Toon posts:

Domoticz leest Enphase niet meer uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:38
Mijn vraag
Sinds vannacht krijg ik geen data meer binnen in Domoticz van mijn P1-meters van Ephase. Het kan zijn dat dit is begonnen na een update van Domoticz, maar misschien ook niet, omdat je via Docker altijd zo moeilijk kunt zien welke versie je draait. In ieder geval kan ik niet terug naar een oudere Domoticz-versie, want dan is de database niet compatible.

Hebben meer mensen last dat de P1-meters niet meer geupdate worden? Is dat wellicht stukgemaakt in de laatste Domoticz update? De kWh-meters van de Enphase plugin doen het wel.

Het is wel balen, want nu heb ik dus een hiaat in m'n data. Dat is sowieso een groot probleem bij alle Domotica, maar zeker bij zonnepanelen, ik wil daar gewoon een sluitende administratie hebben van wat ik in een jaar heb opgewekt, dus dan moeten ze niet de devices verprutsen...

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Enphase Envoy Metered met software versie 5
  • Domoticz build 14880 (op een Raspberry Pi via Docker)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Pi opnieuw opgestart
  • Envoy opnieuw opgestart
  • Geprobeerd of Envoy via een webbrowser lokaal te benaderen is (dat is het geval)
  • Geprobeerd of de Envoy vanaf de Pi te benaderen is (dat is het geval, via hetzelfde ip als in Domoticz is geconfigureerd)
  • Domoticz geupgrade
  • Domoticz gedowngrade (werkt niet, hij moppert dan dat hij geen nieuwere versies van de Domoticz database kan gebruiken)

Alle reacties

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-02 18:22

Argarath

MasterBlaster

Volgens mij werkt de koppeling met domotica systemen niet meer sinds de laatste updates van Enphase, dus ligt het probleem daar en niet bij Domoticz

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• PhilipsFan
Argarath schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:31:
Volgens mij werkt de koppeling met domotica systemen niet meer sinds de laatste updates van Enphase, dus ligt het probleem daar en niet bij Domoticz
Bedankt voor je bijdrage, maar mijn Envoy is niet geupdate en draait nog altijd de software die hij altijd al draaide. Mijn koppeling maakt geen gebruik van online-diensten van Enphase, hij benadert rechtstreeks de Envoy via het LAN. Bovendien werken de kWh-meters nog wel, dus het lijkt me uitgesloten dat het probleem bij Enphase ligt.

• PhilipsFan
Het probleem is 'soort van' opgelost. Ik heb dezelfde vraag gesteld op het Domoticz forum. Daar kreeg ik het antwoord dat de P1-widgets zijn verwijderd, omdat ze eigenlijk dezelfde data weergeven als de kWh-widgets. Dat klopt wel, maar ik vond de P1-widgets mooier omdat ze naast de huidige productie van vandaag, ook altijd de totale productie weergeven, net zoals een P1 electriciteitsmeter.

Ik kreeg de tip om gewoon de kWh-widgets te gebruiken. Dat heb ik nu ingesteld. Ik was even bang voor verlies van logging, want de kWh-widgets hebben bij mij de hele tijd op 'unused' gestaan. Daarom dacht ik dat ze geen logging zouden hebben, maar gelukkig, ze hebben gewoon logging vastgelegd, ook al waren de widgets niet in gebruik. Ik kan dus gewoon verder met de kWh-widgets, ik zie alleen wat minder informatie op m'n dashboard.

• JaapVrolijk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-01 12:21
Ben sinds een week in bezit van een Enphase PV installatie. Wil deze graag met Domoticz uitlezen. Krijg de plug-in echter niet werkend. Krijg steeds de melding ‘Error getting http data!’.

De Domoticz versie is 2022.2 en de Envoy-S Standard heeft software versie 7.0.88

Wie heeft een idee wat een oplossing kan zijn?

• PhilipsFan
JaapVrolijk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:05:
Ben sinds een week in bezit van een Enphase PV installatie. Wil deze graag met Domoticz uitlezen. Krijg de plug-in echter niet werkend. Krijg steeds de melding ‘Error getting http data!’.

De Domoticz versie is 2022.2 en de Envoy-S Standard heeft software versie 7.0.88

Wie heeft een idee wat een oplossing kan zijn?

[Afbeelding]
Krijgt je Envoy een vast IP-nummer? Controleer dit anders even in je router-instellingen. Wellicht staat dat nog op DHCP en heeft je Envoy inmiddels een ander IP-nummer gekregen.

Als het IP-nummer klopt zou ik even proberen om zelf op de Envoy in te loggen. Dit kun je doen door in je webbrowser naar het url 'http://envoy.local/home' te gaan. Misschien zelfs nog beter het IP-nummer van je Envoy gebruiken. Je zou dan zonder in te loggen algemene gegevens te zien moeten krijgen.

• JaapVrolijk
Het IP-nummer en envoy.local gaven het volgende resultaat:

Na het ophalen van een penning werden de volgende gegevens getoond:

Domoticz blijft echter volharden met de melding ‘Enphase API: Error getting http data!’

• PhilipsFan
Kan je Domoticz installatie je Envoy bereiken? Zitten ze bijvoorbeeld niet op een verschillend subnet? Probeer even in te loggen op het device waar Domoticz draait en daarvandaan je Envoy te benaderen, bijvoorbeeld met curl.

• JaapVrolijk
Curl ken ik niet maar met VNC Connect naar de Raspberry pi gegaan. Vervolgens via de browser de Envoy benaderd. Wederom niet meteen benaderbaar. Eerst een melding met ‘Je verbinding is niet privé’.

Na daar doorheen te klikken vervolgens weer de vraag om een penning op te halen. Waarna de algemene info van de Envoy wordt getoond. Domoticz krijgt nog steeds geen data binnen. Zit het probleem ergens bij een certificaat?

• PhilipsFan
JaapVrolijk schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:47:
Curl ken ik niet maar met VNC Connect naar de Raspberry pi gegaan. Vervolgens via de browser de Envoy benaderd. Wederom niet meteen benaderbaar. Eerst een melding met ‘Je verbinding is niet privé’.

[Afbeelding]

Na daar doorheen te klikken vervolgens weer de vraag om een penning op te halen. Waarna de algemene info van de Envoy wordt getoond. Domoticz krijgt nog steeds geen data binnen. Zit het probleem ergens bij een certificaat?
Ik denk dat je het even met curl moet proberen. Webbrowsers doen altijd moeilijk over certificaten, terwijl dat hier geen issue is. Typ gewoon even 'curl http://<ip-adres van jouw Envoy>/home' in een terminal op de Pi en kijk of je een html-pagina terugkrijgt. Bij mij gebeurt dat wel. Als dat niet gebeurt, dan kan Domoticz de Envoy niet bereiken en zul je moeten kijken waar dat door komt. Wat is bijvoorbeeld het ip-adres van je Pi?

Overigens, wat bedoel je met een 'penning'? Ik gebruik username 'installer' en een gegenereerd wachtwoord op basis van het serienummer van de Envoy. Daar heb je sites voor.

• JaapVrolijk
Het commando met curl geeft het volgende resultaat en maakt me niet veel wijzer:

Krijg steeds meer het idee dat het in de instellingen van de Envoy zit. Lukt op geen enkele manier om zonder problemen rechtstreeks via het ip-adres of envoy.local de configuratie pagina van de Envoy op te vragen. Moet daar steeds een extra authorisatieslag met het op een site van Enphase opvragen en invullen van een penning (een soort token) voor uitvoeren.

Heb trouwens geen idee of en hoe de Envoy via een username/password is te benaderen.

Bij de helpdesk van Enphase de nodeloze extra autorisatie bij een uitvraag via het lokale netwerk als probleem voorgelegd. Ben benieuwd naar de reactie. En zal die hier ook delen. Maar hou me tussentijds voor mogelijke oplossingen aanbevolen!

• tvlastuin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-01 21:46
@JaapVrolijk Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik hoor het graag als je een oplossing hebt gevonden.

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:19

ImDion

professioneel amateur

tvlastuin schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:47:
@JaapVrolijk Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik hoor het graag als je een oplossing hebt gevonden.
Zover ik weet kun je de data alleen met een JWT token uitlezen.

Op home-assistant hetzelfde probleem gehad, uiteindelijk opgelost via een custom integratie met de enphase cloud.

3x proberen dan meten... toch?

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Een Envoy met software versie 7 heeft een nieuwere Domoticz versie nodig.
Zie Arjan2007 in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!" en https://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_versions_-_Commits

In de startpost van het topic [Enphase] Haal meer uit je Envoy! vind je informatie over het wachwoord voor je Envoy.

[Voor 25% gewijzigd door wens op 02-01-2023 16:52]

• JaapVrolijk
Het probleem is inderdaad opgelost! Van Domoticz een beta versie geïnstalleerd en de cache van de Browser leeggemaakt. Vervolgens krijg je dan voor Envoy via LAN het volgende scherm:

Met het invullen van gebruikersnaam en wachtwoord komen (tijdens zonneschijn) de gegevens van de Envoy om de 30 seconden in Domoticz binnen.

Iedereen bedankt die aan de oplossing heeft meegedacht/geschreven!

• PhilipsFan
Ik vraag me toch af hoe het werkt. Haalt ie dan met de username/password een JWT token op bij Enphase, waarmee hij vervolgens op de Envoy inlogt? Dan zijn we dus tot in den eeuwigheid afhankelijk van de servers van Enphase. Niet echt een goed vooruitzicht. Enphase zal nog wel een paar jaartjes meegaan, maar er vallen toch regelmatig domoticabedrijfjes om, of grotere bedrijven die het erbij doen kappen ermee en laten de apparatuur achter als e-waste (yes D-Link, I'm talking to YOU :( )

Nog eens wat anders. Zijn er mensen die de afzonderlijke panelen al kunnen zien in Domoticz? Ik draai nog niet de beta (mijn Envoy heeft nog V5) dus ik kan nog toe met de huidige Domoticz build 14880, maar daar zit al wel dat knopje in om de panelen afzonderlijk uit te lezen. Het lijkt alleen niks te doen. Weet iemand hoe dat zit?

• jacobbos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-01 20:59
Om je laatste vraag te beantwoorden: ja!

Enphoy versie 7 en dit draadje hebben me enorm geholpen. Volgende fase is via Node Red een Pushbullet verzenden als er voldoende geproduceerd wordt om een wasmachine/vaatwasser/wasdrogen aan te zetten. :)

[Voor 20% gewijzigd door jacobbos op 21-01-2023 11:21]

• PhilipsFan
jacobbos schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:18:
Om je laatste vraag te beantwoorden: ja!

Enphoy versie 7 en dit draadje hebben me enorm geholpen. Volgende fase is via Node Red een Pushbullet verzenden als er voldoende geproduceerd wordt om een wasmachine/vaatwasser/wasdrogen aan te zetten. :)

[Afbeelding]
Jij gebruikt dus Envoy v7 en de beta van Domoticz die daarmee kan werken? Want ik heb de afzonderlijke panelen nog niet kunnen terugvinden in Domoticz.

Waar ik ook op zoek naar ben, is een soort weerservice waarmee ik kan voorspellen hoeveel zon er op mijn huis valt, en hoeveel kWh ik dus zou moeten opwekken. Ik wil namelijk de situatie voorkomen dat er iets met m'n panelen gebeurt wat ik pas veel later merk, maar waardoor ik veel minder stroom opwek. Uitval van een paneel, een smerig paneel, dat soort dingen. Bestaat zoiets?

• jacobbos
PhilipsFan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 01:07:
[...]

Jij gebruikt dus Envoy v7 en de beta van Domoticz die daarmee kan werken? Want ik heb de afzonderlijke panelen nog niet kunnen terugvinden in Domoticz.

Waar ik ook op zoek naar ben, is een soort weerservice waarmee ik kan voorspellen hoeveel zon er op mijn huis valt, en hoeveel kWh ik dus zou moeten opwekken. Ik wil namelijk de situatie voorkomen dat er iets met m'n panelen gebeurt wat ik pas veel later merk, maar waardoor ik veel minder stroom opwek. Uitval van een paneel, een smerig paneel, dat soort dingen. Bestaat zoiets?
Yep! Ik heb de bijdrage van "Wens" van maandag 2 januari toegepast en het was direct voor elkaar.

Ondertussen heb ik van de leverancier de serienummers van het legplan ontvangen en dus hebben de panelen een menselijk nummer en niet meer een onmenselijk lang serie nummer.

Daarmee wil ik via Node-Red op den duur een signalering creëren waar jij ook naar op zoek bent. Ik wil namelijk niet elke dag in de app gaan checken of alles het nog wel doet. Dus via Node- Red of via een database gevuld door Domoticz de opwekking per paneel gaan vastleggen. Als die historie enigzins is opgebouwd kun je signalering gaan inbouwen want als een paneel dan in de dagproductie ineens achterblijft wil ik een signaal ontvangen.

Ik heb ook gekeken naar jouw idee van een zonneschijnvoorspeller maar dat snel weer losgelaten. Omdat je met hetgeen ik van plan ben hetzelfde bereikt op hetzelfde moment (eind van de dag) maar dan op basis van werkelijke cijfers.

Heerlijke hobby... :)

• PhilipsFan
@jacobbos Als je voldoende historie hebt, dan kun je inderdaad ook wel iets bouwen dat hij vergelijkt met data uit het verleden. Het gaat mij er vooral om, dat je niet maandenlang draait met veel te lage opbrengst omdat er een paneel niet werkt. Ik zag gister nog een busje voorrijden van een zonnepanelenbedrijf bij de buurman. Blijkbaar was er een micro-omvormer kapot.

• jacobbos
OK, duidelijk!

Moet eerlijk zijn en bekennen dat ik toch wel regelmatig in de app kijk waar ik per paneel zie wat hij die dag geproduceerd heeft. Daar krijg je dan op een gegeven moment ook wel een gevoel voor. (Dus waarom doe ik dan zo moeilijk om dat in een database te willen stoppen 🤣)

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
PhilipsFan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 01:07:
[...]
Ik heb (nog) Envoy v5 en draai zelf Domoticz 2022.2 (geen beta).
Met een op het Domoticz-forum gevonden script heb ik de afzonderlijke panelen in Domoticz.

Het script is te vinden via https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=29516

In the for-lus die begint op regel 160 heb ik een stukje if-then-end toegevoegd om de deviceName mooier te maken:

code:
1
2
3
if (inverter.serialNumber == '112233445566') then deviceName = 'Dakkapel achter 1' end
if (inverter.serialNumber == '223344556677') then deviceName = 'Dakkapel achter 2' end
etc

Weet iemand of de nieuw Enphase plugin in de Domoticz beta ook overig kan met Envoy v5?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee