Zonnepanelen via aannemer of achteraf, wat is wijsheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:37
Goedemorgen allen. Ik zou graag jullie expertise hebben in de volgende situatie. Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwhuis gekocht, welke in de zomer van 2024 wordt opgeleverd. Dit huis heeft standaard geen zonnepanelen, maar wordt wel als optie aangeboden. Ik dien in Maart dit jaar te kiezen of ik dit wil, of dat ik het achteraf doe en voorzieningen laat meenemen (loze leidingen). Ik twijfel waar ik goed aan doe dus zou graag de ervaringen hier mee laten nemen.

Het huis
Het huis betreft een hoekwoning met het dak aan de achterzijde pal op het zuiden. Afmetingen voorgestelde PV vlak is 4breed 3 hoog. Totale dak is ca. 5.5 meter breed en 4 meter hoog. Betreft een schuin puntdak. Er is in principe plek voor 12-16 panelen als ik het zelf zo zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20vA6S7Y_AT0g01h0ItM3aUWpes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nUaegNRseBd8CwFtObDwYlpk.png?f=user_large.

Er is een 3x25A groepenkast voorzien. Het huis is voorzien van W/W warmtepomp en heeft natuurlijk geen gasaansluiting. Ik heb op dit moment een hybride auto welke ik thuis wil laden en op termijn zal dit (2025) een vol-elektrische worden.

Optie vanuit de aannemer
De aannemer biedt de volgende optie, prijzen in de btw. Met de veranderde wetgeving komen zij met een aangepaste prijs in 2023 ex btw. Ik verwacht niet dat dit 1 op 1 21% oplevert maar dat de waarheid ergens in het midden uitkomt daar de btw niet op alle onderdelen om laag zal gaan.

De aannemer biedt de optie van 8 panelen van 370WP (all black, monokristallijn pv) met afmetingen 1650x992 mm voor een prijs van 5100 euro in de btw. Dit is zonder optimizers etc. Huis zal niet of nauwelijks last hebben van schaduw, mogelijk over 15 jaar bij hoge bomen oid :-). Ik kom dan op de volgende eur/kw prijzen uit, waarbij ik voor het gemak even uitga van een prijs van 4500 ex btw.

8*370 = 2960
5100/2960 = 1,72 eu/wp incl. btw
4500/2960 = 1,52 eu/wp ex btw (schatting)

Het is eventueel mogelijk voor 700 euro per paneel (incl. btw) deze optie uit te breiden. Dit voelt wat prijzig.

overweging
Ik vind het persoonlijk erg lastig om nu al in te schatten of dit een goede deal is. Ik heb getracht offertes aan te vragen, maar dit is vooral gebaseerd op bestaande situaties. Ook vind ik het lastig vooruit te kijken naar 2024. Mogelijk dat hier wat kennis deskundigen zijn die hierin kunnen adviseren. De prijs an sich lijkt me oke, ik twijfel met name ook over de 370wp. Dit voelt gevoelsmatig wat laag nu er panelen zijn van 400+.

TLDR: wat is wijs, 8 370wp panelen a 5100 in de btw via aannemer of in zomer 2024 zelf door derden laten leggen.

Beste antwoord (via Fedde op 24-12-2022 12:11)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
Als die afmetingen kloppen is dat een extreem klein paneel voor het vermogen... Ik denk eigenlijk dat dat niet correct is.

Maar vermogen per paneel boeit niet. Het gaat om vermogen wat op je dak past. Is dat met een lellen van 220x115 van 550W of 370W van 170x103... boeit niet.

Leg in eigen beheer het dak helemaal vol, elk hoekje, elk gaatje. Met die 3000kWh kom je met warmtepomp (waar de woning hopelijk mee afgeleverd gaat worden) en (toekomstige) elektrische auto echt niet uit.

Een aannemer waar de marginale kosten per paneel voor uitbreiding hoger ligt dan de basis aanbieding is per definitie een af.....r, dan gun ik hem het geheel niet. (En zo voordelig is €1,5/Wp ex niet)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Zelf laten doen zodat jouw wensen leidend zijn en niet de nukken en grillen van een aannemer.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52
Als die afmetingen kloppen is dat een extreem klein paneel voor het vermogen... Ik denk eigenlijk dat dat niet correct is.

Maar vermogen per paneel boeit niet. Het gaat om vermogen wat op je dak past. Is dat met een lellen van 220x115 van 550W of 370W van 170x103... boeit niet.

Leg in eigen beheer het dak helemaal vol, elk hoekje, elk gaatje. Met die 3000kWh kom je met warmtepomp (waar de woning hopelijk mee afgeleverd gaat worden) en (toekomstige) elektrische auto echt niet uit.

Een aannemer waar de marginale kosten per paneel voor uitbreiding hoger ligt dan de basis aanbieding is per definitie een af.....r, dan gun ik hem het geheel niet. (En zo voordelig is €1,5/Wp ex niet)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En die 1,5/Wp neemt nog aardig toe als je meer panelen legt en dat moet je willen.

Laat die aannemer fijn de 3F kabel naar zolder leggen voor de toekomstige omvormer en doe de rest zelf.

[ Voor 41% gewijzigd door Sethro op 24-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Eens met boven laat de leidingen en eventueel geschikte kabel al maken. En zoek daarna net na of net voor de oplevering een systeem bij elkaar.

Misschien wel de omvormer in een eventuele garage om daar in de verre toekomst een accu pakket naast te plaatsen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

100% zelf achteraf regelen. Wel loze leidingen waar de omvormer komt e.d. plaatsen. Eentje voor de elektra kabel en eentje voor UTP.

Dakdoorvoer is niet zo spannend, dat kan de zonnepanelen-installateur ook. Maar als de aannemer het kan, is het misschien beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:12
Zelf doen of in eigen beheer laten doen.
Zoek (in 2024) panelen met zodanige afmetingen dat je dak geheel bedekt is met panelen, bepaal dan het vermogen van de omvormer.

Over het huis;
Ik werk in de woningbouw als elektromonteur, wat mij de laatste tijd is opgevallen hoe lek nieuwe huizen zijn, ze zijn zo lek als een mandje; leg daarom vast wat in jou huis de maximale lekkage mag zijn (blower-test), dan zorgt de aannemer er wel voor dat de isolatieschil goed luchtdicht wordt afgewerkt.

[ Voor 56% gewijzigd door natural colour op 24-12-2022 12:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1