Ervaringen met Tuya smarthome

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:07
Een fijne kerst allemaal!

Deze dagen weer eens in de wereld van smarthome gedoken, leuk om mee te spelen! Voor kerst heb ik een aantal slimme stekkers gekregen die werken op het Tuya platform. Zelf kende ik het merk nog niet, maar in combinatie met hun IoT Cloud Platform en Home Assistant was het allemaal zo geregeld.

Ik ben helemaal niet bekend met Tuya, maar lees dat zij een platform aanbieden waarmee je praktisch zelf je eigen smarthome producten mee kunt lanceren en Tuya levert de infrastructuur/cloud.

Nu maak ik mij (al dan niet onterecht) een beetje zorgen over de werking van deze producten. Ik lees op internet dat het van origine een Chinees bedrijf is. Zeker op deze link onder het kopje 'Privacy en beveiliging' deed het mij de wenkbrouwen even fronsen. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn overigens.

Wat zijn jullie ervaringen met Tuya en hun smarthome producten? Moet ik extra maatregelen nemen om te voorkomen dat deze spullen met hun cloud praten?

Er zijn tools te vinden (LocalTuya en Tuya Convert), maar daar heb ik tot nu toe nog geen succes mee gehad.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:19
Al het tuya spul vindt je tegenwoordig aardig veel in Nederland
O.a. Het smart home aanbod van de Kruidvat, Action en Hema komen bij Tuya vandaan.

Wat je zelf al zegt, het is allemaal Chinees spul wat aardig wat informatie terug naar huis stuurt.

Het is goedkoop, en als je een stabiele internet verbinding hebt werkt het best aardig.
Ik heb het zelf een tijdje in huis gehad, maar al het IOT spul komt op een los WiFi netwerk met een eigen vlan. Ik vertrouw dit Chinese spul niet met de rest van mijn internet verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:32

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb verschillende Zigbee Tuya componenten, maar gebruik GEEN Tuya gateway/hub maar een Lupus Electronics XT2-plus Alarm/Smarthome Hub (is primair een Alarm met daarnaast smarthome mogelijkheden) en een Zigbee Home Assistant servertje (voornamelijk voor energie en weer management).
Met Wifi componenten (te gebruiken zonder Hub, zoals Hema, Kruidvat en Action!) heb je inderdaad zeker een Cloud afhankelijkheid en een privacy issue. Met Zigbee is het afhankelijk van welke merk Gateway/Hub je koopt (Lidl Zigbee is Tuya en heeft privacy issue).
Daarnaast heb je hetzelfde privacy issue als je gebruik maakt van stem/spraak bediening (Hey Google, Amazon Alexa en Apple Siri) . Ik gebruik deze spraakbediening niet.
Zie:
(Algemeen) Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
(Zigbee bijlage) Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
(Ook wat over Lidl Gateway) LIVARNO home RGB LED-lamp - Zigbee Smart Home review door Antonio di

Kortom: Je hebt vooral redelijk betaalbare (goedkope) Tuya componenten maar het is van Zigbee/Wifi en gateway/Hub afhankelijk of je een Cloud afhankelijkheid en/of privacy issue hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
De eerste generaties van de tuya spullen van bijv. de Action waren nog redelijk eenvoudig te flashen met Tuya Convert. Met andere firmware zoals bijv Tasmota of ESPHome erop heb je alles in eigen beheer, zonder een cloud te gebruiken.
Helaas zijn veel wifi devices nu voorzien van een nieuwe chip (geen esp meer), of firmware die dichtgetimmerd zit. Zie bijv ook het topic: Action - LSC connect - beveiliging inrichten
Met de zigbee / tuya spullen heb ik geen ervaring, ik heb alles op wifi draaien. Maar wellicht is dat icm met een zigbee hub in eigen beheer wel een mooie oplossing.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:32

Antonio di

a mi me dijeron que si

Kwaliteit:
Over de Action lampen wordt nogal een geklaagd (zoemend geluid, korte levensduur).
De "Tuya" lampen zijn qua lichtkwaliteit een stuk minder dan Philips (die zijn wel 5 tot 6 keer zo duur)
Ikea heeft slimme lampen die ook weer iets beter zijn dan de meeste "tuya" spullen (wel 2 a 3 keer zo duur).
Voor het schakelmateriaal (tussenstekker, inbouwrelais) is het goed oppassen dat je geen "merkloze" spullen koopt direct uit China, die niet voldoen aan de Europese veiligheidseisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:07
Bedankt voor de reacties allemaal!

Het lijkt me sowieso goed om een apart gastennetwerk in te richten voor deze spullen. Dan zijn ze in ieder geval gescheiden van het interne netwerk. Inmiddels ook LocalTuya aan de praat en als ik het apparaat blokkeer in de router dan werkt deze nog prima. Helaas moet je wel weer gaan uitzoeken hoe je bepaalde waarden zoals stroomconsumptie koppelt in Home Assistant.

Een hoop gedoe voor wat stekkers uit China, dat dan weer wel.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Iemand al eens een Tuya lamp met een eigen willetje gehad ? Tuya lamp naast m'n bed gaat schijnbaar willekeurig aan.

In de app staat geen schema. In google zie ik geen activiteit.

Al een paar keer de lamp gereset, ook gegevens uit de app verwijderd. Nog andere opties, anders dan weggooien ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:34

AlphaRomeo

FP PowerMod
In de app kun je bij het device vaak een 'switch log' openen. Daar kun je dan zien of het een gestuurde aan/uit actie was. Ook bij je scene's is een log beschikbaar om te kijken of er misschien toch niet een scene is die dit triggert.

Oh, en je kunt nog kijken wat de startup state van het ding is, als hij standaard aan gaat na een (korte) stroomonderbreking zou dat ook een verklaring kunnen zijn. Vaak heb je de keuze tussen onthouden van de oude status, altijd uit na onderbreking of altijd aan na onderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Goeie inderdaad, maar kan die opties zo niet vinden in de app. Zag nu dat ik mogelijk ook iets met web management kan doen via https://iot.tuya.com/device/log. Daar met hetzelfde account ingelogd, maar zie geen devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingpenguin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-03 17:15
Tuya spul is redelijk goedkoop en best goed afgezien van de chinese cloud. In het verleden wel eens een paar units weten te "jail breaken" met tuya-convert zodat je er tasmota of ESPHome FW op kon flashen wat voilledig lokaal werkt en helemaal transparant is, dus geen grimmig gedrag zonder dat je direct in de logs kan zien wie er loopt te kl#t$n.
Tuya natuurlijk niet blij met deze hackerij, dus kat & muis verhaal. Nu echter een mooie nieuwe oplossing - Tuya Cloudcutter : https://digiblur.com/2023...home-bk7231-how-to-guide/

Recent een Woox R9074 LED lamp (RGBW) behandeld en naar ESPHome getransplanteerd. Werkt als een zonnetje :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietduur
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-04 17:36
Hallo,,

Wij hebben en videodeurbel met Tuya app nu heb ik hem gedeeld maar diegene kan niet bij de video,s komen om terug te kijken.. ik wel ..iemand en idee om dit op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Ik heb onlangs twee smartplugs van Calex gekocht en m'n wasmachine en droger erop aangesloten. Ik zie nu inderdaad het stroomverbruik, maar het was me eigenlijk te doen om een notificatie als ze klaar zijn omdat ik geen smart wasmachinen en droger heb.

Nu kan ik in de tuya app wel iets met scenes doen en dan een notificatie sturen als het stroomverbruik 0 is, maar dat is nog niet altijd het einde van het programma.

Ik wil eigenlijk iets maken waarbij er na een eerste event waarbij het stroomverbruik 0 is, dat er een paar minuten gewacht wordt. Als het stroomverbruik dan nog 0 is, dat ik dan een melding krijg dat het programma klaar is.

Iemand die iets dergelijks voor elkaar gekregen heeft met de standaard Tuya app ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
met tuya is daar echt niet aan te beginnen

de scripts daarin zijn ronduit bagger

ik zou je eerder aanraden om iets in if this than that te doen of beter nog in home assistant
Pagina: 1