Wat ga je met je laptop doen?
Werken. Vooral MS Office met focus op Excel, PowerQuery, PowerPivot, PowerBI en een SQL variant.
Wellicht af en toe wat in AutoCAD 2D of Sketchup web rommelen.
Wat is je budget?
Rond de €1000,- Meer kan ook zolang het een goede prijs/prestatie heeft.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ga voor mezelf beginnen en verwacht een deel thuis te werken en een deel bij de wergever, dit zal denk ik 50% vd tijd zijn dus ja, hij wordt meegenomen. Ik zal thuis en daar voornamelijk aan een bureau werken met externe schermen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeuren voor merken of modellen.
Eisen/wensen
Eisen:
Ik ben bekend met de PriceWatch.
Dit is wel een erg mooie deal volgens mij. €900 Asus TUF Gaming F15 Intel i7-12650H | 16 GB DDR5 (4800 MHz) (uitbreidbaar tot 32 GB) | RTX 3050 Ti (4 GB GDDR6) | 512 GB SSD (M.2 via PCIe 3.0)
Vragen
Ik weet niet goed waar focus op te leggen.
RAM: 16 vs 32GB?
CPU Intel vs AMD? i5 vs i7 of R5 vs R7?
Apart GPU meerwaarde?
Ter info ik werk nu op een HP Elitebook 850 met i7-8550U met 16GB DDR4-2400 SDRAM met volgens mij Intel UHD Graphics 620.
EDIT: heb de geprobeerd de snelheid van de laptop CPU's te verzamelen gebaseerd op CPU Userbenchmark. Lijkt alsof Intel Gen 11 & 12 sneller lijkt dan Ryzen 5x en 6x? Zie op andere websites dat ze meer aan elkaar gewaagd zijn in bv Cinebench, maar ook daar zitten weer verschillen tussen de cinebench versie R20 vs bv R23)...Nja bomen...bos...vandaar dit topic I guess
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/060cRmNGH05kIHvYEwXixnwy.jpg?f=user_large)
https://www.ultrabookrevi...-vs-intel-core-i7-12700h/
Werken. Vooral MS Office met focus op Excel, PowerQuery, PowerPivot, PowerBI en een SQL variant.
Wellicht af en toe wat in AutoCAD 2D of Sketchup web rommelen.
Wat is je budget?
Rond de €1000,- Meer kan ook zolang het een goede prijs/prestatie heeft.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ga voor mezelf beginnen en verwacht een deel thuis te werken en een deel bij de wergever, dit zal denk ik 50% vd tijd zijn dus ja, hij wordt meegenomen. Ik zal thuis en daar voornamelijk aan een bureau werken met externe schermen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeuren voor merken of modellen.
Eisen/wensen
Eisen:
- Windows, geen Mac
- Qwerty
- Diagonaal tussen 14" tot 16"
- Min 1080p vertical resolutie
- Min 16GB RAM
- Min 512GB SSD (meer = beter)
- Genoeg rekenkracht voor voorheen genoemde programma's.
- IPS, OLED, VA, geen TN
- Zeer sterke voorkeur om laptop met 1 USB kabel aan te kunnen sluiten op monitor ipv via apart docking station
- Toetsenbordverlichting
- Webcam
- Numpad
Ik ben bekend met de PriceWatch.
Dit is wel een erg mooie deal volgens mij. €900 Asus TUF Gaming F15 Intel i7-12650H | 16 GB DDR5 (4800 MHz) (uitbreidbaar tot 32 GB) | RTX 3050 Ti (4 GB GDDR6) | 512 GB SSD (M.2 via PCIe 3.0)
Vragen
Ik weet niet goed waar focus op te leggen.
RAM: 16 vs 32GB?
CPU Intel vs AMD? i5 vs i7 of R5 vs R7?
Apart GPU meerwaarde?
Ter info ik werk nu op een HP Elitebook 850 met i7-8550U met 16GB DDR4-2400 SDRAM met volgens mij Intel UHD Graphics 620.
EDIT: heb de geprobeerd de snelheid van de laptop CPU's te verzamelen gebaseerd op CPU Userbenchmark. Lijkt alsof Intel Gen 11 & 12 sneller lijkt dan Ryzen 5x en 6x? Zie op andere websites dat ze meer aan elkaar gewaagd zijn in bv Cinebench, maar ook daar zitten weer verschillen tussen de cinebench versie R20 vs bv R23)...Nja bomen...bos...vandaar dit topic I guess
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/060cRmNGH05kIHvYEwXixnwy.jpg?f=user_large)
https://www.ultrabookrevi...-vs-intel-core-i7-12700h/
Bottom point, the Ryzen 7 6800H and the entire Ryzen 6000 hardware platform are competitive, well-balanced for demanding loads and daily use on battery, and theoretically more affordable than the Intel specs of 2022. At the same time, though, Intel’s 12th gen i7-12700H and the entire Alder Lake platform is the performance champion of the generation, and are available in a wider range of notebooks.
This pretty much wraps up my take on the AMD Ryzen 7 6800H and Intel Core i7-12700H.
[ Voor 49% gewijzigd door Card Nox op 26-12-2022 01:30 ]