Toon posts:

Saaie Office PC CPU en Mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• masmas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 09:05
Beste mede tweakers,

Ik houd de releases van de nieuwe snelle CPUs aardig in de gaten, maar ben nu gevraagd een simpele(goedkope) office pc in elkaar te zetten. Geen idee wat dan waar voor je geld is. Daarom vraag ik jullie hulp.

Ik zoek een?
Welke CPU en Mobo raden jullie aan voor een simpele office PC. De computer is voor mijn schoonouders, word alleen gebruikt voor Outlook, Word en internetten.

Wat is je budget?
Neem aan dat de set niet veel meer dan 130 euro hoeft te kosten? Maar dat is een grove inschatting.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vervanging van een oude Dell computer.
Alle onderdelen nieuw. Behuizing, Ssd, 8 GB ddr4 geheugen. Moet alleen nog CPU en Mobo uitkiezen.

Dank voor jullie reacties.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat is er mis met die oude dell? De taken die jij beschrijft heeft geen bijzondere hardware nodig. Eventueel een ssdtje en wat extra ram erbij prikken?

• masmas
br00ky schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:49:
Wat is er mis met die oude dell? De taken die jij beschrijft heeft geen bijzondere hardware nodig. Eventueel een ssdtje en wat extra ram erbij prikken?
Goed punt, had ik er even bij kunnen vermelden: blue screens. Heb drivers en Bios geupdate, maar blijft gebeuren. De PC zelf is ongeveer 7 jaar oud. Dus leek me wel tijd worden.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je iets moderns neemt kom je al gauw uit op een een 4600G plus goedkoop A320/B450/B520-mobo of een pentium G6900 + goedkoop H610-bord. Intel heeft daarmee een budget-CPU maar helaas relatief dure moederborden, terwijl AMD juist pas CPU's vanaf 100 euro aanbiedt (exclusief CPU's zonder IGP) maar weer wat goedkopere moederborden heeft. Mijn voorkeur zou dan naar AMD gaan omdat je dan al snel op een 6-core uitkomt die het nog vele jaren vol gaat houden, t.o.v. de twee cores van de pentiums.

DDR4 en SSD's kosten gelukkig geen reet meer, dus de totaalprijs kan daarmee best prima worden.

Gewoon een ouder socket nemen kan misschien wat schelen maar je bespaart vaak minder dan dat je aan prestaties inlevert. Op zich is een 4 jaar oude PC ook snel genoeg maar voor die 100 euro die je er hooguit voor bespaart voelt het gewoon zonde. Hooguit biedt tweedehands nog een interessante prijs, maar dat moet je maar willen.

Alternatief is wel gewoon een OEM-kastje of bare-bone. Wel minder hoog tweaker-gehalte, maar aan de andere kant zijn NUC's, DeskMini X300's etc. ook weer leuk om ruimte te besparen, een volledige ATX-kast is voor low-end tegenwoordig totaal overkill. Geen idee hoeveel waarde ze daaraan hechten.

[Voor 16% gewijzigd door bwerg op 24-12-2022 20:27]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• masmas
Dank voor de goede input. Zal eens kijken naar wat barebones. En je genoemde cpus van Intel en AMD.

Maar als AMD geen Igpu heeft, dan schiet het niet op toch? Dan moet ik ook nog een gpu kopen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:53
masmas schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:42:

Alle onderdelen nieuw. Behuizing, Ssd, 8 GB ddr4 geheugen.
Wat is het merk en type van deze onderdelen. Niet al het werkgeheugen werkt even lekker met AMD Ryzen om maar een voorbeeld te geven.

Welk merk en type voeding heb je?

Reken op minimaal €200 voor een cpu/mobo combo waar je weer even mee door kunt.

[Voor 10% gewijzigd door Uszka op 24-12-2022 20:48]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 15:48

Harrie

NederVlaming

Ik ben zelf aan het kijken naar de deskmini X300 icm de 5600G, maar dat zit wel ver boven de 130 euro natuurlijk. Samen zo'n 300 euro. (De G modellen hebben wel een igpu, die veel sterker is dan die van de Intel tegenhangers)

Nu die processors flink in prijs gedaald zijn, is die Deskmini juist duurder geworden.

En dan nog So-dimm geheugen natuurlijk.

[Voor 7% gewijzigd door Harrie op 24-12-2022 20:51]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

AMD G modellen hebben wel een igpu.

130 is wel erg pittig nieuw.
Iets als dit.
uitvoering: Intel Pentium Gold G6400 Boxed
en dit
uitvoering: ASUS PRIME H510M-K
is eigenlijk je enige optie dan.

Dus je zult budget wat moeten rekken of 2e hands moeten willen kijken.

Anderzijds, waarom denk je dit nodig te hebben? Is een low power pentium NUCje niet een interessante optie?
uitvoering: Intel June Canyon NUC7PJYHN EU Barebone L6 EU

• masmas
Dank voor jullie reacties. Na de comment van br00ky toch maar bakzeil gehaald, en ssd en extre geheugen in het oude beestje gestopt, eerst eens kijken of dat werkt voor mijn schoonouders.

Dank voor jullie tips. Goed om te zien dat iedereen ook out of the box denkt en niet mijn vraag letterlijk beantwoord, maar met betere suggesties komt om het daadwerkelijke problem op te lossen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

heb ook zo'n nucje als HTPC. Probleem is dat daar dus ook zon low power CPU in zit.
Waar ik met een desktop i5 van 10 jaar oud nog prima alle dagelijkse dingen kan doen, is de op (ik dacht) 10w gelimiteerde i5 7200u in mijn nuc echt wel iets waarvan ik merk dat nu toch al echt te traag begint te worden, en ik bij browsen (zeker met dingen als youtube) nu echt regelmatig op de cpu zit te wachten

@masmas mocht je trouwens toch de weg van een nieuw mobo op willen gaan. Dubbelcheck even dat je behuizing en voeding dan wel atx compatible zijn. Dell heeft er nogal een handje van om daar een eigen formaat voor te verzinnen, wat nergens anders bruikbaar voor is.
bwerg schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:22:

DDR4 en SSD's kosten gelukkig geen reet meer, dus de totaalprijs kan daarmee best prima worden.
Op een 1500E gaming pc zijn dat niet de grote verschillen idd. Maar als je denkt aan een budget van 130E, dan nemen die 2 daar toch best wel een behoorlijke chunk uit.

[Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 02-01-2023 12:02]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

heuveltje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:37:
heb ook zo'n nucje als HTPC. Probleem is dat daar dus ook zon low power CPU in zit.
Waar ik met een desktop i5 van 10 jaar oud nog prima alle dagelijkse dingen kan doen, is de op (ik dacht) 10w gelimiteerde 7200u in mijn nuc echt wel iets waarvan ik merk dat nu toch al echt te traag begint te worden, en ik bij browsen (zeker met dingen als youtube) nu echt regelmatig op de cpu zit te wachten
Low-end is een groter probleem dan low power. Neem een 6800U o.i.d. en je hebt een low-power krachtpatser waar je voor een beetje office-werk echt nog wel 10 jaar mee vooruit kan. Maar dan betaal je natuurlijk wel wat... Ook een tussenweg als de 5600U of 4800U is alleen te vinden in mini-PC's die nog steeds te duur zijn.

[Voor 14% gewijzigd door bwerg op 02-01-2023 12:01]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee