Toon posts:

Foscam VD1 en "binnenpost"

Pagina: 1
Acties:

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-01 07:25
Hallo,

Ik heb een Foscam VD1 slimme deurbel. Deze ondersteunt ONVIF, opslag richting FTP-server (en met deze 2 opslag op NAS), Android app, desktopapplicatie voor Windows, enz.

Ondanks de mogelijkheden op PC/laptop en smartphone/tablet is het nog steeds nuttig om een soort "binnenpost" te hebben: iets dat op een voorspelbare plaats (doch ev. draagbaar) kan staan/hangen en zeer snel en makkelijk met de deurbel samenwerkt. Dus niet iets waar je, na het horen van de gong (chime), eerst nog zelf een applicatie moet starten en dus tijd mee verliest. Net zoals bij een klassieke videofoon dus.
Van mij mag die "binnenpost" gerust iets zijn dat ook voor andere zaken kan dienen. Daarom dacht ik aan een Google Nest Hub.

Mijn vraag is nu: is dit hiervoor geschikt? Ik heb zelf (nog) geen ervaring met een smart display en weet dus niet goed wat ik hierop mag verwachten voor wat ik beoog. Kan ik hierop de Android smartphone app van Foscam gebruiken? Gaat die display mooi reageren zonder dat ik eerst moet scrollen en de app moet zoeken?
Zijn er betere/interessantere oplossingen?

Een speciale vraag in het bijzonder is natuurlijk hoe snel dit systeem reageert. Een echte binnenpost is "direct" verbonden met de deurbel (bedraad of draadloos). Apps op smartphone, tablet, enz. kunnen wat delay hebben af en toe; zo heb ik zelf al eens met vertraging een notificatie op m'n Android smartphone gehad. Ook is dit systeem afhankelijk van netwerkconnectie: die is er normaal thuis wel, maar ja, je kent dat, af en toe durft er al eens iets haperen... (Ik heb wel het geluk dat ik de VD1 én fysisch via UTP-kabel aansluit én ook WiFi ingesteld is).

Ik weet dat ik niet gekozen heb voor de klassieke systemen met eigen binnenposten. Vaak ontbreken die toestellen tegenwoordig heel wat moderne lekkernijen. Anderzijds is die directe verbinding met binnenposten zeker stabiel en robuust en da's ook niet onbelangrijk natuurlijk.

Mijn vraag geldt wellicht niet enkel voor de VD1 van Foscam, maar vele andere slimme videodeurbellen die afstappen van klassieke directe binnenposten, al ben ik vooral geïnteresseerd en de beste ideeën die zeker ook met de VD1 zouden moeten werken.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Pedro

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@PadrePedro werkt die cam wel met Google assistant? Staat dat op de doos?
Zo ja, dan gaat hij nog niet doen wat hij wilt, je kunt dan handmatig/met je stem (met waarschijnlijk fikse vertraging) live beeld opvragen via de nest.
Zie https://www.foscam.com/faqs/view.html?id=253
Zo te zien werkt het niet eens als chime, en zeker geen live beeld.

Cameras die live beeld geven op een hub zijn er niet veel, voor Google hub is dat de Google nest deurbel en voor alexa echo show kan het met ring deurbellen.

Eufy cams kunnen alexa speakers als chime gebruiken, beeld moet je ook zelf opvragen bij zowel Google als alexa. Dus zelfs als er op de doos staat dat het werkt kan het nog weleens tegenvallen...

In ieder geval kun je met je Google home app op je telefoon je foscam al koppelen, mits die dus Google compatible is. Als dat al niet gaat hoef je iig daarvoor geen nest hub aan te schaffen...

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-01 07:25
Hallo @dragon2 , ik was er al in geslaagd om de Foscam VD1 op te nemen in Google Home. Er is ook expliciet ondersteuning voor Google Assistant; als ik me niet vergis, geeft Foscam zelf een voorbeeld van hoe dit kan op een Google Nest Hub. Ik denk dus dat het op zich zal werken, maar het probleem is dan vooral de (potentiële) vertragingen, waar je die met een klassieke binnenpost natuurlijk niet hebt. Nu ja, als met Google Nest Hub ik in 95% van de gevallen binnen de 2 sec na drukken op deurbel reactie krijg, dan is dat toch al veel. Niet ideaal en perfect zoals bij een echte binnenpost, maar hey, er is ook nog de smartphone + de klassieke gong.

Maar toch, die onvoorspelbaarheid en onbetrouwbaarheid lijkt me toch wel het lastigste aan die "modernere" oplossingen-zonder-binnenposten. Het is een beetje zoals draadloze, "moderne" IoT vs klassieke, bedrade domotica zoals KNX. Het is vaak nog zoeken naar best of worlds...

Bedankt voor je reactie!

Pedro

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee