Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCL1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-06-2023
Hallo,
Mijn 90-jarige vader die buiten de EU woont, heeft Parkinson.
Hij heeft mijn hulp nodig bij het beheren/onderhouden van zijn bankrekening (geld dat hij zelf verdiende met zijn werk).

Ik overweeg mijn naam op zijn rekening te zetten en een gezamenlijke rekening aan te maken. (deze optie behoudt de meeste mogelijkheden, ook in de periode na zijn overlijden).

Moet ik zijn saldo dan als eigen geld in mijn Box 3 aangeven?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via SuperCL1 op 26-12-2022 16:56)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt even op Google zoeken naar “ belastingdienst gezamenlijke rekening”
Hebt u een en/of-rekening met iemand die niet uw fiscale partner is? Bijvoorbeeld met een van uw ouders? Geef in uw aangifte dan alleen dat deel van de rekening aan dat van u is. Uw deel van de rekening is uw geld dat u zelf hebt gestort of dat iemand anders voor u daarop heeft gestort.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt even op Google zoeken naar “ belastingdienst gezamenlijke rekening”
Hebt u een en/of-rekening met iemand die niet uw fiscale partner is? Bijvoorbeeld met een van uw ouders? Geef in uw aangifte dan alleen dat deel van de rekening aan dat van u is. Uw deel van de rekening is uw geld dat u zelf hebt gestort of dat iemand anders voor u daarop heeft gestort.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17
Na zijn overlijden wordt de rekening sowieso geblokkeerd en aan de erven gegeven. Hoe dat bij een gezamenlijke rekening zit weet ik niet (wel dat deze wordt geblokkeerd).
Maar als jij bewindvoerder bent dan ben je toch gemachtigd voor zijn rekening. Lijkt me veel eenvoudiger, ook juridisch (afhankelijk of er andere erfgenamen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:08
jongetje schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:01:
Na zijn overlijden wordt de rekening sowieso geblokkeerd en aan de erven gegeven. Hoe dat bij een gezamenlijke rekening zit weet ik niet (wel dat deze wordt geblokkeerd).
Maar als jij bewindvoerder bent dan ben je toch gemachtigd voor zijn rekening. Lijkt me veel eenvoudiger, ook juridisch (afhankelijk of er andere erfgenamen zijn).
Als je hiermee een en of rekening bedoelt, na overlijden van de een wordt de rekening niet geblokkeerd en kan deze door de ander worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
jongetje schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:01:
Heb je hier een bron van? Want de Nederlandse vereniging van banken spreekt je tegen:

https://www.nvb.nl/verkla...van-een-overleden-naaste/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 19:22
Je vader kan een volmacht afgeven waarmee je zaken voor hem kunt regelen. Je kan dan geld overmaken etc en krijgt waarschijnlijk een eigen bankpasje. Het blijft echter volledig zijn bankrekening, wat belastingtechnisch handiger is. Bovendien wordt de rekening bij overlijden niet geblokkeerd, want er is nog een gemachtigde.

Zoek maar eens op bankvolmacht op de website van de bank van je vader.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:27

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij vervalt zo'n machtiging nadat degene die de volmacht heeft afgegeven is overleden.
https://verklaringvanerfr...uder-melden-bij-een-bank/

Overlijden van een rekeninghouder (geen en/of rekening, zie hierna) moet u doorgeven aan een bank en andere financiële instellingen zoals creditcardmaatschappijen, verzekeraars, beleggingsinstellingen en pensioenfondsen. Deze instellingen blokkeren vervolgens de tegoeden van de overledene. Daarnaast worden bankpassen, creditcards en internetbankiermogelijkheden geblokkeerd. Er kunnen dus geen betalingen meer gedaan worden van de rekening van een overledene. Een machtiging/bankvolmacht vervalt op het moment van overlijden, dus een eventuele gemachtigde kan ook geen betalingen meer doen namens de overledene. Let op! automatische incasso’s blijven (gedurende een bepaalde periode) doorlopen. Deze moeten separaat stopgezet worden bij de betreffende organisaties.
Ben zelf ooit eens gemachtigd geweest over mn moeders rekening, omdat die te ziek was het zelf nog te beheren... maar na overlijden werd de rekening geblokkeerd en had ik een verklaring van erfrecht van een notaris nodig. .

https://www.djbnotarissen...rlijden-toegankelijk.html

[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 25-12-2022 19:14 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
champion16 schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:48:
[...]

Als je hiermee een en of rekening bedoelt, na overlijden van de een wordt de rekening niet geblokkeerd en kan deze door de ander worden gebruikt.
Na het overlijden van mijn vader werd deze weldegelijk geblokkeerd, volgens de bank uit voorzorg om de bank te beschermen tegen eventueel misbruik. Bij meerdere mensen die ik ken is dat ook gebeurt maar het lijkt wel per bank te verschillen en ook vermogen of koophuis kan daarin een rol spelen.
Automatische betalingen gingen door, m'n moeder kon persoonlijk geld halen via de balie maar verder was de rekening geblokkeerd.
Na opleveren van een verklaring van erfrecht en omzetting naar een rekening op alleen haar naam was de rekening weer volledig te gebruiken.

Overigens ben ik gemachtigd voor haar rekeningen en omdat we bij dezelfde bank zitten zie ik die bij mij in de app erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:30
We Are Borg schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:56:
[...]

Heb je hier een bron van? Want de Nederlandse vereniging van banken spreekt je tegen:

https://www.nvb.nl/verkla...van-een-overleden-naaste/
Van diezelfde pagina:

Wat doet de bank nadat ik heb gemeld dat er iemand is overleden?
De bank blokkeert de toegang tot alle bankzaken van degene die is overleden. Denk aan rekeningen, betaalpassen en creditcards. Ook de toegang tot online bankieren wordt geblokkeerd.

Maar dat is inderdaad alleen bij een enkele rekeninghouder. Bij een en/of rekening, zeker in het geval dat het niet om partners/gehuwden gaat, zal het wel per bank verschillen. Want van wie is welk deel?
Machtigingen op rekeningen vervallen sowieso bij een overlijden.

Trouwens, het gaat hier om een ouder in een niet-EU land. Waar heeft die ouder zijn rekening lopen? Neem aan in het buitenland, dus dan gaat het ook om de regels daar.

[ Voor 27% gewijzigd door celshof op 25-12-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrprancer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09-2024
Bij een en/of rekening hou jij controle over de rekening bij de ING.
Ik heb dit met mijn vader ook gehad.
Er is een speciale desk die het afhandelen op zich neemt nadat jij het overlijden meldt.
De rekening kan dan overgezet worden op jouw naam of deze wordt dan opgezegd.

a guy who plays games 12 hours a day has strong fingers...that could be interesting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
celshof schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:25:
[...]

Van diezelfde pagina:

Wat doet de bank nadat ik heb gemeld dat er iemand is overleden?
De bank blokkeert de toegang tot alle bankzaken van degene die is overleden. Denk aan rekeningen, betaalpassen en creditcards. Ook de toegang tot online bankieren wordt geblokkeerd.
Waarom stop je precies de quote waarna exact wordt uitgelegd wat er met een EnOf rekening gebeurd? Want wat jij quote is totaal niet relevant. Van diezelfde pagina:
Open blijven alleen gezamenlijke rekeningen, zoals en/of-betaalrekeningen en gezamenlijke spaarrekeningen. De overgebleven rekeninghouder kan dus nog wel over de gezamenlijke rekening beschikken.
Precies het punt wat ik eerder maakte. Kortom als de TS een EnOf rekening regelt in NL is dit van toepassing. Buitenland moet je inderdaad lokale regels checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
We Are Borg schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:50:
[...]

Precies het punt wat ik eerder maakte. Kortom als de TS een EnOf rekening regelt in NL is dit van toepassing. Buitenland moet je inderdaad lokale regels checken.
En ik woon in Nederland, net als mijn moeder en voor z'n overlijden m'n vader ook en toch heeft een Nederlandse bank de en/of rekening destijds geblokkeerd en ken ik soortgelijke ervaringen uit mijn omgeving.
Daar zitten ook recente verhalen tussen ondanks dat op meerdere sites te lezen valt dat men dat niet (meer) zou doen sinds begin 2012. Tenzij er sprake is van ingewikkelde producten las ik net ergens, dat is kennelijk een escape, en daar staat bijv de hypotheek tussen als ingewikkeld product.
Net even gevraagd aan m'n moeder, ze is hier vanwege de kerst, maar de bank deed dit onder andere vanwege spaargeld en een koophuis. De bank wilde zekerheid over erfgenamen en dergelijke waarvoor een verklaring van erfrecht nodig was. Uiteindelijk was het een kwestie van indekken voor de bank maar de rekening was geblokkeerd.

