Toon posts:

GPU defect? Of toch iets anders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Darlequin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01 21:23
Mijn vraag
Is mijn 4 maanden oude GPU defect? Of heb ik een ander probleem?
Kan ik nog iets doen om een oplossing beter/meer zeker in beeld te krijgen?
Wat is mijn volgende stap?

Relevante software en hardware die ik gebruik

CPU: Intel Core i7-12700KF
SSD: Samsung 980 1TB
RAM: Corsair Vengeance DDR4 2x 16GB
PSU: Corsair RM850x (2021)
MOBO: MSI PRO Z690-P DDR4
GPU: MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb in augustus een nieuwe PC in elkaar geknutseld. Werkte afgelopen maanden foutloos. Ik doe niet aan overclocken, want moeilijk enzo (en ik speel toch geen high-end grafische games of sims).
Recent (2-3 weken) weer eens World of Warcraft er op gezet en vorige week een spontane reboot ergens midgame (1-2 uur in). Deze week kwam het issue vaker voor en ook sneller, soms direct bij opstarten al. Dus toen maar gaan kijken in logboek: kritiek event 41 kernel-power.

Eerst natuurlijk alles bijgewerkt qua drivers e.d. Probleem niet verholpen. DxDiag gerund, kreeg ik niks bijzonders uit (maar ik ben natuurlijk maar een enigszins geïnformeerde leek).
Dacht eerst aan voeding, want had ik eerder al eens problemen mee bij een andere setup.

Stresstest (Superpositon) voor GPU => knalt er direct uit, ook bij een "medium" benchmark van 1080p.
Stresstest (Intel Diagnostics) voor CPU => niks aan de hand.

Mijn idee is nu dus dat het aan de grafische kaart ligt.
Maar is die dan ineens spontaan stuk gegaan na 4 maanden? Of zou het nog iets anders kunnen zijn? Ik heb atm geen backup kaart liggen om nog verder te testen, maar kan ik wel regelen.

Bij voorbaat dank :)

Beste antwoord (via Darlequin op 16-01-2023 15:45)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05:01
Kan natuurlijk nog steeds de voeding zijn. De gpu belast de voeding veel meer als de cpu.

Als je een videokaart kan regelen om te testen, zou ik daar mee beginnen. En het zou het beste zijn als die ook ongeveer net zo veel verbruikt.

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:25
Kernel power errors krijg je altijd als je je computer hard uitzet, vastloper of niet. Interessanter is om te kijken wat vlak daarvoor gebeurt in het logboek.

Staat er iets in C:\Windows\Minidump? Zo ja, die bestanden kun je uitlezen met Bluescreenview.

Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon 700 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Ryzen 5 5600X (10)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05:01
Kan natuurlijk nog steeds de voeding zijn. De gpu belast de voeding veel meer als de cpu.

Als je een videokaart kan regelen om te testen, zou ik daar mee beginnen. En het zou het beste zijn als die ook ongeveer net zo veel verbruikt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:20
Wat is het exacte modelnummer van het RAM?

BIOS van het moederbord volledig up to date?

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Ken deze problemen met XMP aan van het ram geheugen. Maar het kan van alles zijn helaas.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPU-Z downloaden, ga naar tabje sensors en daar zie je GPU- hotspot, of meer info over GPU

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 24-12-2022 16:36]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Darlequin
Thanks voor de input. Reactie op de vragen:
Staat er iets in C:\Windows\Minidump? Zo ja, die bestanden kun je uitlezen met Bluescreenview.
Die folder heb ik niet kunnen vinden. Ik kan uit het logboek ook niks significants halen.
Wat is het exacte modelnummer van het RAM?
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
BIOS van het moederbord volledig up to date?
Net nog even geüpdatet, maar verhielp het probleem niet.

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
XMP uitgezet of draai je al op standaard snelheid?

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:34
Stap 1 wat mij betreft ram uitsluiten. dus memtest draaien voor een uurtje en kijken of het stabiel blijft. En eventueel XMP uiten testen.

Niets kan zulke bizarre issues geven als ram heb ik helaas zelf mogen ondervinden. Met harde crashes worden er ook geen logs gemaakt dus ook dat mag niemand verbazen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De Windows melding geeft aan dat er te weinig stroom geleverd wordt. Bij GPU stresstest gebeurt dit, dus kijk je of die te heet wordt of je voeding is defect. Sluit je GPU eens aan met de beide PCIe kabels, en gebruik van de tweede alleen de 6-pin en van de eerste de volle 8-pin. kijk bij de stresstest naar de gegevens in GPU-Z.

Ram wat al 4 maanden goed werkt gaat niet zo snel defect. XMP is meer van belang direct bij nieuwbouw, en zal niet de melding van Windows weergeven, ook als draait het op 2666

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Altijd eerst even proberen met 1 ram stick, dus even 1 voor 1 testen.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:40

ByteDelight

Retro computing is alive!

Een diagnose stellen op een onderdeel in een machine waar niet duidelijk van is of die betrouwbaar is, gaat lastig worden.
Dus wat je moet doen is ofwel een andere voeding, of andere /enkele DDR4 proberen, of de 3060 in een andere pc steken.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14
Hier volgens mij hetzelfde gehad een tijd terug, ook met kernel 41 foutmelding. Memtest had ontzettend veel fouten, volgens mij ook xmp uitgezet, en toen was memtest foutloos en geen vastlopers meer.

Zou dus ook memtest draaien, en xmp uitzetten als er fouten komen uit memtest. Ook hier begon het zomaar nadat pc al een tijdje goed gedraaid had.

• Darlequin
Heel erg bedankt voor het meedenken weer, hieronder terugkoppeling:
XMP uitgezet of draai je al op standaard snelheid?
XMP stond niet aan.
De Windows melding geeft aan dat er te weinig stroom geleverd wordt. Bij GPU stresstest gebeurt dit, dus kijk je of die te heet wordt of je voeding is defect. Sluit je GPU eens aan met de beide PCIe kabels, en gebruik van de tweede alleen de 6-pin en van de eerste de volle 8-pin. kijk bij de stresstest naar de gegevens in GPU-Z.
De grafische kaart heb ik al (standaard) aan gesloten met 2 voedingskabels (1x 6+2 en 1x 6 pins).
Ik heb even een run gedaan met GPU-stresstest en toen klapte die er direct uit, ik zag in de logging (wel 17 hele seconden) geen rare uitschieters terug, maar ik weet ook niet zo goed waar ik op moet letten.
GPU voltage ging van 0.675 naar 1.006 en weer terug. GPU chip power draw was tussen de 6 en de 24 W. Lijkt mij beide niet raar?
Altijd eerst even proberen met 1 ram stick, dus even 1 voor 1 testen.
Ga morgen even de RAMmetjes doortesten. Nog geen oplossing, maar wel weer wat wijzer ;-)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:12
Darlequin schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:43:
Heel erg bedankt voor het meedenken weer, hieronder terugkoppeling:

[...]

XMP stond niet aan.

[...]

De grafische kaart heb ik al (standaard) aan gesloten met 2 voedingskabels (1x 6+2 en 1x 6 pins).
Ik heb even een run gedaan met GPU-stresstest en toen klapte die er direct uit, ik zag in de logging (wel 17 hele seconden) geen rare uitschieters terug, maar ik weet ook niet zo goed waar ik op moet letten.
GPU voltage ging van 0.675 naar 1.006 en weer terug. GPU chip power draw was tussen de 6 en de 24 W. Lijkt mij beide niet raar?

[...]

Ga morgen even de RAMmetjes doortesten. Nog geen oplossing, maar wel weer wat wijzer ;-)
Als de gpu stresstest er uit klapt, dan zou ik het sowieso daar zoeken.
Krijg je een herstart,loopt alleen de stresstest vast?

Heb je toevallig een andere gpu om te testen?

Dat het voltage van 0.6 naar 1.0 gaat is normaal,dat hoort die te doen belast.

[Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 26-12-2022 23:50]

• Darlequin
freaky35 schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:49:
[...]

Als de gpu stresstest er uit klapt, dan zou ik het sowieso daar zoeken.
Krijg je een herstart,loopt alleen de stresstest vast?

Heb je toevallig een andere gpu om te testen?

Dat het voltage van 0.6 naar 1.0 gaat is normaal,dat hoort die te doen belast.
Krijg direct na lanceren een herstart. Soms moet ie daar nog even over nadenken (lampje van de fan gloeit op, maar pc springt nog niet aan en dan dimt ie weer, alsof ie niet genoeg krijgt om aan te gaan ofzo).

Andere GPU moet ik even morgen regelen.

Add: Overigens ook een memtest gedaan via de Windows tool. Daar kwam uit de (normale) test niks bijzonders. Extended test duurde vrij lang, maar bleek vastloper ( :? en te weinig tijd om die nu nog uit te voeren.

[Voor 14% gewijzigd door Darlequin op 27-12-2022 01:10]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Ik ga niet beweren dat het altijd daar aan ligt, maar Corsair geheugen komt erg vaak langs hier bij systemen met problemen (wel vaak icm met amd).

Zou toch echt de sticks eerst per stuk testen. Niet alleen memtest, ook gewoon je pc voor van alles gebruiken met 1 stick, daarna de andere.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:30
Kan je een keer foto’s posten van hoe je alles hebt aangesloten?

Verder zou ik een keer occt draaien voor max verbruik van Ram + cpu. Heb je iemand met een andere gfx om die tijdelijk te wisselen?

Laatste drivers? Eventueel ze in veilige modus verwijderen en herinstalleren?

[Voor 16% gewijzigd door manzonderdas op 27-12-2022 10:44]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:55
Als je memtest vastloopt, dan zou ik daar eerst zeker van proberen te zijn dat dit echt goed is. Draai het liefst een losse memtest:

https://www.memtest86.com/

Als je hier 1 pass van hebt, lijkt het hier niet aan te kunnen liggen gezien je problemen. Drie passes is vaak beter, maar gezien het zo vaak voorkomt verwacht ik binnen 1 pass problemen als het om defect/problemen met geheugen gaat.

In de meeste gevallen is het een voeding probleem, gezien de reacties hier, heb je nog geen andere voeding geprobeerd? Dat lijkt mij hier wel echt de eerste stap om te zetten nadat je het geheugen hebt uitgesloten.

Even een overview van wat kernel 41 kan zijn:
https://www.stellarinfo.c...ower-41-error-windows-10/

i7 12700K, Corsair H100i RlllGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• freaky35
Het word sowieso hardware uitwisselen
Dat is wel duidelijk.

Of het nou de voeding,gpu is of het geheugen..Dat word flink uittesten

• Darlequin
Update: net een andere (oude) GPU erin gezet. Problemen leken alleen maar erger te worden, want had direct al een reboot toen ik alleen ff de browser in ging en later nog een keer toen ik de drivers voor deze GPU aan het installeren was.

Bij booting heeft ie het ook moeilijk, 3 keer opgestart en valt dan direct weer uit.

Moet ff zien hoe ik nu überhaupt nog iets kan testen 🤔

• freaky35
Dan is de volgende vrerdachte toch de voeding of het geheugen.

• Darlequin
Wie had er geld ingezet op het RAM?

Ben nu halverwege m’n set aan GPU benchmarks en met 1 RAM bankje eruit gaat alles stabiel. Zo ff die andere er weer in…

Edit:
Weird: ook met andere bankje in primaire slot lijkt er geen probleem meer te zijn. Dus iets met combinatie van de twee samen??

Nieuwe edit:
Bankje 1: eerst geen issues
Bankje 2: eerst ook geen issues, toen de hoogste grafische benchmark en toen klapte die eruit. Aha dacht ik!
Bankje 1 weer terug geplaatst en nu klapt die er weer bij een lagere benchmark uit.

Ik snap het niet meer haha

[Voor 60% gewijzigd door Darlequin op 27-12-2022 14:25]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Darlequin schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 01:09:
Andere GPU moet ik even morgen regelen.
Sowieso om uit te sluiten of het niet toevallig de combinatie is van jouw hardware en de GPU: test een andere GPU in jouw PC en test jouw GPU in de PC van een ander.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Darlequin schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:57:

Ben nu halverwege m’n set aan GPU benchmarks en met 1 RAM bankje eruit gaat alles stabiel. Zo ff die andere er weer in…
Draai dan ook Memtest86+ voor minimaal 24 uur (liefst langer zelfs).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Darlequin schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:57:

Edit:
Weird: ook met andere bankje in primaire slot lijkt er geen probleem meer te zijn. Dus iets met combinatie van de twee samen??

Nieuwe edit:
Bankje 1: eerst geen issues
Bankje 2: eerst ook geen issues, toen de hoogste grafische benchmark en toen klapte die eruit. Aha dacht ik!
Bankje 1 weer terug geplaatst en nu klapt die er weer bij een lagere benchmark uit.

Ik snap het niet meer haha
Bij 1 module kun je geen XMP aan hebben staan, zijn allebei de modules gelijk type en versie ?

1 Module in bankje A2
2 Modules in A2 en B2, niet anders. alleen bij 4 modules alles gebruiken.
Wel vooraf afsluiten en stroom er af !

verder is het raar dat het bij GPU stress gebeurt, dus GPU of Voeding....

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 27-12-2022 18:16]

• Darlequin
Nou het duurde even, maar heb het maar de professional gestuurd.

Bleek uiteindelijk de voeding te zijn :/

• freaky35
Darlequin schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:42:

Opgelost nu dus? :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Darlequin schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:42:

Nieuwe voeding gekregen ?
Wat was er mis met de nieuwe RM850x(2021) ?

• Darlequin
Hackus schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Nieuwe voeding gekregen ?
Wat was er mis met de nieuwe RM850x(2021) ?
Dat is nog de vraag. Heeft de techneut geen inzicht in gehad, was gewoon bron van het probleem.
Gaat nu eerst terug naar de leverancier.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee