Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-06-2023
Hallo allemaal,
Ik heb laatst een nieuwe pc gekocht waar ik zeer tevreden mee ben, Maar hij heeft wel weinig geheugen ( 500 Gb ) Ik wou daarom een SSD bestellen.

Hierbij de link: ( https://www.amazon.nl/Sam...tb%2Caps%2C69&sr=8-9&th=1 )

Alleen het probleem was is dat ik niet weet welk moederbord ik heb. Ik heb in systeeminformatie gekeken, Daar staat het volgende:
Basisbordfabrikant: LENOVO
Basisbordproduct: 3743
Basisbordversie: SDK0T76463 WIN 3422195566503

Als ik dit opzoek krijg ik een hele computer te zien. Ik heb op websites gekeken en daar staat geen informatie over het moederbord. Ik heb ook een mail gestuurd naar de mensen waar ik de pc heb gekocht. ( MeGekko)
Die hebben mijn een link gestuurd met onderdelen.

https://psref.lenovo.com/...ming5_14ACN6?M=90RW00AWMH

Volgens mij staat er dat deze pc een SSD en een HHD kan gebruiken. ( excuses als dit niet klopt ) Ik heb in mijn bestanden gekeken en het zegt dat mijn opslag een SSD is. Kan ik dan nog een SSD halen of kan dit niet?

Alvast bedankt voor de hulp, Alvast fijne feestdagen.

Thimo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-06 07:36
Je PC kan zowel een SSD als HDD gebruiken, klopt. SSD is sneller/beter/soepeler dan HDD.

Je kan ook kijken naar een 2.5" SATA SSD, in werkelijkheid merk je weinig verschil met een M2 SSD.

Ik kan zo 123 niets vinden over de aansluitingen, maar je zou de zijkant van je kast eraf kunnen halen en dan een foto maken. Dit doe je waarschijnlijk door de twee schroeven aan de achterkant los te draaien en het paneel naar achter te schuiven (zie Youtube). O.b.v foto kunnen de mensen hier wel aangeven of een M2 danwel SATA SSD kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
Zo te zien in de maintenance manual heeft deze pc maar 1x M.2. slot voor een SSD.
Aangezien jouw pc volgens de specs al is uitgevoerd met een M.2 ssd zal het slot al bezet zijn.

https://download.lenovo.c..._g5-14acn6_hmm_202104.pdf
(Zie P.52 voor mobo layout)

Je beste optie is dan een SATA 3,5" HDD, of 2,5" SSD als uitbreiding

Alternatief de M.2.SSD helemaal vervangen, maar die mag maar 1TB max zijn dus dat schiet ook niet echt op.
En dan moet je ook nog zien de heleboel weer op die nieuwe SSD te installeren.
(Houd je wel alsnog de optie open een SATA HDD/SSD aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
hallo @Dieks77 en @Undeviginti.
Ik heb net de pc opengehaald en heb hier een paar foto's
En zouden jullie een Sata 3,5 HDD of een 2,5 SSD aanraden?
Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNVA00YNVo1R9C0Tp-vqrO3X8og=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vJMnfZ8UHe5yAT73rBwqqS33.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJuql08BAOgEX9DsFdUDJnlyRHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uJclTvrS1aeqDcUaYeoa4Nwg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f4XBn9DnMoHRbWXWK6fx4A-NWg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/efLGKWEFcosmiGYbzMs6drHK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Hmmm, die M.2. locaties voor wifi en ssd zitten op een heel andere plek dan de manual aangeeft...
Anyway, als we de overige specs wel als waarheid aanhouden zou je nog plek hebben voor 1 extra storage drive.

Het ligt er een beetje aan waarvoor je het wilt gaan gebruiken.
Als het vooral om opslag gaat dan een 3,5" HDD van de max 2TB.
Als je er ook games op wilt installeren dan een 2,5" SSD, maar dan zit je aan Max 1TB dus...

Opzich kan gamen vanaf de HDD natuurlijk ook, maar is niet de snelste mogelijkheid dan.
Maar ligt dan ook weer aan welke games je zou willen spelen, niet altijd nodig het allersnelste te willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
Geen hdd nemen is zo'n kleine behuizing. 2,5" ssd is 6x kleiner, is zuiniger en wordt minder warm dan een hdd. Makkelijke keuze dus. uitvoering: PNY CS900 2,5" 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@Uszka
Die 2,5 SSD met 2 TB zal ik best willen, Maar zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden: Kabels en / of schroefjes? Als ik die erbij nodig heb moet ik die misschien apart erbij bestellen als het er niet bij zit. Alvast bedankt

( Ik zie bijvoorbeeld op megekko een deal van deze SSD en een SATA kabel, ik heb hier een foto van mee gestuurd, Zal ik er hier een van moeten halen en zo ja welke? )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vRKD8ZQ10Pemymr9kfauVtKloM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oJY6DQqeLfOg0XdCppSYvPvV.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Thimo 212 op 24-12-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06
Dieks77 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:58:
Hmmm, die M.2. locaties voor wifi en ssd zitten op een heel andere plek dan de manual aangeeft...
Anyway, als we de overige specs wel als waarheid aanhouden zou je nog plek hebben voor 1 extra storage drive.

Het ligt er een beetje aan waarvoor je het wilt gaan gebruiken.
Als het vooral om opslag gaat dan een 3,5" HDD van de max 2TB.
Als je er ook games op wilt installeren dan een 2,5" SSD, maar dan zit je aan Max 1TB dus...

Opzich kan gamen vanaf de HDD natuurlijk ook, maar is niet de snelste mogelijkheid dan.
Maar ligt dan ook weer aan welke games je zou willen spelen, niet altijd nodig het allersnelste te willen.
Er is werkelijk geen enkele reden waarom een hdd maar 2 TB zou mogen zijn en een SSD maar 1 TB.

Dat zijn gewoon de maximale grootte hdd/ssd waarmee de fabrikant deze systemen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@White Feather
Ik vind 2 TB al meer dan genoeg, Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor gaming en met 2 TB heb ik meer dan genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
White Feather schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:32:
[...]

Er is werkelijk geen enkele reden waarom een hdd maar 2 TB zou mogen zijn en een SSD maar 1 TB.

Dat zijn gewoon de maximale grootte hdd/ssd waarmee de fabrikant deze systemen levert.
Fabrikanten van dit soort pre-builds halen wel vaker rare fratsen uit qua hardware ondersteuning.
In een normaal samengesteld systeem zou ik ook zeggen, absoluut geen probleem.
Maar in dit geval zouden er wel degelijk beperkingen kunnen zijn.

Om teleurstelling en verkeerd bestellen te voorkomen houd ik me bij de fabrikant aanbevolen max specs.
Ook gezien @Thimo 212 me niet iemand lijkt met héél veel pc-hardware ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Thimo 212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:30:
@Uszka
Die 2,5 SSD met 2 TB zal ik best willen, Maar zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden: Kabels en / of schroefjes? Als ik die erbij nodig heb moet ik die misschien apart erbij bestellen als het er niet bij zit. Alvast bedankt

( Ik zie bijvoorbeeld op megekko een deal van deze SSD en een SATA kabel, ik heb hier een foto van mee gestuurd, Zal ik er hier een van moeten halen en zo ja welke? )

[Afbeelding]
Je hebt een sata data en sata power kabel nodig. sata data zit al in je moederbord in de rode connector. Waar gaat die kabel naartoe?
Sata power moet vanaf het moederbord komen omdat de voeding geen 5v doet. Dat zijn 4 pin aansluitingen en die zitten onder de 10 pin connector van het moederbord. Hier heb je een 4 pin naar molex kabel voor nodig welke de pinout heeft voor Lenovo.
Thimo 212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:30:
@Uszka

[Afbeelding]
Die deals heb je niets aan want de sata power kabels zijn niet compatibel met jouw pc.

Je hebt deze sata power kabel nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 24-12-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Hangt die fan nou los?
Wat zit er aan die SSTA-kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@Reinier
Toen ik de kast open maakte dacht ik ook dat de cpu fan los zat ( als je deze bedoelt ) ik heb gecheckt en volgens mij hoort het zo, alle schroeven zitten vast dus er lijkt niks mis te zijn, Over de sata kabel heb ik geen idee, Ik ga zo even kijken of ik kan vinden waar het aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hoe kom je daarbij. Omdat die er scheef op zit? Dat hoort zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Reinier schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:46:
Hangt die fan nou los?
Wat zit er aan die SSTA-kabel?
zal wel een dvd geval aan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
Vraagje, Welke Sata kabel bedoelen jullie? De kabel met geel, zwart, groen en blauw of de kabel erachter die zwart is met iets wits erom heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Uszka schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:48:
[...]

Hoe kom je daarbij. Omdat die er scheef op zit? Dat hoort zo.
OK. Ook omdat ik geen enkele schroef door de fan zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@Toerq
Zouden ze dit bedoelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnIIYVw-k1zzmtP28wcvTW0v500=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZ3gSsEXuYciVk4LfZgoz5yh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Toerq schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:52:
[...]

zal wel een dvd geval aan hangen
Volgens de specs zit er geen optical drive in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Thimo 212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:53:
Vraagje, Welke Sata kabel bedoelen jullie? De kabel met geel, zwart, groen en blauw of de kabel erachter die zwart is met iets wits erom heen?
die in dat rode sata slot zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@Toerq
Ik dacht al dat het die kabel was, ik zal kijken of ik iets kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
Ik heb gevonden wat de kabel doet, Helemaal niks, hij hangt gewoon los in de kast, Zelfde verhaal voor een andere kabel. De rode pijl is de Sata kabel, en de blauwe is een kabel die me niks zegt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7Xl7p05Qv9Sh0zHAFXyBnbNfY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9G8Y5G27coHgwU4x0Nw1s4RR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
nou dan kan daar je sata ssd aan heb je verder niks nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@Toerq
Heb ik niet een kabel nodig voor voeding naar de power supply of is dat niet nodig?
En dat ik het goed weet, de Ssd moet ik deze houders als ik het goed heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOmLazuUPdHNmvbBEfjM5QSRwO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/125ss8CmaGqehQx9vu2ycggE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Thimo 212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:05:
@Toerq
Heb ik niet een kabel nodig voor voeding naar de power supply of is dat niet nodig?
En dat ik het goed weet, de Ssd moet ik deze houders als ik het goed heb?

[Afbeelding]
die kabel waar die blauwe pijl bij staat is je power voor sata, de andere voor data,

De drive kun je daar vastzetten iig, zitten geen beweegbare delen in dus komt niet zo precies

[ Voor 7% gewijzigd door Toerq op 24-12-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt gewoon de SSD PCIe stick die er nu in zit (sk-hynix) vervangen voor meer opslag

edit: uitvoering: Kingston NV2 2TB

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 24-12-2022 17:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@Toerq
Dus als ik de Ssd ik deze houders zet en de kabels erin doe, Dan heb ik eigenlijk alles toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Hackus schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:10:
Je kunt gewoon de SSD stick die er nu in zit (hynix) vervangen voor meer opslag
Dan wordt het wel duurder plus 500gb minder. ik zou voor de sata ssd gaan en de m2 voor windows enzo verder gebruiken kan die alle spellen op de 2tb installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
Thimo 212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:12:
@Toerq
Dus als ik de Ssd ik deze houders zet en de kabels erin doe, Dan heb ik eigenlijk alles toch?
ja neem aan dat er schroefjes voor montage bijzitten dus dan ben je gelijk klaar. die van 109 nemen dan want de rest van die bundels heb je niet nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2.5"SSD
kan gewoon ergens los liggen, gebeurt niks mee

Afbeeldingslocatie: https://id.nl/_next/image?url=https%3A%2F%2Fwww.datocms-assets.com%2F56706%2F1657795219-cid_ssd-inbouwen-6.jpg%3Ffm%3Dwebp%26fit%3Dfill%26w%3D808%26h%3D473%26auto%3Dcompress%26fp-x%3D0.5%26fp-y%3D0.5&w=1920&q=100

[ Voor 47% gewijzigd door Hackus op 24-12-2022 17:18 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
Die 2 kabels sluit je inderdaad op de ssd aan. Meer is ook niet nodig en past maar op 1 manier. Kind kan de was doen.

Pc opstarten, rechtermuisknop op je startknop en naar schijfbeheer gaan. Vervolgens zoek je je nieuwe ssd onderin op, je klik op 'unallocated space' opnieuw met rechtermuisknop en kiest voor nieuw simpel volume. Paar keer op 'volgende' klikken en je kunt er gebruik van maken. (standaard heeft de nieuwe schijf nog geen letter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 212
@spokje
Wat bedoel je met volume? En heb je misschien hier een video van die ik kan volgen om het wat makkelijker te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Thimo 212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:20:
@spokje
Wat bedoel je met volume? En heb je misschien hier een video van die ik kan volgen om het wat makkelijker te maken?
YouTube: How to Create a New Simple Volume in Windows 10 (Set up a new drive ...

Negeer trouwens dat stuk van 10% niet gebruiken. Gewoon de maximale grootte instellen :) dus precies volgen wat degene in de video doet. Je moet er niet naar luisteren :p

[ Voor 15% gewijzigd door spokje op 24-12-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
hier wat uitleg in het nederlands https://www.coolblue.nl/a...et-zichtbaar-windows.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimo 212
Oke bedankt allemaal,
Ik ga de SSD bestellen en hopen dat het goed gaat.
Bedankt voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06
Dieks77 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:42:
[...]

Fabrikanten van dit soort pre-builds halen wel vaker rare fratsen uit qua hardware ondersteuning.
In een normaal samengesteld systeem zou ik ook zeggen, absoluut geen probleem.
Maar in dit geval zouden er wel degelijk beperkingen kunnen zijn.

Om teleurstelling en verkeerd bestellen te voorkomen houd ik me bij de fabrikant aanbevolen max specs.
Ook gezien @Thimo 212 me niet iemand lijkt met héél veel pc-hardware ervaring.
De enige reden dat het niet zou werken zou een blacklist zijn. Er zijn geen andere technische beperking die de fabrikant kan opleggen/opgelegd heeft.

De kans op een blacklist op opslag is nagenoeg nul.

Overdreven beperkend dus, het uitgangspunt van de fabrikant.

Er kan dus ook prima een 2 TB ssd in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
White Feather schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:51:
[...]

De enige reden dat het niet zou werken zou een blacklist zijn. Er zijn geen andere technische beperking die de fabrikant kan opleggen/opgelegd heeft.

Er kan dus ook prima een 2 TB ssd in
Idd stond ook ergens beschreven, er kan zelfs meer dan 2tb in

Notes:
The storage capacity supported is based on the test results with current Lenovo storage offerings. The system may support larger storage as the technology develops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

White Feather schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:51:
[...]

Ja, dat dus. Dat moederbord weet niet eens of je opslagmedium een SSD of HDD is, dus er is geen enkele reden dat de éne groter zou kunnen zijn dan de andere. Het moederbord praat tegen een SATA-interface aan om data weg te schrijven en waar die data heen gaat kan de TS lekker zelf bepalen. Ik betwijfel dan ook of er überhaupt een beperking op de grootte van het opslagmedium is (als je d'r bij wijze van spreken een 10TB-HDD aan hangt zal dat ook wel werken). Dat is het idee van een standaardinterface.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Thimo 212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:32:
Oke bedankt allemaal,
Ik ga de SSD bestellen en hopen dat het goed gaat.
Bedankt voor alle hulp
Laat wel even weten of het wel of niet is gelukt :) vaak komen mensen hier voor advies, en dan hoor je er niets meer van, wat wel jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Thimo 212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:35:
Hallo allemaal,
Ik heb laatst een nieuwe pc gekocht waar ik zeer tevreden mee ben, Maar hij heeft wel weinig geheugen ( 500 Gb ) Ik wou daarom een SSD bestellen.

*knip*
500GB geheugen? Welke moederbord is dat?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Mandrake466 schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:56:
[...]

Wat flauw dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mandrake466 schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:56:
[...]

Tijd voor bakje espresso ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thimo 212
Hallo allemaal,
2 uurtjes geleden heb ik de SSD binnen gekregen en geïnstalleerd. Hij werkt goed en ben er erg blij mee.
Ik wil iedereen erg bedanken voor de tijd en hulp. Iedereen nog een fijne jaarwisseling.
Pagina: 1