Toon posts:

Vragen over de SlimmeLezer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 13:19
Mijn vraag
Door de kersttips van Tweakers ben ik op de website van Marcel Zuidwijk met zijn SlimmeMeter project gekomen. Het ziet er interessant uit, maar ik mis een duidelijk overzicht. Ik kan de vragen natuurlijk aan hemzelf proberen te stellen, maar hopelijk weten anderen het antwoord ook en is er hierdoor een vindbaar overzicht voor anderen die dezelfde vragen hebben.

Vraag 1:
Op zijn website wordt gesproken over DMSR 2,3 en 4 en versie 5 waarmee je de SlimmeLezer direct kunt voeden. Hoe kan ik zien welke versie ik in mijn meterkast heb zitten? Is er een directe link tussen je slimme meter en je DMSR versie?

Vraag 2:
Er staan 4 modellen op zijn site:
- SlimmeLezer+
- P1 Reader Ethernet
- P1 Ethernet mini
- SlimmeLezer WT32-ETH01

Wat zijn, behalve de vorm, de verschillen? Een mooi tabelletje zou het erg goed doen op zijn website

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb momenteel zelf een Raspberry Pi met P1Mon in de meterkast liggen hiervoor. Ik heb Home Assistant draaien op mijn server. De informatie daar komt nu van P1Mon. Zijn er, anders dan dat mijn RPi weer vrij komt, nog voordelen van deze oplossing boven mijn huidige?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zat net nog even te zoeken en ik denk dat ik op deze site het antwoord op mijn eerste vraag gevonden heb. Ik heb een Iskra meter dus DSMR 2.2. Het zou handig zijn als Marcel die info op zijn website had staan (hit voor als ie dit leest :) )

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook kijken naar een homewizard p1 wifi
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter

Hier staan voorbeelden van meters
https://helpdesk.homewiza...ter-met-mijn-slimme-meter

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2022 08:51]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 18:48
Marcel verkoopt grofweg 2 varianten.

Wifi
SlimmeLezer+
SlimmeLezer WT32-ETH01 (nieuwste versie met krachtigere ESP32)

Ethernet
P1 Reader Ethernet
P1 Ethernet mini (deze is kleiner zoals mini doet verwachten en heeft een behuizing)

Wat voor P1 poort je hebt staat meestal wel op je meter zelf vermeld.

[Voor 3% gewijzigd door jvanderkroon op 25-12-2022 09:05]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

martdj schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:24:
Zijn er, anders dan dat mijn RPi weer vrij komt, nog voordelen van deze oplossing boven mijn huidige?
Deze oplossing is veel zuiniger dan een Pi gebruiken voor het uitlezen van je meter.

En als de P1 gebruikt wordt voor het voeden van de SlimmeLezer betaal je niks voor het verbruik, omdat de consumptie van de P1 niet bijgehouden wordt door je meter geloof ik.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 08:14

DaLass

Where is Peach?

martdj schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:24:
...
Ik heb momenteel zelf een Raspberry Pi met P1Mon in de meterkast liggen hiervoor. Ik heb Home Assistant draaien op mijn server. De informatie daar komt nu van P1Mon. Zijn er, anders dan dat mijn RPi weer vrij komt, nog voordelen van deze oplossing boven mijn huidige?
...
Niet echt. De SlimmeLezer biedt via het ESPHome platform de gegevens uit je slimme meter aan die je bijvoorbeeld in HomeAssistant kunt laten uitkomen.

P1Mon heeft ook allerlei grafiekjes, dat doet de SlimmeLezer niet, die dashboards zul je zelf moeten bouwen in HomeAssistant.

Met een oudere slimme meter zal je de SlimmeLezer ook nog moeten voeden met stroom, dus in dat geval heb je ook niet het voordeel van het wegvallen van een adapter.

Wat wel een voordeel kan zijn is dat je geen Pi hebt die continu naar een sdkaart staat te schrijven met kans op corruptie.

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 18:48
Die p1 lezer gebruik "gratis" stroom uit de p1 poort (DSMR5 nodig) en bij lager zal je een usb kabel moeten inprikken en zit je op ±1watt.

Een Pi gebruikt snel 5 watt waardoor bovenstaande oplossing stukken voordeliger is.

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:34
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik vind het een voordeel dat je met de oplossing van Marcel, de P1 data naar meerdere platformen kan sturen. Hiervoor had ik een USB > P1 kabel maar dan kan je die data maar naar 1 toepassing sturen. Nu stuur ik het dus naar P1Mon EN naar Home Assistant. Dat vind ik fijn zodat ik altijd 2 plaatsen heb waar de data is. En het voordeel van Home Assistant is dan weer dat deze data gecombineerd wordt met de opbrengst van mijn zonnepanelen en zo zie ik goed hoe veel opgewekte energie ik zelf verbruik ipv alleen maar afname en teruglevering.

Overigens: Als je wel gebruik maakt van een kabeltje en je zou de data in beide platformen willen hebben, je kan ook P1Mon data naar Home Assistant halen via de bestaande integratie.

[Voor 9% gewijzigd door Slinkos op 29-12-2022 11:49]

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl)

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 13:19
Slinkos schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:46:
[...]
Overigens: Als je wel gebruik maakt van een kabeltje en je zou de data in beide platformen willen hebben, je kan ook P1Mon data naar Home Assistant halen via de bestaande integratie.
Dat is wat ik nu ook doe. Erg fijne feature idd dat p1mon gewoon naar een MQTT broker kan schrijven. Het voordeel t.o.v. mijn huidige setup is dan ook niet functioneel maar puur het vrijspelen van een RPi 3 en het stroomverbruik daarvan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee