Mijn vraag
Is mijn 4 maanden oude GPU defect? Of heb ik een ander probleem?
Kan ik nog iets doen om een oplossing beter/meer zeker in beeld te krijgen?
Wat is mijn volgende stap?
Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Intel Core i7-12700KF
SSD: Samsung 980 1TB
RAM: Corsair Vengeance DDR4 2x 16GB
PSU: Corsair RM850x (2021)
MOBO: MSI PRO Z690-P DDR4
GPU: MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb in augustus een nieuwe PC in elkaar geknutseld. Werkte afgelopen maanden foutloos. Ik doe niet aan overclocken, want moeilijk enzo (en ik speel toch geen high-end grafische games of sims).
Recent (2-3 weken) weer eens World of Warcraft er op gezet en vorige week een spontane reboot ergens midgame (1-2 uur in). Deze week kwam het issue vaker voor en ook sneller, soms direct bij opstarten al. Dus toen maar gaan kijken in logboek: kritiek event 41 kernel-power.
Eerst natuurlijk alles bijgewerkt qua drivers e.d. Probleem niet verholpen. DxDiag gerund, kreeg ik niks bijzonders uit (maar ik ben natuurlijk maar een enigszins geïnformeerde leek).
Dacht eerst aan voeding, want had ik eerder al eens problemen mee bij een andere setup.
Stresstest (Superpositon) voor GPU => knalt er direct uit, ook bij een "medium" benchmark van 1080p.
Stresstest (Intel Diagnostics) voor CPU => niks aan de hand.
Mijn idee is nu dus dat het aan de grafische kaart ligt.
Maar is die dan ineens spontaan stuk gegaan na 4 maanden? Of zou het nog iets anders kunnen zijn? Ik heb atm geen backup kaart liggen om nog verder te testen, maar kan ik wel regelen.
Bij voorbaat dank
Is mijn 4 maanden oude GPU defect? Of heb ik een ander probleem?
Kan ik nog iets doen om een oplossing beter/meer zeker in beeld te krijgen?
Wat is mijn volgende stap?
Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Intel Core i7-12700KF
SSD: Samsung 980 1TB
RAM: Corsair Vengeance DDR4 2x 16GB
PSU: Corsair RM850x (2021)
MOBO: MSI PRO Z690-P DDR4
GPU: MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb in augustus een nieuwe PC in elkaar geknutseld. Werkte afgelopen maanden foutloos. Ik doe niet aan overclocken, want moeilijk enzo (en ik speel toch geen high-end grafische games of sims).
Recent (2-3 weken) weer eens World of Warcraft er op gezet en vorige week een spontane reboot ergens midgame (1-2 uur in). Deze week kwam het issue vaker voor en ook sneller, soms direct bij opstarten al. Dus toen maar gaan kijken in logboek: kritiek event 41 kernel-power.
Eerst natuurlijk alles bijgewerkt qua drivers e.d. Probleem niet verholpen. DxDiag gerund, kreeg ik niks bijzonders uit (maar ik ben natuurlijk maar een enigszins geïnformeerde leek).
Dacht eerst aan voeding, want had ik eerder al eens problemen mee bij een andere setup.
Stresstest (Superpositon) voor GPU => knalt er direct uit, ook bij een "medium" benchmark van 1080p.
Stresstest (Intel Diagnostics) voor CPU => niks aan de hand.
Mijn idee is nu dus dat het aan de grafische kaart ligt.
Maar is die dan ineens spontaan stuk gegaan na 4 maanden? Of zou het nog iets anders kunnen zijn? Ik heb atm geen backup kaart liggen om nog verder te testen, maar kan ik wel regelen.
Bij voorbaat dank