triple monitor setup voor simracing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:10
Ik ben me aan het voorbereiden op de stap om een triple monitor setup voor het sim racen. Ik ben erg nieuw in het gamen en pc's dus zit nog met wat vraagjes

1. Bij het zoeken van display port kabels kom ik vaak een maximale refresh rate tegen van 60hz begrijp ik het goed als ik denk dat dit dan de performance in de weg kan zitten van een 165hz scherm met momenteel 200fps?

2. Is het mogelijk om voor de schermen aan de buitenkant full HD te nemen en de middelste QHD als deze een gelijke refresh rate hebben?

3. Momenteel heb ik een MSI Optix G27CQ4 een curved QHD monitor. Indien ik identieke schermen moet hebben zou het gebruik van een G27CQ4P of G271CQP (nagenoeg identieke monitors) een probleem op kunnen leveren?

Reden voor de laatste vraag is, omdat mijn doel is om de schermen via marktplaats aan te schaffen i.v.m. kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
Niemand of kan ik de vraag beter ergens anders plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 11:44

1Kb

Om met de bekende vraag te beginnen; wat heb je zelf al gevonden?

Om maar wat vragen de lucht in te smijten,
Welke videokaart gebruik je(en wat is de rest van je systeem)
Welke resolutie kan je video kaart halen waarbij hij stabiel 60hz kan halen?
Welke spellen speel je en wat verwacht je qua settings?
En heb je al gekeken naar kijkhoek/afstand tussen jezelf en de schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
QuickH schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:56:
Niemand of kan ik de vraag beter ergens anders plaatsen?
Beter ergens anders, want bij Tweakers verwachten we namelijk dat je er zelf eerst wat moeite voor doet.

Er is veel info te vinden over het gebruik van drie monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
Wat ik zelf heb gevonden is dat het gebruik van identieke schermen aan te raden is, omdat je anders tegen problemen aan loopt.

Zoals aangegeven ben ik er zelf minder in thuis en verzuip ik soms in de informatie

Mijn videokaart is een 6700xt met een i7 8700k, 32 gig ram.

Ik speel nu enkel iracing, maar mogelijk komt daar in de toekomst wat bij.

Momenteel heb ik een QHD scherm en die speelt met hoge performance op het gelimiteerde maximum van 200 fps.

Ik ben bereid de kwaliteit eventueel wat terug te zetten of uiteindelijk een pc upgrade uit te voeren indien de fps te laag word. Online heb ik mensen gevonden die claimen dat ze met de videokaart die ik heb voldoende fps behouden met 3 QHD schermen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

Ok.

Vwb je vraag over max fps, ik denk dat je hiervoor naar de dispay poort standaarden moet kijken. Die 60 hz is vooral in combinatie met de resolutie. 3x qhd is een bepaalde resolutie en kun je daarmee inschatten hoe de kabels en dus ook je videokaart het gaan doen. (Ik laat je bewust zoeken zodat je het leert begrijpen en je dus zelf de beste keuze kunt maken voor ook een eventuele upgrade)

Ik zou 3 gelijke schermen adviseren overigens.
YouTube: Sim Racing FOV Comparison (Single vs Ultrawide vs Triple Monitors)

Vwb betreft de alternatieve monitoren die je hebt gevonden, zolang je geen g-sync (in jouw geval de amd variant) gebruikt, je refresh rate van de videokaart hoog genoeg is 60+, verwacht ik geen grote problemen. Maar identieke schermen maakt het leven wel makkelijker:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuickH
1Kb schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:05:
Ok.

Vwb je vraag over max fps, ik denk dat je hiervoor naar de dispay poort standaarden moet kijken. Die 60 hz is vooral in combinatie met de resolutie. 3x qhd is een bepaalde resolutie en kun je daarmee inschatten hoe de kabels en dus ook je videokaart het gaan doen. (Ik laat je bewust zoeken zodat je het leert begrijpen en je dus zelf de beste keuze kunt maken voor ook een eventuele upgrade)
Begrijp ik het goed als ik denk dat die verhouding dan lineair is? Een kabel van 8k @ 60hz doet 4k @ 120hz en mijn QHD dus op 180hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

Zo exact zou ik het niet aannemen maar zal het max zijn wat de kabel aan bandbreedte kan doorsturen. Je hebt het dan wel over dp 1.4 en deze moet dan ook volledig correct geïmplementeerd in de grafische kaart en monitor zijn.
Maar nu je een idee hebt wat de max van dp 1.4 moet je dus nog uitzoeken wat je grafische kaart op 3xqhd kan leveren. Kijk voor het gemak wat hij kan op 4k en dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten.
Pagina: 1