Advies totaaloplossing voor zowel speakers als amplifier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-07 07:58
Beste Tweakers,
Ik zoek een totaaloplossing voor mijn situatie:
Ik heb 12 jaar lang een Logitech Z5500 5.1 speakerset gebruikt. Deze is 2 dagen voor kerst helaas overleden. Ik zoek nu een totale vervanging van mijn audiosysteem.

Ik wil het systeem gaan gebruiken om
Audio vanaf mijn Nvidia Shield en PC af te spelen. In de toekomst komt daar misschien ooit een console bij maar verder geen andere fysieke media apparaten zoals een bluray speler of iets dergelijks. De voornaamste sources zijn mijn PC en Shield. Spotify stream ik naar de Shield. Ik heb een LG CX OLED tv met HDMI 2.1 en optical out. Shield heeft alleen HDMI 2.0 out maar ik heb een externe geluidskaart waardoor ik effectief ook een optical out op mijn Shield kan hebben. Mijn PC heeft zowel HDMI 2.1 als optical out.

Ik heb geen behoefte aan 5.1 geluid. Een mooie muziekweergave heeft de prioriteit maar er zal absoluut ook veel series en films op gekeken/geluisterd worden.

Verder heb ik een sterke voorkeur voor een niet-proprietary systeem waarbij ik niet afhankelijk ben van ingebouwde online diensten waarvan ik niet weet of ze over 10 jaar nog werken. Een receiver is natuurlijk enorm universeel en biedt veel vrijheid, maar ik heb het idee dat dit overkill is voor mijn wensen. Correct me if I'm wrong!

Wat is je budget?
max 2000,- euro als het advies naar een versterker + speakers gaat. Zonder versterker dacht ik aan de helft?

Wat heb je zelf al gevonden?
- Zie onderstaande vraag: heb ik uberhaupt een versterker nodig? Zo nee:
uitvoering: Edifier S3000PRO
- Zo ja, dan eentje met HDMI 2.1:
uitvoering: Denon AVR-X1700H DAB
- speakers: nog niet in verdiept omdat ik eerst een keuze wil maken in wel/geen versterker.

Welke vragen heb je hier nog over?
- Qua keuzeproces zit ik nog helemaal bij stap 0: wil ik richting een versterker gaan of is een degelijke PC speakerset ook voldoende?
- Aansluitmogelijkheden: Ik zoek een stereo systeem (met goede basweergave, dus 2.1 of 2.0 met grote tweeters). Is het relevant om een HDMI 2.1 aansluiting te hebben of volstaat optical in?
- Zou een Amplipi iets voor mij kunnen zijn? Momenteel wonen we in een appartementje maar willen verhuizen naar een grotere woning. Een (mogelijkheid tot) multi-room klinkt ook wel heel erg lekker!
https://www.micro-nova.com/amplipi

Ik ben niet vies van een DIY oplossing zoals werken met en pi!

[ Voor 5% gewijzigd door stimpyMGS op 25-12-2022 08:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe verleidelijk ook zet liever grote speakers neer dan een subwoofer. In een appartement geeft het geheid ruzie met de buren ook al staat het nog zo zacht het dreunt door. En niets is ergerlijk dan alleen een bas horen.
Zou dus een paar mooie speakers zoeken met een lekkere versterker. Zeker de moeite waard om ook 2e hands te zoeken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die Denon ondersteunt ook multi room (HEOS)

Zon setje Edifier is leuk voor wat het is. Wil je echt een stap zetten dan kom je imho als snel bij een receiver met goede speakers uit. Binnen je budget is genoeg leuks te vinden. Een paar goede fronts en met films / series is 5.1 toch ook nog wel interessant. Ga is luisteren bij een speciaalzaak.

Qua speakers zou ik dan kijken naar Q Acoustics 3050, Dali Oberon 5, Monitor Audio Bronze

[ Voor 96% gewijzigd door Sethro op 25-12-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvlouis
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-07 13:02
Met een dergelijk budget zou ik ook voor een receiver + passieve speakers gaan. Er is een zee aan mogelijkheden, even gaan luisteren bij een speciaalzaak zoals eerder vermeld.

Subwoofer is inderdaad overbodig, zeker in een appartement. M.i. is een sub vooral leuk voor home cinema toepassingen en is dit voor muziek volledig overbodig als je uw 2.0 speakers goed kiest. Wie graag een occasioneel huisfeestje houdt zal natuurlijk wel graag een sub in huis hebben. Bassen doen mensen dansen, dit is harde wetenschap :D

HDMI is leuk maar zal uw keuze enorm beperken en forceert u later om de receiver te vervangen om compatibel te zijn met de nieuwe HDMI standaarden die vroeg of laat komen. Ga liever voor een stereo versterker dan een home cinema variant, tenzij je de deur wilt open laten om later meer speakers toe te voegen. De optische uitgang van de tv volstaat voor stereo, stel de tv dan in om enkel stereo PCM te outputten.

Stereo versterkers met HDMI ARC: Beperkte keuze zijnde Magnat MR 750, Denon DRA-800G, Marantz NR1200.
Stereo versterkers met optische input: 198 hits op de webshop waar ik vaker kijk.

Qua speakers kan het lonen om tweedehands te gaan. Oudere modellen kun je aan 1/4 van de nieuwwaarde kopen, zeker even de zoekertjes bekijken!

Moest ik nu snel een voorbeeld setup moeten geven: Yamaha A-S701 versterker met KEF Q550 zuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je ze kwijt kunt, heb je met een tweedehands set vloerstaande luidsprekers het beste geluid. Dat is een klasse hoger dan Edifier. Het liefst wat aan de grote kant, want die zijn beter in de lage tonen. Voor € 500 heb je een prima set. Daar heb je nog een versterker bij nodig. Afhankelijk van welke toeters en bellen je wilt, ben je daaraan tussen de € 50 (basic stereoversterker, tweedehands) of € 250 ... 1000+ (nieuw) kwijt.

De ontwikkelingen in zowel luidsprekers als versterkers gaan niet zo hard. Goede luidsprekers van 20 jaar oud komen nog mee, maar uit de jaren 80 zou ik laten staan. De meningen lopen uiteen wat betreft de klank van versterkers. Ik zou er niet op letten. Aansluitingen (optisch, HDMI etc.) en stroomverbruik zijn wel verbeterd.

[ Voor 65% gewijzigd door TBTL op 25-12-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
thx voor alle suggesties! Ik ga me op jullie advies ook eens verdiepen in de tweedehands markt.
Wat de sub betreft: Ik had dus een 5.1 set. Ik kan beredeneren dat die kleine sattelietspeakers niet zonder sub kunnen, maar ik ben dus wel gewend aan de lage tonen. Gaat dit dan niet tegenvallen bij zuilen? Qua interieur gaat mijn voorkeur uit naar zuilen.
Momenteel zitten we in een heel goed geïsoleerd appartement en ben ik niet zo bang voor het doordreunen, maar we weten natuurlijk niet waar we over 1, 2 of 10 jaar wonen. Thx voor de tip om toekomstige burenruzies te voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of je nog een sub nodig hebt is sterk afhankelijk van de grote van de zuilen. Maar twee mooie zuilen met voldoende volume (grote)geeft een mooie bas.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
lvlouis schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:41:
Met een dergelijk budget zou ik ook voor een receiver + passieve speakers gaan. Er is een zee aan mogelijkheden, even gaan luisteren bij een speciaalzaak zoals eerder vermeld.

Subwoofer is inderdaad overbodig, zeker in een appartement. M.i. is een sub vooral leuk voor home cinema toepassingen en is dit voor muziek volledig overbodig als je uw 2.0 speakers goed kiest. Wie graag een occasioneel huisfeestje houdt zal natuurlijk wel graag een sub in huis hebben. Bassen doen mensen dansen, dit is harde wetenschap :D

HDMI is leuk maar zal uw keuze enorm beperken en forceert u later om de receiver te vervangen om compatibel te zijn met de nieuwe HDMI standaarden die vroeg of laat komen. Ga liever voor een stereo versterker dan een home cinema variant, tenzij je de deur wilt open laten om later meer speakers toe te voegen. De optische uitgang van de tv volstaat voor stereo, stel de tv dan in om enkel stereo PCM te outputten.

Stereo versterkers met HDMI ARC: Beperkte keuze zijnde Magnat MR 750, Denon DRA-800G, Marantz NR1200.
Stereo versterkers met optische input: 198 hits op de webshop waar ik vaker kijk.

Qua speakers kan het lonen om tweedehands te gaan. Oudere modellen kun je aan 1/4 van de nieuwwaarde kopen, zeker even de zoekertjes bekijken!

Moest ik nu snel een voorbeeld setup moeten geven: Yamaha A-S701 versterker met KEF Q550 zuilen.
Ik ben overtuigd van de HDMI argument. Daar zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken: HDMI 2.1 is nu leuk, maar over 10 jaar mogelijk verouderd.

De Yamaha A-S701 is behoorlijk aan de prijs. Hoe verhoudt deze zich tot, bijvoorbeeld, de Denon Ceol RCD-N10? uitvoering: Denon Ceol RCD-N10 Zwart
Die heeft 2 optical inputs wat gemakkelijk is bij het switchen tussen 2 bronnen (shield en tv in mijn geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:48

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ondanks dat een tv ook hdmi-ingangen heeft, zou ik bij de combi tv + geluidsapparaat + beeldbronnen (Shield, console, etc) altijd voor een receiver gaan. Ook als je niet naar 5.1 luistert. Receivers zijn bedacht als hub om het geluid en beeld zo goed mogelijk te verdelen over aangesloten tv en speakers.

HDMI 2.1 is eigenlijk alleen nodig als HFR of VRR (gamen in hoge framerates) nodig is. Anders zou je ook prima met 2.0b uitkunnen. Als het er opzit, natuurlijk gewoon doen.

Het argument dat een subwoofer in flats niet kan, is niet waar. Een goede sub, die goed is afgesteld, kan ook gewoon in een flat. Hier staat er al 5 jaar een te spelen en ik krijg nooit klachten. Ik gebruik hem bij films (5.1) en bij muziek (2.1), terwijl ik ook uitstekende speakers heb staan. Het voegt wat mij betreft ook dan zeker wat toe.

Hoe je een receiver kiest: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:41
Bekijk ook eens de sets van Teufel.
Goede kwaliteit voor scherpe prijzen.

https://teufelaudio.nl/ul...o-power-edition-105809000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Jorgen schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:02:
Ondanks dat een tv ook hdmi-ingangen heeft, zou ik bij de combi tv + geluidsapparaat + beeldbronnen (Shield, console, etc) altijd voor een receiver gaan. Ook als je niet naar 5.1 luistert. Receivers zijn bedacht als hub om het geluid en beeld zo goed mogelijk te verdelen over aangesloten tv en speakers.
Waarom zou je dit niet gewoon met de HDMI poorten van de tv kunnen doen?
stimpyMGS schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:33:
[...]

Ik ben overtuigd van de HDMI argument. Daar zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken: HDMI 2.1 is nu leuk, maar over 10 jaar mogelijk verouderd.

De Yamaha A-S701 is behoorlijk aan de prijs. Hoe verhoudt deze zich tot, bijvoorbeeld, de Denon Ceol RCD-N10? uitvoering: Denon Ceol RCD-N10 Zwart
Die heeft 2 optical inputs wat gemakkelijk is bij het switchen tussen 2 bronnen (shield en tv in mijn geval).
Ik vind dat je hier HDMI wel erg snel wordt afserveert over een situatie die mogelijk over 10 jaar zou kunnen optreden. Hetzelfde kan je zeggen over SPDIF, die is nog veel ouder en bestaat ook nog. HDMI is gewoon wel erg praktisch, dus een versterker met een HDMI ingang voor (e)ARC zou mijn voorkeur hebben. Je sluit dan alles via HDMI aan op de tv en gebruikt de tv remote om van bron te wisselen en volume aanpassingen. Het geluid gaat via (e)ARC naar de versterker. Heel simpel, veel simpeler dan de spullen via HDMI op de tv aansluiten en via spdif op een versterker en dan op twee plekken moeten switchen van bron.

Er zijn tig opties die je zou kunnen doen maar het volgende is misschien het overwegen waard:
- uitvoering: Bluesound PowerNode N330 Zwart
- uitvoering: Q Acoustics 3050i (Zwart)

dan ben je voor rond de 1800 euro klaar.

Wil je iets wat echt een "totaaloplossing" is voor 2000 euro dan zou je deze kunnen overwegen:
uitvoering: Kef LS50 Wireless II Wit

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
Ramon schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:31:
Ik vind dat je hier HDMI wel erg snel wordt afserveert over een situatie die mogelijk over 10 jaar zou kunnen optreden. Hetzelfde kan je zeggen over SPDIF, die is nog veel ouder en bestaat ook nog. HDMI is gewoon wel erg praktisch, dus een versterker met een HDMI ingang voor (e)ARC zou mijn voorkeur hebben. Je sluit dan alles via HDMI aan op de tv en gebruikt de tv remote om van bron te wisselen en volume aanpassingen. Het geluid gaat via (e)ARC naar de versterker. Heel simpel, veel simpeler dan de spullen via HDMI op de tv aansluiten en via spdif op een versterker en dan op twee plekken moeten switchen van bron.
Damm, ik heb me net wat verder verdiept in eARC (wat mijn tv omdersteunt) en TIL dat eARC inderdaad superieur is aan optical. De bandbreedte en feature set is vele malen groter. Alle inputs schakelen via de tv is dan wel heel erg makkelijk inderdaad. Thx voor de tip, dat ga ik zeker meenemen in mijn overweging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Ramon Je kunt inderdaad alles via de tv schakelen, maar doorgaans is het best practice om dit niet te doen en juist de receiver als hub te kiezen.

Wanneer tv als hub:
  • Je hebt geen receiver
  • Je hebt poorten op je receiver/soundbar te weinig
  • Je receiver of soundbar ondersteunt geen passthrough van 4k beeld
Wanneer receiver als hub:
  • Passthrough van geluid ook als de tv uitstaat, zo kun je dus radio luisteren via je Ziggo-tuner (of andere provider) zonder dat het beeld van je tv nutteloos aan hoeft
  • Up/down mixing van elk binnengekomen audiosignaal over het aantal aangesloten speakers
  • Lipsync
  • DTS (hebben tv's lang niet altijd)
  • uncompressed HD-audio ondersteuning heeft eARC nodig om bij je tv te komen (DTS HDMA en Dolby TrueHD) Dat geldt ook voor metadata signalen van DTS X en Dolby Atmos. Uitzondering is 3d audio via compressed non-HD audio streams (Dus Atmos via DD+ en X via een standaard DTS stream) Spdif en of (e)ARC aansluiting vd tv is dan beperkende factor en dat probleem voorkom je bij direct aansluiten op de receiver.
Afbeeldingslocatie: https://www.sony.com/articleimage/servlet/servlet.FileDownload?file=0155F000007dQyUQAU

@Ramon waar zit voor jou de meerwaarde in een dure BlueSound? Voor minder dan 650 heb je een receiver die meer kan en het verschil ga je niet horen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 26-12-2022 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyMGS
Jorgen schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:53:
@Ramon Je kunt inderdaad alles via de tv schakelen, maar doorgaans is het best practice om dit niet te doen en juist de receiver als hub te kiezen.

Wanneer tv als hub:
  • Je hebt geen receiver
  • Passthrough van geluid ook als de tv uitstaat, zo kun je dus radio luisteren via je Ziggo-tuner (of andere provider) zonder dat het beeld van je tv nutteloos aan hoeft
  • Up/down mixing van elk binnengekomen audiosignaal over het aantal aangesloten speakers
  • Lipsync
  • uncompressed HD-audio ondersteuning heeft eARC nodig om bij je tv te komen (DTS HDMA en Dolby TrueHD) Dat geldt ook voor metadata signalen van DTS X en Dolby Atmos. Uitzondering is 3d audio via compressed non-HD audio streams (Dus Atmos via DD+ en X via een standaard DTS stream) Spdif en of (e)ARC aansluiting vd tv is dan beperkende factor en dat probleem voorkom je bij direct aansluiten op de receiver.
[Afbeelding]
heel duidelijk! Passthrough zonder beeld vind ik interessant. Momenteel heb ik spotify op de Shield en moet ik met mijn TV afstandsbediening steeds het beeld uitzetten (want OLED, ik wil het aantal uren waar mogelijk beperken)
@Ramon waar zit voor jou de meerwaarde in een dure BlueSound? Voor minder dan 650 heb je een receiver die meer kan en het verschil ga je niet horen.
Voor minder dacht ik inderdaad ook een Denon AVR-X1700H te scoren (€680 bij Hifi Klubben waar ik morgen naar binnen wil lopen). Die lijkt inderdaad een uitgebreidere featureset te hebben voor minder. As always: correct me if I'm wrong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

stimpyMGS schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:02:
[...]

heel duidelijk! Passthrough zonder beeld vind ik interessant. Momenteel heb ik spotify op de Shield en moet ik met mijn TV afstandsbediening steeds het beeld uitzetten (want OLED, ik wil het aantal uren waar mogelijk beperken)

[...]
Ho
Voor minder dacht ik inderdaad ook een Denon AVR-X1700H te scoren (€680 bij Hifi Klubben waar ik morgen naar binnen wil lopen). Die lijkt inderdaad een uitgebreidere featureset te hebben voor minder. As always: correct me if I'm wrong ;)
639 zelfs volgens de PW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Jorgen schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:53:

Wanneer tv als hub:
  • Je hebt geen receiver
  • Lipsync
[Afbeelding]
Tussen de regels door lees ik ook dat als je stereo gebruikt je geen receiver nodig hebt. Dan zorg je er gewoon voor dat de bron altijd het geluid omzet naar PCM 2.0 en er is verder geen andere codec support nodig verderop in de "chain".
Was puur een aanzet voor TS om over na te denken. Er zijn idd tig mogelijkheden hier. Ook tweedehands zou ik niet uitsluiten.

Als je bij de receivers kijkt zou je ook bij de Yamaha RX-V4A kunnen kijken, die nu voor 559 verkrijgbaar is, dat geeft je wat ruimte om meer aan de speakers uit te geven.

Zowel op de bluesound via BluOS als op de denon via HEOS (en MusicCast van Yamaha!) kan je spotify gebruiken zodat je nvidia shield daarvoor niet meer nodig is. Dat zou mijn voorkeur hebben boven pass-through gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 27-12-2022 07:45 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ramon schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:13:
[...]
Tussen de regels door lees ik ook dat als je stereo gebruikt je geen receiver nodig hebt. Dan zorg je er gewoon voor dat de bron altijd het geluid omzet naar PCM 2.0 en er is verder geen andere codec support nodig verderop in de "chain".

[...]
Was puur een aanzet voor TS om over na te denken. Er zijn idd tig mogelijkheden hier. Ook tweedehands zou ik niet uitsluiten.

Als je bij de receivers kijkt zou je ook bij de Yamaha RX-V4A kunnen kijken, die nu voor 559 verkrijgbaar is, dat geeft je wat ruimte om meer aan de speakers uit te geven.

Zowel op de bluesound via BluOS als op de denon via HEOS (en MusicCast van Yamaha!) kan je spotify gebruiken zodat je nvidia shield daarvoor niet meer nodig is. Dat zou mijn voorkeur hebben boven pass-through gebruiken.
Klopt, met alleen stereo heb je niet perse een receiver nodig, maar versterkers met HDMI zijn een zeldzaamheid en je verliest de mogelijkheid om ooit nog wat anders aan te sluiten, stel dat je bijv ooit wel naar 3.1 wilt om de spraak te verbeteren of dat er toch nog eens een onvoorzien extra apparaat in huis komt. Goedkopere Yamaha RX-V4A en Marantz 1510 zijn bij de receivers ook opties inderdaad en als je echt uitsluitend naar stereo kijkt, kan je ook onder de 400 al slagen. Ook eens met Spotify Connect, dat is sowieso te prefereren boven iedere castoplossing of extra apparaatjes.

Pagina: 1