Toon posts:

Inspectieluik/deurtje in Sandwich paneel

Pagina: 1
Acties:

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:41
Ik heb een Warmtepomp boiler gekocht van 200 liter die ik helaas achter mijn woning moet plaatsen ivm de ruimte die ik heb in de woning.
Het voordeel is wel dat hij recht achter de CV ketel komt ik kan hem dus met slechts 2 x 40 cm buis kan aansluiten waardoor ik dus weinig verlies zal hebben

Aangezien hij buiten komt wil hen inbouwen in een Sandwich panelen"schuurtje" van 1,8 Mtr hoog en 0,8 Mtr breed".
De panelen zijn 0,44 mtr breed en 40 mm dik met PIR isolatie, ik wil hier binnen in nog eens 40 mm PIR tegenaan plaatsen om het toch nog een beetje te beschermen tegen de kou.

Ik moet er dus wel een inspectieluik/deurtje in hebben om bij de bediening te kunnen komen en weet dus even niet goed hoe ik dit moet maken en toch ook weer redelijk geïsoleerd moet zijn?

Wie heeft er een idee?

Alvast bedankt!

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:59
Over welke "bediening" heb je het eigenlijk en wat wil je allemaal isoleren?

Het boilervat zelf is wel logisch, maar als je een warmtepomp in een geïsoleerde ruimte zet; heb je effectief een koelkast?

Het makkelijkste is ook als je de panelen in zijn geheel kunt (de)monteren?

Een luik er in maken lijkt me qua isolatie contra-productief en daarnaast heb je dan nog steeds beperkt toegang voor service.

Een bedieningspaneel/afstandsbediening zit toch meestal op de binnenunit en/of afstandsbediening?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je wil toch sowieso gewoon bij je vat kunnen komen? Ook voor onderhoud/reparatie/vervanging. Zou er een kozijn inzetten met een isolerende deur (isolatieklasse 3 of 4).

En waarom nageisoleerde 40mm panelen? Waarom niet meteen 80mm nemen? Of meer?

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mijn wpb staat in een schuurtje. Deze heb ik ingepakt met steenwol.

• Activate
Dank je voor de reacties,
Over welke "bediening" heb je het eigenlijk en wat wil je allemaal isoleren?
De bediening zit op een display, er zit helaas geen Ab bij ik kan hem eventueel via Cozytouch app via wifi bedienen.
Ik wil hem eigenlijk zo isoleren dat de temperatuur in het "hokje" boven de 5 graden blijft, om ook binnen het hokje de aanzuiglucht aan te kunnen zuigen (wel met een ventilatierooster van buiten naar binnen toe)
Ik weet eigenlijk niet goed of dat wel mogelijk is.
In dit hokje komt ook de pomp voor de zonneboiler en het expansievat voor de zonneboiler.
Het makkelijkste is ook als je de panelen in zijn geheel kunt (de)monteren?

Een luik er in maken lijkt me qua isolatie contra-productief en daarnaast heb je dan nog steeds beperkt toegang voor service.
Hier zat ik ook aan te denken, misschien een gedeelte van het paneel te kunnen verwijderen voor service, het hele paneel zal iets lastiger worden omdat deze 30 cm in de grond komt, i.v.m. hoogte

Dit is misschien iets (ruwe schets)

[Voor 3% gewijzigd door Activate op 25-12-2022 10:39]

• Activate
En waarom nageisoleerde 40mm panelen? Waarom niet meteen 80mm nemen? Of meer?
Ik kan de panelen van 40 mm kopen voor 4,5 per vierkante meter (B keus), de PIR van 40 mm voor 2 per vierkante meter, maakt samen 6,5

De 80 mm kost 18,- (B keus)en is niet in de breedtemaat die ik nodig ben dus moet ik veel verzagen.

• Activate
Deze heb ik ingepakt met steenwol
Ook een goede oplossing lijkt me om hem na te isoleren, heb je dat ook met de aan en afvoerleidingen gedaan?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KabouterSuper schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:49:
Mijn wpb staat in een schuurtje. Deze heb ik ingepakt met steenwol.
[Afbeelding]
Is dat gewoon steenwol met spijkerflens?

• Wolly
  • Niet online
Activate schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:33:
Dank je voor de reacties,

[...]

Ik wil hem eigenlijk zo isoleren dat de temperatuur in het "hokje" boven de 5 graden blijft, om ook binnen het hokje de aanzuiglucht aan te kunnen zuigen (wel met een ventilatierooster van buiten naar binnen toe)
Ik weet eigenlijk niet goed of dat wel mogelijk is.
In dit hokje komt ook de pomp voor de zonneboiler en het expansievat voor de zonneboiler.
Wat heeft isolatie voor zin als je een rooster in het hok gaat zetten :?

• Activate
Wat heeft isolatie voor zin als je een rooster in het hok gaat zetten
Elke geïsoleerde woning heeft toch ventilatie?
Wel voor een ander doel maar toch....

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:08
Activate schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:51:
[...]

De WP boilers die ik gezien heb hebben een aanzuig buis/slang/aansluiting voor de aanvoer van lucht. Dan kun je de WP lekker warm en cozy plaatsen in het goed geïsoleerde hokje, en wordt de koude lucht via de buis aangezogen.
Afhankelijk van hoe handig je bent kun je ook zelf een deur knutselen met een dikke laag isolatie er in.

11.500Wp

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Activate schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:41:
[...]

Ook een goede oplossing lijkt me om hem na te isoleren, heb je dat ook met de aan en afvoerleidingen gedaan?
Afvoer heeft sowieso geen zin. Invoer heb ik niet gedaan, omdat ik lucht van buiten aanzuig. Het ging me puur om het warmhouden van het vat.

• Brummler
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
In het WPB topic had @falconz het display los gekoppeld voor zijn atlantic explorer, misschien is dat nog een idee om het dan ergens binnen op te hangen (weet niet welk model je hebt):

falconz in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

[Voor 11% gewijzigd door Brummler op 25-12-2022 14:28]

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:54
Brummler schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:13:
In het WPB topic had @falconz het display los gekoppeld voor zijn atlantic explorer, misschien is dat nog een idee om het dan ergens binnen op te hangen (weet niet welk model je hebt):
falconz in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Goed onthouden! Check even hoe je display bedraad zit, dat kun je dan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid verlengen (met utp of telefoonkabel) naar een fijn toegankelijke plek!

• Activate
Dat is een goede als dat zou kunnen idd!!

Het display is helaas wel wat anders als ie van @falconz :

Maar eens kijken of dit kan!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:23
Een luikje in een sandwichpaneel is toch niet zo moeilijk?

In a nutshell:
Met een decoupeerzaag voor metaal zaag je de opening in het paneel en met de nodige aluminium profielen maar je een kozijntje in het vaste deel en een randafwerking voor het luik.
Tochtstrip, een paar scharnieren en een slotje monteren, klaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Wolly
  • Niet online
Activate schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:51:
[...]

Je wilt je hokje zo warm mogelijk houden, dan ga je geen open roosters maken voor ventilatie.

Zoals gezegd, je sluit je aan- en afvoerbuis aan op de boiler en die gaat beide naar hun eigen gevelrooster.
De gevelroosters plaats je een stuk uit elkaar zodat de inlaat niet de lucht van de uitlaat aan het inzuigen is.

Als je verstandig bent zet je er ook nog een terugslagklep tussen anders blaast de wind continu door je warmtepomp en verlies je daardoor weer warmte.

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 15:10
In de camper/caravan industrie zijn er de nodige deurtjes, ramen en luiken voor sandwich panelen. Daar zit vast wat bij.

Dit soort spul: serviceluik

[Voor 55% gewijzigd door NeORay op 26-12-2022 00:10]

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:54
Activate schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:54:
Dat is een goede als dat zou kunnen idd!!

Het display is helaas wel wat anders als ie van @falconz :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar eens kijken of dit kan!
Volgens mij zijn ze precies hetzelfde. De display zit in een omlijsting die vervolgens weer in de schaal van de boiler zit. Als je de omlijsting uit de boiler schaal verwijdert kun je zo de display eruit wippen.

• Activate
Tekening aangepast met aanzuiging links en afblaas rechts.
Ook het voorpaneel kan er nu uitgehaald worden voor service en onderhoud.
Dat moet zo gaan toch?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee