DAC/AMP nodig voor Beyerdynamic DT770 PRO, zo ja, welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:56
Hallo,

Tijdje terug heb ik een nieuwe PC gebouwd. Sinds mijn Steelseries gaming headset een paar jaar geleden kapot is gegaan gebruik ik standaard Samsung oortjes. Ik wil toch weer terug naar een headset, maar een losse microfoon heb ik al dus een gewone "niet-gaming" koptelefoon is prima. Sowieso lees ik dat een "gaming" headset zonde van het geld is.

Ik zit zelf aan de Beyerdynamic DT770 PRO te denken omdat ik daar eigenlijk alleen maar goeds over lees. Ik weet alleen niet of ik voor de 80 of 250 ohm versie zou moeten gaan. Mijn moederbord heeft geen geweldige audio volgens mij (uitvoering: Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4, Realtek ALC897).

Ik heb totaal geen verstand van audio, dus zoals al aangegeven weet ik niet of ik uberhaupt verschil zou merken tussen de 80 ohm en 250 ohm versie. Moet ik er bij beide een DAC/AMP bij hebben of alleen bij de 250 ohm? Zo ja welke? Ik zat zelf aan eventueel de Sound Blaster GC7 of G6 van Creative te denken? Maar ik heb geen idee of dat wat is. Er staan helaas ook maar weinig reviews op Tweakers.

Iemand die advies voor mij heeft?

Beste antwoord (via Tricyrtis op 25-12-2022 01:20)

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:30
Hier de 250 ohm versie van de DT 990 pro in bezit.

Mijn MacBook Pro uit 2015 kan deze gewoon aansturen; al moet ik het volume wel behoorlijk opschroeven. Voor normaal gebruik geeft dit voor mij geen problemen; maar als iemand wel van geluid op standje ''oorverdovend'' houdt kan dit een beperking zijn.

Op mijn PC sluit ik mijn 990's wel aan via een JDS Labs El Amp II+. Niet omdat het persé nodig is; zowel mijn bejaarde Creative X-Fi Titanium HD geluidskaart als de output vanuit mijn Asus Prime X370-pro kunnen de 990's aan al is wat extra speelruimte qua volume wel fijn. Volumeregeling op het bureau en simpel schakelen tussen koptelefoon en speakers zijn dan ook een mooie plus.

Mocht je budget toereikend zijn om later eventueel een amp aan te schaffen mocht je dat nodig achten zou ik voor de 250 ohm variant gaan. Een leuke amp als een JDS Labs Atom amp+ hoeft niet eens zo heel erg duur te zijn en het is leuk speelgoed om wat voorzichtige stapjes in de audiofiele wereld te zetten. Mocht je liever een koptelefoon hebben welke zonder poespas overal op aan te sluiten is dan zal ik eerder voor de 80 of 32 ohm varianten gaan.

Enkel een DAC zou ik links laten liggen.

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:11
Kan je niet gewoon starten zonder? Ik heb de 250ohm versie en mijn Gigabyte Aorus x570 heeft daar geen moeite mee, eigenlijk (ik zie ook niet het nut om hem op standje doof te zetten).

Of dat een groot verschil zou zijn met de 80ohm versie, kan ik niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Rmg

Waarom niet de 32ohm versie, dan heb je nergens een amp nodig en werkt ie ook op je smartphone, tablet, laptop etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:00
Beyerdynamics geeft op hun productpagina een linkje naar een impedance guide.
Eenvoudig uitgelegd hoe hoger de impendance hoe beter de geluiddefinitie, maar dat komt dan ook met gevolg kan de audioaparatuur dat leveren en met name kom je dan met beperkingen bij mobiel gebruik.
https://europe.beyerdynamic.com/impedance-for-headphones

Ben je audiofiel of ga je professioneel mixen, dan zou je de 250Ohm of nóg hoger willen, dan heb je ook een device nodig dat het kan leveren en is een geschikte DAC zeker nodig.

Wil je veilig zitten zou ik hooguit de 80Ohm kiezen of beter de 32Ohm als je ook wilt gebruiken op je smartphone oid.

Wat betreft een DAC, als je persee de 250 wilt dan zeker en moet je ook gaan opletten of de DAC dat ook daadwerkelijk kán leveren. Dan kom je al in high-end audio gebied.
Zelfs vanaf de 80 is het al de vraag of je dat uit een "gewone" pc-dac gaat krijgen, de genoemde Sound Blasters kunnen dat wel en ook boven de 250Ohm, maar bv de Epos/Sennheiser GSX300 gaat tot 75 en GSX1000 tot 150.

Overigens betekend het niet dat hogere ohms niet gaat werken als een output dat niet kan sturen, het enige wat je gaat merken is dat ze niet zo hard zullen gaan, wat @nokie al aangeeft doet een 250 het prima op zijn mobo, maar gaat hij ook niet voor standje doof.

Het ligt dus ook heel erg aan jouw eigen gebruiksituatie, wat je zelf echt te zacht of hard vind.
Om af te sluiten, wil je echt het onderste uit de kan, dan hogere Ohms en daarbij geschikte output

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:30
Hier de 250 ohm versie van de DT 990 pro in bezit.

Mijn MacBook Pro uit 2015 kan deze gewoon aansturen; al moet ik het volume wel behoorlijk opschroeven. Voor normaal gebruik geeft dit voor mij geen problemen; maar als iemand wel van geluid op standje ''oorverdovend'' houdt kan dit een beperking zijn.

Op mijn PC sluit ik mijn 990's wel aan via een JDS Labs El Amp II+. Niet omdat het persé nodig is; zowel mijn bejaarde Creative X-Fi Titanium HD geluidskaart als de output vanuit mijn Asus Prime X370-pro kunnen de 990's aan al is wat extra speelruimte qua volume wel fijn. Volumeregeling op het bureau en simpel schakelen tussen koptelefoon en speakers zijn dan ook een mooie plus.

Mocht je budget toereikend zijn om later eventueel een amp aan te schaffen mocht je dat nodig achten zou ik voor de 250 ohm variant gaan. Een leuke amp als een JDS Labs Atom amp+ hoeft niet eens zo heel erg duur te zijn en het is leuk speelgoed om wat voorzichtige stapjes in de audiofiele wereld te zetten. Mocht je liever een koptelefoon hebben welke zonder poespas overal op aan te sluiten is dan zal ik eerder voor de 80 of 32 ohm varianten gaan.

Enkel een DAC zou ik links laten liggen.

Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
nokie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:16:
Kan je niet gewoon starten zonder? Ik heb de 250ohm versie en mijn Gigabyte Aorus x570 heeft daar geen moeite mee, eigenlijk (ik zie ook niet het nut om hem op standje doof te zetten).

Of dat een groot verschil zou zijn met de 80ohm versie, kan ik niet zeggen.
Ik heb toevallig net een antieke Sennheiser kunnen proberen die 300 ohm zou moeten zijn en qua volume was dat ruim voldoende (zowel Windows als Youtube/game/whatever op max meer dan luid genoeg). Denk dat ik dus inderdaad voor de 250 ohm ga. Dan kan ik later altijd nog een externe geluidskaart met DAC/AMP aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Rmg schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:42:
Waarom niet de 32ohm versie, dan heb je nergens een amp nodig en werkt ie ook op je smartphone, tablet, laptop etc etc
Op mijn telefoon of iets dergelijks ga ik hem sowieso niet gebruiken. Laptop misschien zo nu en dan maar eigenlijk alleen op mijn desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricyrtis
@InGen10 en @Dieks77, bedankt voor jullie uitgebreide reacties!

Er had hier iemand heel toevallig nog een antieke Sennheiser liggen die 300 ohm zou moeten zijn en die was qua volume meer dan luid genoeg. Dus het wordt de 250 ohm versie. Dan kan ik later eventueel altijd nog een versterker aanschaffen als ik dat wil.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:02

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mijn Soundblaster Audigy trekt de DT770 Pro 250 ohm met groot gemak. Ik heb het idee dat vooral mobiele apparaten redelijk zwakke versterkers hebben; bij een moederbord zou ik niet direct problemen verwachten. Daarom: Probeer het eerst zonder, pas als het te zwak is kun je een koptelefoonversterker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
dmantione schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:04:
Mijn Soundblaster Audigy trekt de DT770 Pro 250 ohm met groot gemak. Ik heb het idee dat vooral mobiele apparaten redelijk zwakke versterkers hebben; bij een moederbord zou ik niet direct problemen verwachten. Daarom: Probeer het eerst zonder, pas als het te zwak is kun je een koptelefoonversterker overwegen.
Heb net de 250 ohm versie besteld. Iemand hier had heel toevallig een oude Sennheiser liggen van (als het goed is) 300 ohm en die was prima qua volume. Met mijn telefoon ga ik hem toch niet gebruiken, hooguit met mijn laptop. En zoals je zegt kan ik later altijd nog voor een versterker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1664360

Ik heb laatste tijd veel merken gebruikt voor headphones op men console

Xbox series s

En ik vond beyerdynamic dt770 pro er mooi uit zien
Hoor er hele goeie dingen over

Maar nergens als ik google als ik de 80 ohms versie wil

Dat iemand laat zien hoe t werkt etc hoe de kwaliteit is

Heeft iemand dit getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Anoniem: 1664360 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:11:
Ik heb laatste tijd veel merken gebruikt voor headphones op men console

Xbox series s

En ik vond beyerdynamic dt770 pro er mooi uit zien
Hoor er hele goeie dingen over

Maar nergens als ik google als ik de 80 ohms versie wil

Dat iemand laat zien hoe t werkt etc hoe de kwaliteit is

Heeft iemand dit getest?
Geen idee, maar ik heb uiteindelijk de 250 ohm versie gekocht en die werkt perfect op zowel mijn laptop als desktop. Niet zo'n fan van de gedraaide/coiled kabel maar dat is eigenlijk het enige minpuntje.

Als het op een laptop goed werkt denk ik dat een console ook prima gaat, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Omdat ik geen goede DAC/AMP had heb ik een jaar geleden de DT 990 Pro terug gedaan, inmiddels heb ik al een tijdje een Fiio E10K bij m'n Sennheisers en wilk ik graag de 990 terug.

Heb een klein vraagje, heb je toevallig ook gekeken naar de 700 (of 900) PRO X?

Ik lees in reviews veel over dat de X00 PRO X beter is dan de X90 Pro, maar voor bijna de dubbele prijs?

De Fiio E10K bevalt trouwens erg goed, kon 'm via Amazon scoren voor 67 (nieuw), komt regelmatig terug!

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 10-03-2023 07:48 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Tricyrtis schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:16:
[...]

Geen idee, maar ik heb uiteindelijk de 250 ohm versie gekocht en die werkt perfect op zowel mijn laptop als desktop.
Perfect lijkt me sterk, ooit wel een DAC/AMP geprobeerd? Dan wordt een 250 ohm pas echt perfect, een wereld van verschil en zoals hierboven geschreven hoeft dat niet duur te zijn. Bijkomend voordeeltje vind ik dat je analoog (dus met een draaiknopje) het volume kan aanpassen zonder in Windows te klooien.

De E10K (78 gram) kan je zelfs met sterke dubbelzijdig tape onder je bureau hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 10-03-2023 07:50 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
JDx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:49:
[...]

Perfect lijkt me sterk, ooit wel een DAC/AMP geprobeerd? Dan wordt een 250 ohm pas echt perfect, een wereld van verschil en zoals hierboven geschreven hoeft dat niet duur te zijn. Bijkomend voordeeltje vind ik dat je analoog (dus met een draaiknopje) het volume kan aanpassen zonder in Windows te klooien.

De E10K (78 gram) kan je zelfs met sterke dubbelzijdig tape onder je bureau hangen.
Nee, dat niet. Kan me voorstellen dat het dan allemaal nog wat beter klinkt, maar zonder trekt een laptop/desktop het ook 'perfect', als in zonder problemen.
Pagina: 1