PS
Net ffies gekeken maar de bank die de boel blokkeerde schrijft op de eigen site dat ze dat niet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 13:30
We Are Borg schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:50:
[...]
Een en/of rekening bij volwassenen gaat normaal gezien tussen gehuwden. Bij een volwassen kind en een ouder, denk ik dat de bank er niet zo happig op is om de rekening open te laten. Bij gehuwden zal er meestal sprake zijn van vruchtgebruik en kun je de rekening open laten, maar zie je ook in dit topic al voorbeelden dat de rekening gesloten is bij het overleden van 1 van de partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Hoe dat bij een gezamenlijke rekening zit weet ik niet (wel dat deze wordt geblokkeerd).
Ook dan zal de rekening geblokkeerd worden als er meerdere erven zijn en kan alleen gedeblokkeerd worden met toestemming van alle erven. De manier waarop deze gedeblokkeerd kan worden is deels ook afhankelijk van de bank.
Een en/of rekening bij volwassenen gaat normaal gezien tussen gehuwden.
Dit kan ook goed tussen familieleden b.v. broers/zussen/vrienden/vriendinnen die samen wonen, dus dat hoeft niet altijd tussen gehuwden te zijn. Sterker nog, gehuwden en anderen die samenwonen met elkaar en een en/of rekening met elkaar hebben worden voor b.v. de bijstand hetzelfde gezien als gehuwden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCL1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-06-2023
Bedankt allemaal!
De kwestie van de "periode na zijn overlijden" zie ik een beetje als off-topic...

De belangrijkste vraag voor mij hier, betreft Box 3 en hoe weet de fiscus dat al het saldo op die rekening van mijn vader is en niet van mij. (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44
SuperCL1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:50:
Bedankt allemaal!
De kwestie van de "periode na zijn overlijden" zie ik een beetje als off-topic...

De belangrijkste vraag voor mij hier, betreft Box 3 en hoe weet de fiscus dat al het saldo op die rekening van mijn vader is en niet van mij. (?)
Dat weet de fiscus niet. Maar als de fiscus twijfelt, moet je dat wel aan kunnen tonen. Normaal gesproken is dat wel eenvoudig aan te tonen aan de hand van de bij- en afschrijvingen op de rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik heb een tijdje de bankzaken ook gedaan voor een ouder familielid, daarvoor kan je meestal een machtiging krijgen:

https://www.rabobank.nl/p...chtigen-bankzaken-beheren

Ik zou de rekening niet op je eigen naam zetten, dat maakt het lastig voor iedereen.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 26-12-2022 02:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

champion16 schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:48:
[...]

Hij wordt tijdelijk geblokkeerd omdat de erfenis uitgezocht moet worden. Vaste laten kun je wel blijven betalen, maar geen grote aankopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 26-12-2022 07:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:28
Ik zou een volmacht regelen, mijn zus en ik hebben beide een dergelijke volmacht voor de rekening van mijn vader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57
SuperCL1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:50:
Bedankt allemaal!

Heb je ook gezien dat die vraag in de eerste reactie al beantwoord is, met een link en quote van de belastingdienst?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13
Hou er rekening mee, dat de 2de persoon ook nog eens buiten de EU woont. Dit zal het aanzienlijk lastiger maken om een en/of rekening te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het beste kan je even met de betreffende bank contact opnemen, wat mogelijk is en hoe dat goed geregeld moet worden. Met name ook als men geografische restricties heeft op telebankieren.

Aangezien je niet aangeeft welk land het omgaat en of welke bank is het moeilijk advies geven, want zoals het in NL/EU gaat hoeft het daar niet te gaan. Hierboven is al aangegeven hoe de fiscus er mee omgaat, het beste is om gemachtigd te worden als dat kan, want dan is dat geen issue.

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1