Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackberryonh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
De volgende situatie speelt momenteel op het werk:

Tijdens mijn sollicitatiegesprek is aan het einde van het gesprek vermeld dat men per week 45 uur werkt. Echter in het programma waar ik mijn uren verantwoord dien ik 8 uur te schrijven. Echter werk ik per dag 9 uur. Men noemt dit in de wandelgangen "het uurtje". Omdat het mijn eerste baan was en niet beter wist op dat moment ben ik hier mondeling mee akkoord gegaan. Echter begint dit nu te knagen, en heb ik om de juridische basis gevraagd van deze 9 uur werken per dag.

Het staat als volgt in mijn contract:

Artikel 4. Werktijden

1. De overeengekomen werktijd bedraagt 40,00 uur per week ( 100% contract )
2. De Werknemer zullen, behoudens overeen te komen wijzigingen daarin, de bij Werkgever algemeen geldende werktijden van kracht zijn, de werktijden zijn ca. van 08.00 tot 17:30 uur. Binnen de bij Werkgever algemeen geldende werktijden heeft werknemer recht op een pauze van een half klokuur. Overwerk binnen de bij Werkgever algemeen geldende werktijden is inbegrepen in het brutosalaris.

Nu geeft mijn baas aan dat het contractueel vastligt in de volgende passage: "de werktijden ca. van 08:00 tot 17:30. "

Nu heb ik al aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben. Echter geeft men aan je bent hier mondeling mee akkoord gegaan. Naar mijn mening is er sprake van overwerk.

Nu is mijn vraag wat verstandig is om te doen, kan iemand mij handvaten geven hoe met deze situatie om te gaan?

Ik heb nu zelf het volgende in mijn hoofd:

1. Andere baan zoeken, er is werk genoeg in mijn branche. Nadeel ik heb erg leuke klanten die ik bedien, en kan goed opschieten met mijn collega's
2. Juridische hulp zoeken? en het eventueel hoog opspelen?
3. Het extra uur niet meer maken? In mijn beleving doe ik dan niets fout. Echter ben ik dan bang dat het ten koste gaat van bijvoorbeeld mijn eindejaarsuitkering of mijn loon.

Het liefste zou ik dit werk blijven doen. Maar het voelt niet goed hoe dit gaat.

Groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je hebt ook nog de opties:
- Accepteren en zo doorgaan.
- Het extra uur schrijven.
En evt op zoek naar een andere baan in de achtergrond.

Verder zijn er rollen hoger in de boom waar het normaal gebruikelijk is dat overuren niet geschreven worden, maar dat zijn vaak meer management functies, maar zo te lezen zit je niet in zo’n rol.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2022 21:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Palthe

Staat toch duidelijk 40 uur in je contract? En die mag je invullen tussen 08:00 - 17:30, dat is je bandbreedte. Dus als je begint om 09:00 dan werk je tot 09:00 + 8 + 0,30 = 17:30. Als je om 08:00 begint en geen pauze neemt dan werk je tot 16:00. Etc.
Volgens mij is hier sprake van of een misverstand of je werkgever maakt misbruik van jouw goedgelovigheid/onervarenheid. Wat vinden je collega’s hiervan?

Edit: wat een kromme zin ook in dat contract, is dat letterlijk wat er staat? Is niet eens fatsoenlijk NL. Wat voor branche zit je, telesales of zo?

[ Voor 15% gewijzigd door Palthe op 24-12-2022 21:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05 14:17
“Werktijden zijn van ca 0800 tot 1700” is m.i. ook prima te interpreteren als “je maakt je uren tussen 0800 en 1700”.
Iemand structureel een uur onbetaald laten werken mag volgens mij gewoon niet, zelfs niet als je daar akkoord mee gaat.

Je gelijk halen lijkt me hier wel heel lastig worden. Blijkbaar wordt dit binnen het bedrijf geaccepteerd. Als je dit niet wilt, zou ik alvast op zoek gaan naar iets anders…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gezien er blijkbaar sprake is van "het uurtje", is dit 'normaal' bij deze werkgever. Zie ook de zinsnede "Overwerk binnen de bij Werkgever algemeen geldende werktijden is inbegrepen in het brutosalaris."

En laat me raden: dat brutosalaris is ook niet al te best.

Ik zou maken dat ik wegkwam.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Bij de “grote” beton aannemers in de civiele wereld was dit niet anders; je contract was 36 uur maar feitelijk werkte iedereen veel meer.
Aanvechten ga je niets mee opschieten, snel op zoek naar iets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:35
Je geeft eigenlijk je eigen antwoord.
Het voelt niet goed. En daar heb je volledig gelijk in. 40 uur is 40 uur. De andere 5 uur is nu vrijwilligerswerk voor een baas die daar geld aan verdient.

Ik zou zeggen gewoon 8 uur per dag gaan maken en zien wat er gebeurt. Iets anders zoeken in de tussentijd is natuurlijk altijd goed.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Af en toe een uurtje is wat anders dan structureel een uur per dag meer werken. Dat is gewoon 22 uur per maand, oftewel ruim €275 aan minimum uurloon wat je niet krijgt.

Tldr; wegwezen daar.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Blackberryonh schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:42:
1. Andere baan zoeken, er is werk genoeg in mijn branche. Nadeel ik heb erg leuke klanten die ik bedien, en kan goed opschieten met mijn collega's
Ik begrijp hoe je je voelt, ik heb zelf meermaals in die situatie gezeten dat ik het goed kon vinden met collega's en klanten maar om andere redenen toch overwoog verder te kijken. Het is een drempel om over te gaan, want je weet wat je nu hebt en niet wat je er voor terugkrijgt, maar ook elders hebben ze leuke klanten en aardige collega's, en klikt het niet, kan je altijd weer verder kijken.

Ik denk ook wel dat je meteen in het nieuwe jaar kan gaan solliciteren (periode tussen Kerstmis en Oud&Nieuw zijn meeste bedrijven toch uitgestorven), want bij jouw huidige werkgever gaat het hem niet worden omdat dat extra uur in de hele organisatie vast zit. Je kan wel heisa gaan maken door proberen de uren toch uitbetaald te krijgen, waarbij de vraag is of het lukt, waarschijnlijk heb je een maandsalaris in je contract staan en 45 uur per week lijkt volgens de Arbeidstijdenwet te mogen en dan ga ik er van uit dat je onder 3x minimumloon zit, daarboven geldt de Arbeidstijdenwet niet meer op een paar uitzonderingen na, of je maakt de uren niet meer, maar uiteindelijk zal dat toch gezeik opleveren waar je niets aan hebt (lagere salarisverhogingen, scheve gezichten van collega's, negatieve discussies met leidinggevenden). Dus uiteindelijk gaat dat toch neerkomen op een andere baan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De werktijden liggen tussen ca 8 en 17:30? Mooi, dan ben ik ca. 8:00 op kantoor. 10 is toch ca. 8?

Voor je loon mag het geen gevolgen hebben als je gewoon 40 uur gaat werken, dat staat immers in je contract. Als je een eindejaarsuitkering krijgt en die is afhankelijk van hoe aardig ze je vinden *ahum hoe goed je presteert* dan kan ik me voorstellen dat je die niet krijgt. Maar aan de andere kant, als je structureel 12,5% gratis moet overwerken, dan moet het wel een hele dikke uitkering zijn om dit te laten lonen.

Je kunt ook aangeven dat ze even zwart op wit moeten zetten dat je 9 uur per dag moet werken. Als ze aangeven dat dat al zwart op wit staat, dan kun je gewoon loon vorderen voor de uren dat je gewerkt hebt. Maar goed, dat komt de relatie niet echt ten goede.

Bovendien, wil je wel werken voor zo’n club, die duidelijk erg input gestuurd is? Heel ouderwets hoor, vaste werktijden, geforceerd overwerken, klinkt niet als een topwerkgever. Krijg je hele grote voordelen of verdien je drie keer modaal? In dat geval zou een beetje overwerken op z’n tijd wel uitlegbaar zijn, maar anders: run!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:39

EiT

Iedereen die hier zegt “wegwezen”, makkelijk om dat te zeggen, ligt aan salaris en functie groei.

Mijn vrouw was naar haar studie ook bij een grote organisatie gaan werken waar ze een 36 urige contract kreeg, maar kwam er op neer om 45-50 of soms meer voor “niks” te werken. Kreeg een goed start salaris , voldoende loonsverhoging en doorgroei mogelijkheden. Ondertussen werkt ze normale contract uren, wil ze soms wat anders maar salaris elders ligt behoorlijk lager.

Mijn punt: gaat altijd om totaal plaatje. Als starter zou ik vooral kijken hoeveel kennis je kan opdoen binnen deze organisatie, dan kan die paar uur extra ook veel waard zijn.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:06
Wegrennen en niet naar achteren kijken.

Bedrijven waar dit de norm is, hebben structureel een probleem, meestal een teken voor meerdere problemen. Zeker als dit je eerste baan is, is het lastiger om nee te zeggen, maar er zijn zoveel werkgevers waar dit niet aan de orde is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05
Als je rechtsbijstand hebt met de werknemers module dan zou ik die direct inschakelen. Wat je werkgever doet mag namelijk niet en je kunt daarom je gemiste salaris desnoods via de rechter nog terug krijgen.

