich nog wel even mee kan, is het plan om nu de GPU te upgraden waarna de CPU wat later vervangen kan worden.

Ik kijk dan vooral naar een RTX 4080/4090.

Waarom het groene kamp? Omdat ik wel blij ben met hun driver implementatie tov AMD waar het toch net iets minder stabiel is. Daarnaast zijn de raytracing en up sampling implementaties superieur.

De prijzen zijn helaas wat ze zijn en een stuk duurder tov de RTX2080 bij launch. :'(

Ik vraag mij daarom af of er nog prijsdalingen te verwachten (zeker gezien de recente launch van AMD) zijn?

Alsook, is de meerkost van de 4090 het waard tov de 4080?

Voorlopige opties:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G€ 1.979,-€ 1.979,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO€ 1.499,-€ 1.499,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO 24G€ 2.179,-€ 2.179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.657,-

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
Welk merk en type voeding heb je?

• gibsonneke
Uszka schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:30:
Welk merk en type voeding heb je?
Belangrijk om dit te vermelden inderdaad. Dit is een Corsair HX750 V2 dus een 750 watt voeding. Ik plan wel om de GPU te undervolten waardoor die 750 watt in principe voldoende zou moeten zijn.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:05
Zet de voeding wel op single rail ipv multi rail en de videokaart aansluiten met zoveel mogelijk aparte kabels.

3900X kan een beperking zijn bij hoge fps. Upgraden naar een 5800X3D zal waarschijnlijk noodzakelijk zijn.

[Voor 71% gewijzigd door Uszka op 25-12-2022 21:15]

• gibsonneke
Uszka schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:12:
Zet de voeding wel op single rail ipv multi rail en de videokaart aansluiten met zoveel mogelijk aparte kabels.

3900X kan een beperking zijn bij hoge fps. Upgraden naar een 5800X3D zal waarschijnlijk noodzakelijk zijn.
Over kabels gesproken, gebruik ik dan best de meegeleverde kabel bij de GPU of kies ik voor eentje van Corsair zelf?

Ivm de CPU heb je zeker een punt. Echter wil ik eerst even zien hoe vlot het al dan niet draait tov benchmarks en beslis daarna verder over een eventuele CPU upgrade.

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
Voeding kabels in de pc altijd die meegeleverd zijn bij de PSU gebruiken.

Als je custom kabels hebt altijd 3 dubbel checken of ze met jouw PSU goed werken.

[Voor 6% gewijzigd door Stonehawk op 25-12-2022 21:48. Reden: Zinnen iets minder krom gemaakt]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:09
Ik kan de Gigabyte oc 4090 niet aanraden eerlijk gezegd.
Mede door de RGB en dan vooral ook de software daarvoor, vind ik echt een drama.

Ik heb deze zelf vandaar.

Welke case heb je?
Want deze kaarten zijn echt mega groot

En persoonlijk twijfel ik of deze voeding wel sterk genoeg is,tis wel erg op het randje.

De Corsair kabel kan ik trouwens absoluut aanraden,dat scheeld zoveel kabel bende.
Dus als je een 4080 of 4090 neemt,absoluut doen,die kabel.

Dat verloopje wat bij de kaarten zit is echt waardeloos (mijn mening)qua kabel bende,plus is erg stug.

[Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 25-12-2022 21:55]

• gibsonneke
Stonehawk schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:45:
Voeding kabels in de pc altijd die meegeleverd zijn bij de PSU gebruiken.

Als je custom kabels hebt altijd 3 dubbel checken of ze met jouw PSU goed werken.
Welke kabel van corsair heb ik dan eigenlijk specifiek nodig om geen verloop stuk van de fabrikant van de GPU te moeten gebruiken?
freaky35 schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:53:
Ik kan de Gigabyte oc 4090 niet aanraden eerlijk gezegd.
Mede door de RGB en dan vooral ook de software daarvoor, vind ik echt een drama.

Ik heb deze zelf vandaar.

Welke case heb je?
Want deze kaarten zijn echt mega groot

En persoonlijk twijfel ik of deze voeding wel sterk genoeg is,tis wel erg op het randje.

De Corsair kabel kan ik trouwens absoluut aanraden,dat scheeld zoveel kabel bende.
Dus als je een 4080 of 4090 neemt,absoluut doen,die kabel.

Dat verloopje wat bij de kaarten zit is echt waardeloos (mijn mening)qua kabel bende,plus is erg stug.
Had ik ook gelezen ivm RGB maar is voor mij persoonlijk geen factor aangezien ik een niet doorkijkbare case heb die dan ook nog eens ouderwets onder mijn bureau staat. :*)

Ik dacht gelezen te hebben dat 750 watt bij default settings van de GPU inderdaad nipt is maar bij een undervolt op zich wel zou moeten lukken?

*Edit: link naar de review

https://tweakers.net/prod...e-rtx-4090-ichill-x3.html

Case is een Fractal Design Define R4 waarbij de HDD tray eruit is dus op zich is dat voldoende mogelijk qua ruimte.

[Voor 3% gewijzigd door gibsonneke op 25-12-2022 22:24]

• freaky35
gibsonneke schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:23:
[...]

Welke kabel van corsair heb ik dan eigenlijk specifiek nodig om geen verloop stuk van de fabrikant van de GPU te moeten gebruiken?

[...]

Had ik ook gelezen ivm RGB maar is voor mij persoonlijk geen factor aangezien ik een niet doorkijkbare case heb die dan ook nog eens ouderwets onder mijn bureau staat. :*)

Ik dacht gelezen te hebben dat 750 watt bij default settings van de GPU inderdaad nipt is maar bij een undervolt op zich wel zou moeten lukken?

Case is een Fractal Design Define R4 waarbij de HDD tray eruit is dus op zich is dat voldoende mogelijk qua ruimte.
Kijk ook vooral dat je in de breedte genoeg ruimte hebt,die kaarten zijn niet alleen lang, maar ook erg breedte.

Voeding blijft voor mij een twijfel geval, die zal wel erg op het randje zitten, zeker als de kaart vol belast word.

• gibsonneke
freaky35 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:27:
[...]

Kijk ook vooral dat je in de breedte genoeg ruimte hebt,die kaarten zijn niet alleen lang, maar ook erg breedte.

Voeding blijft voor mij een twijfel geval, die zal wel erg op het randje zitten, zeker als de kaart vol belast word.
Goed punt, de kaart is 150mm breed dus zou moeten lukken maar zal wel nipt zijn. Ter referentie, de huidige RTX 2080 is 140mm breed.

Omtrent de voeding, ik houd de optie open om die te vervangen door eentje binnen dezelfde reeks met een hoger wattage als de OPP getriggered wordt.

Bijkomende vraag, is het dan een beter idee om de keuze te maken voor een RTX 4080?

• freaky35
Grootste bottleneck gaat toch de cpu zijn,zeker met ray tracing aan zal die te kort komen omdat dit ook het nodige van de cpu vraagt.

Ga je die ook upgraden dan worden dan zou je wel voor een 4090 kunnen gaan.

Echter prijstechnisch is het natuurlijk geen goede koop.
Ik heb ehm zelf gekocht omdat ik die erg graag wou.
Maar weet donders goed dat een 6900xt of 3080 veel meer bang for buck geeft .

Met je hudige system haal je zeer waarschijnlijk net zoveel met een 3080 of 6900xt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee