Toon posts:

offline backuppen met Synology NAS? maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 23:07
Hallo tweakers,

ik zou graag wat hulp/tips willen.

Betreft:
NAS (Synology DS1522+ met 4x 4TB Iron Wolf hdds.
RAID-5 met btrfs als optie.

Mijn situatie:
Ik heb gemerkt dat mijn vrouw na twee maanden al meer dan 15GB volgepompt heeft met fotos en videos op haar telefoon en google account(s), dit komt omdat we een baby van 8 maanden hebben en we alles willen vastleggen. En ik ook wel maar alsnog minder. Ik heb dan ook nog mijn IT dingen zoals ISOs etc.

Dit was voor mij de reden om een NAS te kopen.

Wat heb ik voorheen gedaan:
Nja elke keer met een externe hdd fotos vanaf de telefoon naar de externe schijf gekopieerd. Nu hebben we dus meerdere schijven hier liggen. Dit is niet meer te doen. Tijd voor verandering en

Wat is mijn doel:
Wel eingenlijk al gezegd, het makkelijker opslaan van al mijn data en smartphones en noem zo maar op. Maar dat het niet verloren gaat. Zonde om dan zoveel geld uit te geven.

Bewust zijn:
Uiteraard weten we allemaal dat een NAS geen backup is. Mocht de NAS kapot gaan of wat dan ook is al je data verloren. Het is een opslag (netwerk opslag meer niet)

Wat heb ik zelf gedaan:
Ik heb tot op heden een aantal filmpjes bekeken, omdat het me eerste NAS ervaring is, moet ik nog goed leren uitvogelen en noem zo maar op.

1. Het installeren configureren (voltooid)
2. Storage pools aangemaakt (voltooid)
3. Users en groups aangemaakt (voltooid)
4. Shared drives / homes aangemaakt (voltooid)
5. Data scrubber task elke 3 maanden ingesteld (voltooid)
6a. Synology photos geïnstalleerd (voltooid)
6b. Synology photos op smartphones geïnstalleerd (voltooid)
7. Synology photos backup is nu voltooid met alle smartphones backuppen. (Op de NAS, is nog geen veiligheid)

Wat ik wil bereiken is dat ik misschien eventueel een extra externe harde schijf van 4 of 8TB kopen die extern aansluiten op de NAS en dat er elke keer een snapshot of iets dergelijks wordt gemaakt. Iets wat ik bijvoorbeeld kan selecteren, backuppen op de externe hdd en dan mocht het echt fout gaan dat er een backup is op de externe hdd. Dat als ik die inplug op een computer alle fotos direkt ze zien zijn.

Is hier een goede oplossing voor?

Alle reacties

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Je hebt 4x 4TB maar in welke RAID opstelling? Want in principe moet dat natuurlijk een eerste backup zijn. Daarnaast zou ik ook kijken naar een backup in de cloud of op een andere locatie anders ben je met een kleine huisramp alles kwijt.

• theduke1989
Heb het aangepast, RAID-5

Ik wil niet meer zoveel afhankelijk zijn van cloud, voorlopig niet de big boys zoals Amazon, google, onedrive.
Heb bekeken hoeveel ik kwijt ben, waardoor ik toch een NAS heb gekozen.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:39
theduke1989 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:19:
Heb het aangepast, RAID-5

Ik wil niet meer zoveel afhankelijk zijn van cloud, voorlopig niet de big boys zoals Amazon, google, onedrive.
Heb bekeken hoeveel ik kwijt ben, waardoor ik toch een NAS heb gekozen.
Backup maken naar de cloud is natuurlijk wat anders dan er van afhankelijk zijn.

Ik heb al een Office365 abonnement met een 1tb cloud opslag erbij.

Op mijn Synology syncen de belangrijkste folders met mijn Onedrive.

Ik ben er echter niet afhankelijk van, als MS ermee stopt stap ik over op wat anders. Het is, voor mij, wel de makkelijkste en goedkoopste manier om de NAS te backuppen.

https://wren.co/join/Devian

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:56

Hari-Bo

F5 addict

Homeland schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:17:
Je hebt 4x 4TB maar in welke RAID opstelling? Want in principe moet dat natuurlijk een eerste backup zijn. Daarnaast zou ik ook kijken naar een backup in de cloud of op een andere locatie anders ben je met een kleine huisramp alles kwijt.
RAID is geen back-up, enkel voor beschikbaarheid als een disk ploft in de set.

Afhankelijk hoe belangrijk je data is wil je het 3-2-1-0 back-up principe toepassen. Zelf heb ik het ingericht met twee 2e hands DS213+ en fungeren enkel als hyperbackup vault. 1 staat in mijn garage en de ander remote bij mijn ouders via een VPN verbinding. Dagelijks staan ze maar 1 uur per dag aan, zo loop je ook minder risico dat deze om wat voor reden dan ook een doelwit worden. En het belangrijkste onderdeel, periodiek vanaf beide locaties een restore uitvoeren om te valideren of de data consistent is. Back-up maken is 1, valideren wordt vaak pas gedaan tijdens nood en dan is het niet prettig om er dan pas achter te komen dat om wat voor reden dan ook de data niet bruikbaar is.

En ik zou niet syncen, dat is een 1 op 1 kopie van dat moment. Dus ook als je NAS malware ontvangt wordt deze netjes gerepliceerd. Met back-up heb je versioning en kan je terug naar een punt waarvan je weet dat het voor de besmetting is.

[Voor 9% gewijzigd door Hari-Bo op 25-12-2022 03:10]

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:49
Ik heb zelf een server met zfs raid van 4 schijven. Die maken elke nacht een automatische backupet Rsync naar een offsite nas op mijn werk. Dat kan de synology ook, meen ik. Daarnaast maak ik elke maand een offline backup van de data op een externe harde schijf.

Sneuvelt er een schijf, dan heb ik mijn data nog.
Wordt het huis leeggejat, dan heb ik mijn data nog.
Breekt er brand uit, dan heb ik mijn data nog.
Krijg ik ransomware, dan heb ik mijn data van de laatste maand nog.
Voor mij meer dan goed genoeg.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:14
(Offtopic, die duizenden foto's en filmpjes ga je nooit meer allemaal terugkijken. Maak een selectie waar je eenvoudig doorheen kan. Dat is later ook veel makkelijker en eenvoudiger dan door elke keer 40 foto's van het kind in het badje etc.).

Verder externe had aansluiten en hyper backup gebuiken.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:02

Gynnad

* * *

Zorg ervoor dat je een backup buiten je huis hebt (cloud, NAS bij (schoon)ouders, etc.) mocht je huis afbranden dan heb je altijd de backup nog die je kunt restoren.

Daarnaast wat hierboven wordt gezegd, ruim je fotos alvast een beetje op anders zit je dadelijk met tienduizenden fotos waar je waarschijnlijk niet meer naar kijkt omdat er zoveel oninteressante tussen zitten.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• theduke1989
Voor een extra NAS op een andere locatie heb ik op dit moment geen oplossing voor.

Voor mij is het voornamelijk belangrijk de data die ik wil opslaan zijn vooral de fotos etc. En voor nu laten we zeggen is een 4TB externe hdd wel genoeg. Op een gegeven moment zou dan een extra NAS van te pas komen. Maar zoals ik heb gezien niet echt dat het bestanden opslaat zoals in .jpg formaat of videos maar als een ander bestand.

• theduke1989
Hari-Bo schreef op zondag 25 december 2022 @ 03:08:
[...]

RAID is geen back-up, enkel voor beschikbaarheid als een disk ploft in de set.
Klopty maar met een 4 of 5 bay NAS is een raid-5 toch wel de betere oplossing omdat er 1 hdd kapot kan gaan en je deze vervangt en de nas het opnieuw aanmaakt

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

theduke1989 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:13:
Wat ik wil bereiken is dat ik misschien eventueel een extra externe harde schijf van 4 of 8TB kopen die extern aansluiten op de NAS en dat er elke keer een snapshot of iets dergelijks wordt gemaakt. Iets wat ik bijvoorbeeld kan selecteren, backuppen op de externe hdd en dan mocht het echt fout gaan dat er een backup is op de externe hdd. Dat als ik die inplug op een computer alle fotos direkt ze zien zijn.

Is hier een goede oplossing voor?
Neem een Synology C2 abonnement. Dan heb je externe cloud storage. Via Hyper Backup laat je dagelijks een backup maken van je belangrijke data (foto's, documenten enz). Mocht er iets mis gaan met je NAS, dan kan je de data terughalen uit C2. C2 bevat ook versioning, dus je kan ook terug in de tijd om een ouder document terug te halen dat je wellicht lokaal overschreven hebt. Prijzen zijn heel netjes. Iets van 30 euro p/j voor 300GB en 73 euro voor 1TB. Ik heb zelf ook al een paar jaar C2 en Hyper-Backup werken, heerlijk.

https://c2.synology.com/nl-nl/storage/overview

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:24
Zelf maak ik gebruik van Stack. Mogelijk wat duurder met 6 euro per maand voor 1TB, al heb ik nog 1,25 TB. Op het ogenblik heb ik even niet meer nodig. Ik zet mijn belangrijkste bestanden over op Stack. Mocht het nodig zijn dan kan ik ze daar weer vanaf plukken. Mocht ik mijn NAS een update geven en heb meer dataopslag nodig dan overweeg ik wel de C2 van synology of misschien Onedrive omdat er hier nog compleet op office 2007 gewerkt wordt.

[Voor 14% gewijzigd door RonnieKo op 25-12-2022 13:19]

• theduke1989
Ik wil voorlopig geen commerciële offside backup gebruiken. Ik kon ook namelijk een OneDrive O365 pakket €99 betalen voor een jaar.
Maar uiteindelijk toch gekozen voor een NAS.

Ik wil weten of Synology iets heeft, waar ik dit zo kan backuppen.

Nu hoor ik ik vele gevallen dat versioning ook belangrijk is. Betekend dit dat hyper backup iets goeds is?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

theduke1989 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:23:

Nu hoor ik ik vele gevallen dat versioning ook belangrijk is. Betekend dit dat hyper backup iets goeds is?
Hangt van jouw eisen af. Als je wilt teruggaan in de tijd naar een vorige versie van een document, is versioning zeker handig. Werk je bijv. met Word of Excel documenten die veelvuldig veranderen, dan is versioning zeker wel handig. Als je geen data hebt die verandert (zoals foto's, video's e.d.) hoeft versioning niet per se nodig te zijn. Het staat automatisch ingeschakeld in Hyper Backup. Verandert je data niet, dan zie je er verder ook niets van. Het neemt ook geen extra ruimte in.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik maak op 2 manieren off-line backups met Synology:

Je kunt "Hyper Backup" installeren vanuit het Package Center, daarin kan je profielen maken om backups weg te schrijven naar harddisks die je aansluit op de USB aansluiting van de Synology. Dit kan je gebruiken voor online backups maar ook voor offline backups en volgens mij is dit precies wat je oorspronkelijk vraagt.

Verder kan je een read-only rsync toegang openzetten op de Synology. Deze toegang gebruik ik om vanaf meerdere computers met het programma rsync een backup te trekken. Sommige backups gaan naar een SSD en sommige backups gaan naar een externe harddisk die ik afkoppel na het backuppen. De computers die backups maken kunnen het origineel niet veranderen en de Synology kan de backups niet benaderen (kan niet eens zien dat ze bestaan), dus de backups zijn veilig voor malware. rsync kan verwijderde bestanden bewaren in de backup met een aangepaste (herkenbare) bestandsnaam.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:19

FreakNL

Well do ya punk?

In jouw geval zou ik toch een offsite backup prefereren.

Je bent als redelijk goed bezig met je NAS maar je hebt nog geen plan voor als je huis afbrand.

Met externe schijven in de weer is mij teveel gedoe.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:54
Wederwijds backupdealtje sluiten met een vriend, of een simpele niet-RAID 2e NAS kopen en bij je ouders neerzetten oid.

Backups kun je versleutelen, dus da's prima. Je kunt zo'n externe NAS geloof ik ook op een tijdsfunctie zetten, dat hij bv om 2 uur 's nachts wakker wordt, en uit gaat als de backup klaar is (maar moet je even nakijken).

• theduke1989
FreakNL schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:53:
In jouw geval zou ik toch een offsite backup prefereren.

Je bent als redelijk goed bezig met je NAS maar je hebt nog geen plan voor als je huis afbrand.

Met externe schijven in de weer is mij teveel gedoe.
Bedankt, ik zal dan kijken naar een offside oplossing.

Qua plan, goed het kan altijd gebeuren altijd, maar tot op heden zijn er minden huizen in brand gestoken dat het voor mij nu niet echt een reden is. Mijn reden is wel dat als mijn NAS uit zich zelf kapot gaat, heb ik eerder het gevoel bij, ik alles kwijt ben en dat wil ik niet.

Ik heb nu dus nu alle files videos en fotos van mijn externe HDD wat gekoppeld is aan mijn PC nu op mijn NAS gezet op een shared drive, en dan mijn vrouw en mij toegang daarop gegeven zodat we erbij kunnen in SMB

en die externe behoudt ik ook namelijk voor altijd. En dan misschien in 2023 janurarie dat ik een 4 of 8tb aanschaffen om zo hyper backup wat jullie me aanraden te gebruiken.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:02
theduke1989 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:23:
Ik wil voorlopig geen commerciële offside backup gebruiken. Ik kon ook namelijk een OneDrive O365 pakket €99 betalen voor een jaar.
Maar uiteindelijk toch gekozen voor een NAS.

Ik wil weten of Synology iets heeft, waar ik dit zo kan backuppen.

Een Microsoft 365 family abonnement moet je nooit rechtstreeks bij Microsoft kopen. Er zijn diverse aanbieders die het voor minder dan 65 Euro kunnen leveren, zoek maar eens op google. En bij een family abonnement mogen 5 gebruikers 1TB in Onedrive zetten, en dat kunnen natuurlijk ook fictieve familieleden zijn. Dus en de laatste versie van Office op al je devices en genoeg opslag capaciteit.

Ik doe het al jaren op die manier en ben er tot nu toe tussen de 54 en 63Euro per jaar aan kwijt geweest.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn reden is wel dat als mijn NAS uit zich zelf kapot gaat, heb ik eerder het gevoel bij, ik alles kwijt ben en dat wil ik niet.
Min of meer heb ik om die rede uiteindelijk een Fantec QB-35U31 4 docks harddiskbay erbij gekocht puur en alleen voor backup. Dat dock werkt met USB-C en je elke harddisk onafhankelijk van mekaar kan benaderen zonder RAID. Voordeel daarvan vind ik dat als er iets mis gaat met het dock dat je de harddisks nog altijd kan uitlezen via een gewone s-ata poort in de pc of via een dock.

Ander punt was ook dat ik een aantal externe harddisks liggen had met allerlei backup data erop maar geen behoefte eraan had dit weer naar b.v. de NAS te gaan kopiëren. Vooral met b.v. midi-files, allemaal kleine bestandjes, kan dit een behoorlijke tijd gaan duren.

Dat ik niet voor cloud backup gekozen heb is ten dele ook wel omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een clouddienst. Daarbij wil ik ook niet echt meewerken aan al de bouw van allerlei grote serverparken die nodig zijn voor al die cloudstorage.

• Roel1966
  • Niet online
Himalaya schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:23:
[...]

Een Microsoft 365 family abonnement moet je nooit rechtstreeks bij Microsoft kopen. Er zijn diverse aanbieders die het voor minder dan 65 Euro kunnen leveren, zoek maar eens op google. En bij een family abonnement mogen 5 gebruikers 1TB in Onedrive zetten, en dat kunnen natuurlijk ook fictieve familieleden zijn. Dus en de laatste versie van Office op al je devices en genoeg opslag capaciteit.

Ik doe het al jaren op die manier en ben er tot nu toe tussen de 54 en 63Euro per jaar aan kwijt geweest.
( even off-topic ) Ik heb dan wel het abbo rechtstreeks via MS lopen waarbij je trouwens nu geen 5 maar 6 gebruikers hebt bij een Family abbo. Maar ik deel mijn abbo met een paar familieleden en vrienden en delen gewoon de prijs.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:02
Roel1966 schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:36:
[...]

( even off-topic ) Ik heb dan wel het abbo rechtstreeks via MS lopen waarbij je trouwens nu geen 5 maar 6 gebruikers hebt bij een Family abbo. Maar ik deel mijn abbo met een paar familieleden en vrienden en delen gewoon de prijs.
Je hebt gelijk, ik bedoel 6 mensen die elk 5 devices mogen registreren voor Office en elk 1TB aan opslag krijgen.

Tja, dan zijn jullie toch een beetje dief van eigen portemonnee. Ik vind binnen 30 seconden al twee webwinkels waar het een stuk goedkoper kan. Je koopt daar een registratiekey die je vervolgens in je Microsoft account gebruikt om je abonnement te verlengen. Echt helemaal zoals het hoort en werkt, doe dat al jaren ondertussen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Roel1966
  • Niet online
Tja, dan zijn jullie toch een beetje dief van eigen portemonnee. Ik vind binnen 30 seconden al twee webwinkels waar het een stuk goedkoper kan.
Ik heb een maandabbo, ja ik weet, dat is minder voordelig maar ik kan het dan wel per maand opzeggen, althans dat was de gedachte erachter. Maar ik ga dat ook nog eens opnieuw bekijken en misschien wel omzetten. Alhoewel ik sterk zit te twijfelen om niet gewoon 1 vaste licentie voor een Officepakket aan te schaffen. Ergens maak ik namelijk maar weinig gebruik van Onedrive en de anderen voor zover ik weet zelfs helemaal niet.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:14
theduke1989 schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:17:
[...]
Qua plan, goed het kan altijd gebeuren altijd, maar tot op heden zijn er minden huizen in brand gestoken dat het voor mij nu niet echt een reden is. Mijn reden is wel dat als mijn NAS uit zich zelf kapot gaat, heb ik eerder het gevoel bij, ik alles kwijt ben en dat wil ik niet.
Het zal je maar gebeuren.
Ik ken iemand waarbij een inbreker de NAS en de externe drive met de back-up had meegenomen...
Of als door een stroomstoring/blikseminslag ze beide kapot gaan.

Ik stel altijd de vraag, hoeveel vind je het waard om die gegevens weer terug te hebben als alles weg zou zijn.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
Denk ook eens na bij brand. Lokale offline schijven ben je dan ook kwijt.

2de nas offsite is dan toch de beste oplossing.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:12
Gewoon een USB harde schijf aanschaffen, die elders in huis bewaren.
Een keer per week even aansluiten en met Hyperbackup een incremental backup maken.

Dan ben je van het diefstal, stroomstoring en bliksem risico af.
Alleen als je huis afbrand ben je alles kwijt, maar volgens mij heb je dan andere zorgen dan je druk maken over foto's.

Alles is altijd een afweging tussen gemak, kosten en risico.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-01 18:59

dawauz

XboX live : DaWauZ

wat ik mensen altijd wil zeggen, alle backups die je maakt en thuis bewaart op hoeveel apparaten dan ook, das an sich een goed begin. Maar je moet ook wel iets buitens huis bewaren, voor het geval je woning bijvoorbeeld af brand tot de grond, heb je helemaal niets aan backups die je waar dan ook hebt bewaard.
Misschien een hele goede brandkast maar ook dat kunnen ovens worden. Dus een online backup van echt belangrijke zaken, doen!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Aan het begin van het topic werd al genoemd de 3-2-1 backup.

