Hoe 3 monitoren op laptop aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:02
Mijn vraag
Van mijn werk heb ik een Dell laptop met 2 usb-c porten, waarvan ik er een gebruik voor mijn Dell UltraSharp U3421WE (uitvoering: Dell UltraSharp U3421WE Zilver, Zwart)

Nu krijg ik van mijn werk ook nog 2 monitoren:

uitvoering: Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1 Zwart

Op de laptop staat de meest recente versie van Windows 10.

Nu vraag ik me af, kan ik deze 2 monitoren ook combineren met mijn UltraSharp, bijv door ze ernaast te zetten in portrait mode? Hoe sluit ik dit dan het beste aan? Mijn laptop heeft geen hdmi poorten, enkel 2 usb-c.

Beste antwoord (via outlandos op 24-12-2022 15:40)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:07
Volgens de Iiyama product page heeft dit type monitor een USB-C hub ingebouwd en kun je een 2e monitor via de displaypoort erop aansluiten. Door klik productinfo vanaf de pricewatch pagina
https://iiyama.com/be_nl/products/prolite-xub2792qsn-b1/

Of het in jouw situatie gaat werken is wel even de vraag, maar in theorie zou het kunnen.
Ligt er wel aan of de laptop op beide USB-C poorten ook video ondersteunt

Dus de Dell monitor op de ene USB-C
Iiyama 1 op de andere USB-C en dan Iiyama 2 via de DP doorlussen.

Oh, maar gebruik je niet ook 1 USB-C voor de voeding?
Latitude 5420 gebruik je 1 poort voor de voeding.

Je zou mogelijk met een USB-C dock kunnen gaan werken, maar of die dan 3 monitoren ondersteund...

[ Voor 12% gewijzigd door Dieks77 op 24-12-2022 15:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:13
Welke dell laptop heb je precies, je zou kunnen kijken of je de monitors kunt daisy chainen. Sommige laptops kunnen meer dan 2 monitors aan, sommige minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

USB-C hub met ALT mode :) of 2xHDMI uitgang

[ Voor 26% gewijzigd door Damic op 24-12-2022 15:25 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Marco1994 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:17:
Welke dell laptop heb je precies, je zou kunnen kijken of je de monitors kunt daisy chainen. Sommige laptops kunnen meer dan 2 monitors aan, sommige minder.
De Dell Latitude 5420 (2021 model).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Volgens de Iiyama product page heeft dit type monitor een USB-C hub ingebouwd en kun je een 2e monitor via de displaypoort erop aansluiten. Door klik productinfo vanaf de pricewatch pagina

Of het in jouw situatie gaat werken is wel even de vraag, maar in theorie zou het kunnen.

Latitude 5420 gebruik je 1 poort voor de voeding.

Je zou mogelijk met een USB-C dock kunnen gaan werken, maar of die dan 3 monitoren ondersteund...

[ Voor 12% gewijzigd door Dieks77 op 24-12-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Dieks77 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:31:

De voeding gaat via dezelfde usb-c kabel als waarmee ik beeld ontvang op mijn UltraSharp. Dus op dit moment heb ik er nog eentje vrij.

Edit: zojuist even getest, blijkt inderdaad dat de 2e usb enkel stroom doorlaat.. dan wordt het dus toch een externe dock?

[ Voor 7% gewijzigd door outlandos op 24-12-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Aha die Dell fungeert ook als HUB min of meer, maar heeft zo te zien niet de mogelijkheid een extra scherm te chainen.

Dan zou ik proberen als in mijn vorige post voorgesteld, of een mix en 1 van Iiyamas als hoofdhub zetten
Edit: zojuist even getest, blijkt inderdaad dat de 2e usb enkel stroom doorlaat.. dan wordt het dus toch een externe dock?
De Latitude 5420 ondersteunt volgens de documentatie op beide USB-C poorten display.
Heb er hier ook een van mn werk liggen, maar kan dit helaas niet zelf testen.

[ Voor 29% gewijzigd door Dieks77 op 24-12-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Dieks77 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:44:
Aha die Dell fungeert ook als HUB min of meer, maar heeft zo te zien niet de mogelijkheid een extra scherm te chainen.

Dan zou ik proberen als in mijn vorige post voorgesteld, of een mix en 1 van Iiyamas als hoofdhub zetten
De Latitude 5420 ondersteunt iig op beide USB-C poorten display.
Mijn Latitude 5420 lijkt alleen maar op het bovenste poort beeld te geven, kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t8URrrzR-AKFldgvYaHDAKIwZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKcXZud5JS70w7Yq0lEpQJ0m.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ik dan verplicht via een extern docking station te werken? Dan hou ik het wel bij die 2 ilyamas en zet ik de UltraSharp op zolder.

[ Voor 7% gewijzigd door outlandos op 24-12-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
Net de vorige post aangepast, zou op beide poorten Display moeten ondersteunen.
Er is echter wel een maximaal aantal, afhankelijk van je CPU integrated GPU en of je het laptop scherm ook gebruikt.

met/zonder laptop scherm
10th Gen; 2/3
11th Gen; 3/4

Zie P.22
https://dl.dell.com/conte...df?language=en-us&ps=true

[ Voor 8% gewijzigd door Dieks77 op 24-12-2022 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stilleto
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 14:06
Van de zaak heb ik een Latitude 5521, op deze machine kan ik in totaal 4 schermen aansluiten (het ingebouwde scherm schakelt zich dan uit)

In bovenstaande geval gebruik ik dan 2x USB-C met schermen die daisy-chained zijn.

Lijkt mij dan dat het voor jouw laptop ook moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Dieks77 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:06:
Net de vorige post aangepast, zou op beide poorten Display moeten ondersteunen.
Er is echter wel een maximaal aantal, afhankelijk van je CPU integrated GPU en of je het laptop scherm ook gebruikt.

met/zonder laptop scherm
10th Gen; 2/3
11th Gen; 3/4

Zie P.22
https://dl.dell.com/conte...df?language=en-us&ps=true
Mijn Dell UltraSharp wil geen beeld geven op de onderste usb c poort. Zelfs niet wanneer ik de laptop dicht klap. Ik hoor wel een tringaling-geluidje wanneer ik het beeldscherm in de onderste usb c poort doe maar vervolgens zie krijg ik "no signal" te zien. Vreemd want het zou wel moeten werken conform de manuel... Er zit ook een i5 in dus volgens mij zou het dan de 11th generation moeten zijn...
stilleto schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:12:
Van de zaak heb ik een Latitude 5521, op deze machine kan ik in totaal 4 schermen aansluiten (het ingebouwde scherm schakelt zich dan uit)

In bovenstaande geval gebruik ik dan 2x USB-C met schermen die daisy-chained zijn.

Haha ja lijkt mij ook, maar wat ik ook probeer, geen beeld op die andere usb c. Ik zal dit weekend eens de ilyamas uit de doos halen en kijken of die wel beeld geven via de 2e usb c poort. En anders moet ik dus die 2 chainen via DP en 1 ervan aansluiten aan de laptop? (Dan haal ik dus de UltraSharp uit mijn setup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ik zou eventueel ook nog een derde ilyama kunnen kopen en die Daisy chainen via monitor 2, als ik het tenminste goed heb begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
outlandos schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:52:
Ik zou eventueel ook nog een derde ilyama kunnen kopen en die Daisy chainen via monitor 2, als ik het tenminste goed heb begrepen.
Denk niet dat je na de tweede nóg verder kunt daisy chainen.

Ik kon het niet laten rusten en heb in mn eigen setup even getest met de Latitude 5420 van de zaak.
Herinnerde me dat ik ook een Dell dock erbij had gekregen die nog in de doos lag want had al een dock.
Op beide USB-C gewoon beeld, ook tegelijk.

Denk dat je het ergens in de beeldscherm instellingen moet gaan zoeken zodra je de 2e aangesloten hebt.

Voor de volledigheid, het ging me vooral om display-out van beide USB-C poorten.
Latitude 5420 11th Gen i7 1165G7 (Win10 21H2)
1x Thinkpad Hybrid USB-C with USB-A Dock
1x Dell Dock D6000S
Heb maar met twee externe displays kunnen testen, op de docks met HDMI aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Dieks77 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:19:
[...]

Ik kon het niet laten rusten en heb in mn eigen setup even getest met de Latitude 5420 van de zaak.
Herinnerde me dat ik ook een Dell dock erbij had gekregen die nog in de doos lag want had al een dock.

Denk dat je het ergens in de beeldscherm instellingen moet gaan zoeken zodra je de 2e aangesloten hebt.

Voor de volledigheid, het ging me vooral om display-out van beide USB-C poorten.
1x Dell Dock D6000S
Heb maar met twee externe displays kunnen testen, op de docks met HDMI aangesloten.
Thanks!

Ik heb mijn laptop zojuist op een andere monitor geprobeerd en ook daar gaf de 2e usb-c poort van mijn laptop geen signaal. Ik vrees dat de poort kapot is, mijn camera heeft ook al een kapotte focus dus ik ga volgende week een nieuwe exchange doen.

Morgen ga ik wel even met de ilyamas aan de slag, kijken of ik er 2 werkend krijg via Daisy chainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
stilleto schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:12:

Dieks77 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:19:
[...]

1x Dell Dock D6000S
Ik heb de Ilyama monitoren aangesloten en inderdaad als ik beide in de usb c poorten doe dan werkt het zo waar!

Ik heb ook Daisy chain geprobeerd tussen beide monitoren en dat werkte ook. Het enige dat me tegenviel, maar wellicht doe ik iets fout, is de resolutie.

Klopt het dat die terugschakelt naar full-hd resolutie met Daisy chain? Zelfs als het maar 2 monitoren betreft? Dat is toch best wel crappy of zie ik dat verkeerd. Waarom zou iemand dan dat kiezen boven het gebruik van de 2 losse usb c poorten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stilleto
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 14:06
outlandos schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:06:
[...]

[...]

Ik heb de Ilyama monitoren aangesloten en inderdaad als ik beide in de usb c poorten doe dan werkt het zo waar!

Ik heb ook Daisy chain geprobeerd tussen beide monitoren en dat werkte ook. Het enige dat me tegenviel, maar wellicht doe ik iets fout, is de resolutie.

Klopt het dat die terugschakelt naar full-hd resolutie met Daisy chain? Zelfs als het maar 2 monitoren betreft? Dat is toch best wel crappy of zie ik dat verkeerd. Waarom zou iemand dan dat kiezen boven het gebruik van de 2 losse usb c poorten?
Heb even snel de handleiding van de Ilyama bekeken.

Hierin staat het volgende:
2×2560×1440 @60Hz in MST-modus zijn alleen beschikbaar als USB is ingesteld op 2,0
Ik verwacht dat als je USB wijzigt van 3.0 naar 2.0 dat het naar verwachting werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
stilleto schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:36:
[...]

[...]

Ik verwacht dat als je USB wijzigt van 3.0 naar 2.0 dat het naar verwachting werkt.
Dit wilde ik precies ook voorstellen.
Voor de volledigheid P17/18 in de handleiding.
https://iiyama.com/f/7d22...qsn-usermanual-n-revc.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
stilleto schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:36:
[...]

[...]

Dieks77 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:39:
[...]

Dit wilde ik precies ook voorstellen.
Voor de volledigheid P17/18 in de handleiding.
https://iiyama.com/f/7d22...qsn-usermanual-n-revc.pdf
Super, dat was inderdaad het probleem! Dank jullie wel :)

Dan nog 1 laatste vraag: mijn Dell UltraSharp gaat 'maar' tot 60 Hz refresh rate. Die komt straks tussen mijn beide iiyama's te staan, die gaan echter tot 75 Hz.

Wat raden jullie aan, alle 3 instellen op 60 Hz of de Dell UltraSharp op 60 en beide iiyama's op 75 Hz? Wat zouden jullie doen in mijn geval?

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 25-12-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Geen idee. Maar als je gaat Googlen kun je iiyama beter correct spellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Reinier schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:26:
Geen idee. Maar als je gaat Googlen kun je iiyama beter correct spellen ;)
Haha nou dan is hun logo wel verwarrend, maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk :+

Mijn laatste post aangepast, de voorgaande posts moet je de spelling maar voor lief nemen :p

Blijft mijn vraag natuurlijk nog wel staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
outlandos schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:02:

Dan nog 1 laatste vraag: mijn Dell UltraSharp gaat 'maar' tot 60 Hz refresh rate. Die komt straks tussen mijn beide iiyama's te staan, die gaan echter tot 75 Hz.

Wat raden jullie aan, alle 3 instellen op 60 Hz of de Dell UltraSharp op 60 en beide iiyama's op 75 Hz? Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
Ik denk dat je met gewoon desktop werk het verschil niet gaat merken, dus zou gewoon de max Hz per monitor nemen dus Iiyama's op 75 en Dell 60.
Mocht je er toch aan gaan ergeren en merken dat het niet fijn is kun je altijd nog die Iiyamas naar 60 zetten.
Pagina: 1