Ik een keer gelezen dat iemand elke dag 15 minuten eerder moest beginnen zodat alle systemen zijn opgestart en dat die om 8 uur ook echt kon beginnen. Daarvan had een rechter volgens mij ook besloten dat die 15 minuten onder werktijd vallen.

Ik zou daarna wel direct een andere baan zoeken want ze naaien je daar toch overal waar het maar mogelijk is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35
Apart dat veel mensen hier gelijk ‘wegwezen’ zeggen.
Het ligt volgens mij aan de functie die je hebt en het salaris wat daar bij hoort.

In mijn contract staat ook zoiets, maar dan iets meer (werken in de avonden of weekenden kan nodig zijn, is onderdeel van je salaris). Daar moet dan wel je salaris bij passen.
Daarnaast is het bij TS misschien vooral raar dat het een standaard lijkt te zijn. Dan zou je daar het gesprek over aan moeten gaan.

Maar voor mij lijkt de eerste vraag hier: wat voor werk doe je? Als je specifieke projecten doet met incidentele pieken dan snap ik de tekst wel. Als je productie draait wat elke dag door gaat dan is het onlogisch en moet je dus een salaris krijgen wat die 5 uur extra dekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05
Smobbo schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:02:
Apart dat veel mensen hier gelijk ‘wegwezen’ zeggen.
Het ligt volgens mij aan de functie die je hebt en het salaris wat daar bij hoort.

In mijn contract staat ook zoiets, maar dan iets meer (werken in de avonden of weekenden kan nodig zijn, is onderdeel van je salaris). Daar moet dan wel je salaris bij passen.
Daarnaast is het bij TS misschien vooral raar dat het een standaard lijkt te zijn. Dan zou je daar het gesprek over aan moeten gaan.

Maar voor mij lijkt de eerste vraag hier: wat voor werk doe je? Als je specifieke projecten doet met incidentele pieken dan snap ik de tekst wel. Als je productie draait wat elke dag door gaat dan is het onlogisch en moet je dus een salaris krijgen wat die 5 uur extra dekt.
Er is een groot verschil tussen incidenteel en structureel. Incidenteel is toegestaan en mag in het contract staan, structureel mag niet in Nederland en dient gewoon uitbetaald te worden.

Overigens heb ik begrepen dat er helemaal niks in het contract van TS staat over overwerk.

Bij mij is overwerk tijd-voor-tijd. Af en toe moet ik ook in het weekend of in de avond werken. Maar dan werk ik de week erna of dezelfde week ergens anders een paar uurtjes minder. Dit omdat er ook niks over overwerk in mijn contract staat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Kan je het hier niet eerst gewoon over hebben met je baas/ manager dat je hiermee zit. Een open gesprek, evt lichtelijk laten merken dat er voor jou genoeg andere keus is om werk te vinden. (Dit niet letterlijk zeggen) maar dat dit bedrijf uiteraard wel waardevol voor je is en daarbij redenen noemen waarom. (Leuke sfeer, klanten, collega's etc)

Wachten op reactie en vanuit daar verder. Dit brengt naar mijn inziens de minste schade en de grootste kans op verandering.

Niets zeggen en het uurtje opschrijven als werk wordt direct gezien en kan je op het matje geroepen worden hoe kinderachtig ook, maar ik denk niet dat de relatie met je werk er beter van wordt. evenals het hogerop je gelijk halen bij een rechter.

Weggaan kan altijd dus zal ik niet mee beginnen als eerste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Los van hoe het juridisch zit. Het hele bedrijf werkt blijkbaar zo en het jurisch oplossen zal de relatie met je werkgever ook niet ten goede komen. Als het hoog zit zou ik persoonlijk weggaan, elk bedrijf heeft leuke klanten en medewerkers (en ook vervelende).
EiT schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:07:
[...]Ondertussen werkt ze normale contract uren, wil ze soms wat anders maar salaris elders ligt behoorlijk lager.
Heb ik ook gehad. Uiteindelijk toch weggegaan en daar doorgegroeid en heb daar stappen gemaakt. Verder zou geld geen primaire motivatie moeten zijn tot op zekere hoogte. Dan ga ik liever een weekendje minder weg en met meer plezier naar mijn werk.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 25-12-2022 09:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
Ik heb voor zo'n werkgever gewerkt, eerste baan ook.

Hierin was dan geen sprake van een standaard uurtje, maar wel dat overwerk er nu eenmaal bijhoorde; gemiddeld over anderhalf jaar kwam ik net niet op 48 uur gemiddeld per week uit met een 40 uren contract. De baas stond altijd op te scheppen wie het meeste per week had gewerkt onder ons. Daar stond je na anderhalf jaar met 600 overuren zonder compensatie :+

Dit zat in het 'all in' salaris; dat salaris betrof 2750 dat na een jaar 3000 werd.

TS, als jij het werk leuk vindt en je verdient dus niet belachelijk weinig zoals ik toen deed, maar zit in de regionen van 4 tot 5k, of je bekleedt letterlijk een leidinggevende/management rol, dan zou ik dit niet heel opmerkelijk vinden.

Maar gezien het je eerste baan is en de verdere context, gefeliciteerd, je hebt mijn oude werkgever gevonden. Dit ga je niet winnen, er is geen wet tegen onbetaald overwerk (tot de arbeidstijden wet uiteraard), en iedereen doet het daar dus jij bent de zeikerd.

Daarnaast getuigt dit ook niet van een heel moderne werkgever als we al standaard minimaal 40(+5) uur moeten werken.

Dus hoe je het wendt of keert, als de arbeidsvoorwaarden er niet naar zijn (en dan dus echt 4~5k range), dan zou ik hier niet mijn energie insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:34
Als "baas" zijnde : Als overwerk structureel is dan hoort het onderdeel te zijn van het contract. Of simpelweg overuren uitbetalen (dan maakt het feitelijk niet uit of het overwerk is of niet). En natuurlijk hebben wij ook contracten waar het overwerk in het salaris zit. Dat is bij mensen die zelf hun planning bepalen, zelf deadlines met klanten afspreken etc etc. Dat zijn ook de hogere salarissen (in ons vakgebied zeg maar 3400 en meer).

Heb je een CAO? Dan via de vakbond laten lopen. Of simpelweg (eventueel in samenspraak met een arbeidsjurist) een brief schrijven waarin je uitbetaling van structureel overgewerkte uren vraagt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:06
bvdbos schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:38:
Als "baas" zijnde : Als overwerk structureel is dan hoort het onderdeel te zijn van het contract. Of simpelweg overuren uitbetalen (dan maakt het feitelijk niet uit of het overwerk is of niet). En natuurlijk hebben wij ook contracten waar het overwerk in het salaris zit. Dat is bij mensen die zelf hun planning bepalen, zelf deadlines met klanten afspreken etc etc. Dat zijn ook de hogere salarissen (in ons vakgebied zeg maar 3400 en meer).

Heb je een CAO? Dan via de vakbond laten lopen. Of simpelweg (eventueel in samenspraak met een arbeidsjurist) een brief schrijven waarin je uitbetaling van structureel overgewerkte uren vraagt.
Structureel overwerk vragen van je medewerkers en 3400 bieden… 8)7

Ik zit zelf in het C-level en als ik een week meer dan 40 uur werk, is dat echt een uitzondering. Het is maar werk, als je geen eigen hobby’s of een gezin hebt, moet je het lekker doen, maar je gaat toch niet structureel zoveel overwerken (plus reistijd?) zonder duizenden euro’s te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoezo ga je er eigenlijk mee akkoord in een sollicitatiegesprek? Je wilt natuurlijk wel de baan hebben, dus dan snap ik wel dat je niet overal nee op gaat zeggen? Lijkt mij trouwens geen fijne start....

Ik weet dat toen ik nog in de supermarkt werkte: je moest letterlijk smeken om je overuren geregistreerd te krijgen. Het is ongeschreven beleid, om 15 jarige onbetaald over te laten werken. Die zijn niet assertief genoeg en zodoende, gebeurt het nog steeds: ondanks dat er al veel aandacht voor geweest is.

Maar wat krijg je betaald? Zelf zou ik het niet accepteren, alleen ik redeneer altijd van: een kwartiertje wil nog wel cadeau doen. Echter ongeacht of je € 3,50 of € 30 per uur betaald krijgt: onbetaald overwerken is simpelweg schandalig en zou veel harder aangepakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Als je je deze vraag al stelt, lijkt het me duidelijk dat je niet past bij dat bedrijf. Vreemd dat mensen het accepteren trouwens, "het uurtje" is dus gewoon gratis werken.
Ligt wel aan de functie en beloning natuurlijk. Als je een manager bent die 5K+ p/m betaald krijgt, mag je ook wel eens langer blijven. Dan nog mag het niet structureel zijn. Ik blijf ook af en toe tot een uur even hangen, maar dan is het meer zaken afronden.

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 25-12-2022 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42
Ik hoorde recent over het bestaan van "het uurtje" bij diverse organisaties. Ik zou hier persoonlijk niet aan mee doen. Zelf heb ik een fijne werkgever in het mkb die dat soort fratsen niet nodig heeft om het bedrijf naar behoren te laten draaien. Succes met je afwegingen maar ik wil je wel meegeven dat het niet "normaal" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:50
Ik heb een contract van 36 uur per week, maar draai gemiddeld 40 uur per week. Die overuren worden bij ons per jaar verrekend als kredietdagen, op te nemen zoals verlof, maar overdraagbaar naar andere jaren tot een maximum tot 35 dagen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:57
Je kunt ook gewoon "niet mee doen" met het uurtje.
Dat valt onder de zin "de werktijden zijn ca. van 08.00 tot 17:30 uur". "ca." is niet gespecificeerd, en dus open ter interpretatie, en het mag dat jouw interpretatie anders is dan die van je werkgever. ;)

Maar, verwacht niet dat je contract verlengd wordt of dat je een de prestatiebonus krijgt wanneer je erg hard gaat proberen om toch die 40u te gaan werken.
Ik denk dat dit het type werkgever is waar je geen gelijk van gaat krijgen, zelf niet nu je het gelijk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Arator schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:27:
Ik heb een contract van 36 uur per week, maar draai gemiddeld 40 uur per week. Die overuren worden bij ons per jaar verrekend als kredietdagen, op te nemen zoals verlof, maar overdraagbaar naar andere jaren tot een maximum tot 35 dagen.
Dan kun je veel beter je contract op 40uur zetten. Dan bouw je meer op aan pensioen en bij werkeloos of arbeidsongeschiktheid krijg je dan die uren/bedrag ook betaald.
Ik snap het wel van je werkgever want dit is goedkoper voor hem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Iedereen die hier zegt “wegwezen”, makkelijk om dat te zeggen, ligt aan salaris en functie groei.

Mijn vrouw was naar haar studie ook bij een grote organisatie gaan werken waar ze een 36 urige contract kreeg, maar kwam er op neer om 45-50 of soms meer voor “niks” te werken. Kreeg een goed start salaris , voldoende loonsverhoging en doorgroei mogelijkheden. Ondertussen werkt ze normale contract uren, wil ze soms wat anders maar salaris elders ligt behoorlijk lager.

Mijn punt: gaat altijd om totaal plaatje. Als starter zou ik vooral kijken hoeveel kennis je kan opdoen binnen deze organisatie, dan kan die paar uur extra ook veel waard zijn.
Tsja, wat is "goed", wat is "groei"? Als je uitzicht hebt op een ton of twee salaris per jaar, dan kun je dit wel even slikken.

Als het een productie- of verkoopbedrijf is waar je salaris "groeit" van 2500 naar 2750, dan heb je dus minder groei dan het aantal werk dat je gratis verzet (10% vs 12,5%).

Face it: als een bedrijf z'n medewerkers op die manier uitbuit, dan biedt het z'n producten of diensten te goedkoop aan, wordt er inefficiënt gewerkt, wordt de eigenaar of investeerder rijk over de rug van de werknemers, is het gewoon cultuur, of een combinatie daarvan.

Als je die 5 uur per week niet terugziet in je salaris, ben je het aan jezelf, je collega's en de maatschappij verplicht om iets anders te gaan zoeken.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-05 22:12
Of dit heel vreemd is zal voornamelijk van TS zijn salaris afhangen, een kameraad van mij werkte ook in een organisatie waar overuren op zijn functie in het contract zaten, maar daar was het salaris dan ook naar.

Toen hij vertrok naar een andere regio vanwege zijn relatie, en daar werk ging zoeken moest hij wel even slikken toen hij de voorstellen van andere werkgevers voor soortgelijke functies zag. Uiteindelijk is hij zo'n 15-20% lager ingestapt dan bij zijn oud werkgever, terwijl hij niet 15-20% minder ging werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:39

EiT

jongetje schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:25:
Heb ik ook gehad. Uiteindelijk toch weggegaan en daar doorgegroeid en heb daar stappen gemaakt. Verder zou geld geen primaire motivatie moeten zijn tot op zekere hoogte. Dan ga ik liever een weekendje minder weg en met meer plezier naar mijn werk.
Ze is niet ontevreden over het werk, bedrijf en collega’s. Alleen nu weer met de files zou ze liever dichterbij werken, maar niet voor 2k minder.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

Zonder inzicht in je uren op je loonstrook en cao afspraken voor jouw bedrijfstak is het lastig om antwoorden te geven op jouw vragen...

30 minuten eigen tijd voor lunch is vrij standaard bij de meeste cao's, ik werk 4x9, 36 uur per week maar ben per dag 9.5 uur ingeroosterd =37 uur.
Jij komt dan uit op 8.5 uur inroosteren inclusief eigen tijd van 30 min =41.15 uur per week.
Meestal is 2x 15 min koffiepauze per dag voor de baas zijn tijd.

Punt 2 dat je een werktijd hebt van CA 08:00 TOT 17:30 geeft juridisch aan dat je tussen die tijden de 8.5 uur zou kunnen draaien omdat het bedrijf open is om aan je contracturen te komen en niet exact van 08:00 TM 17:30 zou moeten werken.

Overwerk binnen de bij Werkgever algemeen geldende werktijden (08:00-17:30) is inbegrepen in het brutosalaris.
Oftewel pas door ons te beantwoorden als we je uren zien op je loonstrook aangezien overwerk nu best wel eens al betaald zou kunnen worden.

Mondeling ga je met je eerste baan al snel ergens mee accoord en als je er later over nadenkt en er weer over in gesprek wilt gaan dan is dit een dooddoener...je bent toch accooord gegaan wordt er dan gezegd.

Geen idee hoe oud je bent en hoe leuk je je collega's ook vindt maar ik zou adviseren naar een andere baan te gaan zoeken...
Deze extra 'gratis' uren die jij en de rest aan je baas schenkt ziet hij wel aan het eind van het jaar in zijn boekhouding terug als winst en jij bij het bereiken van je pensioenleeftijd als gat in je pensioen.....

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:09

Tijdens mijn sollicitatiegesprek is aan het einde van het gesprek vermeld dat men per week 45 uur werkt. Echter in het programma waar ik mijn uren verantwoord dien ik 8 uur te schrijven. Echter werk ik per dag 9 uur. Men noemt dit in de wandelgangen "het uurtje".
Hoe laat kom je binnen en hoe laat ga je weer weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:41
Ik heb een onbepaalde tijd contract van 38 uur per week, maar draai 40 uur per week. Die overuren worden bij ons per maand verrekend en gewoon uitbetaald bij mijn salaris. Ik kan kiezen om voor extra vrij dagen ervoor te krijgen, maar dat wil ik niet. Ik heb al op jaarbasis 28 dagen.

Bij overwerken/bij drukte op andere afdeling werk ik zelfs meer dan 40 uur (ooit 60 uur) maar ik heb gekozen om alles uit te betalen. In November had ik 2 zondagen extra gewerkt wegens de drukte.

Deze maand hebben de vaste medewerkers bij ons ieder €500 bonus + kerstpakket gekregen bovenop de maandelijkse salaris. Ik weet niet of de loonheffing nu hoger was.

Zorgtoeslag heb ik per jaar en niet per maand. Dit vind ik zelf het prettigst dan ben ik namelijk zeker dat ik niets hoef terug te betalen.

Ik werk standaard 15:30/00:30 5 dagen met 2 zondagen in de maand met 200% gehele dag op zondag en door de weeks na 22:00 150%. Iedere dag tot maximaal €9 maaltijdvergoeding (deze krijgen wij apart van ons salaris). Morgen werk ik ook met tweede kerstdag 200% en we krijgen een lopende buffet op werk

[ Voor 40% gewijzigd door Van der Berg op 25-12-2022 17:07 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
Orangelights23 schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:01:
[...]

Structureel overwerk vragen van je medewerkers en 3400 bieden… 8)7

Ik zit zelf in het C-level en als ik een week meer dan 40 uur werk, is dat echt een uitzondering. Het is maar werk, als je geen eigen hobby’s of een gezin hebt, moet je het lekker doen, maar je gaat toch niet structureel zoveel overwerken (plus reistijd?) zonder duizenden euro’s te krijgen?
Misschien toch even beter lezen. Je hebt ook gewoon productiehallen en bijbehorende teamleaders waarbij teamleaders inderdaad all in krijgen, maar een eigen planning hanteren en daarbij ook zelf verantwoordelijk zijn om die balans zelf te bewaren (kortom, wellicht door storing/ziekte uitloop, jammer joh, show must go on, klanten wachten). Of seizoenspieken rondom feestdagen, ook zo'n moment dat er net even meer output nodig is.

Operators zullen tijd voor tijd krijgen, maar teamleaders moeten dit in de praktijk dan op een ander moment regelen. Goede teamleaders hoeven in de praktijk helemaal niet overwerk te leveren, zolang ze maar zichtbaar zijn en goed zijn. Diezelfde teamleaders kunnen dus ook per week 'te weinig' werken zonder dat daar consequenties aanhangen. Lang verhaal kort, verantwoordelijkheid en eigenaarschap.

Nergens rept @bvdbos over structureel overwerk. Hopelijk iets te snel geantwoord door een random C-level, anders wel erg enge uitspraak mijn inziens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 19:13
Structureel overwerken mag niet normaal worden gevonden.
https://www.rijksoverheid...ract-als-ik-veel-overwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:25:
Dat geld geen primaire motivatie zou moeten zijn, klinkt leuk als je een salaris bereikt hebt waarmee je jouw lasten ruim kan betalen, maar voor heel veel mensen is geld en wat daarmee betaald moet worden wel de motivatie en hebben ze niet de ruimte om te kiezen voor een paar honderd euro per maand minder om verder te kunnen groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023

Tijdens mijn sollicitatiegesprek is aan het einde van het gesprek vermeld dat men per week 45 uur werkt. Echter in het programma waar ik mijn uren verantwoord dien ik 8 uur te schrijven. Echter werk ik per dag 9 uur. Men noemt dit in de wandelgangen "het uurtje".
Dit is toch gewoon (belasting)fraude? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

DutchKel schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:54:
Als je rechtsbijstand hebt met de werknemers module dan zou ik die direct inschakelen. Wat je werkgever doet mag namelijk niet en je kunt daarom je gemiste salaris desnoods via de rechter nog terug krijgen.

Ik een keer gelezen dat iemand elke dag 15 minuten eerder moest beginnen zodat alle systemen zijn opgestart en dat die om 8 uur ook echt kon beginnen. Daarvan had een rechter volgens mij ook besloten dat die 15 minuten onder werktijd vallen.

Ik zou daarna wel direct een andere baan zoeken want ze naaien je daar toch overal waar het maar mogelijk is.
Klopt, jij bedoelt de zaak tegen Teleperformance in Zoetermeer alwaar in het vonnis is bepaald dat de medewerkers deze tijd gewoon betaald dienen te krijgen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Transportman schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:29:
[...]

Dat geld geen primaire motivatie zou moeten zijn, klinkt leuk als je een salaris bereikt hebt waarmee je jouw lasten ruim kan betalen, maar voor heel veel mensen is geld en wat daarmee betaald moet worden wel de motivatie en hebben ze niet de ruimte om te kiezen voor een paar honderd euro per maand minder om verder te kunnen groeien.
Dat zeg ik toch ook.
Ik ken ook genoeg die echt genoeg verdienen maar daar hun leven op afgestemd hebben door dure kleding, enorme woning, veel uit eten en laten bezorgen. En vervolgens depressief zijn van hun werk maar niet weggaan vanwege het riante salaris.
Dan leef ik liever wat minder uitbundig en ga dan met plezier naar mijn werk.

Daarbij zijn de lagere inkomens zoals jij noemt vaak onderdeel van een Cao en dan maakt de werkgever een stuk minder uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-05 21:24

Vind het ook een wat makkelijk advies.

We weten eigenlijk niet eens wat voor een branche het om gaat. Binnen sommige branches is structureel overwerk gewoon meer gebruikelijk, ook zonder additioneel financiële vergoeding. De vraag is dan ook überhaupt of een overstap naar een ander bedrijf verschil gemaakt zou hebben.

Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn eigen arbeidsverleden, is dit vanuit de geneeskunde in perifere ziekenhuizen altijd een 45-urig contract geweest, academisch een 40+8 contract. Maar zeker binnen de eerste jaren werkte ik structureel van circa 7:30 tot circa 18:30. Zo'n vertrek advies is leuk, maar zouden we dit aan iedereen geven zou Nederland nu 0 artsen over hebben ;).

En gezien dit voor @Blackberryonh zijn of haar eerste baan is, wij geen idee hebben wat voor een sector dit betreft, wat voor een soort functie dit betreft. Kan het best zijn dat vertrekken en wegwezen dan ook gewoonweg een absoluut waardeloos advies is indien dit een breed gedragen mentaliteit is binnen deze sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als ze verwachten dat je 45 uur werkt voor x bedrag kunnen ze dat toch in je contract zetten? Ik heb ook ooit stage gelopen bij een bedrijf waar iedereen zo'n uurtje had (het is al lang geleden, geen idee of ze dat nog doen, zit het bedrijf toevallig in Papendrecht? :p ). Ik ging gewoon naar huis als mijn stageuren er op zaten, maar iedereen mopperde over dat uurtje.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Flexibiliteit komt van twee kanten. De ene keer werk ik meer als er een deadline is en de andere keer wat minder als het rustig is (en lekker weer) :)

Als het salaris niet dusdanig hoog is dat je met dat overwerk nog steeds lekker verdient, dan zou ik ander werk zoeken. De markt is gunstig en je kunt in je eentje niet de cultuur van een hele organisatie veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 18:03
psychodude schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:10:
[...]
We weten eigenlijk niet eens wat voor een branche het om gaat. Binnen sommige branches is structureel overwerk gewoon meer gebruikelijk, ook zonder additioneel financiële vergoeding. De vraag is dan ook überhaupt of een overstap naar een ander bedrijf verschil gemaakt zou hebben.
Dat het gebruikelijk is, maakt het niet normaal, oké of legaal. Tuurlijk, als de hele sector zo is, dan schiet je er niks mee op door ergens anders in de sector te proberen, maar misschien is TS niet gebonden aan een sector. Op zich goed dat je het benoemd, maar dat is net zo goed gebaseerd op aannames.
Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn eigen arbeidsverleden, is dit vanuit de geneeskunde in perifere ziekenhuizen altijd een 45-urig contract geweest, academisch een 40+8 contract. Maar zeker binnen de eerste jaren werkte ik structureel van circa 7:30 tot circa 18:30. Zo'n vertrek advies is leuk, maar zouden we dit aan iedereen geven zou Nederland nu 0 artsen over hebben ;).
Jij vindt het nu misschien inmiddels normaal, maar misschien zouden we inderdaad 0 artsen moeten hebben als er zo grootschalig misbruik gemaakt wordt van (de goedheid van) werknemers. Misschien schudden de werkgevers en de overheid dan eindelijk wakker over de misstanden in de zorg. Alle lasten van bezuinigingen, hogere werkdruk en agressie ligt bij de werknemers, terwijl de top dikke bonussen pakken elk jaar. Maar goed, dat is een andere discussie ;)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:06

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

jongetje schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:32:
Dan leef ik liever wat minder uitbundig en ga dan met plezier naar mijn werk.
Een hoog salaris een plezier in je werk sluiten elkaar ook niet uit. Ik verdien aardig riant en ga met plezier naar m'n werk. Ik zou het ook andersom kunnen stellen: genoeg banen met een slecht salaris wat je dan ook nog eens slecht behandeld wordt. Nu zit ik wel in een relatieve uitzonderingspositie, maar het is niet zo dat je per se (veel) overwerk hebt als je een ton of meer per jaar pakt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
icall5s schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:37:
[...]

Dit is toch gewoon (belasting)fraude? :)
Dat zal wel mee vallen, we hebben het over iemand die een vast salaris heeft wat betaald word (en waar ook belasting over betaald word). "mijn uren verantwoord" klinkt meer als het schrijven van facturable uren, wat er eigenlijk altijd minder zullen zijn dan je werkuren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blackberryonh
Bedankt voor jullie reacties, de conclusie die ik hieruit haal is dat het niet als normaal moet worden gezien. Tenzij het gaat om een management functie o.i.d. Dat is in mijn geval niet van toepassing.
Lid 2 van het arbeidscontract bied dus geen juridische basis voor 45 uur werken. Ik twijfel nog om hier doormiddel van een arbeidsrecht advocaat mijn gelijk hier in te gaan halen. Ik zit met name met de vraag waar dat goed voor is, waarschijnlijk alleen voor mijn eigen ego.

Ook ben ik het eens met dat een kwartier overwerk hier en daar voor mij geen enkel probleem is. Overwerk in zijn algemeen sta ik ook niet afwijzend tegenover. Af en toe een piek opvangen met enkele uurtjes overwerk is voor mij geen enkel probleem.

Echter waar het mij knaagt is de wijze waarop men met het personeel omgaat. Deze constructie "het uurtje" zegt in mijn beleving erg veel over de werkgever. Bovendien is onze arbeidsmarkt ( accountancy ) krap. Door deze mondelinge regel maak je het niet aantrekkelijk voor sollicitanten.

Volgende week heb ik het 2e gesprek met een andere werkgever. Mijn gevoel op basis van het eerste gesprek is erg goed.

Ik verwacht wel dat men tijdens mijn exit gesprek gaat hameren op het feit dat ik er zelf mondeling mee akkoord ben gegaan. En dat ik het wist toen ik bij dit bedrijf kwam werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:07
RagingPenguin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:51:
[...]
Dat zal wel mee vallen, we hebben het over iemand die een vast salaris heeft wat betaald word (en waar ook belasting over betaald word). "mijn uren verantwoord" klinkt meer als het schrijven van facturable uren, wat er eigenlijk altijd minder zullen zijn dan je werkuren.
Als TS en collega’s niet meer dan 8 uur kúnnen schrijven, maar wel 9 uur moeten werken, is dat 5 uur niet-geregistreerde uren per werknemer per week op structurele basis. Omgerekend voor een bedrijf met 30 werknemers betekent het dat je ca 4 werknemers ‘uitspaart’, in de zin dat je daar geen belasting en premies over betaalt. Dat riekt toch naar fraude als dat zo structureel van aard is.

Verder kun je je afvragen in hoeverre werkgever financieel voordeel heeft van deze constructie bij ziekteverlof, vakantieuren (moet TS ook 45 uur per week vakantieuren opnemen?) etc. Dat is allemaal in voordeel werkgever en de werknemer schiet erbij in.

Het is waarschijnlijk strategisch niet wenselijk voor TS, maar ik schat in dat je een flinke navordering kunt eisen via de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Als TS en collega’s niet meer dan 8 uur kúnnen schrijven, maar wel 9 uur moeten werken, is dat 5 uur niet-geregistreerde uren per werknemer per week op structurele basis. Omgerekend voor een bedrijf met 30 werknemers betekent het dat je ca 4 werknemers ‘uitspaart’, in de zin dat je daar geen belasting en premies over betaalt. Dat riekt toch naar fraude als dat zo structureel van aard is.

Verder kun je je afvragen in hoeverre werkgever financieel voordeel heeft van deze constructie bij ziekteverlof, vakantieuren (moet TS ook 45 uur per week vakantieuren opnemen?) etc. Dat is allemaal in voordeel werkgever en de werknemer schiet erbij in.

Het is waarschijnlijk strategisch niet wenselijk voor TS, maar ik schat in dat je een flinke navordering kunt eisen via de rechter.
En wat denk je dat er op die navordering zou kunnen staan? Als je een vast loon hebt dan is gewerkte uren niet relevant. Je betaalt geen belasting op gewerkte uren, maar inkomen wat op je loonstrook staat. Voor mensen die geen nul-uren contract hebben (zoals hier het geval is) is het totaal niet nodig om gewerkte urenregistratie na te houden. Het zijn maar een relatief klein aantal sectoren waar met een uurtje-factuurtje model word gewerkt waar dat gedaan word.

Overwerk is niet boeiend voor de belastingdienst, betaald loon is. Overwerk hoeft ook helemaal niet betaald te zijn, dat hangt er maar net vanaf wat in je contract of een CAO hebt afgesproken. Tijd-voor-tijd is bijvoorbeeld een andere gangbare manier om om te gaan met overwerk. Of uberhaupt niet betaald, bij veel beter betaalde banen word overwerk gewoon gezien als onderdeel van de functie. En dat is compleet legaal, zolang je je maar aan de arbeidstijdenwet houd. Nogmaals, daar heeft de belastingdienst helemaal niks mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik werk ook structureel meer dan waarvoor ik wordt betaald (36u, in werkelijkheid 40 u). Dat ligt wel vast en levert mij 4u per week compensatieverlof op. Als je niet structureel wil overwerken zonder dat daar wat tegenover staat zou ik met je leidinggevende of HR in gesprek gaan en een harde eis neerleggen, maar niet voordat je een eventuele exitstrategie hebt. Het is obv je verhaal niet ondenkbaar dat dat gesprek negatief uitpakt en je besluit toch ergens anders te willen werken. Fijn als je dan al op zijn minst hebt bekeken wat je opties zijn.

Mijn beeld is dat ze gewoon misbruik van je maken.

E: Eventueel gebruik maken van een vakbondslidmaatschap is ook wel een aanrader.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomas op 07-01-2023 09:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 07:48
Blackberryonh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Ik verwacht wel dat men tijdens mijn exit gesprek gaat hameren op het feit dat ik er zelf mondeling mee akkoord ben gegaan. En dat ik het wist toen ik bij dit bedrijf kwam werken.
Dat mogen ze natuurlijk doen. Zo lang jij maar in je hoofd houdt dat een exit gesprek een leermoment voor de werkgever is en niet zozeer voor de werknemer.

Hoe eerlijker je daarin bent, hoe lekkerder het waarschijnlijk voelt voor je eigen ego en hoe meer de oude werkgever er van kan leren. Al vinden ze dat misschien niet leuk op dat moment. Als je de verstandhoudingen goed wil houden omdat je ze misschien later nog tegenkomt kan je er ook voor kiezen om het diplomatiek uit te drukken of juist alles voor je te houden. Waar jij je maar lekker bij voelt, jij hebt niks te winnen of verliezen bij zo'n gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:10:
[...]
En wat denk je dat er op die navordering zou kunnen staan? Als je een vast loon hebt dan is gewerkte uren niet relevant. Je betaalt geen belasting op gewerkte uren, maar inkomen wat op je loonstrook staat.
TS heeft een contract voor 40 uur en moet structureel 5 uur extra werken zonder dat die uren geregistreerd en betaald worden. Dat lijkt me voor werkgever bij de rechter niet houdbaar. Structureel extra werken is het niet hetzelfde als overwerken en al helemaal niet als dat voor al het personeel geldt.
En er zijn wel degelijk nog bedrijven waar je per dag per week moet aangeven welke uren je hebt gewerkt. Bij sommige bedrijven is dat nu zelfs heringevoerd om thuiswerken/kantoorwerken incl reiskosten te kunnen registreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:27:
[...]

TS heeft een contract voor 40 uur en moet structureel 5 uur extra werken zonder dat die uren geregistreerd en betaald worden. Dat lijkt me voor werkgever bij de rechter niet houdbaar.
Lijkt jouw dat of weet je dat? Je mag van alles vinden, maar dat maakt het niet de realiteit. Zowel de FNV als de CNV zijn het er over eens dat overtijd enkel betaald is als dat expliciet is afgesproken in een arbeidscontract of CAO. En zoals ik al een paar keer heb gezegd: als je geen nul-uren contract hebt krijg je niet betaald over gewerkte uren. Het enige wat je zou kunnen afdwingen is een aanpassing van je contractomvang als een parttime percentage hebt, maar dat is hier ook niet het geval.
En er zijn wel degelijk nog bedrijven waar je per dag per week moet aangeven welke uren je hebt gewerkt.
Ik zeg niet dat er geen zijn, ik zeg het niet verplicht is en het ook relatief weinig zijn. Relatief weinig is wat anders dan geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Lijkt jouw dat of weet je dat?
[...]
Volgens mij schrijf ik ‘lijkt mij’. Ik ben geen jurist, dus ik weet niet hoe een rechtbank het zal interpreteren. Maar het lijkt mij niet kloppen als dat structureel 5 uur per week extra is voor alle werknemers van dit bedrijf. Daar hebben we gewoon wetgeving voor en die staat boven contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Volgens mij schrijf ik ‘lijkt mij’. Ik ben geen jurist, dus ik weet niet hoe een rechtbank het zal interpreteren. Maar het lijkt mij niet kloppen als dat structureel 5 uur per week extra is voor alle werknemers van dit bedrijf. Daar hebben we gewoon wetgeving voor en die staat boven contracten.
Maar breng het dan niet als een feit, en al helemaal niet als simple Google search je prachtige websites van vakbonden oplevert die super simpel uitleggen wat al je rechten als werknemer zijn... Je hoeft niet willekeurige speculaties op te hangen voor basale informatie over arbeidsrecht die je sneller kan opzoeken dan je hier een reactie plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Maar breng het dan niet als een feit, en al helemaal niet als simple Google search je prachtige websites van vakbonden oplevert die super simpel uitleggen wat al je rechten als werknemer zijn... Je hoeft niet willekeurige speculaties op te hangen voor basale informatie over arbeidsrecht die je sneller kan opzoeken dan je hier een reactie plaatst.
Ik breng het ook niet als een feit. Ik zeg dat ik dat denk. En ik vind buiten de sites van de vakbonden verschillende sites die aangeven dat meerwerk iets anders is dan overwerk. Daarbij gaat het in deze casus niet over het aantal uren, maar over het feit dat ze niet betaald worden, of vergoed in vrije tijd. Dat LIJKT mij niet houdbaar bij de rechter. En het LIJKT mij dat vakbonden dat ook niet in de haak vinden. Duidelijk zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Ik breng het ook niet als een feit. Ik zeg dat ik dat denk. En ik vind buiten de sites van de vakbonden verschillende sites die aangeven dat meerwerk iets anders is dan overwerk.
Ja, meerwerk gaat over aannemers, niet over arbeidsrecht. Dat dat iets anders lijkt mij nogal duidelijk :P
Daarbij gaat het in deze casus niet over het aantal uren, maar over het feit dat ze niet betaald worden, of vergoed in vrije tijd.
En wat was overwerk ook al weer? Voor nu echt de laatste keer: m.u.v. nul-uren contracten krijg je geen uren betaald. Meer uren werken geeft je geen recht op meer loon, tenzij expliciet afgesproken in een CAO of arbeidscontract.

Een salaris heeft een "frequentie van uitbetaling", een vast bedrag per vaste eenheid van tijd (9/10 keer is dat een maand). Of het "loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te verrichten arbeid" moet expliciet worden vastgelegd in een CAO of arbeidscontract (zoals bv overwerk). Dat zijn letterlijke quotes uit Artikel 655 van het Burgerlijk Wetboek 7, en ook compleet in lijn met de informatie die je vind op de websites van diverse vakbonden.
Dat LIJKT mij niet houdbaar bij de rechter. En het LIJKT mij dat
En het probleem dat ik daarmee heb is dat je aan de ene kant probeert de onderbouwen dat ik ongelijk hebt, maar zodra daadwerkelijk zelfs iets moet gaan onderbouwen kom je aanzetten met "maar dat vind ik". Dat is niet een argument om maar harde feiten te negeren, wat erin jouw bovenkamer wel of niet afspeeld is verder niet relevant. Je hebt gewoon ongelijk, wat opzich niet zo erg is, maar blijf niet dan eindeloos als een klein kind drammen over wat je wel en niet vind. "Dat is vind ik" is geen vrijkaart om onzin te spuwen en te eisen dat anderen er dan serieus mee omgaan.
vakbonden dat ook niet in de haak vinden. Duidelijk zo?
Wat de vakbonden ervan denken kan je gewoon op hun websites vinden. Het tegenovergestelde gaan speculeren net nadat je die hebt gelezen is compleet onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Nou sorry hoor, dat ik hier mijn mening gaf. TS, neem me alsjeblieft niet kwalijk als ik je hiermee totaal het bos heb ingestuurd. Het was goed bedoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
https://www.juridischloke...rden/overuren-uitbetalen/

Staan er geen afspraken over overuren in uw contract of cao? Dan ligt het aan uw situatie of u recht heeft op loon:
* Werkt u in opdracht van uw werkgever meer uren dan afgesproken in uw contract? Dan moet uw werkgever deze uren vergoeden.
* Was het uw eigen besluit om meer te werken? Dan hoeft uw werkgever u meestal niet te betalen.
...
Betaalt uw werkgever het loon over de gewerkte overuren niet? En heeft u hier wel recht op? Eis het salaris dat u mist dan op bij uw werkgever: https://www.juridischloke...beeldbrief-loonvordering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Buiten de juridische kant, wil je überhaupt voor zo een werkgever werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23
Lekker boeiend. Eerst wel ja, nu niet meer.. gedachten veranderen, zoals met veel zaken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
ID-College schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Lekker boeiend. Eerst wel ja, nu niet meer.. gedachten veranderen, zoals met veel zaken..
Mondeling telt niet, dan had je net zo goed geen schriftelijk contract kunnen maken... Ja, we gaan nu tekenen voor afspraak A (40 uur tussen tijd x1 en x2) maar we bedoelen afspraak B (45 uur)...

Zou mooi zijn als contracten zo in elkaar zouden zitten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
bvdbos schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Mondeling telt niet, dan had je net zo goed geen schriftelijk contract kunnen maken... Ja, we gaan nu tekenen voor afspraak A (40 uur tussen tijd x1 en x2) maar we bedoelen afspraak B (45 uur)...

Zou mooi zijn als contracten zo in elkaar zouden zitten :*)
Mondelinge afspraken zijn net zo rechtsgeldig zijn als schriftelijke overeenkomsten, het is alleen wat moeilijker om aan te tonen wat er exact woord-voor-woord is afgesproken als het op een conflict aankomt. Voor arbeidsovereenkomsten is er een lijstje aan zaken die perse op papier moeten, maar een overwerk regeling valt daar niet onder. Als de TS modeling akkoord is gegaan met onbetaald overwerk dan is dat rechtsgeldig (en of de TS dat gedaan heeft zie ik hier niet in twijfel worden getrokken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Mondelinge afspraken zijn net zo rechtsgeldig zijn als schriftelijke overeenkomsten, het is alleen wat moeilijker om aan te tonen wat er exact woord-voor-woord is afgesproken als het op een conflict aankomt. Voor arbeidsovereenkomsten is er een lijstje aan zaken die perse op papier moeten, maar een overwerk regeling valt daar niet onder. Als de TS modeling akkoord is gegaan met onbetaald overwerk dan is dat rechtsgeldig (en of de TS dat gedaan heeft zie ik hier niet in twijfel worden getrokken).
Niet alle mondelingen afspraken zijn net zo rechtsgeldig als schriftelijke overeenkomsten. Sommige overeenkomsten moeten op papier vastgelegd worden - hoewel dat niet voor een contract geld denk ik (een mondeling arbeidsovereenkomst is ook een arbeidsovereenkomst).

Maar in dit geval zijn er twee afspraken: eentje op papier, met een handtekening van beide partijen, en eentje mondeling. Het lijkt me dat je een heel slecht verhaal hebt voor de rechter als je verteld "Ja we hebben inderdaad op papier gezet dat het 40 uur is, maar eigenlijk is het 45 uur, we wisten dat al toen we het contract schreven, maar hebben het er niet ingezet want redenen.". Maar goed, ik heb 0 juridische ervaring, misschien vinden rechters dit soort fratsen wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Het is de eerste baan van TS dus ik kan me wel voorstellen hoe een rechter hier naar kijkt (maar ben maar werkgever, geen jurist). Maar het is wel van belang hoe lang deze situatie al bestaat, hoe lang TS al volgens deze voorwaarden werkt (of heb ik een post gemist waarin dit staat?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Wat is dit niet nu voor onzin. Ik denk dat als ik dit zo uitleg aan de accountancy die mijn jaarlijks een goedkeuring moeten geven, ik hier mee niet mee weg kom.

Als het standaard is, zet je in het contract. En als je het niet in het contract mag zetten vanuit de wetgever, is het gewoon niet rechtsgeldig.

Voor TS. Je hebt een beroepsgroep gekozen waar dit een beetje cultuur is. Dat wil niet zeggen dat je het moet pikken, maar waarschijnlijk kom je dit bij andere grotere bureau's ook tegen.

Dat wil niet zeggen dat er niet genoeg kantoren (en andere takken van sport van accountancy binnen bedrijven en instellingen) die niet een dergelijk etos op nahouden. Wel even zoeken en navragen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
VVVJeroen schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:25:
[...]

Niet alle mondelingen afspraken zijn net zo rechtsgeldig als schriftelijke overeenkomsten. Sommige overeenkomsten moeten op papier vastgelegd worden - hoewel dat niet voor een contract geld denk ik (een mondeling arbeidsovereenkomst is ook een arbeidsovereenkomst).

Maar in dit geval zijn er twee afspraken: eentje op papier, met een handtekening van beide partijen, en eentje mondeling. Het lijkt me dat je een heel slecht verhaal hebt voor de rechter als je verteld "Ja we hebben inderdaad op papier gezet dat het 40 uur is, maar eigenlijk is het 45 uur, we wisten dat al toen we het contract schreven, maar hebben het er niet ingezet want redenen.". Maar goed, ik heb 0 juridische ervaring, misschien vinden rechters dit soort fratsen wel leuk.
We hebben het niet over twee conflicterende contracten, je hebt een arbeidsomvang en een overwerk regeling. Dat zijn twee losse dingen die je los kan afspreken.

Helemaal los hiervan, je kan met wederzijds goedvinden een bestaand contract zo vaak aanpassen als je maar wilt. En dat is ook heel gebruikelijk, een loonsverhoging of parttime percentage is een aanpassing aan je contract die prima modeling kunnen worden afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:35:
[...]

We hebben het niet over twee conflicterende contracten, je hebt een arbeidsomvang en een overwerk regeling. Dat zijn twee losse dingen die je los kan afspreken.

Helemaal los hiervan, je kan met wederzijds goedvinden een bestaand contract zo vaak aanpassen als je maar wilt. En dat is ook heel gebruikelijk, een loonsverhoging of parttime percentage is een aanpassing aan je contract die prima modeling kunnen worden afgesproken.
Maar bijna altijd schriftelijk worden die vastgelegd. En als in nadeel van werknemer, mag daar zeker de handtekening van de medewerker onderstaan. Anders heb je toch wel een probleem als werkgever, want de rechter legt dat bijna altijd in het voordeel van de werknemer uit (terecht). En zeker als het een groot bedrijf ( i.t.t. als een klein bedrijf is, waarbij je dat van de werkgever niet kan verwachten) Van een accountant mag je toch echt verwachten dat die weet hoe je een dergelijke administratie voert. Dus ga je daar niet mee weg komen.

Echter juridische strijd aangaan is het laatste dat je moet doen. Je kunt wel gewoon 40 uur gaan werken, dan moeten zij immers de strijd aangaan. Niet jij.

Maar nog beter is gewoon vertrekken. Ga rustig op zoek naar een andere baan. Banenmarkt is erg goed.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:34:
[...]

Wat is dit niet nu voor onzin. Ik denk dat als ik dit zo uitleg aan de accountancy die mijn jaarlijks een goedkeuring moeten geven, ik hier mee niet mee weg kom.

Als het standaard is, zet je in het contract. En als je het niet in het contract mag zetten vanuit de wetgever, is het gewoon niet rechtsgeldig.
Over onzin gesproken... Jouw jaarboeken zijn natuurlijk heel wat anders dan een contract. En je hebt nog nooit een personeelshandboek gezien of ooit een modelinge afspraak gemaakt? Zoals al vaker in dit topic uitgelegd is: er is een lijst aan zaken die je wettelijk in een arbeidscontract moet opnemen en een overwerkregeling is daar geen onderdeel van. Helemaal los daarvan, dat een accountant liever heeft dat jij je zaken fatsoenselijk op papier vastlegd maar dat geen wettelijke eis.

In basaal nederlands contractrecht is er geen vormvereiste, een contract ontstaat door de aanvaarding van een aanbod. Zoals de Hoge Raad het ooit verwoord heeft: "Het antwoord op de vraag of een overeenkomst tot stand gekomen is, is afhankelijk van hetgeen partijen over en weer hebben verklaard en uit elkaars verklaringen hebben afgeleid en in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs mochten afleiden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Maar bijna altijd schriftelijk worden die vastgelegd. En als in nadeel van werknemer, mag daar zeker de handtekening van de medewerker onderstaan. Anders heb je toch wel een probleem als werkgever, want de rechter legt dat bijna altijd in het voordeel van de werknemer uit (terecht).
Maar nu ben je een theoretisch conflict aan het verzinnen waarin de TS claimt om nooit akkoord gegaan te zijn terwijl de werkgever dat wel claimt. Echter is dat niet het geval, dus niet zo relevant.

Dat het beter is om zaken schriftelijk vast te leggen ben natuurlijk met je eens, maar dat maakt het nog niet een verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Volgende week heb ik het 2e gesprek met een andere werkgever. Mijn gevoel op basis van het eerste gesprek is erg goed.

Goed nieuws, succes met je sollicitatie!

Exit gesprek... Weet je, laat lekker gaan. Ik ben nooit eerlijk geweest tijdens zo'n gesprek, het heeft geen zin. Het hoeft helemaal geen discussie te worden.

Althans, ik had eerlijker willen zijn bij mijn laatste werkgever die een dusdanig bord voor zijn hoofd had dat hij werkelijk overtuigd was dat hij mij dingen had bijgebracht. Yes he did, onbewust onbekwaam werd een praktisch voorbeeld geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Over onzin gesproken... Jouw jaarboeken zijn natuurlijk heel wat anders dan een contract. En je hebt nog nooit een personeelshandboek gezien of ooit een modelinge afspraak gemaakt? Zoals al vaker in dit topic uitgelegd is: er is een lijst aan zaken die je wettelijk in een arbeidscontract moet opnemen en een overwerkregeling is daar geen onderdeel van. Helemaal los daarvan, dat een accountant liever heeft dat jij je zaken fatsoenselijk op papier vastlegd maar dat geen wettelijke eis.

In basaal nederlands contractrecht is er geen vormvereiste, een contract ontstaat door de aanvaarding van een aanbod. Zoals de Hoge Raad het ooit verwoord heeft: "Het antwoord op de vraag of een overeenkomst tot stand gekomen is, is afhankelijk van hetgeen partijen over en weer hebben verklaard en uit elkaars verklaringen hebben afgeleid en in de gegeven omstandigheden redelijkerwijs mochten afleiden."
Nee joh. Totaal onbekend voor me. Volslagen raadsel hoe ik een dergelijk handboek moet schrijven of goedkeuren. En ook nooit arbeidsovereenkomsten afgesloten, zelfs niet mijn eigenste. Ook geen gesprekken gehad met de accountant over afwijkingen in dergelijke procedures.

Je hebt wel gelijk dat ze geen reet geven of het wettelijk correct is, ze willen alleen het financieel risico weten dat de organisatie daarmee loopt (en als ik afspraken maak die ik niet goed vastleg of zaken die "niet kunnen" dan loop ik daarmee een financieel risico). Maar geen enkel serieus bedrijf gaat dingen op papier zetten die wat "twijfelachtig" zijn.

(overigens is ons contract 1 A4'tje enkelzijdig, zo minimaal mogelijk, maar dan ook geen "side" afspraken in nadeel van de medewerker, gewoon CAO volgen).

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 07-01-2023 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:00:
Maar nu ben je een theoretisch conflict aan het verzinnen waarin de TS claimt om nooit akkoord gegaan te zijn terwijl de werkgever dat wel claimt. Echter is dat niet het geval, dus niet zo relevant.

Dat het beter is om zaken schriftelijk vast te leggen ben natuurlijk met je eens, maar dat maakt het nog niet een verplichting.
Je hebt hier een werknemer die ontevreden is over bepaalde voorwaarden die zijn afgesproken, maar nooit zijn vastgelegd. Ik weet niet wat jouw "praktijkervaring" is, maar mijn ervaring is dat dit verbazingwekkend snel kan uitlopen op verslechterende arbeidsrelatie, wat uitmond in een arbeidsconflict. Beiden partijen willen dat meestal niet, maar gebeurd in no-time. Partijen aan elkaar wantrouwen en alles wordt dan via de bril bekeken.

En mijn ervaring is daarbij ook dat alles wat niet vastligt in het voordeel van de werknemer wordt uitgelegd. Zowel bij de rechtbank als bij het UVW. Zelfs door de ingehuurde advocaten trouwens.

Dus nee, vastleggen is zeker niet verplicht, maar als je het als werkgever wil "afdwingen" bijna noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03

Echter waar het mij knaagt is de wijze waarop men met het personeel omgaat. Deze constructie "het uurtje" zegt in mijn beleving erg veel over de werkgever. Bovendien is onze arbeidsmarkt ( accountancy ) krap. Door deze mondelinge regel maak je het niet aantrekkelijk voor sollicitanten.
Dus je werkt in een branche waar jouw uren bij een derde in rekening worden gebracht? En dan vind je werkgever het normaal dat hij jou niet betaalt voor alle uren die je werkt. Die werkgever baalt zeker ook van de afschaffing van het feodale stelsel. Stuitend vind ik dit, vooral als je je bedenkt dat deze werkgever mogelijk ook andere werkgevers weer adviseert.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 21:22
Wat ik nog niet zie in dit draadje is hoeveel pauze TS op een dag heeft/neemt.

Is sommige branches is het gebruikelijk om van 8 tot 5 ingeroosterd te worden, maar wordt er vanuit gegaan dat men een uur pauze(s) neemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
Even terug naar de casus:
1. De overeengekomen werktijd bedraagt 40,00 uur per week ( 100% contract )
2. De Werknemer zullen, behoudens overeen te komen wijzigingen daarin, de bij Werkgever algemeen geldende werktijden van kracht zijn, de werktijden zijn ca. van 08.00 tot 17:30 uur. Binnen de bij Werkgever algemeen geldende werktijden heeft werknemer recht op een pauze van een half klokuur. Overwerk binnen de bij Werkgever algemeen geldende werktijden is inbegrepen in het brutosalaris.
Ongeacht de overwerk-bepaling in het contract, als overwerk structureel is dan ontstaat een "rechtsvermoeden van arbeidsomvang" en is dus feitelijk geen sprake meer van overwerk. Op basis van artikel 610b BW kan je dan vragen om een aanpassing van het contract. Meer op rijksoverheid.nl:
Dan wordt gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand werkte in de afgelopen 3 maanden. Als uw werkgever het niet eens is met het rechtsvermoeden, moet hij dit weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is. En dat uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op zijn plaats is. Als u er samen niet uitkomt, beslist de rechter.

@Blackberryonh Hoe lang werk je daar en heb je de registratie van je uren veilig-gesteld zodat je die ook thuis hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
DVX73 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:34:
Wat ik nog niet zie in dit draadje is hoeveel pauze TS op een dag heeft/neemt.

Is sommige branches is het gebruikelijk om van 8 tot 5 ingeroosterd te worden, maar wordt er vanuit gegaan dat men een uur pauze(s) neemt.
In de topicstart staat als onderdeel van het contract "Binnen de bij Werkgever algemeen geldende werktijden heeft werknemer recht op een pauze van een half klokuur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Dus de praktijk op het werk van TS is dat iedereen om 8:00 uur (virtueel) binnenkomt en om 17:30 weer vertrekt? Dit klinkt voor mij wel als een vreemde gang van zaken. Vanaf een bepaald salaris geldt de arbeidstijdenwet niet meer, maar als je een contract van 40 uur hebt en 45 uur verplicht moet werken, dan klopt dat niet. In mijn eigen ervaring, een adviesbureau, werken die mensen waarvoor de arbeidstijdenwet niet geldt meestal voor hun eigen klanten (ook intern), daar maak je afspraken mee en daar moet je je aan houden. Je target is een X bedrag aan omzet per jaar en hoe je dat haalt, bepaal je grotendeels zelf. Om overuren te mogen boeken moet ik wel toestemming vragen aan mijn leidinggevende, maar die worden dan wel geregistreerd. Niet geregistreerde werkuren mogen dacht ik ook niet als lopende omzet/kosten worden meegeteld (eindresultaat telt wel als winst/verlies mee).

Ik hoor wel dat bij sommige bedrijven, vooral op de Zuidas, er structureel van werknemers verwacht wordt om over te werken om deadlines te behalen, ook 's avonds en in het weekend. Maar die worden daar dan ook prima voor betaald (junioren misschien nog niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:09
Als je structureel overwerkt voor een goed salaris, is het dan nog wel een goed salaris? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:47
Overuren dienen gewoon worden uitbetaald. In geld of in tijd-voor-tijd. Alleen bij hogere functies mag hiervan worden afgeweken met het uitgangspunt dat het takenpakket en de targets voor het geboden salaris gerealiseerd moeten worden, ongeacht het exacte aantal uren wat daarvoor nodig is. Maar de eerste baan van TS valt vermoedelijk niet onder een functie met dergelijke verantwoordelijkheden en bijbehorend riant salaris.

Elke 8 weken geef je nu je werkgever een hele week cadeau. Op jaarbasis geef je je werkgever zelfs bijna anderhalf bruto maandsalaris cadeau!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blackberryonh
Bedankt allen voor het meedenken, eind deze week staat het 3e gesprek gepland met de andere werkgever. Ik verwacht dat we er wel uit gaan komen.

In veel berichten wordt hier gesproken over overwerk wat gewoon uitbetaald dient te worden. Hier ben ik het mee eens. Echter men ontwijkt dit als volgt: In het urenregistratie programma dien je 8 uur te schrijven terwijl je 9 uur aanwezig bent. Die 9 uur aanwezigheid komt nergens vast te liggen. Op de loonstrook staat ook gewoon 40 uur.
Het extra uur werken wordt je aan het einde van het sollicitatiegesprek even medegedeeld.

Doordat vrijwel iedereen bovenstaande doet, namelijk 9 uur aanwezig zijn en 8 uur schrijven komt men er mee weg.
Het bedrijf heeft in mijn beleving helemaal niets om op te staan wanneer een werknemer 8 uur aanwezig is, en ook daadwerkelijk 8 uur schrijft. Echter heerst er een bepaalde (angst?) cultuur waardoor men toch 9 uur aanwezig is.
Wat bij andere collega's speelt is het feit dat men bang is dat de eindejaarsbonus bijvoorbeeld geschrapt wordt, of de salarisverhoging.

Ik heb al weleens aangegeven totaal niet achter dit beleid te staan, echter is mijn ervaring dat ik praat tegen een muur. Het kwam er op neer als ik het er niet mee eens was dat ik dan maar op zoek moest gaan naar een andere werkgever.

Kan ik hier juridisch nog iets mee?, ik verwacht zelf van niet omdat het schriftelijk nergens staat. Want stel ik ga over deze uren alsnog loon vorderen dan zal men zeggen heeft de werknemer aan tijd schrijven gedaan? en ja dat heb ik alleen altijd die 8 uur. Ik kan niet laten zien dat dit 9 uur per dag was. Tenzij mogelijk het logboek van het inloggen en uitloggen op de software? Maar hoe krijg ik deze in mijn bezit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Blackberryonh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:54:
Kan ik hier juridisch nog iets mee?, ik verwacht zelf van niet omdat het schriftelijk nergens staat. Want stel ik ga over deze uren alsnog loon vorderen dan zal men zeggen heeft de werknemer aan tijd schrijven gedaan? en ja dat heb ik alleen altijd die 8 uur.
Dus wel gewoon 9 uur schrijven? Hoe simpel kan het zijn? :P Of gewoon netjes van 8:30 tot 17:00 werken natuurlijk. De 8 uur zitten erop, toedels! Als je gewoon zelf mee gaat doen door je uren weg te moffelen houdt het snel op.

Hooguit kan je nog ergens stiekem een audio-opname maken als je er nog eens naar vraagt en ze het dus zo toegeven. Maar ja, waar ben je mee bezig zeg. Schrijf dan gewoon die 9 uur op in hun administratiesysteem, dat is een stuk schappelijker. Schaduwboekhouding zou ook nog kunnen, maar dat is natuurlijk geen bewijs.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 10-01-2023 22:45 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Het is niet zo moeilijk om die 9 uur per dag te registreren.

Als het via de standaard urenregistratie niet lukt het volgende:
Gewoon een mailtje naar een HR medewerker met daarin iets als:
"Jo, ik heb vandaag 9 uur gewerkt (8.00-17.30 met een half uur middagpauze) maar het lukt mij niet om die uren correct in te voeren. Ik kan maar 8 uur in het systeem zetten. Kun je me uitleggen hoe ik het extra uur in het systeem kan zetten?

Daarnaast gewoon in een excel je eigen uren-boekhouding bijhouden.
Komt er geen reactie, na een week/twee weken nog een mailtje naar HR als herinnering en daarbij een kopie van je uren van de afgelopen tijd met het verzoek dat zij die uren dan maar goed in het systeem zetten. Weten ze direct dat je het nauwkeurig bijhoudt.

Enige nadeel is natuurlijk dat wanneer je nog geen vast contract hebt, de kans op een vast contract bij dit soort werkgevers natuurlijk drastisch beperkt wordt. Maar door je uren zelf netjes bij te houden kun je bij einde contract natuurlijk wel een mooie nabetaling afdwingen van, zoals ik al schreef, bijna anderhalf maandsalaris per gewerkt jaar. En als ze daar dan moeilijk over doen, eis je daar ook gewoon nog even de wettelijke verhoging bovenop die in vrij korte termijn oploopt tot een maximum van 50%.
Het helpt jou dan misschien niet direct, maar wél je collega's en opvolgers.

De andere optie is nog makkelijker. Gewoon niet meer overwerken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb al weleens aangegeven totaal niet achter dit beleid te staan, echter is mijn ervaring dat ik praat tegen een muur. Het kwam er op neer als ik het er niet mee eens was dat ik dan maar op zoek moest gaan naar een andere werkgever.
En dat ga je nu dus doen. Het werven van een nieuwe medewerker (inclusief inwerken) kost zo 2 maanden loon aan productieverlies. Dus of ze er veel mee winnen??
Kan ik hier juridisch nog iets mee?, ik verwacht zelf van niet omdat het schriftelijk nergens staat. Want stel ik ga over deze uren alsnog loon vorderen dan zal men zeggen heeft de werknemer aan tijd schrijven gedaan? en ja dat heb ik alleen altijd die 8 uur. Ik kan niet laten zien dat dit 9 uur per dag was. Tenzij mogelijk het logboek van het inloggen en uitloggen op de software? Maar hoe krijg ik deze in mijn bezit?
Zou ik niet doen, gewoon afnokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Inderdaad, gewoon 8 uur maken of overwerken en de uren schrijven. En als zij van je af willen daarvoor dan zegt dat genoeg. Dan is weggaan een prima idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bedankt allen voor het meedenken, eind deze week staat het 3e gesprek gepland met de andere werkgever. Ik verwacht dat we er wel uit gaan komen.
En hoe ging het 3de gesprek? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Blackberryonh
Dit topic bijna vergeten in alle hectiek, maar ik heb vandaag een contract getekend bij de concurrent.
Ik ga er qua salaris en overige voorwaarden ook nog op vooruit :)

Mijn vertrek ook al aangekondigd bij mijn leidinggevende, dat was een erg zakelijk gesprek.

Ik ben erg opgelucht dat het achter de rug is, het wisselen van baan kost onbewust toch nog wat energie voor mij.

Bedankt allen voor de geleverde input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

RagingPenguin schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:10:
[...]
En dat is compleet legaal, zolang je je maar aan de arbeidstijdenwet houd. Nogmaals, daar heeft de belastingdienst helemaal niks mee te maken.
Gezien de werkgever graag heeft dat TS 8 uur schrijft terwijl ie 9 uur maakt, vermoed ik dat de arbeidstijdenwet ook met een korrel zout wordt genomen.

Nog even los van het feit dat de werkgever hier uiteindelijk een dief is van zijn eigen portemonnee. TS heeft immers maar 8 fakturabele uren gemaakt, dat 9de uur is misschien 'gratis' maar levert voor de werkgever ook geen eurocent op omdat het niet faktureerbaar is.

Tenzij dat 9de uur geschreven wordt, maarja, mondje dicht naar de arbeidsinspectie natuurlijk.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:33:
[...]

Gezien de werkgever graag heeft dat TS 8 uur schrijft terwijl ie 9 uur maakt, vermoed ik dat de arbeidstijdenwet ook met een korrel zout wordt genomen.

(...)

Tenzij dat 9de uur geschreven wordt, maarja, mondje dicht naar de arbeidsinspectie natuurlijk.
Want? Wat als we ons gewoon bij de feiten houden en niet allerij wild-west-verhalen gaan verzinnen over wat er allemaal wel en niet mis kan zijn...

En just FYI, je mag volgens de arbeidstijdenwet prima 9 uur per dag werken voor 5 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-04 13:34
Exit gesprekken zijn overrated ... doe ik zelf volledig niet meer aan mee.
Laatste exit wou mij 50% van mijn eindafrekening afhandig maken. Juristen hebben hem terecht gewezen (dat en een fikse boete)

Zal zowiezo een negatieve weerklank hebben zo een exit gesprek.
als ze me vragen waarom geen exit gesprek, ik wil niets leren van jou en ik kan jou jammer genoeg niets bijbrengen.

Eigenlijk, van zodra de werkgever of een van de managers zegt, dat doen we zo in de firma.
Moet je eigenlijk heel hard weglopen.
Bvb, trein was afgelast omdat er iemand verongelukt was onder de trein, dus persoon kon niet naar het werk komen en zat 3-4 uur vast in de trein en daarna nog 2 uur naar huis moeten wandelen.
Werkgever wou dat die zich verlof nam...
Toen ik de werkgever erop wees dat het hier ging over "overmacht" was zijn antwoord, In de firma doen we het anders.

[ Voor 38% gewijzigd door Wolfp4ck op 01-02-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Nog even los van het feit dat de werkgever hier uiteindelijk een dief is van zijn eigen portemonnee. TS heeft immers maar 8 fakturabele uren gemaakt, dat 9de uur is misschien 'gratis' maar levert voor de werkgever ook geen eurocent op omdat het niet faktureerbaar is.

Dat uur levert goodwill op bij de klant lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Waarom zou dat 9e uur niet facturabel zijn naar de klant toe?

Los daarvan kan het natuurlijk zo zijn dat richting de klant de uren niet op basis van nacalculatie in rekening gebracht worden, maar dat er (voornamelijk) wordt gewerkt met vooraf afgesproken totaalprijzen.

Mijn werkgever betaalt aan de IT dienstverlener X voor het inrichten van een werkplek en op jaarbasis Y voor de ondersteuning en onderhoud. Hoeveel uur die dienstverlener daarmee bezig is, is niet van belang. Voor die dienstverlener geldt dan gewoon dat wanneer al het personeel dagelijks een uurtje extra werkt, er op jaarbasis heel wat extra klanten van een werkplek voorzien kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 09:52
Cyberpope schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:05:
[...]

En dat ga je nu dus doen. Het werven van een nieuwe medewerker (inclusief inwerken) kost zo 2 maanden loon aan productieverlies. Dus of ze er veel mee winnen??
In dit geval wel. Als ze toegeven aan TS, komt de rest ook vragen.
Pagina: 1