Vraag

• knappert_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:50
Beste allemaal,

Ik zit met het volgende, in oktober 2020 zijn wij verhuisd naar onze koopwoning. We huurden daarvoor een woning. Toentertijd hebben wij met de nieuwe bewoners van de huurwoning afspraken gemaakt over het overnemen van de inboedel. We zijn tot overeenstemming gekomen over een bedrag van 1100 euro.

Zoals je inmiddels merkt hebben zij nooit betaald. Hier is wel meermaals geprobeerd om een betalingsregeling te treffen. Ik wilde het zelfs wel over twee jaar spreiden, dan heb je het nog niet eens over 25 euro per maand namelijk. Echter steeds geen fatsoenlijke reactie.

Toen heb ik besloten een incassobureau in te schakelen. Ik denk dat dit zo'n 18 maanden geleden is. Vanuit daar een rechtzaak gestart, deze zaak ook gewonnen.

Nu het probleem, het lukt het incassobureau maar niet om het geld op te halen. Ik heb inmiddels ook al zo'n 1100 euro overgemaakt aan kosten voor het incassobureau. Hier hebben we inmiddels afspraken over gemaakt zodat het ook niet meer wordt dan dat. Het incassobureau wilde ook afspreken dat we dan niet vaker dan 1x per maand contact zouden hebben. Waarschijnlijk omdat ik ze achter de broek aan zit. Ik wil bijvoorbeeld weten waarom het de deurwaarder niet lukt en wat het plan van aanpak is voor de komende tijd, om deze kosten wel te verhalen.

Ik hou me dan ook aan deze regeling, echter krijg ik op mijn maandelijkse mailtjes ook nauwelijks reacties. Laatste mail vanuit mij is van 9 december jl. nog geen reactie op gehad.

Nu zit ik er aan te denken om het incassobureau in gebreke te stellen. Ik heb namelijk het idee dat zij niet voldoende doen. De gedaagde partij woont nog steeds in dat huis, met mijn inboedel notabene. Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom dit niet opgehaald wordt. Loonbeslag lukt ook niet. Terwijl ze wel werken.

Wat is wijs in deze zaak? Ik hoor graag van jullie.

Beste antwoord (via knappert_ op 24-12-2022 21:35)

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:55
Ik krijg het idee dat de term incassobureau en gerechtsdeurwaarder een beetje door de war wordt gehaald en daardoor wat onduidelijkheid zaait. Zoals ik het interpreteer:

Je hebt je zaak bij een landelijke deurwaardersorganisatie neergelegd. Die kunnen ook intern het incasso traject doorlopen. Is niks uitgekomen en daardoor hebben ze jou om een voorschot gevraagd om te kunnen procederen en een gerechtelijke titel te halen. Op basis van die titel kunnen ze dan eventuele executie maatregelen nemen (zoals loonbeslag, beslag op de spullen etc.). Die acties kosten allemaal geld en die kosten zijn ook allemaal wettelijk geregeld. Die gaan ook niet voor rekening van de deurwaarder komen, die zal jij moeten betalen als de vordering oninbaar is. Al zal je de acties tot nu toe misschien al hebben afgedekt met je voorschot.

Nu over de opmerking ‘waarom leggen ze geen loonbeslag, ze werken toch?’ Een goede deurwaarder zal eerst bij de werkgever informeren of dit zinvol is. Leuk om beslag te leggen (kosten uit mijn hoofd zo’n €250). Maar als het zinloos is, denk aan een groot preferent beslag of inkomsten onder de beslagvrije voet, beetje zonde van het geld. Of wellicht zijn ze wel ZZP’er. Werk uit dienstverband is door een deurwaarder op te vragen, wie de opdrachtgevers zijn van een ZZP’er niet. Ze hebben geld voor drugs? Misschien wel zwart geld. Oftewel: niet traceerbaar voor een deurwaarder.

Ook beslag op jouw eigen spullen heeft waarschijnlijk geen zin. Zoals al eerder aan gegeven wegen de kosten van een verkoop van spullen zelden op tegen de opbrengsten. Hebben ze ook geen auto op naam? Dan houdt het al snel op.

Mijn vraag nu, op basis waarvan wil jij ze in gebreke stellen? Omdat je dènkt dat de deurwaarder weinig doet? Als ze bovenstaande redenen kunnen overleggen dan hebben ze dat ook zo weerlegt. Ook omdat jij schijnbaar hebt aangegeven dat ze geen kosten meer mogen maken. Meer dan af en toe bellen kan een deurwaarder dan ook niet doen.

Verschrikkelijk frusterend is het zeker, dat begrijp ik maar al te goed. Maar er zijn maar zat mensen die weten hoe het werkt en daardoor schulden blijven maken en er amper voor opdraaien, zie ook programma’s zoals opgelicht. Van een (voor zover traceerbaar) kale kip valt niet te plukken. Extra zuur is dan ook dat jij dan ook nog wordt geconfronteerd met extra kosten. Want voor zover ik weet mag een deurwaarder niet werken op ‘no cure no pay’. Het incassotraject wel, maar halen van een titel mag dit niet meer voor zover ik weet.

Mocht je echt denken dat er grove fouten zijn gemaakt dan kan je wellicht starten met een klacht bij de KbvG.

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:44
knappert_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:27:
Het vanaf dag 1 maar lekker zo laten en genieten van je nieuwe leven in je nieuwe koopwoning. Wat is nou een bedrag van 1100 als je kijkt naar je totale woz waarde van je koopwoning...

Maar: daar is het nu helaas voor en inmiddels zit je dus al 2 maanden met negatieve gevoelens. En heb je een hoop geld aan een incasso bureau uitgegeven voor een schuld bij mensen die blijkbaar niet het geld hebben om de schuld te voldoen, ik neem aan dat het loonbeslag daar mee te maken kan hebben? Minimumloon of zoiets?

Laat het los, schrijf de schuld geestelijk af en wie weet hoor je in de komende maanden nog iets van het incassobureau?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

1100 euro? Ik was zelf langs gegaan en dan gestopt waarschijnlijk als dat zou mislukken. Je hebt nu al 2200 euro aan kosten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een incassobureau heeft net zo veel rechten als jij en ik. Misschien kun je het nog bij een gerechtsdeurwaarder proberen. Die mag beslag leggen.

En inderdaad incassobureau laat de kosten lekker oplopen zonder resultaat, maar daar geld terughalen zal lastig zijn. Als je daar ook een rechterlijke uitspraak over haalt, heb je gelijk 2 cases voor die gerechtsdeurwaarder ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

indexample schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:21:
Een incassobureau heeft net zo veel rechten als jij en ik.
En die kan dus niet meer dan de TS zelf kan.

@knappert_ wat heb je zwart-op-wit afgesproken met het Incassobureau? Ik kan me niet voorstellend dat die een resultaatverplichting zijn aangegaan.

Vooraf betaald aan het bureau: auw :X Dan nog: wat staat erop papier?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Volgende stap is een gerechtsdeurwaarder, gaat je nog meer knaken kosten dan.

• knappert_
De gerechtsdeurwaarder is via het incassobureau ingeschakeld eind december 2021. Vandaar ook deels de kosten. Het proces zit vanaf dat moment in de executie fase.

Tsja, het is niet enorm veel geld, maar ook geen wisselgeld. En gezien we afgesproken hebben de kosten niet verder op te laten lopen, is het voor mij niet veel moeite om een vinger aan de pols te houden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste allemaal,

Ik zit met het volgende, in oktober 2020 zijn wij verhuisd naar onze koopwoning. We huurden daarvoor een woning. Toentertijd hebben wij met de nieuwe bewoners van de huurwoning afspraken gemaakt over het overnemen van de inboedel. We zijn tot overeenstemming gekomen over een bedrag van 1100 euro.

Zoals je inmiddels merkt hebben zij nooit betaald. Hier is wel meermaals geprobeerd om een betalingsregeling te treffen. Ik wilde het zelfs wel over twee jaar spreiden, dan heb je het nog niet eens over 25 euro per maand namelijk. Echter steeds geen fatsoenlijke reactie.

Toen heb ik besloten een incassobureau in te schakelen. Ik denk dat dit zo'n 18 maanden geleden is. Vanuit daar een rechtzaak gestart, deze zaak ook gewonnen.

Nu het probleem, het lukt het incassobureau maar niet om het geld op te halen. Ik heb inmiddels ook al zo'n 1100 euro overgemaakt aan kosten voor het incassobureau. Hier hebben we inmiddels afspraken over gemaakt zodat het ook niet meer wordt dan dat. Het incassobureau wilde ook afspreken dat we dan niet vaker dan 1x per maand contact zouden hebben. Waarschijnlijk omdat ik ze achter de broek aan zit. Ik wil bijvoorbeeld weten waarom het de deurwaarder niet lukt en wat het plan van aanpak is voor de komende tijd, om deze kosten wel te verhalen.

Ik hou me dan ook aan deze regeling, echter krijg ik op mijn maandelijkse mailtjes ook nauwelijks reacties. Laatste mail vanuit mij is van 9 december jl. nog geen reactie op gehad.

Nu zit ik er aan te denken om het incassobureau in gebreke te stellen. Ik heb namelijk het idee dat zij niet voldoende doen. De gedaagde partij woont nog steeds in dat huis, met mijn inboedel notabene. Ik vraag me bijvoorbeeld af waarom dit niet opgehaald wordt. Loonbeslag lukt ook niet. Terwijl ze wel werken.

Voor zulke zaken ga je in het vervolg naar een gerechtsdeurwaarder. Waar je nu alsnog naartoe moet/kunt. Die kan de stukken bekijken en advies geven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• knappert_
F_J_K schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:24:
[...]

En die kan dus niet meer dan de TS zelf kan.

@knappert_ wat heb je zwart-op-wit afgesproken met het Incassobureau? Ik kan me niet voorstellend dat die een resultaatverplichting zijn aangegaan.

Vooraf betaald aan het bureau: auw :X Dan nog: wat staat erop papier?
Dit heb ik zwart op wit. Dus wat dat betreft ga ik gerust door.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

knappert_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:51:
[...]

Dit heb ik zwart op wit. Dus wat dat betreft ga ik gerust door.
Je hebt zwart op wit dat het incassobureau jouw geld plus hun kosten gaat halen bij de schuldenaar?

En wat zeiden die Tokkies toen je langsging om te vragen waar het geld bleef, wat bedoel je met "geen fatsoenlijke reactie"?

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:19

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

President schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:42:
[...]

Het vanaf dag 1 maar lekker zo laten en genieten van je nieuwe leven in je nieuwe koopwoning. Wat is nou een bedrag van 1100 als je kijkt naar je totale woz waarde van je koopwoning...

Maar: daar is het nu helaas voor en inmiddels zit je dus al 2 maanden met negatieve gevoelens. En heb je een hoop geld aan een incasso bureau uitgegeven voor een schuld bij mensen die blijkbaar niet het geld hebben om de schuld te voldoen, ik neem aan dat het loonbeslag daar mee te maken kan hebben? Minimumloon of zoiets?

Laat het los, schrijf de schuld geestelijk af en wie weet hoor je in de komende maanden nog iets van het incassobureau?
Zo wordt je nooit rijkt. Alles relatief maken zodat het geen probleem meer is. Heb je ook een huis? Geef mij dan even 500 euro, is toch geen geld?

Soms heb je ook gewoon principe kwesties. Ik heb er namelijk geen enkele moeite mee om 1000 euro te betalen om mijn 500 euro terug te krijgen.

M.a.w laten we stoppen met die dooddoeners achteraf.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51
Douweegbertje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:55:
[...]

Zo wordt je nooit rijkt. Alles relatief maken zodat het geen probleem meer is. Heb je ook een huis? Geef mij dan even 500 euro, is toch geen geld?

Soms heb je ook gewoon principe kwesties. Ik heb er namelijk geen enkele moeite mee om 1000 euro te betalen om mijn 500 euro terug te krijgen.

Hij heeft uit "principe" al meer geld neergeteld dan hij zou krijgen.
Rust in je hoofd is vaak meer waard dan geld.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:19

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Bad Brains schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:00:
[...]

Hij heeft uit "principe" al meer geld neergeteld dan hij zou krijgen.
Rust in je hoofd is vaak meer waard dan geld.
Ach, ik denk niet dat TS er wakker van ligt. Ik denk dat TS er net zoals mij er in staat. Over mijn lijk dat iemand iets jat en daar van blijft genieten.
Dus die 'rust' komt er eerder weer als ze de inboedel uit dat huis trekken of het geld wordt overmaakt :)

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51
En wie gaat dat eruit trekken dan.
Niemand dus, of meer kosten maken.

Je kan nog zoveel dappere woorden uitspreken, de TS schiet er niets mee op.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• knappert_
CodeCaster schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:54:
[...]

Je hebt zwart op wit dat het incassobureau jouw geld plus hun kosten gaat halen bij de schuldenaar?

En wat zeiden die Tokkies toen je langsging om te vragen waar het geld bleef, wat bedoel je met "geen fatsoenlijke reactie"?
We hebben een vaststellingsovereenkomst dat het uurtarief verder in dit dossier niet hoger mag zijn dan 0,- euro.
Proceskosten worden ook vergoed, dus ik heb recht op 2200,- euro plus rente.

Geen fatsoenlijke reactie bedoel ik mee dat er afspraken niet nagekomen worden.
Douweegbertje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:02:
[...]

Ach, ik denk niet dat TS er wakker van ligt. Ik denk dat TS er net zoals mij er in staat. Over mijn lijk dat iemand iets jat en daar van blijft genieten.
Dus die 'rust' komt er eerder weer als ze de inboedel uit dat huis trekken of het geld wordt overmaakt :)
Dit speelt zeker wel mee indd. Al moet ik dit 40 jaar lang blijven doen, lig ik zelf niet wakker van ofzo.

