Vraag over een uitvaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Misschien een beetje een rare vraag maar ik zit er toch mee ...

Wij hebben een rouwkaart ontvangen met daarin de volgende tekst:
[quote[
De afscheidsplechtigheid vindt plaats op ..... in ......

Aansluitend is er gelegenheid tot condoleren in het ........

de crematie is in besloten kring
[quote]

Nu is de overleden persoon een oom die wij niet vaak zien, of eigenlijk nooit, dus wij gaan helemaal niet naar de plechtigheid, dus daarvoor maakt het niet veel uit

Een direct familielid ((broer/zus) heeft exact dezelfde kaart ontvangen, er was goed contact, maar ook die vragen zich nu af wat de bedoeling is

ik ken een uitvaart als: je gaat naar de kerk, er is een mis, de meeste mensen gaan naar de begraafplaats en de kist wordt ter aarde gebracht. of er is een dienst en de lijkwagen rijdt weg en dat is het dan.

maar het stukje 'de crematie is in besloten kring' heb ik nog niet eerder meegemaakt zonder bijlage

wat volgt er dan na de dienst? het enige wat ik mij kan bedenken is de kist in de oven schuiven (oneerbiedig gezegd) of is er nog meer waar ik geen weet van heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja ik denk dus dat het moment dat de kist verdwijnt in besloten kring zal zijn. Dus dienst, iedereen weg behalve kleine kring, daarna iedereen weer bij condoleren. Zal geen uren duren, misschien dat er een hapje/drankje is terwijl de ceremonie in kleine kring plaats vindt.
Je kunt ook de uitvaartbegeleider vragen voor de zekerheid natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-05 13:28
Toen mijn opa en oma overleden, was er een uitvaartdienst in de kerk. Daarna ging het hele gezelschap naar het crematorium waar nog wat laatste woorden waren (maar dat is uiteraard ook geen verplichting. Wie geen vervoer heeft of geen tijd, hoeft niet mee), en daarna was er nog een koffietafel. Waar soms ook niet iedereen voor uitgenodigd wordt. Soms zit er bij een rouwkaart ook een apart kaartje dat je na afloop uitgenodigd bent bij de koffietafel, of bij de condoleancebijeenkomst.

Zoals ik de kaart zou lezen, ben je welkom bij de uitvaart in de kerk of waar die dan ook is, maar gaat de naaste familie daarna alleen naar het crematorium waar ze in beperkte kring afscheid nemen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ah ja, ik las het verkeerd, de crematie is dus na de dienst en na het condoleren. Jullie zijn dus voor de eerste twee onderdelen uitgenodigd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
Is normaal hoor. Dienst voor heel de familie/vrienden, en het allerlaatste moment van afscheid alleen met dichtsbijzijndste nabestaanden zoals de kinderen.

De kinderen van de overledenen zijn doorgaans ook degeen die de uitvaart organiseren. Als je familielid de broer/zus van de overledende is, kan ik me voorstellen dat je misschien wel bij het laatste moment had willen zijn. Dat is iets dat die zelf moet regelen met de kinderen van de overledenen, en hoe de verhouding is. De ouder-kind band is doorgaans veel sterker dan broers-zussen, vandaar dat de bal bij de kinderen ligt.

Ik vind het in ieder geval geen rare kaart.

Ps: een uitvaart bezoeken kan voor jezelf zijn, maar ook als steun voor andere familie/vrienden. Je kunt dus ook gaan als steun voor de andere nabestaanden, ook al had je geen contact met de overledene zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ETH0.1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:43:
maar het stukje 'de crematie is in besloten kring' heb ik nog niet eerder meegemaakt zonder bijlage
Nogal wiedes: als je geen bijlage hebt, behoor je dus niet tot de besloten kring :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

ik ken een uitvaart als: je gaat naar de kerk, er is een mis, de meeste mensen gaan naar de begraafplaats en de kist wordt ter aarde gebracht. of er is een dienst en de lijkwagen rijdt weg en dat is het dan.
Nou zo heb ik nog nooit een uitvaart meegemaakt maargoed. In een uitvaartscentrum heb je vaak eerst een algemene receptie, vervolgens gaat de familie met genodigden verder met de dienst voor het cremeren en daarna komen beide groepen weer samen voor het condoleren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Misschien een beetje een rare vraag maar ik zit er toch mee ...

Wij hebben een rouwkaart ontvangen met daarin de volgende tekst:
[quote[
De afscheidsplechtigheid vindt plaats op ..... in ......

Aansluitend is er gelegenheid tot condoleren in het ........

de crematie is in besloten kring
[quote]

Nu is de overleden persoon een oom die wij niet vaak zien, of eigenlijk nooit, dus wij gaan helemaal niet naar de plechtigheid, dus daarvoor maakt het niet veel uit

Een direct familielid ((broer/zus) heeft exact dezelfde kaart ontvangen, er was goed contact, maar ook die vragen zich nu af wat de bedoeling is

wat volgt er dan na de dienst? het enige wat ik mij kan bedenken is de kist in de oven schuiven (oneerbiedig gezegd) of is er nog meer waar ik geen weet van heb?
toon volledige bericht
Zoals ik het lees zijn jullie niet uitgenodigd voor Crematie zelf, alleen uitvaartdienst/plechtigheid.

* aanvulling.
De overledene kan elders gecremeerd worden dan waar de dienst is

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 24-12-2022 12:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Oekiejoekie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 01:06:
Toen mijn opa en oma overleden, was er een uitvaartdienst in de kerk. Daarna ging het hele gezelschap naar het crematorium waar nog wat laatste woorden waren (maar dat is uiteraard ook geen verplichting. Wie geen vervoer heeft of geen tijd, hoeft niet mee), en daarna was er nog een koffietafel. Waar soms ook niet iedereen voor uitgenodigd wordt. Soms zit er bij een rouwkaart ook een apart kaartje dat je na afloop uitgenodigd bent bij de koffietafel, of bij de condoleancebijeenkomst.

Zoals ik de kaart zou lezen, ben je welkom bij de uitvaart in de kerk of waar die dan ook is, maar gaat de naaste familie daarna alleen naar het crematorium waar ze in beperkte kring afscheid nemen.
dat lijkt mij ook een logische volgorde, alleen zit er bij de broer/zus van de overleden persoon ook geen bijlage, dan zouden die dus ook niet welkom zijn bij de crematie? begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
@ETH0.1 Daar lijkt het wel op. Als je tot de "besloten kring" behoort, zorgen ze dat je dat weet.

Als broer/zus er toch graag bij wil(len) zijn, kunnen ze dat het beste even kenbaar maken bij degene die de uitvaart regelt. Kan best zijn dat die zich niet realiseert dat zij daar behoefte aan hebben. In het geval ze echt liever hebben dat broer/zus erbij zijn, of wanneer dat om andere redenen niet mogelijk is, zullen ze dat dan ook wel aangeven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Die kist gaat in de meeste gevallen niet direct de oven in, dat is echt vrij zeldzaam dat dat kan. Meestal is de verbranding ergens in de dagen na de dienst.

Er is iig een uitnodiging voor de afscheidsdienst en het condoleren van de naaste familie. Daarna neemt de directe familie nog een moment voor zichzelf om afscheid te nemen zonder alle aanloop erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

Het is een beetje apart en direct omschreven en normaal staat er de uitvaart zal in besloten kring plaatsvinden en niet de crematie zal in besloten kring plaatsvinden.

Er zijn 2 opties;
Naaste familie zal altijd eerst apart nog afscheid kunnen nemen en eventueel de kist kunnen sluiten voordat de zaal vol zal stromen met de rest van de genodigden voor afscheid nemen.
Willen ze een open kist bij de plechtigheid dan kan de zaal afscheid nemen en langs de kist weglopen daarna zal de directe famile achterblijven voor het eventueel zelf nog willen sluiten van de kist en zich later voegen bij de koffiekamer.

Dit is een vrij standaard tekst welke ik ook bij mijn moeder vorigjaar had laten vermelden in de kaart.
Het komt er op neer dat iedereen die een kaart of uitnodiging heeft gehad ook aanwezig kan zijn bij de uitvaart en niet een vriendin van die en die, die de overleden persoon toevallig een keer gesproken heeft bij de supermarkt en ook wel mee zou willen om afscheid te nemen, zo weet je als familie hoeveel personen er komen op de uitvaart ivm versnaperingen en bijkomende kosten....
Bij een open plechtigheid is iedereen welkom...
De teksten in de kaart worden ook vaak als de familie dit aangeeft 1 op 1 als rouwadvertentie geplaatst en dan weet iedereen dat ze dus zonder uitnodiging niet hoeven komen.

[ Voor 19% gewijzigd door ShockWave op 24-12-2022 14:47 ]

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:10
Ten eerste, Gecondoleerd.

Maar komop, als je goed contact hebt als broer of zus.. dan vraag je jezelf zoiets toch niet af. Dan ben je directe familie en ben je waarschijnlijk ook in contact met eventuele kinderen of de verzender van de rouwkaart...

Dan praat je toch met elkaar bij zoiets? Of ben ik te naïef? Broer of zus lijken me sowieso bij de besloten kring horen, tenzij het contact er niet of heel slecht was.

In geval van TS, als je bent uitgenodigd voor een uitvaart/crematie/begrafenis heb je de vrijheid om wel of niet te gaan. Dat bepaal je zelf. Als je kan, altijd gaan. Als je twijfelt, ook gaan.
Mensen die bij de/een echte besloten kring horen, weten dat.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeEs op 24-12-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:33
Frieda schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:14:
Die kist gaat in de meeste gevallen niet direct de oven in, dat is echt vrij zeldzaam dat dat kan. Meestal is de verbranding ergens in de dagen na de dienst.
Wij kregen de keuze, wilt u de kist naar de oven brengen? Wilt u erbij zijn als de kist de oven ingaat?
Wij hebben gekozen om de kist tot de oven te brengen en op de rolband te schuiven. Daarna zijn we weg gegaan. Je kon tot het laatste moment nog wijzigen als je toch wilde zien hoe de kist de oven in gaat dat was geen probleem, alles voor een afscheid waar de nabestaanden een goed gevoel aan overhielden.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 24-12-2022 16:37 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:30
Toen mijn vader overleed, hebben we eerst een dienst gehad in het uitvaartscentrum waar iedereen bij was. Vervolgens gingen we met z'n allen naar de koffiekamer, terwijl de kist werd verplaatst naar het crematorium. Na een half uurtje kregen mijn moeder, mijn broer en ik een seintje en zijn we met z'n 3en naar het crematorium gegaan om bij de verbranding aanwezig te zijn. Daarna gingen we weer terug naar de koffiekamer.

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 25-12-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 17:17
Besloten , maar je ben toch echt
uitgenodigd.

Je mag komen maar geen familiekamer..

Koffie en cake als je mazzel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Frieda schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:14:

Er is iig een uitnodiging voor de afscheidsdienst en het condoleren van de naaste familie. Daarna neemt de directe familie nog een moment voor zichzelf om afscheid te nemen zonder alle aanloop erbij.
Een afscheid kan ook op andere locatie plaatsvinden en dan is er alleen een samenkomst op het creatorium voor de direct betrokkenen wanneer de kist de oven ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:56
Hoi TS,

Je bent welkom op de afscheidsplechtigheid en de gelegenheid tot condoleren.

Daarna zal de "besloten kring" (vaak het gezin) de overleden persoon wegbrengen naar het crematorium waar vaak nog enkele laatste woorden worden gezegd en gelegenheid wordt gegeven om mee te gaan naar de oven. (Geen aanrader trouwens, hier kun je goed wakker van liggen)

Zo is het bij mijn Opa destijds ook gegaan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Naast dat je kunt gaan om de overledene een laatste groet te brengen, kun je ook gaan om anderen te ondersteunen. Wellicht heb je naasten die daar behoefte aan hebben.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:47

lordsnow

I know nothing

De afscheidsplechtigheid is voor iedereen. Na deze herdenking kan je de familie condoleren. En de crematie is in besloten kring.

Zo had ik afgelopen weekend een crematie. Volle zaal tijdens de herdenking. Aan het eind werden we gevraagd om naar de koffiezaal te gaan. De familie bleef achter om afscheid te nemen.

Ik weet niet of de crematie direct plaatsvondt, maar de familie was na 15min of zo ook aanwezig in de koffiekamer voor condoleances en een praatje.
Pagina: 1