Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedendag,

Wij zijn ons al enige tijd aan het voorbereiden om binnen nu en 1-2 jaar van het gas af te gaan.
Begin januari worden er extra zonnepanelen gelegd, de meterkast is uitgebreid, en volgende week komt Enexis voor de uitbreiding van 1 naar 3 fasen.
Ook al enige tijd aan het oriënteren voor een warmtepomp. Veel interesse in de Daikin Atherma LT3.
Lastig om installateurs te vinden om te vergelijken.
Een installateur heeft wel gereageerd en ik hoop op jullie advies en mening over hun voorstel.

Onze situatie:
Vrijstaand huis van 2001, energielabel A, zeer goed geïsoleerd.
Gasverbruik afgelopen jaren tussen de 1200-1300 m3 pj ( zal nu zeker minder zijn ivm zuiniger stoken)
Zowel beneden als op de verdieping vloerverwarming, geen radiatoren. Vloeroppervlakte 180m2
Aanvoertemperatuur sinds enkele maanden op 32 graden. Geen probleem om het de afgelopen koude weken het 20 graden te krijgen.
Wij gaan het niet zelf installeren.
We willen een boilervat van 230 liter, zijn met 2 volwassenen.
Buffervat volgens mij niet nodig.
Volgens koevlaasmethode hebben we voldoende aan 7,5 kWh

Nu hebben we 2 offertes gehad, 1 voor een 7,5 kW, op mijn verzoek, maar de installateur adviseert op basis van berekening van 75 Watt per vierkante meter een 16 kW.
Zij offreren:

1. Daikin Altherma LT split ERLA11-16DV3 voor € 14.215,00
2. Daikin Altherma LT split ERGA-EV ERGA06-08EV voor € 17.925,00

Beide specificaties beslaan 109 pagina’s, en is erg zware stof ;-) , dus ik hoop met jullie hulp en inzichten al tips en adviezen en hulp te krijgen of dit een goed voorstel is en of mijn beredenering klopt dat een 7,5 kW zonder buffervat voor ons voldoende is.
Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanudt
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nagenoeg zelfde uitgangssituatie en wij hebben een Altherma RF 8kW met 9kW backup spiraal, 230L boiler geïntegreerd en koelmodule.

Zowel energieadviseur als verkoper hadden een 8kW ingeschat.

Qua huis 2-onder-1-kap en balansventilatie met WTW. Durf niet te zeggen of dat de stap naar een 11kW unit zou verklaren.

Mocht het mogelijk zijn, zet de binnenunit in de garage of een aparte technische ruimte. Maakt geen herrie, maar hij kan wel een beetje brommen. Hier is het altijd heel stil in huis (goed isolatie ;-) ) en de buurt, dus dan hoor je alles.

[ Voor 27% gewijzigd door Peanudt op 24-12-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mart_T
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-06 11:12
Mijn situatie is vergelijkbaar. Vrijstaand huis bouwjaar 1999, energielabel A met zonnepanelen en een vloeroppervlak van 178m2. Het huis is voorzien van vloerverwarming en radiatoren waarvan 3 Jaga's.

Advies van de installateur was een 8,5Kw pomp.Uiteindelijk gekozen voor een LT Daikin EBLA11D3W1 – 11kW monoblock met een 300L boilervat. De installatie is begin september in bedrijf genomen.

Ervaring tot nu toe is dat de capaciteit van de warmtepomp en hoeveelheid tapwater ruim voldoende is. Temperatuur in huis is constant 21- 22 graden, ook bij -8 graden. In een huis met alleen vloerverwarming zonder radiatoren verwacht ik dat een warmtepomp met een lagere capaciteit dan mijn 11Kw waarschijnlijk al voldoende zal zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Peanudt schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:13:
Nagenoeg zelfde uitgangssituatie en wij hebben een Altherma RF 8kW met 9kW backup spiraal, 230L boiler geïntegreerd en koelmodule.

Zowel energieadviseur als verkoper hadden een 8kW ingeschat.

Qua huis 2-onder-1-kap en balansventilatie met WTW. Durf niet te zeggen of dat de stap naar een 11kW unit zou verklaren.

Mocht het mogelijk zijn, zet de binnenunit in de garage of een aparte technische ruimte. Maakt geen herrie, maar hij kan wel een beetje brommen. Hier is het altijd heel stil in huis (goed isolatie ;-) ) en de buurt, dus dan hoor je alles.
En de buitenunit, hoe is het geluid daarvan?
Hier is het snachts echt muisstil.
En heb je wel of geen buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Mart_T schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:21:
Mijn situatie is vergelijkbaar. Vrijstaand huis bouwjaar 1999, energielabel A met zonnepanelen en een vloeroppervlak van 178m2. Het huis is voorzien van vloerverwarming en radiatoren waarvan 3 Jaga's.

Advies van de installateur was een 8,5Kw pomp.Uiteindelijk gekozen voor een LT Daikin EBLA11D3W1 – 11kW monoblock met een 300L boilervat. De installatie is begin september in bedrijf genomen.

Ervaring tot nu toe is dat de capaciteit van de warmtepomp en hoeveelheid tapwater ruim voldoende is. Temperatuur in huis is constant 21- 22 graden, ook bij -8 graden. In een huis met alleen vloerverwarming zonder radiatoren verwacht ik dat een warmtepomp met een lagere capaciteit dan mijn 11Kw waarschijnlijk al voldoende zal zijn..
Bedankt.
Ben benieuwd waarom je uiteindelijk voor een 11 kW hebt gekozen, terwijl het advies 8 kW was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart_T
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-06 11:12
Mijn buiten unit staat op de garage met een betondak. Toen het -8 graden was hoorde je de buitenunit alleen als je buiten staat. Op 5-10 meter afstand is het geluid nauwelijks te horen. Van de buren geen klachten gehad. Nu bij 8-10 graden hoor je hem in het geheel niet draaien.

Verder is er er een buffervat van 100L. Zou mischien wel iets groter mogen zijn. Alhoewel de meningen over het nut van een buffervat in de diverse forums sterk verdeelt zijn.

Vermogen is nominaal 11Kw maar is in werkelijkheid rond de 10Kw. Er ligt ook geen vloerverwarming over de hele benedenverdieping. Dan kan een beetje over capaciteit geen kwaad. Prijs was nagenoeg hetzelfde.

[ Voor 18% gewijzigd door Mart_T op 24-12-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
En de buitenunit, hoe is het geluid daarvan?
Hier is het snachts echt muisstil.
En heb je wel of geen buffervat?
Buiten hoor je hem blazen, maar daar hoor je in huis niets van. Geen buffervat voor ruimteverwarming toegepast.

Qua trillingen een paar puntjes:
Idealiter plaats je de buitenunit op de grond (op een betonnen blok/plaat) en niet op een dak of aan een gevel.

Buitenunit staat bij mij op het plat dak van de garage (houten constructie met 8cm isolatie) en is op big foots gemonteerd.
Bij normaal bedrijf kun je een lichte brom horen (trillingsgeluid), maar die is niet storend.

Afgelopen week moest de unit aan de bak ivm de kou en toen hoorde je hem wel goed. Denk dat de trillingen ook beter doorkwamen, omdat de blokken ‘vastgevroren’ waren op het dak.

Nu draaide de warmtepomp alleen overdag (nachtverlaging van 1 graad), dus niet echt last van gehad in de nacht. Als hij aan zou gaan dan zou de brom door het huis heen hoorbaar zijn (geluid doorgegeven door muren en vloeren).

Toch ga ik de unit op een paar betontegels zetten samen met speciale absorberende schuimblokken. Verwacht dat ik niets meer hoor bij buitentemperaturen van boven nul, en er een lichte brom overblijft bij temperaturen onder nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Mart_T schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:15:
Mijn buiten unit staat op de garage met een betondak. Toen het -8 graden was hoorde je de buitenunit alleen als je buiten staat. Op 5-10 meter afstand is het geluid nauwelijks te horen. Van de buren geen klachten gehad. Nu bij 8-10 graden hoor je hem in het geheel niet draaien.

Verder is er er een buffervat van 100L. Zou mischien wel iets groter mogen zijn. Alhoewel de meningen over het nut van een buffervat in de diverse forums sterk verdeelt zijn.

Vermogen is nominaal 11Kw maar is in werkelijkheid rond de 10Kw. Er ligt ook geen vloerverwarming over de hele benedenverdieping. Dan kan een beetje over capaciteit geen kwaad. Prijs was nagenoeg hetzelfde.
Bedankt.
Er zijn inderdaad heel veel meningen over wel of geen buffervat.
In de topic start van de algemene lucht-water warmtepomp staat get volgende keer:

'Een aantal gebruikers in dit topic laten zien dat als er voldoende systeeminhoud is, en men de benodigde flow goed kwijt kan in het afgiftesysteem een buffervat niet altijd noodzakelijk is.
Bij grotere warmtepompen is het wel aan te raden vanwege de hoge benodigde flow die nodig is om de hoge vermogens te kunnen halen.
Ook bij naregeling waar (gedeeltelijk) groepen kunnen dichtlopen is een buffervat altijd aan te raden om de hydraulische systemen te scheiden.

Een WP (Het primaire circuit) werkt met een vaste / hoge flow, dus pompt op constante druk.
Als je naregeling hebt dan heb je een dynamische flow en dus een pomp op proportionele druk (secundaire circuit).
.
Per groep vloerverwarming gaat er (aanname) 2 ltr/minuut aan debiet doorheen. Als je alleen je woonkamer hebt met 5 groepen (aanname) is dat dus 10 liter/minuut, wat veel te weinig is voor een grote WP (die van mij doet 26 ltr/minuut)

Het primaire circuit (warmtepomp) werkt met een vast debiet (flow) en het secundaire circuit werkt met proportionele druk omdat de flow constant veranderd bij het open gaan en dichtlopen van diverse groepen. Vandaar dat bij naregeling een buffervat als open verdeler eigenlijk noodzakelijk is.'

Met onze vloerverwarming in het hele huis, denk ik niet dat wij een buffervat nodig hebben, maar ik moet bovenstaande tekst nog even goed gaan begrijpen om hier echt duidelijkheid over te krijgen.
Er wordt dus geadviseerd bij een grotere warmtepomp wel een buffervat te nemen, maar bij een 7,5 kW zou dit dan niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Peanudt schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:16:
[...]

Buiten hoor je hem blazen, maar daar hoor je in huis niets van. Geen buffervat voor ruimteverwarming toegepast.

Qua trillingen een paar puntjes:
Idealiter plaats je de buitenunit op de grond (op een betonnen blok/plaat) en niet op een dak of aan een gevel.

Buitenunit staat bij mij op het plat dak van de garage (houten constructie met 8cm isolatie) en is op big foots gemonteerd.
Bij normaal bedrijf kun je een lichte brom horen (trillingsgeluid), maar die is niet storend.

Afgelopen week moest de unit aan de bak ivm de kou en toen hoorde je hem wel goed. Denk dat de trillingen ook beter doorkwamen, omdat de blokken ‘vastgevroren’ waren op het dak.

Nu draaide de warmtepomp alleen overdag (nachtverlaging van 1 graad), dus niet echt last van gehad in de nacht. Als hij aan zou gaan dan zou de brom door het huis heen hoorbaar zijn (geluid doorgegeven door muren en vloeren).

Toch ga ik de unit op een paar betontegels zetten samen met speciale absorberende schuimblokken. Verwacht dat ik niets meer hoor bij buitentemperaturen van boven nul, en er een lichte brom overblijft bij temperaturen onder nul.
Dan valt het geluid dus wel mee gelukkig.
Bij ons zou hij op het platte dak van het huis moeten komen. Ongeveer middenop, boven de ruimte waar de binnenunit en het boilervat komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanudt
  • Niet online
Of het meevalt is persoonlijk, want de een is er gevoeliger voor dan de ander.

Als je nog de kans heb tijdens de bouw/verbouw zorg je voor massa onder de buitenunit. Wellicht de dakconstructie al geschikt maken voor dit extra gewicht indien nodig. Of de hele dakconstructie iets steviger aanzetten, dan kun je er achteraf misschien ook extra zonnepanelen op kwijt en/of er een groen dak van maken.

Ik heb hier in ieder geval goede ervaring mee om trillingen tegen te gaan: https://www.akoestiekwink...uitenunit-op-een-plat-dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Peanudt schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:18:
Of het meevalt is persoonlijk, want de een is er gevoeliger voor dan de ander.

Als je nog de kans heb tijdens de bouw/verbouw zorg je voor massa onder de buitenunit. Wellicht de dakconstructie al geschikt maken voor dit extra gewicht indien nodig. Of de hele dakconstructie iets steviger aanzetten, dan kun je er achteraf misschien ook extra zonnepanelen op kwijt en/of er een groen dak van maken.

Ik heb hier in ieder geval goede ervaring mee om trillingen tegen te gaan: https://www.akoestiekwink...uitenunit-op-een-plat-dak
Bedankt voor de link.
Ga ik zeker bekijken.
Er liggen nu al 24 zonnepanelen op het dak.
Er worden er 4 weg gehaald en 10 nieuwe voor bij gelegd.
Dit is al wel een flink gewicht.
Geen idee hoe zwaar de gehele constructie van de warmtepomp wordt.
Dat is wel van belang natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

16kW lijkt mij nogal overkill als je er 1300m3 aan gas mee vervangt.

Hoeveel gebruikte je laatst met de kou? Dan kun je een beetje rekenen hoeveel energie je daar uit haalde (m3*8 a 9), en hoeveel een 7.5kW pomp op zo'n dag kan leveren. Dan kun je ook wel inschatten of dat met -10 ook nog volstaat.

Als het hele huis vloerverwarming heeft denk ik niet dat je een buffer nodig hebt, buffer heb je vooral voor naregeling en defrost nodig. En het maakt de configuratie en optimalisatie een stuk eenvoudiger. Of desnoods een 50L vaatje in serie met de retour. Heb je IIG snel leverbare warmte voor de defrost.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 25-12-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:27:
16kW lijkt mij nogal overkill als je er 1300m3 aan gas mee vervangt.

Hoeveel gebruikte je laatst met de kou? Dan kun je een beetje rekenen hoeveel energie je daar uit haalde (m3*8 a 9), en hoeveel een 7.5kW pomp op zo'n dag kan leveren. Dan kun je ook wel inschatten of dat met -10 ook nog volstaat.

Als het hele huis vloerverwarming heeft denk ik niet dat je een buffer nodig hebt, buffer heb je vooral voor naregeling en defrost nodig. En het maakt de configuratie en optimalisatie een stuk eenvoudiger. Of desnoods een 50L vaatje in serie met de retour. Heb je IIG snel leverbare warmte voor de defrost.
Bedankt.
Ons verbruik was in:
Week 49: 55,3 m3
Week 50: 73 m3

De temperatuur was ingesteld op 20 graden overdag en 19 snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dus 10m3 per dag toen de temperatuur een paar graden onder 0 was? Dat valt dan nog mee.
Ik zat vroeger ook rond de 1200m3, vooral op de koude dagen ging het hard met bijna 20m3, en dat is nu met de 7kW warmtepomp iets van 35-40kWh op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:20:
Dus 10m3 per dag toen de temperatuur een paar graden onder 0 was? Dat valt dan nog mee.
Ik zat vroeger ook rond de 1200m3, vooral op de koude dagen ging het hard met bijna 20m3, en dat is nu met de 7kW warmtepomp iets van 35-40kWh op een dag.
Is, dus dan zou voor ons de 7,5 kW voldoende moeten zijn, als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

koevlaas zegt 6.3kW aan de hoge kant voor jouw verbruik. dus 7.5 is RUIM voldoende. helemaal met vloerverwarming.

wel je verdelers vervangen voor gesloten model zonder pomp.

absoluut geen buffertank. en natuurlijk minimale of geen naregeling.

[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 25-12-2022 15:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
flippy schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:06:
koevlaas zegt 6.3kW aan de hoge kant voor jouw verbruik. dus 7.5 is RUIM voldoende. helemaal met vloerverwarming.

wel je verdelers vervangen voor gesloten model zonder pomp.

absoluut geen buffertank. en natuurlijk minimale of geen naregeling.
Dank je wel voor je hulp.

Ik heb nog wel een vraag over die verdelers.
Zie foto's hoe het nu is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkQgI_9szobzlScXlx6pXpB25vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lc7S3HIyzS2WbzztDHdWkOcN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dGKvjaRJA2mMU2LTG_3e-rAJUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eonZLd7S4RmrWhhreJykpEfj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm6Qt8hNYw3qRzX8qEH-ibWYKnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5epLoJTYg7g9YzTgfibo9C4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit moeten we dus laten vervangen door een gesloten verdeler zonder pomp?
Zijn de slangen wel de juiste dikte?

[ Voor 63% gewijzigd door jolandacb op 26-12-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo te zien is het al een open* verdeler, dan moet alleen de pomp(en) er tussenuit.

*Erg verwarrend, want als je kijkt hoe een verdeler flow technisch in elkaar zit dan heeft de gesloten(meng) verdeler juist een (vrijwel) open verbinding tussen aanvoer en retour, en de open verdeler juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:28:
Zo te zien is het al een open* verdeler, dan moet alleen de pomp(en) er tussenuit.

*Erg verwarrend, want als je kijkt hoe een verdeler flow technisch in elkaar zit dan heeft de gesloten(meng) verdeler juist een (vrijwel) open verbinding tussen aanvoer en retour, en de open verdeler juist niet.
Maar dat klopt dan toch, die open verdelers zouden dan vervangen moeten worden door een gesloten model zonder pomp, toch?
Op welke manier kan ik dit controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jolandacb schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:32:
[...]

Maar dat klopt dan toch, die open verdelers zouden dan vervangen moeten worden door een gesloten model zonder pomp, toch?
Op welke manier kan ik dit controleren?
Nee je kunt dan de pomp verwijderen en vervangen door een stukje pijp. De pomp van de warmtepomp zorgt dan voor flow door het systeem.
Althans, zo ziet het er op de foto's iig naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:36:
[...]

Nee je kunt dan de pomp verwijderen en vervangen door een stukje pijp. De pomp van de warmtepomp zorgt dan voor flow door het systeem.
Althans, zo ziet het er op de foto's iig naar uit.
Oké, maar kan ik dat ook op de één of andere manier controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

er zit voor de pomp of op de pomp zelf een bypass die de temperatuur regelt wat de vloer ingaat. die moet weg alsmede de pomp zelf. het word straks dus veel simpeler systeem want al je pompen (ik zie er nog eentje hangen) gaan dus het systeem uit en je doet alles met de pomp in de daikin. je moet alleen zorgen voor voldoende diameter op de aanvoerpijpen. 32mm (meerlaags) is wel aan te raden.

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 10:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
flippy schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:27:
er zit voor de pomp of op de pomp zelf een bypass die de temperatuur regelt wat de vloer ingaat. die moet weg alsmede de pomp zelf. het word straks dus veel simpeler systeem want al je pompen (ik zie er nog eentje hangen) gaan dus het systeem uit en je doet alles met de pomp in de daikin. je moet alleen zorgen voor voldoende diameter op de aanvoerpijpen. 32mm (meerlaags) is wel aan te raden.
Dank je wel.
Het is dus van belang dat ik dit door geef aan de installateur zodat hij dit in een nieuwe offerte kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Mart_T schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:15:

Goedendag,

heb wat ervaringen die ik graag geïsoleerd huis ~110 m vloerverwarming, bovenverdieping met DBA convectors. 1900-2000 M3 gas

Sinds kort een EBLA 9 KW Monobloc, geadviseerd met uitdrukkelijk dat een te grote WP niet ok is.
Toch te krap met koude dagen -7-10 onlangs was huis niet op 20 graden te krijgen !!
Terwijl de kW capaciteit -10 graden van zo'n 8 kW bij 45 graden water afgifte gespecificeerd voldoende zou moeten zijn vlgs alle vuistregels (de afgifte grafieken bij lagere staan in een van de technische documenten)
Probleem de aanvoer temperatuur max 32 graden ipv van gewenste stooklijn 37 graden.. WP had max capaciteit bereikt..
Terwijl bij 10-15 graden en delta T5 en ook getest delta 10 graden hij een soort pendelgedrag heeft. Geen lange runs maar typisch rond 30 min

Defrost:
Machine was aan het defrosten om de 30 minuten...begon rond de 5 graden lager maar zelfs bij hogere 9-10 graden af en toe een defrost... ??

Geluid
Best hard als de WP moet werken bij warmwater maken en bij lage temperaturen as max capacity
Unit staat op betonnen ondergrond.
Ik vind geluid best hard bij -8 maakt veel lawaai (met db meter app zo'n 56-57 dba met peak waarden tot 66 dba op 1 meter gemeten) vanaf meter of 15m luid hoorbaar
Blijkbaar heb ik andere ervaring/beleving.

mvg
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan- schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:03:
[...]

Goedendag,

heb wat ervaringen die ik graag geïsoleerd huis ~110 m vloerverwarming, bovenverdieping met DBA convectors. 1900-2000 M3 gas

Sinds kort een EBLA 9 KW Monobloc, geadviseerd met uitdrukkelijk dat een te grote WP niet ok is.
Toch te krap met koude dagen -7-10 onlangs was huis niet op 20 graden te krijgen !!
Terwijl de kW capaciteit -10 graden van zo'n 8 kW bij 45 graden water afgifte gespecificeerd voldoende zou moeten zijn vlgs alle vuistregels (de afgifte grafieken bij lagere staan in een van de technische documenten)
Probleem de aanvoer temperatuur max 32 graden ipv van gewenste stooklijn 37 graden.. WP had max capaciteit bereikt..
Terwijl bij 10-15 graden en delta T5 en ook getest delta 10 graden hij een soort pendelgedrag heeft. Geen lange runs maar typisch rond 30 min

Defrost:
Machine was aan het defrosten om de 30 minuten...begon rond de 5 graden lager maar zelfs bij hogere 9-10 graden af en toe een defrost... ??

Geluid
Best hard als de WP moet werken bij warmwater maken en bij lage temperaturen as max capacity
Unit staat op betonnen ondergrond.
Ik vind geluid best hard bij -8 maakt veel lawaai (met db meter app zo'n 56-57 dba met peak waarden tot 66 dba op 1 meter gemeten) vanaf meter of 15m luid hoorbaar
Blijkbaar heb ik andere ervaring/beleving.

mvg
Jan
je WP is ook te klein bemeten en/of hij kan/mag niet 24/7 lopen. qua vuistregels kom je uit bij 9 a 10kW benodige vermogen en de daikin drukt er bij -7 nog maar 8.5 uit. dus je komt te kort. zonder bilvalentschakeling van het noodelement kom je dan gewoon te kort op zulke dagen. helemaal als je ook niet 24/7 stookt.

al vind ik het vreemd dat je 37 graden maakt met vloerverwarming en actieve convectors. zou wel wat lager moeten kunnen. ik neem aan dat je niet 37 graden in je vloer pompt....

een delta van 10 met vloerverwarming geeft wel aan dat er iets niet tof is daar.

met het weer van de afgelopen tijd zijn defrosts elke 30 min niet uitzonderlijk. helemaal in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
dank voor je reactie @flippy
- gas getallen verkeerd onthouden, gas verbruik over laatste 4 jaar 1600-1800 m3 (opnieuw opgezocht)
Advies was dat eigenlijk een 7- 8 kW al genoeg zou zijn.
- Stooklijn staat weer keurig terug op max 35 graden, tijdens koude 37 graden gezet om aanvoer te testen.
- Bij weer vanacht 8 graden was leaving water set-point 27 graden
- Opgeleverd met delta 10 graden erg vreemd ... staat nu op 4 graden.

mvg Jan
Pagina: 1