Toon posts:

Infrezen of DBS14

Pagina: 1
Acties:

• Azor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-01 20:31
We hebben een huis gekocht en krijgen 3 februari de sleutel.

Het is een huis uit 1979, nu nog niet geweldig geïsoleerd, maar dat gaan we aanpakken met HR++ glas, vloerisolatie en spouwisolatie. Zodra we de zolder gaan aanpakken, dan gaan we ook dakisolatie plaatsen.

Het huis heeft op dit moment oude radiatoren beneden en op de eerste verdieping in slechts één slaapkamer een radiator. De rest van de slaapkamers heeft nog geen verwarming.

We willen vloerverwarming aanleggen om het probleem met de verouderde / afwezige radiatoren op te lossen. In de wijk hebben mensen geprobeerd op de eerste verdieping vloerverwarming in te frezen en hebben daarbij bedrading in de dekvloer kapot gemaakt. Dit risico willen we niet lopen, dus op de eerste verdieping denken we aan droogbouw, DBS14.

Op de benedenverdieping kunnen we wel frezen. Nu vragen we ons af wat een beter idee is voor de benedenverdieping frezen of droogbouw.

Zover is kan overzien zijn dit de voordelen van frezen:
Goedkoper, mogelijkheid voor 16 mm buizen met 10 cm afstand, kunnen we laten doen (scheelt weer een klus), geen extra hoogte.

Voordelen van DBS14:
Sneller opwarmen dan frezen, zelfde systeem op beide verdiepingen, laag isolatie onder de buizen.

Heeft iemand ervaring met beide systemen? Wat zou je aanraden? Lukt het ook om met de DBS14 om de ruimte genoeg te verwarmen? (zijn toch kleinere buizen met iets meer afstand, maar bij droogbouw direct onder de vloer is dat misschien geen probleem)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb ook een DBS14 systeem aangelegd in mijn hele huis. Huis is van '70 en heeft alleen beneden een betonnen vloer. Op de 1e en 2e verdieping een houten vloer. Zodoende er voor gekozen door het hele huis de DBS14 te gebruiken. Het systeem werkt goed, genoeg vermogen om het huis warm te krijgen ondanks de matige isolatie (deels vloerisolatie, veel enkel glas nog, oude spouwisolatie, wel nieuwe dakisolatie).

Ik gebruik het systeem met een warmtepomp en dan mis je de thermische opslag van een betonnen vloer. Zodra de warmtepomp gaat defrosten haalt hij warmte uit de vloer. Dit zie je direct terug in de temperatuur van het water in de vloer. Bij een betonnen vloer als thermische buffer zal dit effect minder groot zijn.

Voor begane grond zou ik dus achteraf wel er voor kiezen om het in te frezen. Voor de rest geen spijt van het systeem, werkt uitstekend!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik zou nog eens bij de buren vragen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat bij het infrezen van vloerverwarming (dat normaal gesproken maximaal 20 mm diep in de dekvloer ingebracht wordt) er een leiding geraakt kan worden. Ik neem aan dat het zandcement dekvloer is waar in gefreesd wordt boven ? Misschien hadden die buren 1 of andere lomperik die veel te diep met een circelzaag de vloer in is gegaan. Tegenwoordig heb je sjieke freesmachines met afzuiging die keurig netjes op de juiste diepe rondgaan.

Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming in laten frezen. Nog geen seconde spijt van, ook vloerkoeling werkt daardoor als een speer. Nergens lelijke radiatoren 8) lage aanvoer temperatuur voor de verwarming. Bouwjaar 2004

[Voor 18% gewijzigd door Lollercopter op 23-12-2022 15:04]

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:58:

Ik gebruik het systeem met een warmtepomp en dan mis je de thermische opslag van een betonnen vloer. Zodra de warmtepomp gaat defrosten haalt hij warmte uit de vloer. Dit zie je direct terug in de temperatuur van het water in de vloer. Bij een betonnen vloer als thermische buffer zal dit effect minder groot zijn.
is dit niet op te lossen door een buffervat op te nemen in je systeem zodat hij daar de warmte uit kan halen tijdens een defrost?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Leipo schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:10:
[...]

is dit niet op te lossen door een buffervat op te nemen in je systeem zodat hij daar de warmte uit kan halen tijdens een defrost?
Klopt, ben nog bezig met een 100L buffervat in serie te zetten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:27
Lollercopter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:03:
Ik zou nog eens bij de buren vragen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat bij het infrezen van vloerverwarming (dat normaal gesproken maximaal 20 mm diep in de dekvloer ingebracht wordt) er een leiding geraakt kan worden. Ik neem aan dat het zandcement dekvloer is waar in gefreesd wordt boven ? Misschien hadden die buren 1 of andere lomperik die veel te diep met een circelzaag de vloer in is gegaan. Tegenwoordig heb je sjieke freesmachines met afzuiging die keurig netjes op de juiste diepe rondgaan.

Ik heb op alle verdiepingen vloerverwarming in laten frezen. Nog geen seconde spijt van, ook vloerkoeling werkt daardoor als een speer. Nergens lelijke radiatoren 8) lage aanvoer temperatuur voor de verwarming. Bouwjaar 2004
er zijn anders best veel huizen gebouwd met elektra in de afwerkvloer. en dat je die raakt op 20 mm diep is gewoon mogelijk.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Bij DSB boven heb je daar een relatief snel reagerend verwarminssysteem, lijkt mij ideaal voor slaapkamers.

Kan je ze on demand laten verwarmen dmv aparte zones, alleen als je het daar nog hebt. Huiswerk, thuiswerk, etc en dan wel in een frisse slaapkamer slapen.
De leidingen in de woonkamer lekker in laten frezen zodat je daar een warmtebuffer hebt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lollercopter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:03:

Ik ook , werkt als een trein.
Merk ook dat de betonnen vloeren prima als buffer werken. Bj 2000.

Nadeel is dat je nooit meer radiatoren wilt :P.

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 23-12-2022 22:50]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee