Nieuwe SSD maar hoe te gebruiken als C schijf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotdox
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BB62E3QcSf2ma8KLk4NuBpECYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/efIQbmuUm879qda89NdWTdyN.png?f=fotoalbum_large

Goede dag (of nacht),

Ik heb hier enige frustratie over hoe ik mijn nieuwe en snellere 1TB WD BLACK SN850X als hoofd C schijf kan gebruiken.
Er zat hiervoor een 500GB SAMSUNG 970 EVO PLUS SSD in, maar ik wilde deze upgraden naar een betere en snellere SSD.

Het inbouwen is gelukt en de PC laat de schijf zien, ik had hem aangemaakt onder de schijfletter G.
Heb toen een kloon aangemaakt en daarna de verkeerde schijf gedefragmenteerd, dus toen maar heel de PC naar fabrieksinstellingen gezet en een paar uur gewacht.
Nu had ik gehoopt dat na mijn verse installatie die nieuwe SSD als C schijf gebruikt zou worden maar ik geloof dat dit niet helemaal het geval is.

Voordat ik weer alle programma's en games ga installeren leek het me wijs om wat experts hier om advies te vragen. Hoe meer ik op zoek, des te meer ik in een web verwikkeld raak waar ik eigenlijk te weinig verstand van heb. Ik wil graag mijn games en zware programma's vanaf mijn nieuwe SSD laten runnen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar en welke stappen kan ik nu het beste nemen? Mijn dank is groot! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom je gedefragmenteerd hebt en waarom dat een probleem zou moeten zijn is me niet duidelijk. Dat zet alleen maar bestandsfragmenten weer bij elkaar (en is overigens niet nodig bij ssd's). Either way kan je je huidige c-schijf een andere letter toewijzen en je nieuwe ssd daarna c maken. Boot down. Oude ssd disconnecten, in bios checken dat hij van de nieuwe boot en booten. Daarna de oude ssd weer aansluiten en wipen (of wat je er ook mee wil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 06:23
br00ky schreef op zondag 25 december 2022 @ 06:58:
Waarom je gedefragmenteerd hebt en waarom dat een probleem zou moeten zijn is me niet duidelijk. Dat zet alleen maar bestandsfragmenten weer bij elkaar (en is overigens niet nodig bij ssd's). Either way kan je je huidige c-schijf een andere letter toewijzen en je nieuwe ssd daarna c maken. Boot down. Oude ssd disconnecten, in bios checken dat hij van de nieuwe boot en booten. Daarna de oude ssd weer aansluiten en wipen (of wat je er ook mee wil).
Wellicht overbodig, voordat je deze stappen zet moet je wel je huidige c schijf klonen naar de nieuwe ssd.

Edit: Hoe langer ik naar je plaatje kijk hoe meer vragen ik krijg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Flans schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:13:
Edit: Hoe langer ik naar je plaatje kijk hoe meer vragen ik krijg :)
Ik zat ook al te kijken sinds half 6 maar durfde geen reactie te geven. Beetje een clusterf~ dit en het was me niet duidelijk wat wat was.

Is het niet beter om windows te downloaden en vanaf een stick te installeren met alleen de nieuwe SSD er in? Dan weet je zeker dat alles clean is en dat je de juiste "schijf" hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 25-12-2022 07:23 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:19
@Rotdox Ik zie dat je een WD elements externe HDD nog aan je pc hebt hangen. Voor je nou verder gaat met dingen
proberen, haal die even los van je pc. Better be safe then sorry, straks ben je de data ook kwijt van wat daarop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 15:32
Wat ik altijd doe is opstarten met een stukje clone software en de SSD naar een andere SSD clonen.
Als dat klaar is haal ik de oude eruit en van de nieuwe boot ik dan.
Dit werkt altijd goed bij mij, nu heb ik niet goed naar je plaatje gekeken (mijn koffie is nog niet klaar) maar zoiets zou ik doen.
https://www.coolblue.nl/a...tie%20Clone%20this%20disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-06 09:46
Goed, je zegt dat je al een kloon aangemaakt hebt. Heb je ook in de BIOS aangegeven van welke SSD geboot moet worden?.

Het is wat hiervoor ook al aangegeven is: Oude SDD / HDD klonen, dan de nieuwe SDD op de plek zetten. BIOS controleren en booten van nieuwe schijf. Als alles weer goed werkt kan je de oude SSD schoonmaken en gebruiken als dataschijf.

Wil je toch alles opnieuw erop zetten (daar lijkt het nu op met een herstelactie) dan zou ik wat ook al aangegeven is: Nieuwe SSD erin, oude SDD/HDD eruit en dan het besturingsprogramma opnieuw erop zetten. O ja: En ook die WD-elements eerst er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:40

MsG

Forumzwerver

br00ky schreef op zondag 25 december 2022 @ 06:58:
Ik vermoed dat hij formatteren bedoeld ipv defragmenteren. Defragmenteren moet je sowieso niet willen bij ssd's, dat kost onnodige writes.

Ik zelf kloon altijd schijven met Minitool Partition Wizard. Die breidt de partitie ook uit als je naar een grotere schijf toe kloont, of andersom als je naar een kleinere schijf gaat.

Wel kan het zijn dat je in het uefi de goede opstartschijf moet kiezen, immers blijft hij anders de oude schijf gebruiken om op te starten. Je kan ook na het klonen de schijf er fysiek uithalen en kijken of hij dan wel goed start.

Wil je de kleinere ssd nog steeds in je pc houden als extra schijf?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 20:26

Agent47

I always close my contracts.

Je hebt de cloon gemaakt? Ik zou de machine uit zetten en dan de sata kabels ff loshalen van de overige harde schijven.

Kijken of die opstart en dan kan je één voor één weer aansluiten en leeg maken o.i.d

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
Gezien de schijf nu al leeg is die je wou overzetten heeft clone software geen zin meer.
Wat je nu doet is een schone installatie erop zetten, schijf wordt later automatisch schijf C.

1. Maak een Windows 10 / 11 USB stick of DVD via
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11

2. Wijzig de opstartvolgorde in de bios van je pc naar
500GB SAMSUNG 970 EVO PLUS SSD

3. DVD/USB stick erin die je gemaakt hebt(daarvan opstarten 1e keer) en tijdens setup ga je de SSD formatteren en installeren.
Letop dat je de juiste schijf kiest tijdens setup want je bent niet de eerste die de verkeerde schijf formatteerd, ik geef altijd de tip als je gaat installeren trek alle andere schijven los en na installatie koppel je ze weer aan(data kabel lostrekken niet alleen stroom).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:30

Speedmaster

Make my day...

Terug naar de basis,
aangezien je blijkbaar een werkende Windows hebt draaien ga ik er vanuit dat je C schijf op de samsung EVO nog werkt.

Koppel eens alle schijven los behalve de de Samsung EVO en post van de EVO eens een screenshot van je schijfbeheer. Wat er op dat overzicht zichtbaar is bepaald hoe de volgende stappen genomen moeten gaan worden.

Ik denk dat in je uitleg een aantal termen door elkaar zijn gehaald voor wat betreft formateren en defragmenteren en wat het met je schijf doet. De schade valt geloof ik nog mee maar om zeker te zijn dus eerst bovenstaande stap.

[ Voor 38% gewijzigd door Speedmaster op 25-12-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
Speedmaster schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:12:
Terug naar de basis,
aangezien je blijkbaar een werkende Windows hebt draaien ga ik er vanuit dat je C schijf op de samsung EVO nog werkt.

Koppel eens alle schijven los behalve de de Samsung EVO en post van de EVO eens een screenshot van je schijfbeheer. Wat er op dat overzicht zichtbaar is bepaald hoe de volgende stappen genomen moeten gaan worden.

Ik denk dat in je uitleg een aantal termen door elkaar zijn gehaald voor wat betreft formateren en defragmenteren en wat het met je schijf doet. De schade valt geloof ik nog mee maar om zeker te zijn dus eerst bovenstaande stap.
De Samsung EVO is leeg bij hem, er staat bij 100% vrij in de lijst op de screenshot, alleen partities staan erop geen data, en de originele schijf die hij wou clonen heeft hij om redenen een fabrieksherstel op uitgevoerd, opnieuw clonen heeft weinig zin meer, beste optie is dan een vers installatie op de nieuwe SSD zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 25-12-2022 10:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1