Laten we vooral niet vergeten wat dit betekent:
een backup is pas een backup als je behalve de originele data ook minstens
  • 3 kopieën hebt, op minstens
  • 2 verschillende media, waarvan minstens
  • 1 op een andere locatie bewaard.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:19

FreakNL

Well do ya punk?

dawauz schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:02:
wat ik mensen altijd wil zeggen, alle backups die je maakt en thuis bewaart op hoeveel apparaten dan ook, das an sich een goed begin. Maar je moet ook wel iets buitens huis bewaren, voor het geval je woning bijvoorbeeld af brand tot de grond, heb je helemaal niets aan backups die je waar dan ook hebt bewaard.
Misschien een hele goede brandkast maar ook dat kunnen ovens worden. Dus een online backup van echt belangrijke zaken, doen!
Dat dus.

En hoeveel belangrijke documenten en foto's heb je nou eigenlijk?

De MijnDocumenten folder is bij mij rond de 8gb, inclusief PSTs. Dat kan je overal in the cloud wel kwijt. En dan heb ik nog niet eens een schifting gedaan.

Mijn complete bak met digitale foto's vanaf 2001 is nog een 35gb..

Dat zijn (voor mij) de belangrijkste dingen. Ik zou er persoonlijk echt voor zorgen dat deze data offsite staat... Hetzij online (ondedrive bijv) of een NAS bij ouders/vrienden.. Of een externe schijf die op je werk ligt en die je elke maand synct (maar dat vind ik persoonlijk irritant)..

Een ISO of MKV is wel opnieuw te downloaden...

[Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 26-12-2022 11:27]

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-01 18:59

dawauz

ik laat mijn nas syncen naar een andere locatie, en echt belangrijjke shit gaat ook naar google drive. documenten, belangrijke foto's etc.

• theduke1989
Ik ga dat ook overwegen

Toch dan een paar vragen.
1. Mijn moeder woont in Nederland, ik in Duitsland. Hoe moet ik dit instellen? Heen en weer rijden helpt niet echt.

2a. Stel mijn main NAS gaat kapot. Hoe kan ik dan via hyper backup mein data terug halen?
2b. Voor nu koop ik een 2.5 hdd of 3.5hdd met een enclosure en doe het nu daarop voor nu.

Maar echt een tweede NAS is dus echt welkom.
Koop dan wel een tweedehandsje een + model voor Btrfs ondersteuning.

• theduke1989
Daarnaast,

maakt het uit of het een 2.5 of 3.5hdd is? en of het een externe hdd is werkt dat direct. of beter een aparte kopen met een enclosure?

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-02 18:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Beste (en enige juiste) oplossing is iets wat automatisch gebeurd in mijn ogen. Handmatig backups maken naar USB is iets wat je snel vergeet waardoor je er uiteindelijk niet op kunt vertrouwen.

Keuze voor 2,5 of 3,5" heeft vooral met datavolume te maken in mijn ogen. 2,5" zijn max iets van 3 of 4TB. Pre is dat ze geen voeding nodig hebben dus het is wat makkelijker.
Een USB hdd die 24/7 aan de NAS hangt zie ik niet als backup! Bij diefstal, blikseminslag etc ben je alsnog al je data kwijt.

NAS op een externe locatie zetten is de beste oplossing in mijn ogen. Speciaal account aanmaken op de NAS waarmee je deze backups maak (met beperkte rechten). Alleen poorten forwarden die je echt nodig hebt. Daarnaast kun je in de NAS zelf ook IP restricties instellen. Merk in de praktijk dat ip adres hier (KPN glas) al 1,5 jaar hetzelfde is.
Mocht je het moeten aanpassen: op en computer inloggen bij je moeder via iets als teamviewer.

Zelf externe backup naar mijn ouders draaien en de echt belangrijke data ook nog bij een externe partij (encrypted) en maak (incidenteel) een backup op een usb hdd.

Denk overigens dat een aantal mensen in voorgaande reacties wel gelijk hebben betreffende hoeveelheid foto's. Kunst om dit enigsinds bij te houden want hoe ga je ooit iets doen met deze foto's, of denk je dat het kind op latere leeftijd door 100.000 foto's gaat 8)7.

[Voor 18% gewijzigd door Tortelli op 30-12-2022 09:58]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• theduke1989
Tortelli schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:52:

Denk overigens dat een aantal mensen in voorgaande reacties wel gelijk hebben betreffende hoeveelheid foto's. Kunst om dit enigsinds bij te houden want hoe ga je ooit iets doen met deze foto's, of denk je dat het kind op latere leeftijd door 100.000 foto's gaat 8)7.
Mijn vrouw heeft in 1 maand 15GB volgepompt met fotos, ik denk dat we makkelijk voorbij de 1-2tb aan fotos gaan.

Ik moet kijken hoe ik die externe locate ga doen, voor nu houdt ik het voorlopig tot manuele backups op een externe 2.5hdd heb ik gekocht. Fotos ansich hebben we nog onder de 1tb dus moet voldoende zijn.

Ik heb een standaard vodafone modem hier hangen, heb nog geen eigen router, hopelijk kan ik daar wat mee.
En anders even kijken naar quickconnect van Synology om daarmee externe backups te maken.

Bij mij is de enige scenaria wat ik me kan voostellen. Bliksem aanslag, of dat de synology zelf kapot gaat.
Iemand ervaring dat een Synology zelf kapot ging? en waarom wegen stof of iets dergelijks.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:01
Microkid schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:00:
[...]

Neem een Synology C2 abonnement.
Prijzen zijn heel netjes. Iets van 30 euro p/j voor 300GB en 73 euro voor 2TB.
Het is €73 voor 1 TB. Waar zie jij dat bedrag voor het dubbele? Of was dat een aanbieding?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

Reinier schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:05:
[...]

Het is €73 voor 1 TB. Waar zie jij dat bedrag voor het dubbele? Of was dat een aanbieding?
Tikfout. Idd 73 euro voor 1TB.

3000Wp zonnestroom

• theduke1989
Ik heb een 2TB intenso harde schijf gekocht.
Daar zet ik sowieso de eerste backup op.

Korte vraag, ik check de spacerex videos en hij had ook een hyper backup gemaakt. Maar via usb. Kan je die elke keer uitvoeren? Of moet je telkens de eerste backup op de externe HDD verwijderen?

• theduke1989
Io zal mijn extra vraag hier stellen.

Zo ik doe voor nu een backup op een externe hdd. 2TB. Kan het echt zijn dat we nu ongeveer 6-7 uur verder zijn en pas op 75% van de backup zijn?

Het is voor nu ongeveer 460gb aan data op de Synology. Kan dit kloppen? Ik doe een hyper backup elke dag om 03:00 maar dat gaat niet elke keer zo neem ik aan toch? Alleen wat aangepast wordt of niet.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:16

Denko

|{ing Øf ßlitz

theduke1989 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:03:
Io zal mijn extra vraag hier stellen.

Zo ik doe voor nu een backup op een externe hdd. 2TB. Kan het echt zijn dat we nu ongeveer 6-7 uur verder zijn en pas op 75% van de backup zijn?

Het is voor nu ongeveer 460gb aan data op de Synology. Kan dit kloppen? Ik doe een hyper backup elke dag om 03:00 maar dat gaat niet elke keer zo neem ik aan toch? Alleen wat aangepast wordt of niet.
Dit lijkt me wel extreem traag. 500GB is bij van nas naar nas (wat nog via langzamer Gb netwerk moet) is zo'n anderhalf uur uit mijn hoofd. Naar externe disk zou sneller moeten zijn.

En als 2e, klopt, hyper backup doet meestal de incrementals alleen, dus hetgene wat veranderd is.

PSN & XBL: Denkoyugo

• theduke1989
Denko schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:12:
[...]
En als 2e, klopt, hyper backup doet meestal de incrementals alleen, dus hetgene wat veranderd is.
Ik doe een eerst backup nu. Gisteren pas uitgevoerd een hyper backup. Op de NAS tot nu toe 460GB aan data. En keek met nog is nu 80% dus na deze backup neem ik aan dat het veel sneller is? Ik heb wel Enable integrity check: op 30 minuten gezet, kan dit het veroorzaken dat het echt zo langzaam gaat.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:16

Denko

|{ing Øf ßlitz

theduke1989 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Ik doe een eerst backup nu. Gisteren pas uitgevoerd een hyper backup. Op de NAS tot nu toe 460GB aan data. En keek met nog is nu 80% dus na deze backup neem ik aan dat het veel sneller is? Ik heb wel Enable integrity check: op 30 minuten gezet, kan dit het veroorzaken dat het echt zo langzaam gaat.
Het zou kunnen, maar eerlijk is eerlijk, ik doe die integrity check niet met elke backup. Dus dat kan ik je niet vertellen.

PSN & XBL: Denkoyugo

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:23
Ik laat op mijn DS416play hyper backup iedere nacht de foto-share backuppen en wegzetten op een aangesloten externe hardeschijf.
Deze hardeschijf wissel ik eens per maand, dan leg ik er 1 in de schuur in de achtertuin.

Daarnaast heb ik een DS212J staan die snachts aan gaat, en waar met cloudstation de file die hyper backup maakt op de DS416play heen gesynchroniseerd word.

Het maakt niet uit waar deze 2e nas staat want je kan gewoon de quickconnect naam ingeven als adres, en dan kan hij overal staan op de wereld.
Nu staat deze 2e nas helaas bij ons thuis, want mijn vader trok continue de stekker eruit.

Daarnaast ben ik door meerdere gecrashte WD red schijven (die gingen elk jaar alle 4 stuk) extra voorzichtig geworden, en zet ik de foto's ook op mijn ondrive.

Beetje extreem misschien, maar toen onze oudste 2 was geworden crashte 3 van de 4 de wd red schijven in een week en was ik een hoop foto's van de babytijd kwijt.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb hier ook een Synology NAS staan en doe het als volgt: Ik heb twee losse USB drives van 4TB gekocht. Middels Hyper Backup maak ik backups naar deze schijven. Gewoon de ruwe bestanden, zodat ik deze, als het nodig is, direct weer kan gebruiken vanaf de backup schijf. Op de ene USB schijf backup ik de mappen die maar weinig veranderen. Deze schijf doe ik eens in de 2 maanden een keer backuppen vanaf de NAS. Op de andere de mappen die vaker veranderen. Deze schijf leg ik wekelijks aan de NAS voor de backup in de nacht. De rest van de tijd liggen deze schijven netjes goed opgeborgen in de schuur. Op die manier ben ik ook bij brand redelijk veilig. Ongeveer 200GB met de allerbelangrijkste bestanden (belangrijke documenten, trouwfoto's, etc.) heb ik ook nog op een schijfje staan die ik in mijn werktas heb zitten. Mocht er een vliegtuig op ons huis vallen.

• theduke1989
FRANQ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:30:
Ik laat op mijn DS416play hyper backup iedere nacht de foto-share backuppen en wegzetten op een aangesloten externe hardeschijf.
Deze hardeschijf wissel ik eens per maand, dan leg ik er 1 in de schuur in de achtertuin.

Daarnaast heb ik een DS212J staan die snachts aan gaat, en waar met cloudstation de file die hyper backup maakt op de DS416play heen gesynchroniseerd word.

Het maakt niet uit waar deze 2e nas staat want je kan gewoon de quickconnect naam ingeven als adres, en dan kan hij overal staan op de wereld.
Nu staat deze 2e nas helaas bij ons thuis, want mijn vader trok continue de stekker eruit.

Daarnaast ben ik door meerdere gecrashte WD red schijven (die gingen elk jaar alle 4 stuk) extra voorzichtig geworden, en zet ik de foto's ook op mijn ondrive.

Beetje extreem misschien, maar toen onze oudste 2 was geworden crashte 3 van de 4 de wd red schijven in een week en was ik een hoop foto's van de babytijd kwijt.
Bedankt, ik ga dat ook sowieso doen. Een extra DS aanschaffen en daarop doen.
Maar is dat veilig? of heb je eigen Quickconnect naam ik bedoel dddns naam die je gebruikt. Ik lees en zie bij sommige videos bijvoorbeeld van Spacerex dat een quickconnect van synology niet altijd even veilig is, omdat hackers wel de weg weten qua naamgeving.

ik heb nu een hyper backup gedaan, geen singel version voor nu. Misschien dat ik dat ook ga doen.
wil van de cloud solutions af van techgiganten, dus moet dan kijken.

• theduke1989
wolly_a schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:17:
Ik heb hier ook een Synology NAS staan en doe het als volgt: Ik heb twee losse USB drives van 4TB gekocht. Middels Hyper Backup maak ik backups naar deze schijven. Gewoon de ruwe bestanden, zodat ik deze, als het nodig is, direct weer kan gebruiken vanaf de backup schijf. Op de ene USB schijf backup ik de mappen die maar weinig veranderen. Deze schijf doe ik eens in de 2 maanden een keer backuppen vanaf de NAS. Op de andere de mappen die vaker veranderen. Deze schijf leg ik wekelijks aan de NAS voor de backup in de nacht. De rest van de tijd liggen deze schijven netjes goed opgeborgen in de schuur. Op die manier ben ik ook bij brand redelijk veilig. Ongeveer 200GB met de allerbelangrijkste bestanden (belangrijke documenten, trouwfoto's, etc.) heb ik ook nog op een schijfje staan die ik in mijn werktas heb zitten. Mocht er een vliegtuig op ons huis vallen.
Is dat de single version optie? ik heb voor nu de niet single version gedaan.
- Dagelijks backup om 03:00
- integrity check elke week dus volgende is 08.01.2022
ik hoop voor nu dat het dus OK is voor nu dan. en wanneer er weer wat geld is dat ik het via een extra NAS ga doen

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-02 15:39

Ziglar

humulus lupulus

hier een synology in raid staan waar alles heen gaat, bij mijn broer staat ook nog een synology met externe harde schijf er aan gekoppeld. deze 2 backuppen naar elkaar.
moet toch gek lopen als mijn computer, mijn nas en de nas van mijn broer allemaal in 1 keer stuk gaan.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22
Wat @Rolfie hier net ook zegt. Heb je een familielid, vriend die misschien ook een NAS heeft en hetzelfde probleem heeft?
Ik backup ongeveer 500GB aan "belangrijke data" naar een NAS van een vriend van me en hij andersom, dit werkt prima.

//EDIT: Wat @Ziglar zegt :)

[Voor 6% gewijzigd door BernardV op 04-01-2023 17:06]

• theduke1989
Ziglar schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:00:
hier een synology in raid staan waar alles heen gaat, bij mijn broer staat ook nog een synology met externe harde schijf er aan gekoppeld. deze 2 backuppen naar elkaar.
moet toch gek lopen als mijn computer, mijn nas en de nas van mijn broer allemaal in 1 keer stuk gaan.
In hoeverre ist dat echt realischtisch? Ik bedoel ik begrijp dat het gaat om redudantie.
Echter hoor je niet vaak, of helemaal niet dat een huis is afgebrand, en dat een NAS wat daarin staat kapot is.

Voor mij is het eigenlijk meer belangrijker dat een NAS, bijvoorbeeld als een HDD kapot is ik niet al mijn data kwijt ben. Bij RAID-5 heb ik dus speling op 1HDD wat kapot kan gaan, en alsnog mijn data bestaan blijft.

ik ben sowieso van plan om nog een NAS op jullie advies aan te schaffen, misschien eentje hier in V&A en dan die bij mijn ouders in Nederland in mijn oude kinderkamer aan te sluiten waar ook de router staat.
En ik blijf dus nu ook gewoon de NAS dagelijks backuppen op die 2TB, tot nu toe 460gb aan data, maar zodra mijn vrouw de app geinstalleerd heeft, gaat dit dus een stuk omhoog.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22
theduke1989 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:18:
[...]

In hoeverre ist dat echt realischtisch? Ik bedoel ik begrijp dat het gaat om redudantie.
Echter hoor je niet vaak, of helemaal niet dat een huis is afgebrand, en dat een NAS wat daarin staat kapot is.
Better safe than sorry denk ik dan..
Het hoeft niet zo te zijn dat het een brand is, kan ook diefstal, cryptolocker, blikseminslag etc zijn.
De kans dat het je overkomt is klein, maar als het je overkomt.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

theduke1989 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:18:
[...]

[...] Bij RAID-5
Aan de andere kant is het wel zo, dat heel veel mensen die RAID gebruiken, in de praktijk vroeg of laat daadwerkelijk te maken krijgen met een of zelfs meer (tegelijk) kapotte harddisks.

Met RAID-5 leg je extra stress op de harddisks. Veiliger (en sneller) is RAID-1.

• wolly_a
  • Niet online
theduke1989 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Is dat de single version optie? ik heb voor nu de niet single version gedaan.
- Dagelijks backup om 03:00
- integrity check elke week dus volgende is 08.01.2022
ik hoop voor nu dat het dus OK is voor nu dan. en wanneer er weer wat geld is dat ik het via een extra NAS ga doen
Ja, volgens mij wel, maar dat kun je achteraf niet meer zien. Het leek mij handig dat mijn bestanden direct beschikbaar zijn als er nood aan de man is. Dat kan nu, omdat het nu gewoon een harde schijf is met de bestanden direct benaderbaar. Volgens mij kun je met Synology Hyper Backup Explorer andere backups lezen.

• theduke1989
wolly_a schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Ja, volgens mij wel, maar dat kun je achteraf niet meer zien. Het leek mij handig dat mijn bestanden direct beschikbaar zijn als er nood aan de man is. Dat kan nu, omdat het nu gewoon een harde schijf is met de bestanden direct benaderbaar. Volgens mij kun je met Synology Hyper Backup Explorer andere backups lezen.
Misschien was dat een betere idee, hoe zit dat met scheduled backups in elkaar? kan dat ook zo maar, of herschrijft die dan telksn over.

Nu heeft die maar 2 minuten tijd nodig gehad omdat het een incremental backup is, dus alleen wat toegevoegd of aangepast is.

• wolly_a
  • Niet online
theduke1989 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:30:
[...]

Misschien was dat een betere idee, hoe zit dat met scheduled backups in elkaar? kan dat ook zo maar, of herschrijft die dan telksn over.

Nu heeft die maar 2 minuten tijd nodig gehad omdat het een incremental backup is, dus alleen wat toegevoegd of aangepast is.
Volgens mij functioneert dat ook gewoon, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet bij ga zitten om ‘m aan te moedigen. Ik hang de schijf er zondagavond aan en maandagochtend gooi ik ‘m weer in de schuur. De laatste backup duurde 6 minuten en ik heb best veel data, dus ik denk het wel.

• theduke1989
Een korte vraag.

Ik heb nu dus een hyper backup aanstaan voor dagelijks backup usbshare1 (wat op een 2tb externe hdd) wordt gebackupped.

Nu via SMB verwijder ik de fotos van Synology Photos applicatie (wat onder homes-home-gebruiker) staat. Ik neem aan dat alle fotos wat ik naar een andere folder heb gekopieerd ook zo blijft? En niet later weer via de synology photos applicatie gebackupped wordt?

iemand enig idee, voordat ik gekke dingen uitprobeer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee