OLED of groot scherm voor Youtube/Netflix?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-07 23:22

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een TV waarmee ik zonder aparte kastjes Youtube en Netlfix kan kijken.
Ik heb momenteel een Sony LCD uit 2008 https://tweakers.net/pric...000-zilver/specificaties/ maar deze is alleen te gebruiken voor streaming met een PC ernaast,
Budget is niet een probleem. Wat wel een probleem is voor mij zijn de streaming artitacten. Ik lees in diverse topics hier op tweakers dat OLED TV's vooral de onvolkomenheden extra goed laten zien.
Nog een reden om niet teveel geld uit te geven is dat het smart/software gedeelte van een TV snel oud en onbruikbaar wordt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bij voorkeur 'stand alone' te gebruiken.
Ik heb ook een firestick van Amazon en een originele chromecast van google maar ik gebruik deze echt helemaal nooit omdat ik de bediening verschrikkelijk vind.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu gaat het sowieso een LG worden. De keuze is echter tussen of OLED, of extra groot of goedkoop.

OLED https://tweakers.net/pric...-zilveren-voet-zwart.html
maar dan loop ik het risico dat ik mij continue ga ergeren aan compressie artifacten

groot https://tweakers.net/pric...lg-65up77006lb-zwart.html
slechts 100 euro duurder dan budget mar ook hier het risico van compressie artifacten

goedkoop https://tweakers.net/pric...lg-55un70006la-zwart.html

weet het niet meer

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:54
Wat wel een probleem is voor mij zijn de streaming artitacten. Ik lees in diverse topics hier op tweakers dat OLED TV's vooral de onvolkomenheden extra goed laten zien.
Nog een reden om niet teveel geld uit te geven is dat het smart/software gedeelte van een TV snel oud en onbruikbaar wordt.
Tja, dit is een beetje grijs gebied en het geen wat je gelezen hebt klopt niet of is onvoldoende genuanceerd.

Alle WOLED panelen zijn afkomstig van LG Display. In de basis zullen ze dus hetzelfde presteren echter zijn er op detailniveau wel degelijk verschillen in processing en de mate waarin het merk/ model omgaat met artefacten, near black handling, kleurengradatie etc.
De sprong van 40'' naar 55'' of 65'' zal artefacten eerder/ meer zichtbaar maken dan het verschil tussen LCD en OLED in dezelfde beeldformaat. Daarnaast gaat OLED beter om met lagere resuloties/ bitrates wat tot een mooiere/ scherpere weergave leidt vergeleken met een LCD tv.

Panasonic en Sony bieden de beste processing, al heeft LG de laatste paar jaar hierin goede stappen gezet. Zo scoort Sony out of the box beter op het gebied van near black handling, kleurengradatie en upscaling. Daar tegenover zijn Panasonic OLED tv's out of the box het beste gekalibreerd en zullen na een professionele kalibratie beter in staat zijn om om te gaan met near black handling en andere zaken. Echter ben jij geen purist -en niet de doelgroep hiervoor- van wat ik uit jouw OP kan opmaken.

De gebruikte SoC in de Sony en Panasonic modellen van vorig jaar en dit jaar is snel, met wat tweaken/ zaken uitschakelen kun je GoogleTV op de Sony tv's nog sneller/ smoother maken. Je zult hier zeker een langere tijd geen omkijken naar hebben, en al helemaal niet wanneer je enkel YouTube en Netflix gebruikt. Mocht dit na een jaar of 6 a 7 niet meer toereikend zijn -wat ik niet acht gezien het beoogde gebruik- kun je altijd nog voor een externe oplossing kiezen. WebOS zal echt geen langere levensduur hebben, daarnaast is het erg onlogisch om voor een budget tv te kiezen puur en alleen omdat je bang bent dat het OS te snel outdated zal zijn.

Er is geen enkele goede reden om voor een LG LCD tv te kiezen, het zijn IPS panelen met low end techniek en bijbehorende beeldkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je de bediening van een mediaspeler verschrikkelijk vindt, kijk dan naar een andere. Als je tv nog functioneert is het echt zonde om honderden euro's uit te geven aan iets wat je ook met 50-200 euro oplossen kunt. Daarenboven, aan de ingebouwde mediaspeler zit je vast, of als die tegenvalt/veroudert koop je toch weer een losse.

Ik heb zelf ervaring met Android TV (op Minix mediaspelers) Libreelec (Kodi op Linux), Google TV (via de nieuwe chromecast met eigen OS) en WebOS (op LG OLED tv). Wat mij betreft is WebOS hartstikke gebruiksvriendelijk. Pas na ruim 5 jaar merk ik dat sommige apps trager worden of niet goed werken, maar tot die tijd was het gewoon heel gebruiksvriendelijk. En dan nog ben je ook afhankelijk van wat Netflix en co voor apps bouwen. Als ze ineens de user interface aanpassen of je moet meer knoppen indrukken dan moet je er alsnog mee leren omgaan. Mijn dochter (8jr) heeft tijdens corona voor het eerst een Chromecast met Google TV zelf gebruikt. Binnen 10 minuten kon ze er alles mee. Voordeel is dat je met die Chromecast niet hoeft te casten omdat hij zijn eigen OS heeft.

