Toon posts:

Shielded/Folded of gewoon UTP

Pagina: 1
Acties:

• Marnix1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:38
Hopelijk kan iemand mij voorzien tips en hopelijk is dit het goede topic ervoor

Ik heb zelf sinds 3 jaar een nieuwbouw woning en bij de aanleg in elke kamer loze leidingen laten leggen voor UTP kabels. Nu had ik destijds via via een doos kunnen krijgen met Cat5e UTP kabels. Allemaal non folded en non shielded. Nu had ik sinds het begin al wel eens problemen met de kabels naar mijn slaapkamer, netwerk viel weg, netwerk was ineens heel traag etc. etc. Vaak wel weer op te lossen door 30 minuten wat spullen resetten en opnieuw aansluiten. Nu sinds dit weekend, sinds ik gister thuis kwam van kerstdiner lag mijn hele netwerk eruit, mijn Deco M4 die ik overal met wired backhaul konden elkaar moeilijk tot niet bereiken of ik haalde soms maar 6 a 7 Mbit.

Heb deze kabels van de slaapkamer nu losgetrokken en het netwerk lijkt weer als een zonnetje te lopen, haal overal weer snelheid en ben direct verbonden. Mijn vermoedden is dat deze kabels stuk zijn gegaan in de leiding, wellicht door een scherp stukje specie dat tijdens de bouw in de leiding is gekomen of omdat er te hard aan de kabels zijn getrokken in de bouw, maar dit is allemaal vermoedden. Ik heb wel een UTP tester, maar die geeft aan dat alles goed is, maar er gaat daar overduidelijk wat mis.

Ik wil deze kabels dus gaan vervangen, sowieso voor Cat6 maar is dan UTP voldoende of is FTP wel aan te raden? Ik sluit de kabels in de slaapkamer aan op keystones(WCD).

Alle tips zijn welkom!

Toevoeging: Ik lees online dat het wel aan te raden is als ze gecombineerd worden met bijv. stroomkabels of langs bronnen van storing gaan, maar ze gaan hier alleen door een loze leiding in de muur.

[Voor 22% gewijzigd door Marnix1988 op 25-12-2022 13:20]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
UTP is meer dan prima voor normaal huishoudelijk gebruik.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:41
Cat6 levert niet heel veel op, is meer voor verre toekomst (aan andere kant amper duurder.
Belangrijkste is dat het stugge kern is, en Cu , geen CCA. Hoe lagere AWG hoe beter.

Sftp is leuk als je geen loze leiding hebt, maar praktisch nutteloos voor jou.

• Marnix1988
Thanks voor de snelle comments!

Dit bevestigd dan mijn vermoedden/kennis.

@99ruud99 Ben ik me van bewust hoor, het is meer dat ik het nu moet aanpassen, dus dan maar direct Cat6 vanwege het geringe prijsverschil. Het is ook maar de slaapkamer/(thuis)kantoor etc. Dan red ik het de komende jaren prima met 1Gbps en wellicht straks zelfs 2,5Gbps.

Maar als ik nu toch moet kopen en opnieuw trekken, dan direct maar Cat6.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:42
De kans dat de kabel stuk is schat ik in op 0,01% en de kans dat ergens de keystone of stekker niet lekker zit op 99,99%.

Zou dat eerst maar is nalopen. Toevallig niet ergens stekkers op een stugge kabel zitten?

• Dyckie
  • Laatst online: 01-02 21:03
Hoe heb je de kabel afgemonteerd die er nu zit?
Post anders eens een paar foto's dat we de connectoren kunnen zien.

Want je geeft wel weinig info over dit probleem enkel dat de kleuren goed zitten.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Marnix1988
Sethro schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:03:
De kans dat de kabel stuk is schat ik in op 0,01% en de kans dat ergens de keystone of stekker niet lekker zit op 99,99%.

Zou dat eerst maar is nalopen. Toevallig niet ergens stekkers op een stugge kabel zitten?
Dat gevoel had ik ook, echter heb ik de connectoren al 2x vervangen(ook nieuwe connectoren besteld bij erkende webshop), idem geldt voor Keystones opnieuw aangesloten + nieuwe besteld en aangesloten. Elke keer begint de verbinding wel weer te haperen. Ik heb op dit moment 7 wcd's afgemonteerd, die allemaal goed werken en ik direct verbinding heb en ook niet wegvalt. Maar enkel bij deze ene wil het maar niet lukken en hou ik problemen. Zowel mijn Mediabox Next Mini van Ziggo verliezen dan verbinding en geven zelfs aan dat ik geen UTP kabel heb aangesloten, als mijn deco verliest de verbinding.

Heb alles dus wel uitgesloten wat ik zelf kan uitsluiten, enkel dat ik niet zo goed weet of het zin had om foiled/shielded kabels te kopen door wellicht instraling o.i.d.
Dyckie schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:13:
Hoe heb je de kabel afgemonteerd die er nu zit?
Post anders eens een paar foto's dat we de connectoren kunnen zien.

Want je geeft wel weinig info over dit probleem enkel dat de kleuren goed zitten.
Vanuit de meterkast gaat er een kabel naar de slaapkamer, aan de meterkast zijde heb ik er een UTP stekker op gezet en vervolgens in de switch geprikt. Andere zijde is een keystone, heb zowel de Hirschmann Multimedia KS/6A - Keystone 695020600 als de PEHA d1951.19 rj45 c6 PEH KEYSTONE CAT.6A-CONNECTOR. Beide zelfde probleem mee gehad. Deze keystones gebruik ik door de rest van de woning ook zonder problemen. De kabel is Belden Cat5E netwerkkabel U / UTP van koper.

Wil er best eens foto van maken, maar verwacht niet dat je er veel vanaf kan zien. Dat de kleurcodes kloppen mag je bij deze wel aannemen.

[Voor 29% gewijzigd door Marnix1988 op 25-12-2022 15:02]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:45
RJ45 aanknijpen moet je gewoon niet willen.
En op een kabel met stugge aders kan dat met gewone RJ45's ook helemaal niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dyckie
  • Laatst online: 01-02 21:03
Denk dat die stekker aan de meterkast het probleem is. Vervang deze eens naar een keystone en probeer dan eens.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• Marnix1988
Dyckie schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:08:
Denk dat die stekker aan de meterkast het probleem is. Vervang deze eens naar een keystone en probeer dan eens.
Zou je dan niet verwachten dat dit voor alle kabels zou moeten? Ik heb nu deze 2 kabels ontkoppeld en mijn netwerk is weer stabiel en mijn internet is niet meer weggevallen.

Plus mijn overige 6 WCD's met keystones en aan de andere kant RJ45 stekkers werken ook prima, haal met de laptop eraan overal 945Mbit~ en 50 mbit up.

Vd week komt nog iemand mij even helpen die dit voor z'n werk dit bij kleine bedrijven aanlegt, en heeft ook wat meer/betere uitlees apparatuur. Als hij het niet kan vinden zal ik je tip eens opvolgen en nog paar keystones bestellen om dit te proberen. Maar neig zelf wel echt dat er bepaalde interferentie op de kabel zit.

Thanks voor de tips en hulp tot dusver! Ben sowieso al blij dat ik inmiddels weer internet heb overal behalve op de slaapkamer, maar de Next mini/chromecast in de slaapkamer kunnen wel tijdelijk even draadloos verbinden.

[Voor 10% gewijzigd door Marnix1988 op 25-12-2022 16:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee