Optimale schouwtrek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-11-2023
Beste klussers,

Bij het openen van onze kachel hebben we vaak last van rookterugslag.
(kachel kombifie eko - gesloten houtkachel met groot venster)

De diameter van de rook afvoer kanaal is zoals voorgeschreven uitgevoerd in 200mm
We hebben destijds het kanaal doorgetrokken naar de kelder om kuiswerken te vereenvoudigen.
Hier is dan een einddop gemoteerd. (luchdicht)

Is er een methode dat we de schouwtrek kunnen verbeteren / optimaliseren?
(ventilator in buis kelder / Einddop los laten / ....)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuIHPHTxjPLw4Juk5hgWpTrMvAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEATRSwuJZ1ZsAp2vAd4UHJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie mening.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 19:32
Als je die einddop los maakt trek je alleen je kelder leeg.

Check de veel voorkomende oorzaken:
- kanaal geblokkeerd of beschadigd. Is hij dit jaar geveegd? Zit er schade op de schoorsteen?
- schoorsteen te laag. Hoe ver steekt hij nu uit? En staat er iets naast je huis dat de wind kan blokkeren?
- onvoldoende toevoer. Als je een raam open zet, krijg je dan nog steeds terugslag?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Staat je aanzuig helemaal open voordat je de kachel opentrekt?

Had je hier ook al last van voordat je het kanaal hebt laten doortrekken naar de kelder?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
RocketKoen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:59:
Als je die einddop los maakt trek je alleen je kelder leeg.

Check de veel voorkomende oorzaken:
- kanaal geblokkeerd of beschadigd. Is hij dit jaar geveegd? Zit er schade op de schoorsteen?
- schoorsteen te laag. Hoe ver steekt hij nu uit? En staat er iets naast je huis dat de wind kan blokkeren?
- onvoldoende toevoer. Als je een raam open zet, krijg je dan nog steeds terugslag?
Kanaal is volledig vrij en gezuiverd met de borstel (deze zomer). Bovenop de schoorsteen zit een zelftrekkende kap.
Deze zit tevens ook ruim een meter boven de nok van het dak uit. De wind heeft hier zeker vrij spel :)
Het raam open zetten zou ik nog even moeten proberen.(maar in principe mag dit geen invloed hebben gezien er verse verbrandingslucht van buitenaf aangezogen word)

Als de kachel mooi op temperatuur is (rookgastemp 260°c) brand ie wel mooi , maar als er bij het bijvullen nog een stukje hout aan het smeulen is , ontsnapt de rook via het openen van het raam.

(de eindop losmaken had ik in gedachten om een soort van venturi effect te hebben in de Y verbinding naar de kachel , maar precies dan toch niet zo een strak plan 8)7 )

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
fenrir schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:00:
Staat je aanzuig helemaal open voordat je de kachel opentrekt?

Had je hier ook al last van voordat je het kanaal hebt laten doortrekken naar de kelder?
Aanzuig staat volledig open.
Haard was hier reeds geinstalleer bij de aankoop van de woning :)

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Martin_R schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:12:
[...]

Kanaal is volledig vrij en gezuiverd met de borstel (deze zomer). Bovenop de schoorsteen zit een zelftrekkende kap.
Deze zit tevens ook ruim een meter boven de nok van het dak uit. De wind heeft hier zeker vrij spel :)
Het raam open zetten zou ik nog even moeten proberen.(maar in principe mag dit geen invloed hebben gezien er verse verbrandingslucht van buitenaf aangezogen word)

Als de kachel mooi op temperatuur is (rookgastemp 260°c) brand ie wel mooi , maar als er bij het bijvullen nog een stukje hout aan het smeulen is , ontsnapt de rook via het openen van het raam.

(de eindop losmaken had ik in gedachten om een soort van venturi effect te hebben in de Y verbinding naar de kachel , maar precies dan toch niet zo een strak plan 8)7 )

Alvast dank
Als het alleen gebeurt terwijl er nog wat smeult dan is dat niet zo gek.
Een schoorsteen trekt alleen goed als de rookgassen heet genoeg zijn. En zoals je zegt, bij 260 graden werkt het prima. Maar bij een smeulend vuurtje blijft alles waarschijnlijk hangen.

Een smeulend haardvuur is sowieso niet goed. Dan zet je de hele omgeving in de rook. En dus ook je huiskamer. Probeer je haard zo te gebruiken dat het vuur helemaal uit gaat, of dat je er hout bij gooit terwijl het nog brandt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
Deur niet in een keer helemaal open trekken wil helpen. Eerst de deur een seconde of 5 op een kiertje van een paar cm, en daarna pas helemaal open doen.
Met de deur op een kiertje geef je de kachel even de kans om de rooklucht door de schoorsteen weg te laten trekken zodat deze niet de kamer in komt als je daarna de deur helemaal open zet.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hoe is de verdere ventilatie in je woning? Lijkt mij dat er een zekere onderdruk is waardoor de rook aangezogen wordt.

Ik merk dat wanneer bijvoorbeeld de afzuigkap aanstaat, maar ook wanneer er te weinig ventilatieroosters open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:04:
[...]
Als het alleen gebeurt terwijl er nog wat smeult dan is dat niet zo gek.
Een schoorsteen trekt alleen goed als de rookgassen heet genoeg zijn. En zoals je zegt, bij 260 graden werkt het prima. Maar bij een smeulend vuurtje blijft alles waarschijnlijk hangen.

Een smeulend haardvuur is sowieso niet goed. Dan zet je de hele omgeving in de rook. En dus ook je huiskamer. Probeer je haard zo te gebruiken dat het vuur helemaal uit gaat, of dat je er hout bij gooit terwijl het nog brandt.
Zonet nog even het volgende getest :

Kachel staat even aan , temperatuur rookgassen 253°C
Raampje voorzichtig openen terwijl alles goed aan het branden is -> rookgassen komen ' langzaam' binnen. (niet mogelijk hout aan te vullen zonder een rookwalm binnen)

indien ik wacht tot alles bijna weg is of er nog een klein stuk hout ligt te smeulen -> veel rook door het raampje bij openen.

Bij roodgloeiend onderbed kan ik het raampje voorzichtig openen en aanvullen , quasi zonder rook.
Rookgas temperatuur ligt dan rond de 200-220°C

@Beekforel er is geen ventilatiesysteem aanwezig in de woning , onderdruk is er enkel wanneer we in de open keuken de dampkap aanschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ook ventilatie via roosters, ramen en kieren kan zorgen voor trek in je woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
Beekforel schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:07:
Ook ventilatie via roosters, ramen en kieren kan zorgen voor trek in je woning...
Roosters ed. hebben we hier niet zitten. Wat wel eventueel zou kunnen is het feit dat we nog met een hoop oude alu ramen zitten en omkastingen die niet volledig winddicht zijn :F maar in hoeverre deze onderdruk zouden kunnen creëren weet ik niet. (deze worden in 2023 alsnog vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:41
Als ik zo zie is je kachelpijp 5-6m ofzo. Dat lijkt redelijk oke. Maar doordat je nog bochten (?) En een T-stuk heb, heb je nog meer weerstand waardoor je misschien nu maar dezelfde trek heb als een 4 meter rechte pijp (wat echt een ondergrens is volgens mij). Dus er hoeft maar iets tegen te zitten, en dan is je trek onvoldoende.

Heb je fotos van de bochten ?
Wat voor ventilatie systeem heb je in huis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
Lollercopter schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:49:
Als ik zo zie is je kachelpijp 5-6m ofzo. Dat lijkt redelijk oke. Maar doordat je nog bochten (?) En een T-stuk heb, heb je nog meer weerstand waardoor je misschien nu maar dezelfde trek heb als een 4 meter rechte pijp (wat echt een ondergrens is volgens mij). Dus er hoeft maar iets tegen te zitten, en dan is je trek onvoldoende.

Heb je fotos van de bochten ?
Wat voor ventilatie systeem heb je in huis ?
Ondertussen wat verdere onderzoeken gedaan (foto's renovatie) :

Afstand vanaf het plafond is ongeveer een 5.5 meter (in rechte lijn).
Daaronder enkele een Y- met 45 ° bocht kachelaansluiting - uitgevoerd in diameter 200mm.
verbinding van het plafond naar dak is een schouwkoker (vierkant 150mm*150mm)
waarop dan een zeftrekkende kap van diameter 200 zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/990dIPe5wlk0IO12dOSUxEJkrNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfrFDNRajDTQCTChKfdyMvaK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7zSwpP2SiMoGyQTNxbN8h59qZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjhMnDeX7jeoEwxNHSLBkNx7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh1XcmKeXwdJDglgVOFo_-1FVP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HS8h7r2KwuRgQt47NUcss4Ps.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-06 19:40
Steekt de schoorsteen wel genoeg boven het bouwkundig deel uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:41
Martin_R schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:21:
[...]

Afstand vanaf het plafond1e verdiep is ongeveer een 5.5 meter (in rechte lijn).
Daaronder enkele een Y- met 45 ° bocht kachelaansluiting - uitgevoerd in diameter 200mm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de fotos. Dit lijkt me als je alles zo bij elkaar ziet toch krap aan.

- 1 x 45 graden bocht direct op de kachel, dit wil je volgens mij ook liever niet zo dicht bij de kachel.
- T-stuk heeft weerstand
- nog 1 x 45 Graden bocht bij aansluiting in plafond
- gemetselde schoorsteen 15 x 15 cm heeft een ruw oppervlak aan de binnenkant en dus veel meer weerstand dan een 200mm gladde rvs buis
- ook de overgang van rond naar vierkant (2x !) Is weerstand
- 1 of andere sierplaat op je schoorsteen die waarschijnlijk ook niet zal helpen met de airflow

Tsja wat zal ik zeggen, ik zou proberen die schoorsteen te verlengen (maar die sierplaat zit in de weg) want ik zie niet zo veel andere opties... Wat vind een openhaard / kachel leverancier hiervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
Lollercopter schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:39:
[...]

Bedankt voor de fotos. Dit lijkt me als je alles zo bij elkaar ziet toch krap aan.

- 1 x 45 graden bocht direct op de kachel, dit wil je volgens mij ook liever niet zo dicht bij de kachel.
- T-stuk heeft weerstand
- nog 1 x 45 Graden bocht bij aansluiting in plafond
- gemetselde schoorsteen 15 x 15 cm heeft een ruw oppervlak aan de binnenkant en dus veel meer weerstand dan een 200mm gladde rvs buis
- ook de overgang van rond naar vierkant (2x !) Is weerstand
- 1 of andere sierplaat op je schoorsteen die waarschijnlijk ook niet zal helpen met de airflow

Tsja wat zal ik zeggen, ik zou proberen die schoorsteen te verlengen (maar die sierplaat zit in de weg) want ik zie niet zo veel andere opties... Wat vind een openhaard / kachel leverancier hiervan ?
Dank voor je antwoord :) , begint me wat duidelijk te worden dat de situatie niet optimaal is.
Wat de openhaard/kachel leverancier hier van denkt weet ik uiteraard niet , gezien de installatie hier al aanwezig was.
Is het idee om een (regelbare) ventilator aan te sluiten in de onderaansluiting (kelder - afdekklep) het proberen waard ? Of slaat dit nergens op 8)7 ? Eventueel verbonden met buitenlucht om de kelder niet vacuum te trekken.

Of eerder onderstaande : https://gemimarket.be/roo...F91Sh5My6mxRoCHHMQAvD_BwE
Wat in principe nog praktisch haalbaar is :)

[ Voor 12% gewijzigd door Martin_R op 25-12-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Houtrook staat niet expliciet genoemd bij deze ventilator.
Bij al mijn kachel materiaal stond een temperatuur van 600 graden. De ventilator heeft het over een max temperatuur van 300 graden. Ik zou even heel goed uitzoeken of deze bij een houtkachel geplaatst mag worden.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Martin_R schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:01:
[...]

Is het idee om een (regelbare) ventilator aan te sluiten in de onderaansluiting (kelder - afdekklep) het proberen waard ? Of slaat dit nergens op 8)7 ? Eventueel verbonden met buitenlucht om de kelder niet vacuum te trekken.
Volgens mij wordt zo’n ventilator doorgaans gebruikt om rookgas te trekken (dus ‘boven’ de verbranding’) en niet om te duwen. Beste kans dat als die ventilator aan staat en jij het deurtje van de haard opent er juist minder trek is.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
@Sgrovert https://gemimarket.be/roo...teendiameter-12_cm_120_mm

Lijkt me toch een 700°c versie die bedoelt is voor houtrook (openhaard ed)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mULwNxcYRMkjOWy1a-sevK4lqRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EqgOoi58B9KTBvtFxbxgQPiy.png?f=fotoalbum_large

Het idee voor de ventilator onderaan in de pijp (kelder)laat ik varen.
mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
@Martin_R, de tweede link is idd voor houtrook. De eerste link die je plaatste is een andere.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Martin_R schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:27:
@Sgrovert https://gemimarket.be/roo...teendiameter-12_cm_120_mm

Lijkt me toch een 700°c versie die bedoelt is voor houtrook (openhaard ed)
[Afbeelding]

Het idee voor de ventilator onderaan in de pijp (kelder)laat ik varen.
mvg
Dat plaatje waar de luchtstroom schuin omhoog gaat lijkt iets teveel op een wenssituatie en niet op een weerspiegeling van de werkelijkheid.

Op een ander plaatje hangt de rooklucht rond de omlaag wijzende spleten.

Een houtstookrookafvoer zou de rook recht omhoog moeten afvoeren, niet naar opzij, dat zorgt voor overlast. Veel pijpen hebben een puntvormige deksel, dat is slecht, want dan wordt ook de lucht omlaag gestuurd.

De schoorsteen moet volgens het bouwbesluit minstens 0,5m (Belgie: 1m) boven de nok uitsteken, d.w.z. boven het hoogste punt van het dak. Regels.

Ik zie een in een filmpje de claim dat al het roet wordt opgezogen. Dat betekent dat er roetuitstoot is. Dat komt in de omgeving terecht. Het bouwbesluit verbiedt overlast door uitstoot van roet.

Wat wel weer eerlijk is dat ze zeggen dat de installatie voorkomt dat kankerverwekkende rook wordt ingeademd in de kamer.

Ze laten een videobewerking zien waar de rook onrealistisch recht omhoog gaat. Er is een heel kort fragment dat toont dat de rook ook naar beneden gaat.

De verkooppraatjes op die site zou je moeten doen afvragen of je wel te maken hebt met een betrouwbaar bedrijf. Een gmail contactadres, een Regius vestigingsadres en een fabriek met er omheen rommel.

De downloadlink van de certificaten op de site is incorrect. Ik zie in de certificaten niet of het apparaat voldoet aan de huidige eisen in de EU en in Nederland met betrekking tot houtrookafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik had dezelfde twijfel als @mrmrmr.

Zou een roterende trekkap proberen, dan heb je ook geen stroom nodig.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JNRzr9E5qW5P/1200x1163.jpg

De dubbele kap op de schoorsteen komt wat vreemd op mij over, maar geen idee of dat invloed kan hebben.

Op de foto waar de kachel staat zie ik de pijp in het plafond ook alweer 45 graden maken, weet je zeker dat het daarna alleen maar recht is?

Hoewel ik hier ook diverse keren 45, vanaf kachel circa 1 meter recht omhoog, dan 45, weer een meter, weer 45, dan 2,5 meter recht en vervolgens nog zo'n 2 x 45 constructie. Nooit een probleem met trek of terugslag. Terugslag dus alleen als er in de woning meer trek is door de afzuigkap of (niet zo) tactisch openstaande ramen/ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Martin_R schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:21:
[...]

Afstand vanaf het plafond is ongeveer een 5.5 meter (in rechte lijn).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Late reactie ivm kerst:
Een versmalling in het rookgaskanaal (van 200 rond naar 150 vierkant) mag echt absoluut nooit!
Dit verpest de hele werking van je schoorsteen. Die schouwkoker moet je zsm vervangen door een van 200 rond. Dit ga je niet oplossen met een ventilator.

Die sierkap zit overigens ook te laag. Bij wind uit de verkeerde richting ben je ook een flink deel van je trek kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin_R
RocketKoen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:50:
[...]
Late reactie ivm kerst:
Een versmalling in het rookgaskanaal (van 200 rond naar 150 vierkant) mag echt absoluut nooit!
Dit verpest de hele werking van je schoorsteen. Die schouwkoker moet je zsm vervangen door een van 200 rond. Dit ga je niet oplossen met een ventilator.

Die sierkap zit overigens ook te laag. Bij wind uit de verkeerde richting ben je ook een flink deel van je trek kwijt.
@RocketKoen ik heb dit net nog even nagemeten :
Kanaal 200 x 200mm
Buisdiameter 200mm

Diameter zal dus zeker niet verkleinen dus denk ik dat het 'trekverlies' daar wel mee valt , of vergis ik me.
De zelftrekkende kap verwijderen die er nu op staat , zou dit een positief effect hebben?

Alvast dank voor het meedenken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvFdT5nvl9I_oJ_9j7WY880bdqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ir3y4eWal9qL4xWB45KbAtIv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Martin_R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:31:
[...]

@RocketKoen ik heb dit net nog even nagemeten :
Kanaal 200 x 200mm
Buisdiameter 200mm

Diameter zal dus zeker niet verkleinen dus denk ik dat het 'trekverlies' daar wel mee valt , of vergis ik me.
De zelftrekkende kap verwijderen die er nu op staat , zou dit een positief effect hebben?

Alvast dank voor het meedenken :)

[Afbeelding]
Je hebt hier nog steeds 1 versmalling, als je van de 200x200 naar je 200 rond gaat. Maar dat is wel relatief simpel op te lossen door er een stuk 200 buis in te plaatsen.

En je moet niet de kap van je 200mm pijp afhalen. Die zorgt juist voor de trek. Maar dat sierdakje dat er boven zit (grote ding op je schoorsteen), zit nu in de weg.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1