Als je de tv zelf ook wilt vervangen, dan is oled superfijn. Als je twijftelt over het soort beeldscherm maar je wel graag het mooiste/echtste wilt: altijd oled. Als je continu direct zonlicht op je scherm hebt schijnen: geen oled. Ik zou de keuze echter nooit van het ingebouwde OS en de apps laten afhangen. De tv gaat veel langer mee dan het OS / de apps.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 25-12-2022 18:55 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
@Freshouttheoven en @Jorgen bedankt voor het meedenken :)

"De sprong van 40'' naar 55'' of 65'' zal artefacten eerder/ meer zichtbaar maken dan het verschil tussen LCD en OLED in dezelfde beeldformaat. Daarnaast gaat OLED beter om met lagere resuloties/ bitrates wat tot een mooiere/ scherpere weergave leidt vergeleken met een LCD tv. "
Eigenlijk ook wel logisch, dan wordt het een 55

Wat betreft Panasonic en Sony; Sony komt hier sowieso niet meer in, altijd wel een teleurstelling.
Panasonic lees ik niet echt goede reviews bv https://www.techradar.com...nasonic-jz1000-4k-oled-tv of https://www.whathifi.com/reviews/panasonic-tx-55hz1000b

Dan heeft momenteel de LG C2 de voorkeur.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:36
Wat is er zo verschrikkelijk aan de bediening van een Chromecast als ik vragen mag?
Dat is namelijk het eerste wat in me opkwam na het lezen van je vraag!? Goedkoop en overal te koop.
Je plugt dat ding in je monitor/beeldscherm/oude tv en vergeet het.
Je start de app van YouTube of Netflix op je mobiel , kiest wat je wilt kijken en gaan.
Heb je een voice assistent is dat nog simpeler en roep je, start dit of dit op die of dat device en dat is het dan.
Ik zou niet weten hoe het makkelijker kan.
Maar ja, je kunt ook 50-100x zoveel uitgeven aan een nieuwe oled tv idd :) maar of dat makkelijker bedient?! Geloof er eerlijk gezegd niks van ;)

[ Voor 16% gewijzigd door GeeEs op 26-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
GeeEs schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:11:
Wat is er zo verschrikkelijk aan de bediening van een Chromecast als ik vragen mag?
Dat is namelijk het eerste wat in me opkwam na het lezen van je vraag!? Goedkoop en overal te koop.
Je plugt dat ding in je monitor/beeldscherm/oude tv en vergeet het.
Je start de app van YouTube of Netflix op je mobiel , kiest wat je wilt kijken en gaan.
Heb je een voice assistent is dat nog simpeler en roep je, start dit of dit op die of dat device en dat is het dan.
Ik zou niet weten hoe het makkelijker kan.
Maar ja, je kunt ook 50-100x zoveel uitgeven aan een nieuwe oled tv idd :) maar of dat makkelijker bedient?! Geloof er eerlijk gezegd niks van ;)
Om eerlijk te zijn weet ik niet meer precies waarom ik die Chromecast nooit gebruik. Ik had dat ding twee jaar geleden gekocht en daarna heel kort gebruikt. Sindsdien ligt het ergens stof te vangen. Naast mijn google nest hub die ik ook nooit gebruik. Maar waarschijnlijk was mijn probleem dat de bediening via je telefoon gaat.

Wat betreft 'zoveel uitgeven aan een nieuwe oled tv'. De belangrijkste reden is betere beeld kwaliteit. Ik heb hier thuis ook een hele grote LG 4K IPS monitor staan met displayport (iets grotere diagonaal dan mijn Sony TV) en het beeld daarvan is duidelijk mooier.

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoek dan de tv in elk geval uit op het beeld dat je het mooiste vindt. De apps kun je op tientallen manieren aanvullen met mediaspelers, maar het beeld zit je aan vast.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Wat is het verschil met bedienen via je phone, of met een extra afstandsbediening? Wat dus weer een extra apparaat is..
Maargoed, dat is ook heel persoonlijk inderdaad.
Ik gebruik zelf de Chromecast icm tv (waar ook alle moderne apps opzitten) maar de Chromecast is toch echt een stuk sneller en flexibeler dan de apps op de tv. Die snelheid is voor mij al reden om de tv apps echt niet te gebruiken.
Zelfs gewoon tv kijken gewoon via de kpn app streamen. Ik zou niet anders meer willen. Settopbox is totaal overbodig. Je hebt idd. alleen een goed scherm nodig tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan.

Whathifi en -in iets mindere mate- techradar vallen eerder onder de noemer advertorials en hebben dan ook weinig met een goed onderbouwde review te maken.

Op deze site kun je goed onderbouwde, toegankelijke reviews vinden; https://www.flatpanelshd.com/reviews.php

Jammer dat je geen goede ervaring met Sony hebt al is dit natuurlijk N=1.

Ik begrijp je goed aangezien gevoel/ merkbeleving ook een belangrijk punt is bij een aankoop, ga dan lekker op je gevoel af en kies voor een LG C2 ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
GeeEs schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:02:
Wat is het verschil met bedienen via je phone, of met een extra afstandsbediening? Wat dus weer een extra apparaat is..
Maargoed, dat is ook heel persoonlijk inderdaad.
Ik gebruik zelf de Chromecast icm tv (waar ook alle moderne apps opzitten) maar de Chromecast is toch echt een stuk sneller en flexibeler dan de apps op de tv. Die snelheid is voor mij al reden om de tv apps echt niet te gebruiken.
Zelfs gewoon tv kijken gewoon via de kpn app streamen. Ik zou niet anders meer willen. Settopbox is totaal overbodig. Je hebt idd. alleen een goed scherm nodig tegenwoordig.
Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van de SoC, Panasonic, Sony en Philips gebruiken sinds twee jaar een vlotte MediaTek SoC vergelijkbaar met een Nvidia Shield 2019. Hierdoor is een externe oplossing voor de komende jaren overbodig. De SoC die LG gebruikt is ook vlot, de line up van vorig jaar was een downgrade qua OS vergeleken met de 2020 modellen echter heeft LG dit bij de huidige line up weer recht getrokken.

Bitrate van de KPN app is een stuk minder dan via een tv ontvanger, je ziet duidelijk het verschil in beeldkwaliteit. Een goed scherm verbloemt dit deels, maar het blijft wel degelijk zichtbaar voor de kritische kijker/ purist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Wat betreft gestreamde beeldkwaliteit van TV via de kpn app... Zou kunnen, ik zie dat verschil dus echt totaal niet?! en zolang het puur voor TV is... (Purist zijn en TV programmas kijken in één zin snap ik sowieso niet echt ;) ) er wordt werkelijk niks dat "relevant" is uitgezonden in uhd/4k op TV tenzij je echt sportfanaat bent misschien, en dan heb je inderdaad settopbox en 4k scherm nodig om daar alles uit te halen.

Heb je het over netflix/YouTube of andere streamingdiensten...
Ja, dan wordt 4K scherm zeker wel tof, want veel aanbod. Maar ik zie dan ook echt weer geen verschil via de Chromecast of de interne app van de tv. Dat ik het niet zie, betekent overigens niet veel natuurlijk... Ik kijk liever iets boeiends in 720p dan het nieuws in 4k zegmaar...
Zo vind ik de 4k tv bij mn moeder bijvoorbeeld veel slechter beeld geven dan het 1080p scherm in mn hobbyhok.. Mn moeder is echter wel uiterst content met haar tv... het is heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
off topic, net even mijn energie meter op de oude TV aangesloten; 185 W :X oops
GeeEs schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:02:
Kijk dat is van die nuttige praktijk info die je in reviews niet leest. Voorkeur zou ik zijn om een grote OLED monitor te kopen en alles via de PC te doen. Echter jammer dat het aanbod veel te beperkt is.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik heb trouwens nog een caiway TV settop box, helemaal nooit uit de doos gehaald omdat ik nooit TV kijk. Maar helaas kon ik alleen kabel internet krijgen icm met TV :(

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Vishari Beduk schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:32:
off topic, net even mijn energie meter op de oude TV aangesloten; 185 W :X oops

[...]

Kijk dat is van die nuttige praktijk info die je in reviews niet leest. Voorkeur zou ik zijn om een grote OLED monitor te kopen en alles via de PC te doen. Echter jammer dat het aanbod veel te beperkt is.
Via de Chromecast is alleen sneller als je een TV hebt die dus een wat oudere of brakke implementatie van de apps heeft. Zoals hier boven ook terecht wordt aangehaald hoeft dat, zeker voor moderne tv's, niet altijd op te gaan! Gewoon testen in de winkel dus.
Met een Chromecast maak je in feite van elke domme monitor/tv een slimme tv. Maar ook met die zaken geldt... Een nieuwe tv kan wel een stuk zuiniger zijn qua energieverbuik. Net als met een oude koelkast. Soms kan het dus echt wel lonen een nieuw scherm/monitor/apparaat te scoren, dat zuiniger is in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Nou de OLED C2 55 is inmiddels binnen.
Degene die gereageert hebben bedankt voor het advies. :)
Ik ben blij dat ik niet de 65 versie heb gekocht, deze 55 is groot zat.
De kleuren van deze TV zijn zo extreem saturated dat ik continue het idee heb dat ik naar game zit te kijken ipv een film. Dus dat is wel even wennen.
Geluid is opvallend 'vol' dus dat is een meevaller. Voor de rest ziet het er wel prima uit.
Ik kan dus weer 10 jaar vooruit :*)

weet het niet meer

Pagina: 1