Toon posts:

Firecuda 520 geeft WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

Pagina: 1
Acties:

• NonkelPleuris
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-01 09:45
Hallo,

al enkele jaren zat deze SSD in mijn computer. Al een tijdje kreeg ik regelmatig een WHEA BSOD. Maar nooit de tijd om er veel werk van te maken. Gebruik die computer hoofdzakelijk om te gamen en meestal kwam de foutmelding pas na een uur anno 1800 gamen.

Zelf had ik die BSOD nog nooit gezien, dus gegoogled. Alle drivers updaten, zorgen dat windows geupdate is. Maar telkens na een tijdje de BSOD. Wat me opviel is dat na een reboot de error er sneller kwam. Ook dat tijdens het maken van een backup met acronis True image dat de doorvoersnelheid laag was, ondanks dat in taakbeheer de schijf 100% bezig was. Dus met seatools de schijf gecontroleerd. Alles in orde.

Omdat het probleem zich voordeed na anno 1800 dat is verwijderd opnieuw geïnstalleerd, zelfde probleem. Belangrijk, anno staat op een andere HDD

Een nachtje TDARR laten draaien, geen probleem. Dacht om GTA (dat wel op de C schijf staat) nog is onder het stof te halen, maar die had een grote update nodig. Dus dat laten doen, na het starten direct de BSOD. Vooral opvallend hoe een hoge HDD load er in het taakbeheer was. Is proberen om Crystaldismark te draaien, maar direct BSOD. Dus ik vermoede dat de HDD de boosdoener was. Dus een nieuwe besteld, een samsung 980 pro.

USB stick in de computer, met acronis een backup van de seagate maken op een USB schijf. De samsung in de plaats. Backup terugzetten en hopen op het beste. Tot mijn grote blijdschap werkte alles wat direct en is het ook wat sneller, maar vooral stabiel. Geen BSOD te zien. Eenmaal windows is opgestart na een paar seconden een HDD load van een paar % in het taakbeheer. Crystaldiskmark laten draaien en het ging :) Dus ik ben blij.

Voor alle zekerheid, toch de seagate nog is geprobeerd. Maar na een paar seconden na het het verschijnen van het bureaublad BSOD.

Bij de aankoop van de samsung er omdat ik het nog niet had een NVME to USB adapter mee besteld. Daar de seagate ingestopt. Wat ik niet begrijp is dat de seatools als HDtune de schijf als gezond bestempelen.

Echt stabiel is de schijf niet, maar of dat aan de usb adapter ligt of de schijf weet ik niet. Gisteren ging er alles goed mee. Vandaag nog wat data ernaar willen schrijven. Na een paar minuten foutmelding dat de schijf niet meer beschikbaar is.

Dat een SSD kapot kan gaan weet ik, is op zich niet zo een ramp. Ik maak genoeg backups. Maar ik begrijp niet dat volgens testsoftware alles in orde is, terwijl dat niet zo is.

Heeft er iemand een verklaring?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Weet je zeker dat het (enkel) de HDD is? Ik zie deze melding regelmatig is combinatie met Ryzen cpu's die 'out of spec' lopen, bijvoorbeeld door een (geheugen) overklok waarbij de cpu niet 100% stabiel. Ik zelf had het bijv. met een Ryzen 3600X waarvan de memory controller onstabiel is bij snelheden hoger dan 3200MT/s. Draait dus 100% stabiel binnen spec, maar zodra ik bijv. 3600 of 3800MT/s geheugen probeerde was het systeem instabiel (koste me wel een flinke tijd om achter te komen wat het issue was, want ook hier vaak slechts sporadisch bsods of crashes).

Ik zou dus ook zeker kijken of je niet ergens iets buiten spec draait, waarvoor de seagate schijf gevoelig kan zijn.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• NonkelPleuris
Zeker ben ik het niet, vandaar de vraag.

Had ook gezien dat deze BSOD zou komen door een overklokte CPU, de mijne is dat niet.

Systeem heeft jaren super stabiel gedraaid. In de zoektocht naar oplossingen heb ik in de Bios ook zitten zoeken en deze geupdated. Daar staat alles standaard. Dus geen overclock of getweak met de timings.

Feit is dat met de nieuwe schijf het voorlopig stabiel draait.

De seagate zit nu in een NVME USB behuizing. Daar is het ook raar dat een simpele taak (een tiental bestanden verwijderen of zo) veel langer duurt dan zou moeten. Niet alleen dat, maar dat in taakbeheer de schijf 100% belast wordt. Voor de voortgangsbalk nog maar begint te verschuiven. Iets wat zelfs met een klassieke schijf zo snel gedaan is dat er geen voorgang te zien is. Maar alle testsoftware zegt dat de schijf tip top in orde is

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:48
Voor bepaalde firecuda 520 modellen is er een firmware update die een bug fixt waarbij de TRIM commando erg lang duurt of zelfs blijft hangen. Had je al op updates voor de SSD firmware gecontroleerd?

• NonkelPleuris
Zover had ik niet gedacht. Later deze week is werk van maken om de firecuda als 2de schijf in de computer te steken om dat na te kijken. Via de USB behuizing is die mogelijkheid er niet.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:19
Welk systeem gaat het om,moederbord ect?

Laatste bios voor het moederbord er ook op?

Ik had bv prestatie problemen met mijn wd 850x, bleek er een bios te zijn die dit oplostte
Firmware kan ook veel doen,als die er is,voor de ssd,zou ik die zeker ook instaleren

[Voor 88% gewijzigd door freaky35 op 26-12-2022 22:24]

• NonkelPleuris
Het is een zelfbouwcomputer. Asus X570pro. Overal de laatste nieuwe bios, drivers, software of firmware opgezet, behalve de HD.

Die wou ik net als tweede schijf in de computer steken. Maar dat ging niet. Met die erbij geraak ik niet voorbij het POST scherm. Als ik ze eruit haal zegt de BIOS "The System has POSTed in safe mode. This may be due to the previous POST attempt failling because of system instability...". Zonder die erbij geen probleem. Ook bij een tweede poging exact hetzelfde.

Er is iets mis met de schijf, zoveel is duidelijk. Dit zijn 2 screenshots van het kopiëren van 200GB op mijn laptop naar de schijf in de USB adapter. Na een paar gig valt de snelheid op 0, om dan wat later weer door te gaan. Maar na wat tijd krijg ik een foutmelding dat de schijf niet meer beschikbaar is. Vraag is of dit probleem door de adapter komt, of de schijf. Maar omdat ik geen computer heb waar ik ze beide tegelijk kan insteken zit ik vast.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Heb je nog garantie op die Seagate SSD? Misschien even via de leverancier garantie claimen door het probleem met de Seagate SSD aan ze uit te leggen en het ding op te sturen naar hen, dan kunnen ze zelf even testen.

De SSD heeft in ieder geval volgens de pricewatch 5-jaar carry-in fabrieksgarantie: uitvoering: Seagate FireCuda 520 1TB

Dus als het via de leverancier niet lukt, probeer het dan via seagate.com waar je een account kan aanmaken en dan een RMA kan indienen.

[Voor 47% gewijzigd door bitshape op 28-12-2022 18:20]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 21TB HDD - 5.5TB SSD

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:19
Dan zou ik er ook mee terug gaan en desnoods voor een andere drive gaan die zeker weten werkt, compatible is dat moderbord.

• NonkelPleuris
Megekko is op de hoogte. Heb ze daarnet een mail gestuurd met deze link in. Al antwoord gekregen, de seagate gaat retour...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee