Toon posts:

Eindejaarsbonus (in vrije ruimte Werkkostenregeling)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Yannis82
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-01 00:23
Goedendag,

Mijn werkgever heeft me een eindejaarsbonus via de vrije ruimte van de Werkkostenregeling gegeven. De vrije ruimte is in 2022 1,7% van het fiscale loon (tot en met €400.000) maar de uitgekeerde bonus is groter dan deze vrije ruimte.

Ik ben een leek, maar kan ik nu als werknemer de Belastingdienst ‘achter me aan krijgen’? Kan (een deel van) de bonus nog als extra brutoloon aangemerkt worden? Misschien zelfs boetes voor mij als werknemer en/of iets anders? Of komt dat allemaal op het bord van de werkgever? Hoe werkt dit?

Dank alvast voor jullie reactie! Yannis

Alle reacties

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:35
De WKR is iets voor de werkgever en niet jou.

Enige conclusie wat je kan verbinden is dat je een van de laagverdieners bent in de organisatie… :X (of dat ze het echt fout doen..)

[Voor 60% gewijzigd door xminator op 23-12-2022 18:47]

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:24
De vrije ruimte wordt bepaald obv de loonsom van alle werknemers gezamenlijk en niet per individu. Dus het kan best zijn dat het op jou loonstrook niveau meer dan 1.7% is.

Daarnaast is de werkgever verantwoordelijk voor de WKR en eventuele naheffing

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:57

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Uiteindelijk staat dit op je jaaropgave en kan het een paar kanten op vallen, er gebeurd niets, of je hebt iets meer bruto verdiend. En normaal gesproken houdt je werkgever die belasting al in. Dus lekker van genieten, tenzij je net op de drempel van de toeslagen zit. Dan moet je even verder kijken.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:49

Lordy79

Fundamentalist

Per individu mag er meen ik max 2500 euro verstrekt worden per werknemer én mag het totaal van alle werkkostenregeling niet meer dan die 1.7pct van het loon zijn.
Dus als jouw bonus onder de 2500 ligt heb je geen probleem.
Als de werkgever te veel geeft moet werkgever flink lappen, ik geloof 80 of 90pct maar dat is niet jouw probleem.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:08
Werkgever betaald 9080% belasting over alles wat boven de jaarlijkse vrijstelling in de WKR gestopt wordt.

Wat je in de zorg nog wel eens ziet is dat men de eindejaarsuitkering in december/november fiscaal uitruilt tegen die vrije ruimte. Dan valt die ook in de WKR.

Anyhoe, als de BD komt piepen dan doen ze dat bij je werkgever, niet bij jou.

[Voor 3% gewijzigd door MagniArtistique op 27-12-2022 07:57]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MagniArtistique schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:44:
Werkgever betaald 90% belasting over alles wat boven de jaarlijkse vrijstelling in de WKR gestopt wordt.
80 procent

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-01 16:29
Yannis82 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:41:
Goedendag,

Mijn werkgever heeft me een eindejaarsbonus via de vrije ruimte van de Werkkostenregeling gegeven. De vrije ruimte is in 2022 1,7% van het fiscale loon (tot en met €400.000) maar de uitgekeerde bonus is groter dan deze vrije ruimte.

Ik ben een leek, maar kan ik nu als werknemer de Belastingdienst ‘achter me aan krijgen’? Kan (een deel van) de bonus nog als extra brutoloon aangemerkt worden? Misschien zelfs boetes voor mij als werknemer en/of iets anders? Of komt dat allemaal op het bord van de werkgever? Hoe werkt dit?

Dank alvast voor jullie reactie! Yannis
In het kort.

Nee, je krijgt niet de belastingdienst achter je aan.
De bonus is als het ware een "onkostenvergoeding" zoals reiskosten en wordt dus niet tot het brutoloon/verzamelinkomen gerekend.

En verder wat de rest al zegt. Jouw werkgever heeft 80% belasting betaald over het deel wat (eventueel) buiten de WKR valt en het is dus strict een aangelegenheid voor de werkgever. Op je loonstrook staat als het goed is ook geen verrekening met belastingen, maar gewoon +XXX EUR zonder iets erbij.
Dat laatste zou je als dubbelcheck nog even kunnen bekijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee