Toon posts:

Advies voor all-electric lucht/warmte wp

Pagina: 1
Acties:

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:27
Situatie:
Onze CV ketel is 12 jaar oud. Vrijstaande woning uit 2010 (zo'n 210m2). In de ruimte waar de CV hangt willen we op termijn een tweede badkamer maken. Daarom willen we de nieuwe installatie op zolder plaatsen. Eén verdieping hoger. Daar is voldoende ruimte voor een installatie en de leidingen zijn (relatief eenvoudig) door te trekken vanuit huidige CV ruimte. De CV moet er dus uit en we willen we graag naar all-electric.
Historisch gasverbruik
1600 m³/jaar (winter '21 oktober 21 t/m sept 22). We wonen er nu 1,5 jaar, dus meer historie hebben we niet. We verwarming eigenlijk alleen de benedenverdieping en kantoorruimte op 1e. Slaapkamers bij hoge uitzondering maar als kinderen ouder worden waarschijnlijk vaker. Sinds oktober '22 staat aanvoertemperatuur van CV op 50 graden en dit gaat prima.

Daarnaast hebben we 20 zonnepanelen met zo'n 6700kwh aan opbrengst per jaar. We gebruiken zo'n 4000kwh dus hebben nog aardig wat 'over'.
Afgiftesysteem
- 80m² vloerverwarming, volgens mij 7 groepen die altijd openstaan
- 5 Jaga LTV Strada radiatoren (zonder ventilatoren)
SWW:
- plek voor boiler op zolder
- 300 liter nodig (geschat, regendouche, bad, 4 personen)
- alleen mechanische ventilaite
Warmtepompvoorkeur:
L/W, voorkeur op volgorde: stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, design
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Hoe ver zijn we
We hebben met verschillende bedrijven gesproken maar enkel één gedegen offerte ontvangen (rest was telefonisch/online). De adviseur is in onze woning geweest en heeft een Daikin Alltherma H HT W 14kw geadviseerd met 300L boiler. Hij gaf aan dat deze feitelijk zo'n 11kw levert. De adviseur heeft er rekening mee gehouden dat we in de toekomst extra slaapkamers gaan verwarmen. Los van het extra installatiewerk dat er bijkomt door de 'verhuizing' naar zolder is de offerte €18.700 (ex zo'n €3.900) subsidie. Dat is toch best een flink bedrag. Maar tegelijkertijd lijkt het een degelijk model, stil en fatsoenlijk merk en is het bedrijf dat de offerte heeft uitgebracht betrouwbaar met een goede reputatie. Enkel over eventueel koelen had de adviseur geen duidelijk oordeel, gezien het feit dat we grotendeels metalen leidingen hebben werd dit in principe afgeraden vanwege mogelijk condensvorming. Ik kreeg de indruk dat dit aan de veilige kant was.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goede optie, of toch nog even verder kijken?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Je kan ook twee aparte systemen nemen.
Warmtepompboiler, zijn er genoeg van rond de 300L (Atlantic Explorer 4, Auer Edel Air/Eau, Valliant Arostor) waarbij je ook nog de warmte van je mechanische ventilatie kan gebruiken, heb je type C of D?
Daarnaast een warmtepomp, dan krijg je namelijk twee keer subsidie, waardoor het meestal goedkoper is. Tevens kan je warmtepomp meestal kleiner, omdat die alleen verwarming hoeft te doen.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoe komt die installateur in vredesnaam op 14kW vermogen? met jouw gasvebruik heb je al moeite om 7kW te benutten. 14 is gewoon van de zotte. laat staan dat je simpelweg dat vermogen niet kwijtkan met je afgiftesysteem (je vloer en die fancoils) en je enorme problemen op gaat leveren met pendelen.

hou je het een beetje ruim met een 9kW panasonic voor 5000 euro met 3000 euro subsidie, dan nog een losse warmtepomboiler op de zolder voor 2200 (700 subsidie eraf dus maar 1500) waardoor je geen gekloot hebt met leidingen trekken door je huis heen en alleen een tank naar boven hoeft te slepen en 2 dakpannen te vervangen voor 160mm afvoeren en je bent er wel. kost dus 3500~4000 euro in materiaal en elke lokale loodgieter met een lichaamstemperatuur van boven de 30 kan het installeren.

ik neem wel even aan dat je met adviseur eigenlijk verkoper bedoelt? een adviseur adviseert, een verkoper schuift een offerte onder je neus aan het einde van de dag. dat is wel belangrijk verschil in hoe je tegen zijn verhaal aan kijkt.

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 24-12-2022 23:56]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• buddow
Zenix schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:33:
Je kan ook twee aparte systemen nemen.
Warmtepompboiler, zijn er genoeg van rond de 300L (Atlantic Explorer 4, Auer Edel Air/Eau, Valliant Arostor) waarbij je ook nog de warmte van je mechanische ventilatie kan gebruiken, heb je type C of D?
Daarnaast een warmtepomp, dan krijg je namelijk twee keer subsidie, waardoor het meestal goedkoper is. Tevens kan je warmtepomp meestal kleiner, omdat die alleen verwarming hoeft te doen.
Ik heb een C systeem ventilatie. De box hangt in de ruimte waar nu de CV hangt, maar de warmtepomp komt in een andere ruimte. Dus ik denk dat deze optie afvalt.

Wat is je argument om twee aparte systemen te nemen (naast extra subsidie)? Het lijkt mij ook complexer, mogelijk hogere kosten.
flippy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:46:
hoe komt die installateur in vredesnaam op 14kW vermogen? met jouw gasvebruik heb je al moeite om 7kW te benutten. 14 is gewoon van de zotte. laat staan dat je simpelweg dat vermogen niet kwijtkan met je afgiftesysteem (je vloer en die fancoils) en je enorme problemen op gaat leveren met pendelen.

hou je het een beetje ruim met een 9kW panasonic voor 5000 euro met 3000 euro subsidie, dan nog een losse warmtepomboiler op de zolder voor 2200 (700 subsidie eraf dus maar 1500) waardoor je geen gekloot hebt met leidingen trekken door je huis heen en alleen een tank naar boven hoeft te slepen en 2 dakpannen te vervangen voor 160mm afvoeren en je bent er wel. kost dus 3500~4000 euro in materiaal en elke lokale loodgieter met een lichaamstemperatuur van boven de 30 kan het installeren.

ik neem wel even aan dat je met adviseur eigenlijk verkoper bedoelt? een adviseur adviseert, een verkoper schuift een offerte onder je neus aan het einde van de dag. dat is wel belangrijk verschil in hoe je tegen zijn verhaal aan kijkt.
Zoals beschreven is de 14kw van de Daikin misleidend. In de specificaties staat ook dat het maximale rendement 9kw is. Het huidige gasverbruik is laag, maar omdat we in de toekomst ook de slaapkamers van de kinderen willen verwarmen (samen 45m2) dan is extra capaciteit wel gewenst.

Ik begrijp je verhaal over adviseur/verkoper, dat is terecht.

Je voorstel om een boiler op zolder te zetten, alle aansluitingen van de CV zitten nu op de verdieping eronder, waarom scheelt dat dan leidingen trekken (en 160mm afvoer, waar is die dan voor nodig?)

[Voor 53% gewijzigd door buddow op 27-12-2022 11:45]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

buddow schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb een C systeem ventilatie. De box hangt in de ruimte waar nu de CV hangt, maar de warmtepomp komt in een andere ruimte. Dus ik denk dat deze optie afvalt.

Wat is je argument om twee aparte systemen te nemen (naast extra subsidie)? Het lijkt mij ook complexer, mogelijk hogere kosten.

[...]

Zoals beschreven is de 14kw van de Daikin misleidend. In de specificaties staat ook dat het maximale rendement 9kw is. Het huidige gasverbruik is laag, maar omdat we in de toekomst ook de slaapkamers van de kinderen willen verwarmen (samen 45m2) dan is extra capaciteit wel gewenst.

Ik begrijp je verhaal over adviseur/verkoper, dat is terecht.

Je voorstel om een boiler op zolder te zetten, alle aansluitingen van de CV zitten nu op de verdieping eronder, waarom scheelt dat dan leidingen trekken (en 160mm afvoer, waar is die dan voor nodig?)
je mist hem denk ik. ik kijk niet naar hoe je het gebruikt maar wat je gasverbruik is. dat is een indicator voor wat je daadwerkleijk aan warmte nodig hebt met je huidige gedrag. met 1600 kuub komt dat neer op 1600*8/1650=7.7kW.
en dat is inclusief warm water. dus als je je warm water scheid van je warmtepomp is 7kW al RUIM voldoende ook al ga je meer verwarmen en aangezien een 9kW panasonic technisch gelijk is aan een 5 en 7 is de 9kW al eigenlijk zware overkill maar geeft je mogleijk wat piece of mind. voor het vermogen hoef je het niet te doen.

en het scheelt leidingen trekken omdat je anders erg moeilijk moet gaan doen met 2x 32mm naar de zolder trekken vanaf de warmtepomp om vervolgens weer naar beneden te gaan. het is veel makkelijker om de warmtepomp direct op je verwarming beneden in te haken en je warm water apart te regelen op de zolder.

en de 160mm afvoeren zijn voor de warmtepompboiler. die heeft 2 slangen om lucht van buiten te halen.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• buddow
Dank nu begrijp ik het idee inderdaad!

Maar waar zou dan de binnenunit van de warmtepomp moeten komen? of heb ik die niet nodig als ik een aparte warmtepompboiler neem?

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:33
buddow schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:22:

Maar waar zou dan de binnenunit van de warmtepomp moeten komen? of heb ik die niet nodig als ik een aparte warmtepompboiler neem?
Die heb je inderdaad niet nodig. Een monobloc warmtepomp staat buiten en verwarmt je verwarmingswater direct.
De enige leidingen naar zolder zijn voor aan- en afvoer van tapwater voor de boiler.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee