Toon posts:

Woonkamer verwarmen met luchtontvochtiger

Pagina: 1
Acties:

• JacktheRipper
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:49
Hallo allemaal,

Ik hier in huis nogal wat last van een hoge luchtvochtigheid, deze is vaak rond de 70%. Dit is vooral, doordat het huis goed geïsoleerd is en ik slecht heb nagedacht heb voor eventueel ventilatieroosters.
In een poging hier wat aan te doen heb ik een elektrische luchtontvochtiger aangeschaft. Als ik deze een uurtje of 4 a 5 heb aangezet zakt de luchtontvochtigheid tot ongeveer 60%, wat dat betreft ben ik hier wel tevreden over.
Wat me wel verbaast is dat de temperatuur in dezelfde periode met ongeveer 1 graden stijgt, namelijk van 19 naar 20 graden. Terwijl de verwarming uit staat. De luchtontvochtiger heeft een vermogen van 300W, dus zoveel stroom verbruikt hij ook weer niet.
Wat ik me afvraag, is dit een effectieve manier van verwarmen?

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
Als jij genoeg hebt aan die ene graad is het effectief, maar niet efficiënt.

Niet efficiënter als een straalkachel.

https://f1nerd.nl

• JacktheRipper
ymoona schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:04:
Als jij genoeg hebt aan die ene graad is het effectief, maar niet efficiënt.

Niet efficiënter als een straalkachel.
Straalkachel verbruikt al snel 2000W, luchtontvochtiger 300W. Of zie ik iets over het hoofd? Ik zie het vooral als een goedkope ondersteuning van de vloerverwarming. Of zie ik iets over het hoofd?

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:40
Toch ook rekening houden met verse lucht intrede. Ontvochtigen is een ding, maar CO2 en andere gassen ga je er niet mee verlagen. Beetje ventilatie toevoegen is wel nuttig.

• ymoona
Klopt, het verbruik is lager, maar de warmte opbrengst ook. Beide apparaten zetten ongeveer hun hele opgenomen vermogen om in warmte.

Je kan ook een kleine ventilator kachel halen, die heb je ook met een vermogen van 3 a 400 watt. Heb je het zelfde affect.

Zolang je niet de ontvochtiger aanzet om te verwarmen is beetje warmte wat hij maakt mooi meegenomen. Maar als je hem aanzet met als doel te verwarmen gaat er denk ik iets mis.

• JacktheRipper
Maar werkt dit dan niet hetzelfde als een airco in het klein, die stoken namelijk ook voordeliger dan een normale elektrische kachel? Zie dat de luchtontvochtiger met koudemiddel werkt.Heb ook het idee dat de vloerverwarming zuiniger stookt, doordat de luchtvochtigheid zakt. Maar waar het me vooral om gaat, het kost me onder de streep niets tot vrijwel niets om dit apparaat aan te zetten? De luchtontvochtigheid is meestal toch wel hoger dan 60%.

• ymoona
Het klopt dat de ontvochtiger en een airco in principe het zelfde apparaat zijn. Het verschil zit hem in de opstelling. De ontvochtiger is een alles in 1 apparaat. Maar de airco haalt de warmte uit de ene ruimte en versprijd deze in een andere ruimte.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

JacktheRipper schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:28:
Maar werkt dit dan niet hetzelfde als een airco in het klein, die stoken namelijk ook voordeliger dan een normale elektrische kachel?
Nee. Dat komt omdat een airco warmte onttrekt aan de buitenlucht en die binnen uitblaast waardoor het opgenomen vermogen met factor zeg 4 (cop 4) binnen aan warmte wordt uitgeblazen. (Dus als de airco 600W verbruikt, levert dat voor 2400W aan warmte op).
Om dat te kunnen heb je dus een buitenunit nodig.

Jouw apparaat heeft dat niet, dus kan je ongeacht zijn verdere achterliggende techniek vaststellen dat hij cop 1 of slechter doet. (300W in = 300W uit). Hetzelfde dus als een electrische kachel.
Verwarmen met gas heeft dan daarboven de voorkeur.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-01 06:33
De ontvochtiger levert extra warmte op door de warmte die vrijkomt bij de condensatie van het vocht.

Zo'n ontvochtiger van 300W zal max. rond de 10 l/d aan water uit de lucht kunnen halen.
Dat levert dan zo'n 260W bovenop de 300W elektrisch op, dus in totaal 560 W (max).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee