Toon posts:

Vloerverwarming op basis van CV stroom vraag via HA?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-02 23:48
Op het moment heb ik nog geen vloerverwarming schakelaar op basis van warmte aanvoer, maar ik vroeg mij af of ik deze niet gewoon kan schakelen op basis van het stroom verbruik van mijn CV via HA?

Beide de CV ketel en de vloerverwarming zitten nu met een wifi tussenstekker verbonden aan mijn HA setup die ook de stroomvraag meet.

Dan gaat de vloerverwarming inderdaad ook wel even aan tijdens het douchen enzo, maar dat is opzich niet zo een groot probleem.

Denk ik nu te makkelijk of zou dit kunnen? Of moet de vloerverwarming bijv nog een tijdje blijven pompen ook al is de CV ketel gestopt met verwarmen?

Als 2e optie zat ik te denken om deze te koppelen aan mijn Nest op het moment dat die aangeeft dat er verwarmd moet worden, ik heb mijn Nest alleen nog niet in HA zitten, dus weet niet of je die status kan uitlezen.

[Voor 24% gewijzigd door ro8in op 25-12-2022 18:42]

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zo’n pompschakelaar met een temperatuursensor kost een paar tientjes. Die zorgt er ook voor dat de pomp in de zomer geregeld even loopt om vastlopen te voorkomen.
Ik zou er niet mee DIYen gewoon zo’n standaard schakelaar aanschaffen.

• ro8in
CyBeRSPiN schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:49:
Zo’n pompschakelaar met een temperatuursensor kost een paar tientjes. Die zorgt er ook voor dat de pomp in de zomer geregeld even loopt om vastlopen te voorkomen.
Ik zou er niet mee DIYen gewoon zo’n standaard schakelaar aanschaffen.
Ja was ook wel het plan, maar dacht van dit heb ik al gewoon in huis, dus als het zo ook kan, waarom iets kopen als het niet nodig is.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:08
Ik heb zo iets eerder met Domoticz gedaan. Ik liet Domoticz de pomp van vloerverwarming inschakelen als de CV aan stond en de aanvoertemperatuur >30oC was. Ging de CV uit, dan liet ik de pomp nog 5 minuten nadraaien.
Daarnaast liet ik de pomp 's nachts een paar minuten draaien om vastzitten te voorkomen.
De pomp werd via Zigbee en Philips Hue aangestuurd.
Werkte prima. Maar iets te entousiast aan het updaten geweest waarna ik Domoticz op de NAS niet meer goed werkend kreeg...

• ro8in
Ik heb hem nu gekoppeld aan mijn Nest thermostaat, werkt perfect. Zodra de Nest begint te heaten zet HA de vloerverwarmingspomp aan.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee