Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 22:17
Ik heb een vloerverwarmingsverdeler in ons nieuwe huis die er zo te zien al heel wat jaren in zit. Het gaat om ongeveer 30m2 verdeeld over 2 zones. We zitten nu op een warmtepomp. De aanvoertemperatuur is veel lager dan voorheen. De vloerverwarming wordt niet altijd warm. Ik begrijp dit systeem ook niet goed genoeg om het te kunnen inregelen. De WP geeft momenteel 36 graden. Bij de verdeler meet ik 30 graden. Dan komt met DT 2 graden minder weer terug. Volgens mij staat dan de flow te snel.

Het zou me helpen als iemand kan aangeven hoe ik in deze setup het volgende kan begrijpen:

1. Ontluchten (is dat de wartel bovenop?)
2. Pompsnelheid (ik hoor geen verschil in stand 1,2,3. Is de pomp defect? Of is dit altijd zo)
3. De 2 zones apart flow regelen. Er zit een soort schroefdraad in de moer. Kan je daar iets mee?
4. De aanvoertemperatuur regelen (de thermostaatknop is 1 tm 10. De aanvoer temp van de warmtepomp is max 45 graden bij -10). Welke stand is aan te raden?
5. Ik heb een temperatuurschakelaar erop gezet. Maar de pomp zelf heeft ook een verbinding met het oranje kastje. Is dat ook een temperatuurschakelaar? Zo ja, hoe zou je die temp kunnen instellen?

Verder vraag ik me ook af of het zin heeft hierin te investeren:
1. Een nieuwe pomp
2. Een hele nieuwe verdeler.

Hartelijk dank voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAW5H_wJrfUuqLUReXVeyAlb5S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBC5yNzlkP3OT7eaJNfINNld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvELbX_0xNJSYE3ZzeCWKoH1wd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2p8NNT10DwFqYweF0BP1XBYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TCWTg_3y-vLfa1eFVBF-4OBEWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tapnWgT8vElrtoJpZrlXr2d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CWTDWUhwz6j86lal2Z1oNfFMCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a70CIy2EKbOU46UDIIGd4gth.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door maartenvdv737 op 24-12-2022 14:05 ]

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08
Dit is een oud beestje een stroom zuipende pomp.
60W maximaal is gigantisch voor een twee groepsverdeler.

Daarnaast thermostaatknop kan defecte zijn.

Koop meteen nieuwe verdeler die echt specifiek voor warmtepompen is, zo’n hoge temperatuurvedeler met een WP blijft emmeren/rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08
Koop een LT of LTV verdeler, die laatste heb je nodig als de aanvoerleiding vanaf de WP dun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
leonbong schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:09:
Dit is een oud beestje een stroom zuipende pomp.
60W maximaal is gigantisch voor een twee groepsverdeler.

Daarnaast thermostaatknop kan defecte zijn.

Koop meteen nieuwe verdeler die echt specifiek voor warmtepompen is, zo’n hoge temperatuurvedeler met een WP blijft emmeren/rommelen.
Dank. Als ik een nieuwe verdeler koop zou ik wel graag toekomstbestendig zijn, als ik in de toekomst de gehele benedenverdieping vloerverwarming zou doen. Is het mogelijk een verdeler voor meerdere zones te gebruiken als je er maar 2 aansluit?

Verder lees ik:
de aanvoertemperatuur van een LT-systeem tussen de 35˚C en 45˚C. De aanvoertemperatuur bij een LTV-systeem ligt tussen de 40˚C en 65˚C. Daarnaast is een LT-systeem verdeler een verdeler zonder pomp; een open verdeler. De LTV-systeem verdeler is een mengverdeler met pomp; een gesloten verdeler.
Als mijn systeem max 45 aanvoert, waarom zou je dan toch een LTV adviseren? Omdat die een eigen pomp heeft? Ik heb idd 15mm aanvoerleiding naar de pomp..

Is er ergens een topic of heb je advies over welke LTV verdelers goed zijn samen met een warmtepomp?

[ Voor 24% gewijzigd door maartenvdv737 op 24-12-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:06
Een cv ketel levert een vrij kleine flow aan water met een hoge temperatuur. De verdeler mengt dit met retourwater uit de vloer om af te koelen naar de juiste temperatuur en zorgt zo voor voldoende flow. Met een warmtepomp wil je het water niet eerst te warm maken en dan weer afkoelen. Bovendien waar een cv ketel een lage flow met hoge temperatuur gebruikt om de warmte te transporteren, gebruikt een wp een lage temperatuur en een wel 3x zo hoge flow. Mengen is dus niet nodig maar een hoge flow wel. Je verdeler moet dan het liefst het water gewoon rechtstreeks van de wp (of via buffer) krijgen via een dikke pijp en het kan dan meteen verdeeld worden over de groepen. Hoe minder poespas en weerstand hoe beter. Een extra pomp is meestal niet nodig (wel als er een parallelle buffer gebruikt wordt, maar die zit dan niet in de verdeler).

Een HT verdeler heeft veel weerstand voor het inkomende water wat voor een lage flow niet een probleem is, maar voor een wp wel. Dus wat leonbong zegt: soms kan het maar het blijft geknoei.

En ja: je mag een gigantische verdeler aanschaffen en eerst maar 2 groepen gebruiken. Mocht je nieuwe groepen aanleggen: liever kortere groepen en meer groepen, dat geeft meer flow en dat is het principe waar een wp het fijnst mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Coolmint schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:56:
Een cv ketel levert een vrij kleine flow aan water met een hoge temperatuur. De verdeler mengt dit met retourwater uit de vloer om af te koelen naar de juiste temperatuur en zorgt zo voor voldoende flow. Met een warmtepomp wil je het water niet eerst te warm maken en dan weer afkoelen. Bovendien waar een cv ketel een lage flow met hoge temperatuur gebruikt om de warmte te transporteren, gebruikt een wp een lage temperatuur en een wel 3x zo hoge flow. Mengen is dus niet nodig maar een hoge flow wel. Je verdeler moet dan het liefst het water gewoon rechtstreeks van de wp (of via buffer) krijgen via een dikke pijp en het kan dan meteen verdeeld worden over de groepen. Hoe minder poespas en weerstand hoe beter. Een extra pomp is meestal niet nodig (wel als er een parallelle buffer gebruikt wordt, maar die zit dan niet in de verdeler).
Dank voor het meedenken. Je zegt bijna hetzelfde, maar geeft aan dat een LT verdeler zonder pomp en mengverdeler dus beter is met een WP?

En als mijn toevoer 15mm leiding is laatste stuk naar de vloerverwarming. Gaat dit dan voldoende zijn met een LT verdeler?

Oftewel, wat kan ik beste doen zonder de leidingen te moeten vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat is je maximale aanvoertemperatuur?
Gebruik je nog radiatoren?

Als je toch al van plan bent om de hele benedenverdieping te gaan voorzien van vloerverwarming dan zal je deze twee groepen ook willen renoveren. Twee groepen op 30m2 is gewoon te weinig voor een optimale werking van je warmtepomp, zeker als je de rest van de verdieping wel uitlegt op groepen van max 50 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:06
maartenvdv737 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:04:
[...]

Dank voor het meedenken. Je zegt bijna hetzelfde, maar geeft aan dat een LT verdeler zonder pomp en mengverdeler dus beter is met een WP?

En als mijn toevoer 15mm leiding is laatste stuk naar de vloerverwarming. Gaat dit dan voldoende zijn met een LT verdeler?

Oftewel, wat kan ik beste doen zonder de leidingen te moeten vervangen?
Ja is echter vanwege veel minder restricties.

15mm is eerder voor een heetwater leiding voor de badkamer. Voor vloerverwarming met een warmtepomp moet je proberen naar 26mm of zo te gaan, als dat niet kan een maatje kleiner, maar liever niet veel minder. 15mm is echt niet te doen voor een warmtepomp. En weet je zeker dat het nu 15mm is naar je vvw, dat is erg ongebruikelijk, maar komt wellicht omdat je maar heel weinig groepen hebt. Als je straks nog meer groepen aan gaat sluiten dan moet die leiding een stuk dikker.

Na de verdeler heb je natuurlijk de slangen de grond in, die zijn wel dunner hoor. En voor evt. nieuwe vloerverwarming: liefst 10cm hart op hart en misschien nog dichter rond ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Wolly schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:11:
Wat is je maximale aanvoertemperatuur?
Gebruik je nog radiatoren?

Als je toch al van plan bent om de hele benedenverdieping te gaan voorzien van vloerverwarming dan zal je deze twee groepen ook willen renoveren. Twee groepen op 30m2 is gewoon te weinig voor een optimale werking van je warmtepomp, zeker als je de rest van de verdieping wel uitlegt op groepen van max 50 meter.
Ik heb nog 8m convectoren in putten met 8m ventilatoren erop. Dat werkt echt prima. De vloerverwarming die ik nu heb is 15cm hh, met vrij dikke buizen (19 of 20mm). Als die vloerverwarming goed zou werken heb ik voldoende flow. Als de vloer gerenoveerd zou moeten worden zou ik de putten wel dicht gooien en de hele benedenverdieping nieuwe vloerverwarming. Dan gaat dus alles eruit.

Misschien is het beste nu gewoon tot een voldoende werkende oplossing te komen. En bij renovatie alles opnieuw.

Dan is dus de vraag of deze HT verdeler met een nieuwe pomp voldoende flow zou kunnen geven aan de twee bestaande groepen. Of idd ook een nieuwe LT verdeler nodig is?

Pagina: 1