[Voor 77% gewijzigd door knappert_ op 23-12-2022 20:16. Reden: post gecombineerd]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:23
knappert_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:48:
De gerechtsdeurwaarder is via het incassobureau ingeschakeld eind december 2021. Vandaar ook deels de kosten. Het proces zit vanaf dat moment in de executie fase.

Tsja, het is niet enorm veel geld, maar ook geen wisselgeld. En gezien we afgesproken hebben de kosten niet verder op te laten lopen, is het voor mij niet veel moeite om een vinger aan de pols te houden.
Is er wel iets te halen bij de andere partij? Normaal zou je zien dat een gerechtsdeurwaarder het vonnis betekent, en als daarna er geen actie komt bij de veroordeelde partij dat er beslag gelegd gaat worden e.d.

Echter moet er dan wel wat te halen zijn, zit hun inkomen bijv. onder de beslagvrije voet kan je doen wat je wil, maar zal verhalen erg lastig worden. Er is dan immers niet echt iets te halen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• President
knappert_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:11:

Dit speelt zeker wel mee indd. Al moet ik dit 40 jaar lang blijven doen, lig ik zelf niet wakker van ofzo.
Kunnen de mensen dit wel betalen? Zijn het rijke mensen? Of probeer je geld te halen bij iemand met een minimumloon die elke week maar net eten kan kopen?

• President
Douweegbertje schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:55:
[...]

Nou, zo word ik wel rijk.. Ik zou dat geld gewoon direct bij oplevering laten hebben betaald, ik laat mensen niet achteraf betalen.

Geluk is meer waard dan geld, als ik er steeds aan zou moeten denken (en dat doet TS blijkbaar gezien zijn vele berichten naar het incassobureau) dan is het geld afschrijven toch echt voor mij de beste oplossing.

En ja, ik heb het geld. En nee, ik geef geen cent weg en als ik geld aan mensen uitleen dan ga ik er van uit dat ik het nooit terug krijg.... En zie ik het vooral als leerpunt voor mezelf

• knappert_
Dennism schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:17:
[...]

Is er wel iets te halen bij de andere partij? Normaal zou je zien dat een gerechtsdeurwaarder het vonnis betekent, en als daarna er geen actie komt bij de veroordeelde partij dat er beslag gelegd gaat worden e.d.

Echter moet er dan wel wat te halen zijn, zit hun inkomen bijv. onder de beslagvrije voet kan je doen wat je wil, maar zal verhalen erg lastig worden. Er is dan immers niet echt iets te halen.
Naja, er is in ieder geval een inboedel te halen. Het gaat om een vaatwasser, douchecabine, raambekleding over een vrij groot appartement. Zullen ook wat essentiële zaken tussen zitten die misschien niet opgehaald mogen worden.
President schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:25:
[...]

Kunnen de mensen dit wel betalen? Zijn het rijke mensen? Of probeer je geld te halen bij iemand met een minimumloon die elke week maar net eten kan kopen?
Ik weet niet precies wat ze verdienen, het gaat ook niet om een gezin ofzo met kinderen (verzachtende omstandig heden wat mij betreft). Kijk, mocht dat laatste aan de hand zijn, dan nog wil ik mijn geld terug, maar had ik meer geduld gehad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

knappert_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:48:

De gerechtsdeurwaarder is de enige die een vonnis ten uitvoer kan brengen. De gerechtsdeurwaarder moet wel worden betaald. Sommige kosten van de gerechtsdeurwaarder kun je verhalen bij de schuldenaar maar zolang er niets is geïnd ligt die rekening bij jou. Nu jij er verder geen geld in steekt doet de gerechtsdeurwaarder niets meer. Ik ga er dus vanuit dat er op deze manier geen voortgang wordt geboekt.

Om te bepalen of het incassobureau in gebreke is, moet je een goed overzicht hebben van hun werkzaamheden tot nu toe en weten wat er in de vaststellingsovereenkomst staat. Hoe is de 1100 euro verdeeld over de periode vóór en na het vonnis? Weet je welke stappen de gerechtsdeurwaarder heeft gezet?

beschermheer van het consumentenrecht

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:23
knappert_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:40:
[...]

Naja, er is in ieder geval een inboedel te halen. Het gaat om een vaatwasser, douchecabine, raambekleding over een vrij groot appartement. Zullen ook wat essentiële zaken tussen zitten die misschien niet opgehaald mogen worden.
Niet alleen dat, wat gaat dat spul opleveren. Als je beslag legt op goederen zal je die zaken immers ook op een veiling of iets dergelijks moeten gaan verkopen, zitten regelmatig ook aanzienlijke kosten aan, en voor zover ik weet zijn gerechtsdeurwaarders vanwege druk uit de politiek / rechterlijke macht er niet zo happig meer op om beslag op en veilingen van inboedels te doen, wanneer deze inboedels vaak al niet eens de veilingkosten dekken, laat staan de openstaande schuld. Ze drukken daarmee immers alleen de schuldenaar verder de shit in, terwijl zijzelf of de opdrachtgever er niets aan heeft.

Ik heb ook niet echt het idee dat het spul dat je benoemd nu heel erg snel geld gaat opbrengen bij een veiling, als het al in beslag genomen mag worden.

Ik zou eerder kijken naar mogelijkheden om beslag te leggen op loon, maar goed als dat dus niet kan, zie ik het eigenlijk vrij somber voor je in.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• knappert_
fopjurist schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:43:
[...]

De gerechtsdeurwaarder is de enige die een vonnis ten uitvoer kan brengen. De gerechtsdeurwaarder moet wel worden betaald. Sommige kosten van de gerechtsdeurwaarder kun je verhalen bij de schuldenaar maar zolang er niets is geïnd ligt die rekening bij jou. Nu jij er verder geen geld in steekt doet de gerechtsdeurwaarder niets meer. Ik ga er dus vanuit dat er op deze manier geen voortgang wordt geboekt.

Om te bepalen of het incassobureau in gebreke is, moet je een goed overzicht hebben van hun werkzaamheden tot nu toe en weten wat er in de vaststellingsovereenkomst staat. Hoe is de 1100 euro verdeeld over de periode vóór en na het vonnis? Weet je welke stappen de gerechtsdeurwaarder heeft gezet?
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat dit bedrijf een gerechtsdeurwaarder in dienst heeft. Gaat wel om een groot bedrijf namelijk. Maakt ook de beslissing om in gebreke te stellen moeilijk trouwens.

Dat overzicht heb ik. Alles gaat via de mail namelijk. Die 1100 euro is het bedrag wat overeengekomen is bij de inboedel overdracht.
Dennism schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:46:
[...]

Niet alleen dat, wat gaat dat spul opleveren. Als je beslag legt op goederen zal je die zaken immers ook op een veiling of iets dergelijks moeten gaan verkopen, zitten regelmatig ook aanzienlijke kosten aan, en voor zover ik weet zijn gerechtsdeurwaarders vanwege druk uit de politiek / rechterlijke macht er niet zo happig meer op om beslag op en veilingen van inboedels te doen, wanneer deze inboedels vaak al niet eens de veilingkosten dekken, laat staan de openstaande schuld. Ze drukken daarmee immers alleen de schuldenaar verder de shit in, terwijl zijzelf of de opdrachtgever er niets aan heeft.

Ik heb ook niet echt het idee dat het spul dat je benoemd nu heel erg snel geld gaat opbrengen bij een veiling, als het al in beslag genomen mag worden.

Ik zou eerder kijken naar mogelijkheden om beslag te leggen op loon, maar goed als dat dus niet kan, zie ik het eigenlijk vrij somber voor je in.
Ik denk ook niet zozeer dat de inboedel nog enige waarde heeft om eerlijk te zijn. En loonbeslag was moeilijk indd. Dat is al geprobeerd.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Daar zit gewoon hun geld in, ik zou het afschrijven. Volgende keer handje contantje.

Ik heb ook een werkende buurman gehad die alcoholist was, ik heb hem toen mijn oude meubels gegeven en mijn oude tv want ik ben er een keer geweest en hij zat op plastic tuinstoelen en het was verder een aardige buurman, als ik er geld voor had gevraagd was hij op die tuinstoelen blijven zitten. Ja, hij werkte. Een half jaar later was hij overleden in het bushokje wachtend op de bus. Hij is gevonden door een andere buurman (de andere alcoholist uit het gebouw, ze zaten ook vaak samen op die tuinstoelen en dus later in mijn oude bankstel :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

knappert_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:48:
[...]

Dat overzicht heb ik. Alles gaat via de mail namelijk. Die 1100 euro is het bedrag wat overeengekomen is bij de inboedel overdracht.
Voor de dag ermee dan :P

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Denk ook bij bankbeslag aan beslagvrije bedrag. Lijkt me in dit geval beter om je verlies te nemen en maak je niet meer druk.

- van een kale kip kun je niet plukken. Verkoop van inboedel levert in 90% netto niks op, want de kosten van openbare verkoop komen er ook nog eens bij. Het is een pressiemiddel om een betaling of regeling te forceren. Voor veel mensen boeit het niks, want er valt niks te halen. Die hakken vaak wel vaker met dit bijltje, zeker als het om een huurwoning gaat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05

Racing_Reporter

Contentmaker

Hmm, andere boeg. hebben zij (die guys) wel voldaan aan hun contract als ze jou niet betaald hebben? Op die manier onderzoeken hoe/of je ze de toegang kan laten ontzeggen, fysiek mbv sloten vervangen bv. Als er geld is voor drugs, is er in ieder geval potentieel geld voor jou.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:57
Racing_Reporter schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:16:
Hmm, andere boeg. hebben zij (die guys) wel voldaan aan hun contract als ze jou niet betaald hebben? Op die manier onderzoeken hoe/of je ze de toegang kan laten ontzeggen, fysiek mbv sloten vervangen bv. Als er geld is voor drugs, is er in ieder geval potentieel geld voor jou.
Het is niet de woning van TS die ze huren. :)

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:08
Racing_Reporter schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:16:
Toegang ontzeggen en dergelijke is allemaal niet relevant, want TS en de nieuwe huurders hebben een aparte overeenkomst gesloten voor de overname van de inboedel, los van de huurovereenkomsten tussen verhuurder en eerst TS een daarna de nieuwe huurders.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:05

Racing_Reporter

Contentmaker

Transportman schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:27:
[...]

Toegang ontzeggen en dergelijke is allemaal niet relevant, want TS en de nieuwe huurders hebben een aparte overeenkomst gesloten voor de overname van de inboedel, los van de huurovereenkomsten tussen verhuurder en eerst TS een daarna de nieuwe huurders.
Zeker weten? Natuurlijk zit wbv er niet tussen, maar als je niet voldoet aan de termen van die overeenkomst, dan lijkt mij dat invloed hebben op de uitvoerbaarheid van het huurcontract. Ik zou het toch overwegen om eens te onderzoeken of er iets staat betreffende de inboedel. 'Voor de inboedel spreken de oude en nieuwe bewoner dit en dat met elkaar af, de wbv voorziet alleen in het contract als de boedel onderling geregeld is'. Misschien Suits'iaans, maar wat mij betreft is dit bedrag geen zakgeld = de moeite waard.

[Voor 6% gewijzigd door Racing_Reporter op 24-12-2022 09:03]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• knappert_
Hackus schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 07:44:
Denk ook bij bankbeslag aan beslagvrije bedrag. Lijkt me in dit geval beter om je verlies te nemen en maak je niet meer druk.

- van een kale kip kun je niet plukken. Verkoop van inboedel levert in 90% netto niks op, want de kosten van openbare verkoop komen er ook nog eens bij. Het is een pressiemiddel om een betaling of regeling te forceren. Voor veel mensen boeit het niks, want er valt niks te halen. Die hakken vaak wel vaker met dit bijltje, zeker als het om een huurwoning gaat.
Dat is juist het schrijnende, ze hebben wel geld voor allerlei randzaken. Maar even netjes je schulden afbetalen ho maar.
Members only:

Maar je punten kloppen volledig.

Hebben jullie nog enig idee hoe ik het incassobureau meer kan laten doen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

knappert_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:47:
[...]

Dat is juist het schrijnende, ze hebben wel geld voor allerlei randzaken. Maar even netjes je schulden afbetalen ho maar.
***members only***

dat is vaak het geval, cash hebben ze wel ergens, maar weinig of niks om beslag op te leggen

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik zou de vordering verkopen en oliebollen gaan eten. Op die manier komt de wanbetaler er niet vanaf, maar heb jij wel je rust.

• knappert_
NielsFL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:59:
Ik zou de vordering verkopen en oliebollen gaan eten. Op die manier komt de wanbetaler er niet vanaf, maar heb jij wel je rust.
Ik snap je punt, maar de kosten zullen voor mij niet verder oplopen. En het heeft geen invloed op mijn gemoedstoestand. Misschien heeft het incassobureau er op een duur genoeg van en kopen dit af? Ik weet niet of dat kan. Hoewel een mailtje per maand beantwoorden al niet lukt, houdt het incassobureau dit ook wel vol _O-

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:59
Beste allemaal,

Hebben ze bijna de helft wel betaald? Of missen we wat info?
25eu per maand, 2 jaar lang, is bij lange na nog geen 1100 euro!? Ik kom dan op 600?

Ipv. het incassobureau mailen, zou ik ze denk ik bellen. Vervolgens de afspraken/voortgang (laten) bevestigen per mail.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:08
Racing_Reporter schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:02:
[...]

Zeker weten? Natuurlijk zit wbv er niet tussen, maar als je niet voldoet aan de termen van die overeenkomst, dan lijkt mij dat invloed hebben op de uitvoerbaarheid van het huurcontract. Ik zou het toch overwegen om eens te onderzoeken of er iets staat betreffende de inboedel. 'Voor de inboedel spreken de oude en nieuwe bewoner dit en dat met elkaar af, de wbv voorziet alleen in het contract als de boedel onderling geregeld is'. Misschien Suits'iaans, maar wat mij betreft is dit bedrag geen zakgeld = de moeite waard.
Ik verwacht niet dat dit in het huurcontract zal zijn opgenomen, een verhuurder heeft daar namelijk geen enkel belang bij en er kan alleen maar dit soort gezeik uit komen. En stel dat in dit geval het er wel in staat, waarom zou de verhuurder hier nu nog iets mee gaan doen? Dan had TS 2 jaar geleden direct aan de bel moeten trekken.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:54
Is het bureau ook actief/erkend als gerechtsdeurwaarder?
Dan moeten ze gewoon op bezoek gaan. TV's, playstations, iPhones, laptops allemaal spul wat nog geld opleverd en niet een eerste levensbehoefte is dreigen mee te nemen. Boeiend dat je (ze) er maar 25% van
krijgt van de nieuwwaarde. Grote kans dat er dan opeens wel geld bij elkaar geraapt wordt.

Of overleg met het bureau of ze er nog energie in willen steken of dat ze van de opdracht af willen.
Wie heeft de rechtzaak betaald? En is dat een uitspraak voor een gerechtsdeurwaarder?

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Nu zit ik er aan te denken om het incassobureau in gebreke te stellen. Ik heb namelijk het idee dat zij niet voldoende doen
Wat wil je precies bereiken met dit topic? Het heeft volgens mij weinig zin om in het algemeen te klagen over het incassobureau als we niet weten wat er gedaan is, wanneer dat gedaan is, voor welk tarief en waarom het incassobureau op grond daarvan volgens jou de overeenkomst niet nakomt. Het helpt ook als het duidelijk is wat voor soort overeenkomst het met het incassobureau betreft. Gaat het om lastgeving?

Als je de openbare toegang tot zo'n overzicht van werkzaamheden enigszins wil beperken kun je [mo] tags gebruiken. Daarvoor noteer je eerst [mo], dan de tekst die je wil delen en vervolgens sluit je af met [/mo].

Je krijgt dan dit:

Members only:

Uiteraard is het slechts een kleine beperking, dus of je iets wilt plaatsen hierover moet je zelf afwegen.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bijvoorbeeld:

Members only:

• knappert_
Real schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:34:
[...]

Wat wil je precies bereiken met dit topic? Het heeft volgens mij weinig zin om in het algemeen te klagen over het incassobureau als we niet weten wat er gedaan is, wanneer dat gedaan is, voor welk tarief en waarom het incassobureau op grond daarvan volgens jou de overeenkomst niet nakomt. Het helpt ook als het duidelijk is wat voor soort overeenkomst het met het incassobureau betreft. Gaat het om lastgeving?
In de op staat de vraag of het zinvol is. Zo'n incassobureau heeft natuurlijk nogal wat juridische kennis. Daarnaast vraag ik later om tips hoe de ingebrekestelling te doen. Verder staat er ook welke kosten in vorder en welke kosten ik heb gemaakt. Daarnaast vind ik dat het incassobureau meer zou moeten doen gezien er wel een deurwaarder ingezet is, echter alleen om loonbeslag te leggen. Terwijl de toko van mij ook gewoon leeg getrokken mag worden. Het huidige tarief staat op 0 euro voor verdere werkzaamheden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

knappert_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:51:
[...]

In de op staat de vraag of het zinvol is. Zo'n incassobureau heeft natuurlijk nogal wat juridische kennis. Daarnaast vraag ik later om tips hoe de ingebrekestelling te doen. Verder staat er ook welke kosten in vorder en welke kosten ik heb gemaakt. Daarnaast vind ik dat het incassobureau meer zou moeten doen gezien er wel een deurwaarder ingezet is, echter alleen om loonbeslag te leggen. Terwijl de toko van mij ook gewoon leeg getrokken mag worden. Het huidige tarief staat op 0 euro voor verdere werkzaamheden.
Maar wat let je om met de stukken naar een gerechtsdeurwaarder te gaan voor advies, wat ik eerder schreef ?
(dus niet de evt. interne)

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:21
Knappe jongens die zomaar 1100 willen wegzagen omdat ‘hun waarschijnlijk het geld niet hebben’

Aardige victim blaming hier :’) Tuurlijk wil je dat geld terug

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

knappert_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:51:
[...]

In de op staat de vraag of het zinvol is. Zo'n incassobureau heeft natuurlijk nogal wat juridische kennis.
Op dit forum zit ook nogal wat juridische kennis maar daar ga je niets aan hebben als je niet met meer informatie komt.

• knappert_
Hackus schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:53:
[...]

Maar wat let je om met de stukken naar een gerechtsdeurwaarder te gaan voor advies, wat ik eerder schreef ?
(dus niet de evt. interne)
Eigenlijk niet veel. Ik denk dat dit topic voor mij een stap daar naar toe is. Dat was ook een doel van dit topic, bekijken of en welke stappen juist zijn.
fopjurist schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:30:
[...]

Op dit forum zit ook nogal wat juridische kennis maar daar ga je niets aan hebben als je niet met meer informatie komt.
Wat wil je zien dan qua informatie? De uitspraak van de rechter of de toezeggingen van het incassobureau? Op sommige documenten zitten geheimhoudingsplicht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:55
Ik krijg het idee dat de term incassobureau en gerechtsdeurwaarder een beetje door de war wordt gehaald en daardoor wat onduidelijkheid zaait. Zoals ik het interpreteer:

Je hebt je zaak bij een landelijke deurwaardersorganisatie neergelegd. Die kunnen ook intern het incasso traject doorlopen. Is niks uitgekomen en daardoor hebben ze jou om een voorschot gevraagd om te kunnen procederen en een gerechtelijke titel te halen. Op basis van die titel kunnen ze dan eventuele executie maatregelen nemen (zoals loonbeslag, beslag op de spullen etc.). Die acties kosten allemaal geld en die kosten zijn ook allemaal wettelijk geregeld. Die gaan ook niet voor rekening van de deurwaarder komen, die zal jij moeten betalen als de vordering oninbaar is. Al zal je de acties tot nu toe misschien al hebben afgedekt met je voorschot.

Nu over de opmerking ‘waarom leggen ze geen loonbeslag, ze werken toch?’ Een goede deurwaarder zal eerst bij de werkgever informeren of dit zinvol is. Leuk om beslag te leggen (kosten uit mijn hoofd zo’n €250). Maar als het zinloos is, denk aan een groot preferent beslag of inkomsten onder de beslagvrije voet, beetje zonde van het geld. Of wellicht zijn ze wel ZZP’er. Werk uit dienstverband is door een deurwaarder op te vragen, wie de opdrachtgevers zijn van een ZZP’er niet. Ze hebben geld voor drugs? Misschien wel zwart geld. Oftewel: niet traceerbaar voor een deurwaarder.

Ook beslag op jouw eigen spullen heeft waarschijnlijk geen zin. Zoals al eerder aan gegeven wegen de kosten van een verkoop van spullen zelden op tegen de opbrengsten. Hebben ze ook geen auto op naam? Dan houdt het al snel op.

Mijn vraag nu, op basis waarvan wil jij ze in gebreke stellen? Omdat je dènkt dat de deurwaarder weinig doet? Als ze bovenstaande redenen kunnen overleggen dan hebben ze dat ook zo weerlegt. Ook omdat jij schijnbaar hebt aangegeven dat ze geen kosten meer mogen maken. Meer dan af en toe bellen kan een deurwaarder dan ook niet doen.

Verschrikkelijk frusterend is het zeker, dat begrijp ik maar al te goed. Maar er zijn maar zat mensen die weten hoe het werkt en daardoor schulden blijven maken en er amper voor opdraaien, zie ook programma’s zoals opgelicht. Van een (voor zover traceerbaar) kale kip valt niet te plukken. Extra zuur is dan ook dat jij dan ook nog wordt geconfronteerd met extra kosten. Want voor zover ik weet mag een deurwaarder niet werken op ‘no cure no pay’. Het incassotraject wel, maar halen van een titel mag dit niet meer voor zover ik weet.

Mocht je echt denken dat er grove fouten zijn gemaakt dan kan je wellicht starten met een klacht bij de KbvG.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-02 11:24
knappert_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:47:
[...]

***members only***

Met aannames kom je nergens. Laat die gewoon buiten beschouwing. Kan je het niet bewijzen? Dan is het niet relevant.
Ik snap dat er veel emotie speelt. Maar ik lees nu 2x "het zullen wel x of y zijn want z". Maar daar heb je uiteindelijk niks aan.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• knappert_
NACrat schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:00:

Bedankt, ik denk dat dit de info is die ik zocht! Ik ga eens in overleg met het incassobureau hoe nu verder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee